Terug raad voor maatschappelijk welzijn

di 19/12/2023 - 19:30 te bepalen [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Management team

Management team

Algemeen
  • Na jaren (2017 - 2022) gewerkt te hebben volgens het eigen ‘Aalsterse model voor voortdurende verbetering’, kortweg het AVV, kiezen we vanaf 2023 voor de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen. Dit impliceert dat er ook een nieuw kader voor organisatiebeheersing moet worden opgesteld.

    Het document in bijlage beschrijft het algemene kader dat de basis vormt van het organisatiebeheersingssysteem voor LOA+, dit omvat de Stad Aalst, het OCMW Aalst en de autonome gemeentebedrijven AGSA, SportAG en vzw BEA.

    Dit document heeft niet tot doel om alle elementen van hét organisatiebeheersingssysteem te omschrijven en beperkt zich tot het beschrijven van het kader, m.a.w. op maat uitgewerkte en vastgelegde afspraken op hoofdlijnen over de wijze waarop het bestuur in alle transparantie werkt aan de versterking van haar organisatiebeheersing. Dit kader, en eventuele wijzigingen hieraan, dienen te worden voorgelegd aan de gemeenteraad (art. 219 decreet lokaal bestuur).

    Het kader voor organisatiebeheersing, dat we met dit document definiëren, dient als een raamwerk voor alle initiatieven en rapporteringen inzake organisatiebeheersing.

    We omschrijven in het kader:

    • Hoe we de algemene cycliciteit van organisatiebeheersing vertalen naar een cyclus op maat van onze organisatie;
    • De managementvisie op ons organisatiebeheersingssysteem
    • De reikwijdte van ons organisatiebeheersingssysteem;
    • Het model waarop we ons baseren;
    • De mogelijkheden voor externe evaluatie;
    • Hoe we de zelfevaluatie aanpakken; de beoordeling van de risico’s; de bepaling van prioriteiten en beheersmaatregelen;
    • Hoe we de resultaten uit diverse evaluaties omzetten naar concrete jaarlijkse beheersplannen
    • De rapportering en periodieke opvolging.


    De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om dit kader goed te keuren.

  • In 2020 ontving het LOA het themarapport rond subsidieverlening van Audit Vlaanderen. Een organisatie wordt door Audit Vlaanderen steeds verder opgevolgd zodat er kan worden nagegaan wat er met de aanbevelingen gebeurt. Er waren begin dit jaar nog twee openstaande aanbevelingen omtrent het uitgaande subsidiebeleid van het LOA die moeten afgerond worden: enerzijds wordt gevraagd om een meer ondersteunend kader voor de diensten uit te werken en aandacht te hebben voor de evaluatie van het subsidiebeleid en anderzijds wordt gevraagd om ervoor te zorgen dat elke subsidie een duidelijke juridische basis heeft en meer specifiek een juridisch kader voor nominatieve subsidies te garanderen. Juridische zaken, Financiën en Strategie gingen volop met deze aanbevelingen aan de slag. Als eerste werd een conceptnota subsidiebeleid opgeleverd. Naar aanleiding daarvan werd vanuit de diensten de vraag gesteld naar: 

    - een gelijkaardig kader en handleiding voor de opmaak van samenwerkingsovereenkomsten in het algemeen

    - een duidelijk omschreven proces van aanvraag tot uitbetaling en in kaart brengen van controlestappen

    - een kader voor specifieke samenwerkingen in de culturele context, bijvoorbeeld bij co-producties

    Momenteel is het kader (conceptnota) voor de opmaak van samenwerkingsovereenkomsten in het kader van nominatieve subsidies ook afgewerkt. Dit kader biedt bovendien ook al structuur en houvast voor de opmaak van andere vormen van samenwerkingsovereenkomsten, die best steeds geval per geval ook nog eens met juridische zaken bekeken worden. Het CBS/VB keurde de conceptnota samenwerkingsovereenkomsten in het kader van nominatieve subsidies goed en besliste om deze voor te leggen aan GR/RMW.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Vanaf 1 januari mogen radiologen geen supplement meer aanrekenen voor CT- en MRI-scans, maar dat verbod geldt enkel tijdens de kantooruren. De gevolgen laten zich raden: een aantal ziekenhuizen “waaronder Oost-Vlaamse ziekenhuizen” zouden instructies hebben  gegeven om een aantal medische foto’s die overdag zouden kunnen gemaakt worden, bewust naar nachten en weekenden te verschuiven, om zodoende de patiënt meer te kunnen aanrekenen. Dit blijkt uit de interne communicatie van verschillende ziekenhuizen die Het Laatste Nieuws kon inkijken. 

    Tevens blijkt uit gelekt mailverkeer dat als minister Vandenbrou­c­ke het mes zet in de supplemen­ten, de ziekenhui­zen op zoek zullen gaan naar alternatie­ve financie­rings­bron­nen, zoals het verhogen van de parkeergelden, dossierkosten maar ook bijvoorbeeld hogere supplementen voor andere scans (RX, mammografie en echografieën) die niet onder het verbod vallen.

     Radiologen vragen supplementen op hun prestaties, maar die vloeien via ‘afdrachten’ grotendeels terug naar de ziekenhuizen die daarmee hun financiële putten deels dempen. Een verbod op het aanrekenen van supplementen voor scans overdag heeft dus negatieve gevolgen voor de financiën van de ziekenhuizen.

    De namen van de betrokken ziekenhuizen zijn gekend, maar werden niet bekend gemaakt. 

    Vragen:

    Hoe gaat men met deze problematiek om in het ASZ? Zijn er hier instructies gegeven om bewust scans te verplaatsen naar buiten de kantooruren? Is er al een plan van het ziekenhuis om de inkomsten derving door het wegvallen van supplementen te compenseren en zo ja, dewelke?

MENS

Samenleving

Groei
  • Team Groei beschikt over een verscheidenheid aan tewerkstellingsplaatsen in het kader van Artikel 60§7. Hierdoor kan er binnen een traject 'Tijdelijke Werkervaring' op maat van de kwetsbare werkzoekende gewerkt worden. De competenties, vaardigheden en interesses worden in kaart gebracht om vervolgens een passende match m.b.t. het juiste job doelwit te realiseren.

    Om op maat van de werkzoekende te werken is een uitbreiding van het aantal werkplaatsen wenselijk.

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Het Winterplan van de regering voorziet in totaal in 2.000 tot 4.000 tijdelijke extra opvangplaatsen voor vluchtelingen, maar die zoektocht verloopt stroef. 

    De federale regering overweegt daartoe bij monde van Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke om asielzoekers op te vangen in ziekenhuizen. Vandenbroucke heeft daartoe via een schrijven een oproep gelanceerd naar de ruim honderd erkende ziekenhuizen in België om ruimte vrij te maken voor vluchtelingen.

    Vragen:

    Heeft het Aalsters Stedelijk Ziekenhuis een dergelijk schrijven ontvangen? Zo ja, wat is het standpunt van het ziekenhuis hieromtrent? Indien niet, gaat het ziekenhuis al dan niet in op de oproep vanwege de regering in de media? 

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Bij mail van 16 oktober 2023 werd een verzoekschrift ingediend met volgende vragen:

      1. Het aantal mensen dat aan het einde van het kwartaal respectievelijk minder dan zes, twaalf, achttien en 24 maanden leefloon ontvangt. Hoeveel langer dan 24 maanden.

      2. Het aantal nieuwe leefloners in het desbetreffend kwartaal.

      3. Het aantal leeflonen dat beëindigd werd en de reden daarvoor. Bvb: beginnen werken, gunstig gewijzigde financiële situatie, enz

      4. De duurtijd van het leefloon voorafgaand aan de beëindiging en ingedeeld per drie maanden.

      5. Indien mogelijk cijfers over cliënten die twee of meerdere keren in en uit de toekenning van leefloon stapten. Die balanceren op de inkomensgrens van het al dan niet gerechtigd zijn.

