Op 30-07-2020 werd door de stad Aalst bij de provinciale omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het aanleggen van een fietspad ‘Sluisken’ tussen Molendreef en Marktweg gelegen te 9300 Aalst, (1e afdeling, sectie B, nummers 181 A2, 178 Z2, 180 B – 2e afdeling, sectie C, nummers 1187 C, 1182 A2, 1186 M, 1185 E - 13e afdeling, sectie A, nummers 485 B).
De aanvraag situeert zich binnen het RUP “Parkgebied met grootschalige functies Aalst-West” en is gelegen in zone 2 – ZONE VOOR PARK, waarbij het aan te leggen fietspad de overdruk van voet- en fietsweg volgt. Tegelijkertijd werd een rooilijnplan opgemaakt en bijgevoegd bij de aanvraag tot omgevingsvergunning. Artikel 12. § 2. maakt het mogelijk om een procedure tot opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan te laten opnemen in de omgevingsvergunning. Het rooilijnplan horende bij deze omgevingvergunningsaanvraag dient eerst goedgekeurd te worden door de gemeenteraad alvorens de omgevingsvergunning kan worden goedgekeurd.
Rekening houdend met de concrete aard van de aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt door de provinciale omgevingsambtenaar gevraagd om de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 31 van de decreet betreffende de omgevingsvergunning, een beslissing te laten nemen over de aanleg van de wegen. Dit alvorens de provinciale omgevingsambtenaar, als vergunningverlenend bestuursorgaan, een beslissing kan nemen over de bewuste aanvraag.
Het project beoogt een verbetering van de verkeersveiligheid en – leefbaarheid en het bieden van een veilige verkeersinfrastructuur voor de zwakke weggebruikers door het aanleggen van een bijkomend fietspad, aansluitend op reeds bestaande infrastructuur. Het nieuwe fietspad wordt aangelegd tussen de Molendreef en de Marktweg en maakt verder een verbinding naar het Patersbos. Het beoogde fietspad zal deel uitmaken van fietssnelweg F414 Aalst-Zottegem en is gelegen op het BFF (bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk).
Voor de aanleg van de fietspaden zijn grondinnames en een erfdienstbaarheid gerealiseerd.
De bewuste aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door de provinciale omgevingsambtenaar op 27-08-2020.
Op 03-09-2020 werd door de provinciale omgevingsambtenaar gevraagd om de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 31 van de decreet betreffende de omgevingsvergunning, in het kader van de voorliggende aanvraag een beslissing te laten nemen over de aanleg van de wegen. Uit deze vraag kan worden afgeleid dat de provinciale omgevingsambtenaar, als vergunningverlenend bestuursorgaan, van oordeel is dat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Gezien het feit dat de aanvraag uitgaat van de stad Aalst dient het college van burgemeester en schepenen, in toepassing van artikel 24 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning, geen advies te geven over de voorliggende aanvraag voor een omgevingsvergunning.
De voorliggende aanvraag werd van 08-09-2020 t.e.m. 07-10-2020 aan een openbaar onderzoek onderworpen. Gedurende deze periode werd 1 bezwaarschrift ingediend.
In toepassing van artikel 47 van het besluit betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Het bezwaarschrift handelt over volgende zaken:
De beoogde fietspaden zijn opgenomen in het RUP “Parkgebied met grootschalige functies Aalst-West”. De voorliggende aanvraag betreft een verdere uitwerking van dit RUP.
De fietspaden waarop de omgevingsvergunningsaanvraag betrekking heeft zijn gelegen in zone 2 (zone voor park): Zone 2-C is deelzone bos en zone 2-B is deelzone openluchtrecreatie. De blauwe stippellijn op het plan (overdruk) is de zone voor voet- en fietsweg.
Het reeds aangelegde fietspad in het Patersbos ligt in deelzone 2-A: Kloostertuin Capucijnen en voldoet aan de stedenbouwkundige voorschriften van het desbetreffende RUP. In het RUP staat bijkomend opgenomen in de voorschriften dat de vroegere kloostertuin van de Capucijnen ingericht wordt als een openbaar toegankelijk park met de aanwezigheid van residentiële bebouwing.
Dit project zal de mensen nog meer aanzetten tot gebruik van de fiets, wat een hoofddoel is van het mobiliteitsplan van de Stad Aalst
Het ontwerp heeft net als doel de verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor de zwakke weggebruiker te verbeteren en de aanleg van deze fietspaden zorgt voor meer vermazing van het fietsweefsel.
Een fiets creëert niet meer lawaaihinder, integendeel indien het aandeel fietsverkeer stijgt tegenover het aandeel autoverkeer zal dit net voor geluidsvermindering zorgen.
De opmerkingen uit het bezwaarschrift kunnen bijgevolg als ongegrond beschouwd worden.
Op 04/11/2020 is het rooilijnplan samen met de resultaten van het openbaar onderzoek voor advies door de werkgroep gemeentewegen behandeld. Het advies van de werkgroep gemeentewegen luidt positief, de opmerkingen uit het bezwaarschrift zijn niet relevant voor de procedure tot opmaak van het rooilijnplan.
Er kan worden geconcludeerd dat het voorliggende rooilijnplan gekoppeld aan de aanvraag voor een omgevingsvergunning, in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, voor wat betreft het rooilijnplan kan worden goedgekeurd. Deze goedkeuring blijft uiteraard beperkt tot het deel van de aanvraag waarvoor de gemeenteraad bevoegd is.
Decreet gemeentewegen van 03 mei 2019
Om het rooilijnplan gekoppeld aan de aanvraag voor omgevingsvergunning voor het aanleggen van een fietspad ‘Sluisken’ tussen Molendreef en Marktweg gelegen te 9300 Aalst, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren.