Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn moeten op de eerstvolgende gewone vergadering van de ocmw-raad worden goedgekeurd.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2021 werden vanaf dinsdag 18 mei 2021 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 27/04/2021 goed te keuren.
In het kader van de opdracht ‘uitbaten van het buurtrestaurant en markthal voor catering op de site De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer)’ werd een biedingsleidraad opgesteld. Deze biedingsleidraad werd opgesteld door de dienst Sociale zaken in samenwerken met meester Wim Rasschaert.
Er wordt voorgesteld om het verslag van de dialoogprocedure goed te keuren.
Er wordt voorgesteld de finale biedingsleidraad goed te keuren.
De biedingsleidraad zal overgemaakt worden aan de weerhouden kandidaten voor het indienen van een voorstel.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Om een geschikte uitbater te vinden voor het nieuwe buurtrestaurant en markthal (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) op De Gendarmerie werd een 'publieke dialoogprocedure sui generis' opgestart.
Er werd gekozen voor deze specifieke onderhandelingsprocedure omwille van het uitzonderlijke karakter van de gevraagde uitbating. De uitbating is immers geen louter commercieel initiatief maar vooral een middel om de sociale doelstellingen van het OCMW Aalst te bereiken. Hierdoor diende de uitbater een maatwerkbedrijf te zijn. Naast het uitbaten van het buurtrestaurant en het verhuren van een markthal dient de uitbater volgende diensten aan te bieden:
De OCMW raad verleende in zitting van 29 januari 2019 goedkeuring aan de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de concurrentiegerichte dialoog.
In zitting van 15 april 2019 keurde het Vast bureau de kwalitatief geselecteerde kandidaten goed:
- Groep Intro Maatwerk, Charles Parentéstraat 6 te 1070 Brussel;
- Sense (CAS vzw), Mechelsesteenweg 128-136 (6e verdiep) te 2018 Antwerpen;
- Maatwerkbedrijf De Loods vzw, Industrielaan 28 bus 8 te 9320 Erembodegem;
Deze 3 kandidaten werden uitgenodigd om deel te nemen aan een gespreksronde om tot een finale biedingsleidraad te komen
Het afgelopen jaar is met de 3 kandidaten een uitgebreide dialoog gevoerd om zo tot een finale biedingsleidraad te komen met een afgelijnd voorwerp van het uitbatingsrecht, inbegrepen marktconforme uitbatingsvoorwaarden en de juridische afbakening en kwalificatie.
Verslag van de dialoogprocedure
Er werd een verslag opgemaakt van de dialoogrondes om te kaderen hoe OCMW AALST is gekomen tot de finale biedingsleidraad. De aanvangsvoorwaarden die waren opgenomen in de selectieleidraad zijn op verschillende domeinen verschillend van de voorwaarden in de finale biedingsleidraad. Dit is het gevolg van de uitgebreide dialoog die werd gevoerd met de kandidaten. Het OCMW Aalst heeft duidelijke ambities voor de uitbating van het buurtrestaurant maar besefte dat de kennis voor een economisch realistisch en praktische uitvoering van deze ambities vooral bij de geselecteerde kandidaten ligt. Met de dialoogprocedure zijn we tot een biedingsleidraad gekomen die alle ambities van het OCMW Aalst kan realiseren op een economisch realistische manier. Het verslag beschrijft dit proces uitvoerig.
Dit punt werd verdaagd in zitting van 30 maart 2021.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van de dialoogprocedure, opgesteld door Thomas Verdoodt.
Goedkeuring wordt verleend aan de biedingsleidraad, opgesteld door de dienst Sociale zaken voor de opdracht “Concessie voor het uitbaten van het buurtrestaurant en markthal voor catering op de site De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer).
De biedingsleidraad wordt overgemaakt aan de weerhouden kandidaten.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien vanaf 2023 (bij opening buurtrestaurant)
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, namelijk de heer Jan Willems.
Bij aangetekend schrijven van 10 mei 2021, wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op 22 juni 2021 in het Hof van Nassau, Balegemstraat 2 te 9620 Zottegem om 19u.
