De dienst Strategische planning, bestuursondersteuning en EISW: gunstig advies.
Het Decreet Lokaal Bestuur artikel 41. 13° en artikel Art. 304. §3.
Het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad van Aalst van 26 maart 2019, artikel 54.
Op 7 januari 2019 vond de installatievergadering van de gemeenteraad plaats. Hierbij nam de nieuwe legislatuur een formele start.
De Stad Aalst kent reeds lang een traditie van stedelijke adviesraden. Volgend op het Decreet Lokaal Bestuur (artikel 304) en volgend op artikel 54 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (26 maart 2019) is het noodzakelijk dat adviesraden ook voor deze legislatuur (2019-2024) opnieuw formeel erkend worden door de gemeenteraad.
Volgens Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304. §3 kan onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
De specifieke bevoegdheden van de gemeenteraad hieromtrent wordt vermeld in artikel 54 van het Huishoudelijk Reglement: ‘Onverminderd de toepassing van de geldende wetten en decreten kan de gemeenteraad adviserende raden oprichten. De gemeenteraad bepaalt het aantal adviesraden, het aantal leden per adviesraad en de bevoegdheden. Hij stelt de statuten van de verschillende adviesraden vast. Minstens om de twee jaar zal een evaluatie gebeuren van de adviesraden op de Afdeling van de fractievoorzitters en –ondervoorzitters.’
Conform het DLB en het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een stadsbreed adviesradenreglement goedgekeurd door de gemeenteraad. Vervolgens kunnen de afzonderlijke adviesraden worden erkend door de gemeenteraad. Bij elke erkenning worden eveneens de statuten van elke adviesraad vastgesteld. Deze statuten worden opgesteld volgens een uniforme structuur.
Belangrijk is te vermelden dat de gemeenteraad ook kan beslissen om ondersteuning te voorzien op vlak van logistiek, werkingstoelagen en/of administratieve ondersteuning (artikel 12 van het reglement). Gezien het feit dat het meerjarenplan 2020-2025 nog in opmaak is wordt voorgesteld om deze mate van ondersteuning door de gemeenteraad te laten beslissen na goedkeuring meerjarenplan (ten laatste gemeenteraad december 2019).
Bijkomende modaliteiten op vlak van de samenwerking tussen de adviesraden en de stad kunnen steeds worden opgesteld in een afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen en de specifieke adviesraad.
Daarnaast is elke adviesraad vrij om na erkenning van de adviesraden door de gemeenteraad een eigen huishoudelijk reglement op te stellen. Aangezien dit huishoudelijk reglement louter bedoeld is om de werking van de adviesraad zelf te regelen, wordt dit niet beschouwd als een document waarover de stad een beslissing moet nemen.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor het stadsbrede adviesradenreglement in bijlage.
Goedkeuring van het Reglement Stedelijke Adviesraden Aalst, hier in bijlage;