Het DLB bepaalt dat de stad en het ocmw moeten voorzien in een systeem van klachtenbehandeling georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem.
Het klachtenreglement is definitief zodra elk van de betrokken gemeenteraden dat reglement goedgekeurd heeft.
De commissie juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict keurde in zitting van 15 juni 2020 het klachtenreglement unaniem goed.
Het college van burgemeester en schepenen nam in de zitting van 8 juni 2020 kennis van het klachtenreglement en besliste deze voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur Titel 6 ( Participatie van de burger) Hoofdtuk 1 ( Klachtenbehandeling) art. 302 en 303
Het nieuwe klachtenreglement, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren.