Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn moeten op de eerstvolgende gewone vergadering van de ocmw-raad worden goedgekeurd.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 oktober 2021 werden vanaf dinsdag 23 november 2021 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 26/10/2021 goed te keuren.
De uitgave voor de opdracht “Cluster Facility. Nieuwbouw De Gendarmerie: bouw van een kinderdagverblijf, sociale kruidenier en buurtrestaurant met omgevingsaanleg” wordt voorlopig geraamd op 7 000 000 EUR excl. btw of 8 470 000 EUR incl. 21% btw. De exacte raming is in opmaak en zal worden voorgelegd op de volgende zitting van de gemeenteraad.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. De mededingingsprocedure met onderhandeling verloopt in twee fases: de selectiefase (voorwerp van de selectieleidraad) en de gunningsfase (op basis van het technisch bestek en aanbestedingsdossier). Na de selectiefase worden de opdrachtdocumenten (bestek en meetstaat) bezorgd aan de geselecteerde aannemers.
Het bestek en de meetstaat zijn momenteel in opmaak en zullen op de volgende zitting worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor vaststelling van de voorwaarden.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° a) (onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De site De Gendarmerie betreft een voormalige rijkswachtkazerne in de Denderstraat 22 te Aalst. De kazerne werd in 1989 gebouwd, na de sloop van de oude gendarmerie, echter sinds 2001 stond het gebouwencomplex volledig leeg. De site omvat een voorgebouw langs de straatkant met voornamelijk kantoorruimte, een binnenterrein en een achterbouw met garages, loods en bergingen. De site is gelegen naast de spoorlijn Gent-Aalst-Brussel en centraal op de site bevindt zich een ASTRID-antenne. De site is in 2016 aangekocht door OCMW Aalst om er een nieuwe ontmoetingsplaats voor de Aalstenaar van te maken.
De bouwwerken omvatten:
- De afbraak van de bestaande achterbouwen op de site (+/- 1.134 m²)
- Het bouwrijp maken van het volledige bouwterrein
- Het oprichten van de vervangingsnieuwbouw van 2.360 m² waarin verschillende functies worden samengebracht: een kinderdagverblijf, sociale kruidenier, multifunctionele zaal en een buurtrestaurant.
- De volledige afwerking van het gebouw alsook alle nodige technische voorzieningen.
- Inbegrepen de volledige omgevingsaanleg (2.900 m²) van het binnenterrein tot een publiek plein, het rooien van bestaande bomen en beplantingen, het afwerken van alle aanwezige en omliggende tuinmuren en de specifieke inrichtingen voor fietsers en wandelaars.
De selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Cluster Facility. Nieuwbouw De Gendarmerie: bouw van een kinderdagverblijf, sociale kruidenier en buurtrestaurant met omgevingsaanleg”, opgesteld door cluster Facility worden goedgekeurd. De voorlopige raming bedraagt 7 000 000 EUR excl. btw of 8 470 000 EUR incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De uitgave voor deze opdracht zal voorzien worden via aanpassing meerjarenplan voldoende budget voorzien worden in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetlijn MJP000266 – AC000207 – 0909-12/2210007.
De procedure voor het aanstellen van een CRA houdt in dat de lokale huisartsenkring hiervoor zal worden aangeschreven, waarna zij op hun beurt kandidaten mogen voorstellen. De initiatiefnemer behoudt het recht om binnen de voorgedragen kandidaten autonoom een keuze te maken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.882,25 incl. btw op jaarbasis of € 898.940,25 incl. btw voor 9 jaar waarvan:
€ 20.166,25 incl. btw/jaar of € 181.496,25 incl. btw/9 jaar voor WZC De Faluintjes;
€ 22.776,00 incl. btw/jaar of € 204.984,00 incl. btw/9 jaar voor WZC De Hopperank;
€ 28.944,50 incl. btw/jaar of € 260.500,50 incl. btw/9 jaar voor WZC Mijlbeke;
€ 27.995,50 incl. btw/jaar of € 251.959,50 incl. btw/9 jaar voor WZC Sint-Job.
De financiering zit geïntegreerd in de berekening van deel F van de basistegemoetkoming voor zorg. Via dit deel wordt er een financiering/tegemoetkoming per dag ontvangen voor elke bewoner die in het woonzorgcentrum verblijft. Deze financiering is bestemd voor de vergoeding van de CRA.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het OCMW Aalst stelde op grond van de raadsbeslissing van 15 januari 2013 een Coördinerend Raadgevend Arts (CRA) aan. Omdat deze overeenkomst ten einde loopt op 31 maart 2022 dient er een nieuw dossier opgestart te worden.