In het geval dat de veiligheidsmaatregelen i.k.v. het COVID-19 virus nog steeds van kracht zijn, zal SOLVA opteren voor een digitale Algemene Vergadering. Instructies tot deelname aan deze digitale vergadering mag u via e-mail verwachten.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
om na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda van de algemene vergadering van 22 juni 2021 met volgende agendapunten goed te keuren :
haar vertegenwoordiger, aangesteld door de Raad voor Maatschappelijk welzijn d.d. 27 februari 2019, de heer Jan Willems het mandaat te geven in te stemmen met deze agendapunten.
Het OCMW Aalst is coöperant-lid van EthiasCo cvba.
EthiasCo cvba was voor de omzetting naar coöperatieve vennootschap de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht.
EthiasCo riep middels een schrijven dd. 29 april 2021 op tot het online stemmen voor de algemene vergadering op 30 juni 2021.
Bij raadsbeslissing dd. 27 februari 2019 werd Eddy Couckuyt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW Aalst bij EthiasCo cvba.
de agenda van de algemene vergadering van EthiasCo cvba via stemmen op afstand tussen 15 juni 2021 en 30 juni 2021 goed te keuren met volgende agendapunten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2020 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting aan de bestuurders voor hun mandaat
4.Kwijting aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen
de vertegenwoordiger, de heer Eddy Couckuyt, opdracht te geven om online te stemmen op de algemene vergadering van EthiasCo cvba, in de zin van artikel 1.
ESF oproep 520: Circulair Werk(t)
De afdeling ESF & Duurzaam Ondernemen en de afdeling Sociale Economie & Werkbaar Werk van het Departement Werk & Sociale Economie willen samen met Vlaanderen Circulair 12 lokale/regionale hubs gedurende 2 jaar subsidiëren om zo het sociaal en duurzaam ondernemerschap op lokaal niveau een boost te geven. Hiervoor lanceerden ze ESF-oproep 520 Circulair werk(t)!. Deze hubs zetten in op netwerken waar stakeholders elkaar treffen en concrete samenwerking aftoetsen. Deze samenwerkingen moeten resulteren in:
- nieuwe circulaire diensten of opdrachten voor erkende sociale economie bedrijven, of
- nieuw circulair ondernemerschap met sociale impact.
De hub gaat op zoek naar economische opportuniteiten of lokale noden en toetst oplossingen af binnen het netwerk. De nieuwe circulaire diensten en opdrachten die daaruit voortvloeien, dragen bij aan oplossingen voor lokale/regionale problemen. De hub heeft daarbij bijzondere aandacht voor de meerwaarde van sociale economie ondernemingen in de circulaire economie. De hub werkt ook aan de bewustwording over de meerwaarde van sociaal en circulair ondernemen bij burgers en bedrijven. De hub draagt met andere woorden “circulair werk(t)” uit in een bepaalde regio. De langetermijn doelstelling van deze experimenteerruimte voor sociaal circulair ondernemerschap is om extra jobs te creëren.
Deze oproep richt zich op partnerschappen om de circulaire hubs op te zetten. Deze partnerschappen bestaan minimaal uit een lokaal bestuur, een sociaal economie-bedrijf én een reguliere onderneming of netwerk van/voor ondernemers. In een eerste fase (met een looptijd van 4 maanden) was er tijd om een plan van aanpak uit te werken om het partnerschap vorm te geven en een visie en strategie voor de hub uit te tekenen. De stad Aalst werd samen met haar partners De Gendarmerie, de Provincie Oost-Vlaanderen, Bedrijvencentrum De Punt en The Circular Hub genomineerd voor deze eerste fase die afliep op 30 april 2021.
Begeleidingstraject Circulaire gemeente 2020 van de Provincie Oost-Vlaanderen:
Om een zicht te krijgen op de opportuniteiten van de circulaire economie binnen onze regio stelde de interlokale vereniging voor sociale economie HANDEL Samen & sociaal zich kandidaat voor het begeleidingstraject ‘Circulaire gemeente 2020’ van de Provincie Oost-Vlaanderen. Het samenwerkingsverband werd hiervoor ook genomineerd. Aangezien HANDEL beheerd wordt door de stad Aalst en daarnaast bestaat uit de stad Ninove en de gemeenten Haaltert, Herzele, Denderleeuw, Erpe-Mere, Lede en Sint-Lievens-Houtem werd er gekozen om deze uitgebreide regio te onderzoeken.