      Plus de vraag aan het OCMW om enkele rubrieken en cijfers op te nemen in de kwartaalcijfers. Omtrent het leefloon bvb de
      gemiddelde duur van leefloon dat aan een cliënt verleend wordt. Per maand of kwartaal het aantal nieuwe leefloners en het aantal waarvan het leefloon beëindigd wordt. Ook: hoeveel mensen krijgen minder dan zes maanden leefloon, hoeveel minder dan 12, 18, 24 maanden enz. Die cijfers laten wellicht toe vast te stellen dat het aantal cliënten die echt langdurig leefloon ontvangen (wellicht) beperkt is en duidelijkheid over de aantallen bij wie leefloon slechts van korte duur is. Dat is ook nuttig om de perceptie te counteren dat het leefloon een hangmat van lange duur is.

    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn op basis van art. 78 en 84 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de raad voor maatschappelijk welzijn doorverwezen naar het vast bureau die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor vaststelling.

    De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 28 november 2023 om de zaak door te verwijzen naar het vast bureau.

    Het antwoordvoorstel dient aan verzoeker bezorgd te worden ten laatste op 15 januari 2024.

    Het opzoeken en verwerken van de gevraagde data is nog lopende. Daarom wordt aan de RMW gevraagd om mandaat te geven aan het vast bureau om ten laatste tegen 15 januari 2024 antwoord te bezorgen aan de verzoeker, dit om de vastgelegde termijn niet te overschrijden. Het antwoord wordt dan bekrachtigd op de RMW van 30 januari 2024.

Financiën

Budget
  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.  Aanpassing 6 / 2020-2025 werd vastgesteld op 20 december 2022 en aanpassing 7 / 2020-2025 werd vastgesteld op gemeenteraad van 27 juni 2023. 

    De aanpassing meerjarenplan 8 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.


  • In het Decreet Lokaal Bestuur is voorzien dat de bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen voor de nominatieve toekenning van elke subsidie. Het overzicht per boekjaar van de toegestane werkings- en investeringssubsidies die in de documentatie bij het meerjarenplan was toegevoegd is onvoldoende. Het Decreet Lokaal bestuur heeft de toekenning van nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten.

  • De raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht akte te nemen van het schrijven van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de stad Aalst.


Personeel en organisatie

Sociaal juridische ondersteuning
  • De functie van directeur van een woonzorgcentrum (verantwoordelijke woonzorgcentrum - diensthoofd) was in eerste instantie niet opgenomen in de oefening van IFIC.  Er werd door IFIC geen functiebeschrijving gemaakt en de functie werd bij gevolg niet gewogen binnen de IFIC loonbarema's.

    Omdat vele lokale besturen melding maakten van nieuw ontstane negatieve loonspanningen werd de mogelijkheid voorzien om deze functie toch met een IFIC-barema te verlonen.

  • Het huidige reglement dateert van 2021. Naar aanleiding van een grondige screening bleek dit reglement de toetsing door de Gegevensbeschermingsautoriteit niet te kunnen doorstaan. Het nodige werd gedaan om het document juridisch te optimaliseren. Aan het principe, de toepassing en het gebruik van het geolokalisatiesysteem werd niets gewijzigd.

    Naar aanleiding van een gevoerde procedure voor de geschillencommissie van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) werd de voorgestelde tekst van het geolokalisatiebeleid onder de loep genomen. Er werd door de GBA nog gesteld dat de rechtsgrond die vermeld werd (gerechtvaardigd belang) niet kan gebruikt worden door een "overheid". De gepaste rechtsgrond voor het geolokalisatiesysteem van de gemeente is de noodzaak voor de vervulling van een taak van algemeen belang.

    De tekst van het aangepast geolokalisatiebeleid werd goedgekeurd door he vast bureau op 12 juni 2023.

    Het aangepast geolokalisatiebeleid werd besproken met de representatieve vakorganisaties op het Hoog overlegcomité van 3 oktober 2023.

  • Addendum voor wijziging van het contract derdebetalersregeling voor het gebruik van het openbaar vervoer NMBS waarbij de administratiekosten verlaagd worden naar 3 % op de maandelijkse factuur.

GIDPB

Algemeen

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting


Publicaties

Agenda
Notulen