di 17/11/2020 - 20:30 Nog te bepalen
Goedkeuring van het verslag van de gemeenteraadscommissie van 20 oktober 2020
Verenigingen en ondernemingen kunnen een subsidie aanvragen voor de aankoop van een AED-toestel, de modaliteiten voor deze subsidie zijn vastgelegd in een subsidiereglement. Aangezien het huidige subsidiereglement eindigt op 31 december 2020, wordt een verlenging voorbereid met enkele wijzigingen, voornamelijk in functie van een vlottere afhandeling van de aanvragen.
De Politiezone Aalst 5440 wenst drie voertuigen aan te kopen ter vervanging van afgeschreven voertuigen.
Deze aankoop zal gebeuren via het raamcontract van Fluvius voor de aankoop van duurzame voertuigen. Fluvius treedt hier op als aankoopcentrale, in die zin dat zij de leveringen zelf verwerft en laat leveren bij de gewenste dealer.
Kostprijs: 116 143,70 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98 (MJP000112)
Wijze van gunning: via het raamcontract van Fluvius voor de aankoop van duurzame voertuigen
Het dossier van de politiebegroting 2021 bestaat uit de volgende delen:
Voor de (nabije) toekomst wordt door de stad Aalst een omvangrijke uitbreiding voorzien van het bestaande netwerk van diverse camera’s (ANPR, bewaking, toezicht, andere politioneel bruikbare camera’s). Het autovrije gedeelte van het stadscentrum van Aalst zal op korte termijn niet meer zal worden afgebakend met verzinkbare palen, maar deze zullen worden vervangen door ANPR-camera’s met het oog op toezicht op de naleving van de regelgeving m.b.t. de toegankelijkheid van het stadscentrum op het vlak van verkeer van auto’s. Tevens wenst de stad Aalst op korte termijn te voorzien in een regeling voor het verkeer van vrachtauto’s binnen een aantal tijdsvensters, en dit binnen het stadscentrum. Ook het toezicht op het naleven van de regelgeving m.b.t. deze tijdsvensters zal gebeuren aan de hand van ANPR-camera’s.
De stad werft terzake drie GAS-ambtenaren aan. De aansturing en begeleiding, de planning en dagdagelijkse leiding, evenals het delen van de kennis op vlak van wetgeving en technische know how zal gebeuren door een medewerker binnen de Lokale Politie Aalst. De capaciteitsinzet is momenteel binnen de Lokale Politie Aalst niet beschikbaar is. Gelet op de complexiteit en omvang van het takenpakket m.b.t. de (toekomstige) camera’s (ANPR, bewaking, toezicht, andere politioneel bruikbare camera’s) is het aangewezen te voorzien in een personeelslid van het administratief en logistiek kader van het niveau B, graad Consulent.
Het College van burgemeester en schepenen verleende op 9 november 2020 haar principieel akkoord voor deze kaderwijziging. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van november 2020 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 november 2020 werd de personeelsformatie van de Lokale Politie Aalst gewijzigd en in casu uitgebreid met één personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog-kader) van het niveau B, gemene graad consulent, directie Netwerken, dienst Technisch ondersteuningsteam. Deze nieuwe betrekking wordt voor het eerst vacant verklaard. Een dringende werving is aangewezen en noodzakelijk gelet op de sleutelrol die betrokkene op korte termijn zal uitoefenen m.b.t. het camerabeleid op het grondgebied van de stad Aalst en het aansturen en begeleiden van het team GAS-ambtenaren die worden aangeworven door de stad.. Het werven van een nieuw personeelslid via de gebruikelijke weg sleept lang aan en zal minstens tussen de zes en de negen maanden duren. Uit de motivering van de korpschef van de Lokale Politie Aalst blijkt de noodzakelijkheid om zo snel mogelijk over te gaan tot de werving van een nieuw personeelslid en de vraag in casu beroep te kunnen doen op de wettelijk voorziene procedure van dringende externe werving. Een dringende externe werving ten behoeve van de geïntegreerde politie dient te worden gepubliceerd via de website www.jobpol.be, en eventuele kandidaten dienen langs die weg te solliciteren. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 24 november 2020 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Raadslid Iwein Quintelier uit zijn bezorgdheid over de toepassing van de maatregelen ter preventie van corona op de werkvloer bij de hulpverleningszone en vraagt toelichting.
Raadslid Can Deniz Özkan vraagt of er terug alcoholcontroles georganiseerd worden door de politiediensten sinds de periode maart-mei waarin dit stil lag als gevolg van de coronamaatregelen.
Raadslid Can Deniz Özkan vraagt of er een diversiteitsbeleid is bij Politie Aalst en indien niet, of het gepland is op een plan op te maken binnen een bepaalde timing.
Raadslid Can Deniz Özkan vraagt wat de toekomstvisie is van Politie Aalst op de wijkcommissariaten en wijkagenten.
Raadslid Vera Van der Borght vraagt een overzicht van het aantal verbaliseringen en een vergelijkend overzicht van de extra personeelsinzet van politie tijdens de eerste en tweede lockdownperiode in het kader van de opvolging van de coronamaatregelen.
Raadslid Johan Van Nieuwenhove vraagt naar aanleiding van een agendapunt betreffende het openstellen van zes betrekkingen van inspecteur van politie of het toenemend aantal personeelsleden resulteert in een toenemend aantal interventies.
Deze vraag werd gesteld tijdens de Gemeenteraad van 27/10/2020.
Raadslid Bart Van Den Neste vraagt een toelichting betreffende het ORCO-team van Politie Aalst.
Deze vraag werd gesteld tijdens de Gemeenteraad van 27/10/2020.
Raadslid Sam Van De Putte vraagt hoeveel interventies het ORCO-team reeds heeft uitgevoerd en welke investeringen reeds gedaan werden voor dit team.
Deze vraag werd gesteld tijdens de Gemeenteraad van 27/10/2020.