Tijdens dit traject onder leiding van adviesbureau Möbius werd een circulaire scan uitgevoerd van onze regio en werden de kansen en randvoorwaarden in beeld gebracht. Dit resulteerde in een finaal studierapport en presentatie (zie bijlage). Op basis van deze resultaten werd een strategische nota opgesteld omtrent de toekomst van sociaal-circulair ondernemen in regio Aalst (zie bijlage) en werd het plan van aanpak voor de 2e fase van de ESF-verfijnd. Het plan van aanpak is ook opgenomen in de strategische nota.
Project De Keet: fase 2
Na de selectie voor fase 1 van de ESF-oproep 520 Circulair werk(t), die liep van 31 december 2020 tot en 30 april 2021, diende de stad Aalst als promotor samen met 7 andere partners met het project De Keet - schakel voor circulair en sociaal ondernemen een dossier in voor fase 2 van deze oproep.
In deze tweede fase (de implementatiefase) wordt aan 12 partnerschappen de kans geboden worden om de circulaire hub effectief op te zetten. Aan het partnerschap wordt de voorwaarde gesteld dat deze moet bestaan uit minimaal een lokaal bestuur, een sociaal economie-bedrijf én een reguliere onderneming of netwerk van/voor ondernemers.
Voor fase 2 (van 1 mei 2021 tot 31 december 2022) wordt een budget van maximaal 160.000 EUR per project voorzien met volgende verdeling:
- Maximaal 64.000,00 EUR (40 % middelen uit het Europees Sociaal Fonds)
- Maximaal 64.000,00 EUR (40 % financiering door Vlaanderen Circulair)
- Minimaal 32.000,00 EUR (20 % andere publieke of private financiering)
Samen met 11 andere hubs over heel Vlaanderen werd het project De Keet genomineerd.
De 3 hoofdthema's waarop De Keet in fase 2 zal inspelen zijn:
- het uitbouwen van een fysieke hub en een regionaal ecosysteem;
- het opzetten van circulaire waardeketens binnen de prioritaire clusters textiel, meubels, witgoed en ICT-materiaal;
- het ontwikkelen en begeleiden van intensieve co-creatietrajecten voor uitdagingen binnen diezelfde prioritaire clusters.
Om dit te verwezenlijken zal er samengewerkt worden met volgende partners:
- Stad Aalst;
- Interlokale vereniging HANDEL Samen & sociaal, beheerd door de stad Aalst;
- OCMW Aalst met De Gendarmerie;
- Provincie Oost-Vlaanderen;
- Bedrijvencentrum De Punt;
- The Circular Hub;
- Hogeschool Gent
- Kringwinkel Stroom vzw;
- Kringwinkel Zuid-Oost-Vlaanderen vzw.
Daarnaast zullen de Aalsterse bedrijvenverenigingen, VOKA en UNIZO, de andere sociale ondernemingen uit onze regio en andere relevante stakeholders betrokken worden om deel te nemen aan activiteiten binnen de 3 hoofdthema's.
Er werd voor fase 2 een projectaanvraag ingediend voor De Keet met een totale projectkost van 159.996,72 EUR. Hiervan wordt er 80% gefinancierd door de Vlaamse overheid (ESF + Vlaanderen Circulair) en 20% door de 8 verschillende partners. De cofinanciering van de partners in het project (in totaal max. 32.000 EUR) mag enkel bestaan uit personeelskost.
De tweede fase van het ESF-project kent een looptijd van 1 mei 2021 tot en met 31 december 2022.
Om de samenwerking tussen de verschillende partners te formaliseren, wordt er aan elke partner gevraagd om de partnerschapsovereenkomst te ondertekenen.
De partnerschapsovereenkomst voor project De Keet in kader van ESF oproep 520 Circulair Werk(t), zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren en te ondertekenen.