Gelet op de Vlaamse regelgeving zijn woonzorgcentra verplicht een overeenkomst te hebben met een CRA.
Het doel van deze functie is, conform de wettelijke richtlijnen en de missie van het OCMW Aalst, het totale welzijn van de residenten in de instelling behartigen, dit vanuit een onafhankelijke positie als arts en in samenspraak en overleg met de bewoner, de huisarts en het team en directie van de instelling.
Goedkeuring te verlenen voor de opstart van de procedure voor het aanstellen van een CRA voor de woonzorgcentra.
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het OCMW is als vennoot aangesloten bij de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Services, Dienstverlenende verenigiging, afgekort TMVS dv.
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, namelijk raadslid Vincent Delforge.
Bij aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 wordt het OCMW uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 14 december 2021 om 14u30. De vergadering zal digitaal doorgaan.
De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de raad voor maatschappelijk welzijn dient de agenda van de algemene vergadering van 14 december 2021 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van 14 december 2021 goed te keuren :
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
de aangeduide vertegenwoordiger, raadslid Vincent Delforge, op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
een afschrift van dit besluit te versturen, (per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be).
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, namelijk de heer Jan Willems.
Bij aangetekend schrijven van 3 november 2021, wordt het OCMW uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op dinsdag 21 december 2021 om 19u stipt in het Cultuurhuis EMotia, Oudenaardsesteengweg 456 te 9420 Erpe-Mere.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk).
2. Samenstelling van het bureau.
3. Actieplan en budget 2022.
4. Benoeming van bestuurder voor mandaten die zijn opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering.
5. Varia
om na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda van de algemene vergadering van 21 december 2021 met volgende agendapunten goed te keuren:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk).
2. Samenstelling van het bureau.
3. Actieplan en budget 2022.
4. Benoeming van bestuurder voor mandaten die zijn opengevallen sinds de laatste Algemene Vergadering.
5. Varia
haar vertegenwoordiger, aangesteld door de Raad voor Maatschappelijk welzijn d.d. 27 februari 2019, de heer Jan Willems het mandaat te geven in te stemmen met deze agendapunten.
De bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur
OCMW Aalst is eigenaar van een perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca.
Dit perceel is verpacht.
De aanvrager onderhoudt momenteel betrokken perceel en vraagt het perceel te kunnen aankopen voor de prijs van 10,00 EUR/m².
Hij is eigenaar van het naastliggend perceel en gebruikt de 2 aanpalende percelen. Wanneer hij het OCMW-perceel kan aankopen, kan hij zijn percelen samenvoegen tot één grote weide voor pony's.
Betrokken perceel ligt volgens de gemeente Lede in de uitbreidingszone voor de gemeentelijke sportterreinen (gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van 2007). Deze legislatuur zijn geen initiatieven voor realisatie voorzien.
Het vast bureau besliste in zitting van 30 november 2020 principieel akkoord te gaan met de opstart van de onderhandse verkoop, van het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca.
In zelfde zitting werd beslist een landmeter-expert aan te stellen voor het bepalen van de minimale verkoopprijs en voormeld dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Landmeetkantoor Plan² bv bezorgde ons het schattingsverslag van 9 december 2020 waarin de verkoopprijs van het betrokken perceel werd geschat op 9.725,00 EUR.
De vergoeding voor pachtbeëindiging werd geschat op 57,20 EUR.
De burger ondertekende een éénzijdige aankoopverklaring waarin hij zich verbindt het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca aan te kopen voor de prijs van 9.725,00 EUR.
De pachter ondertekende een belofte tot pachtbeëindiging waarin hij zich verbindt de pacht op het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca stop te zetten voor de vergoeding van 57,20 EUR.
Het vast bureau besliste in zitting van 4 januari 2021 akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca voor de prijs van 9.725,00 EUR en de pachtbeëindiging op het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca voor de vergoeding van 57,20 EUR.
In zelfde zitting werd beslist kennis te nemen van de onderhandse overeenkomsten, voormelde onderhandse overeenkomsten ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn
en de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens de stad om voormelde overeenkomsten te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 26 januari 2021 akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca voor de prijs van 9.725,00 EUR, op basis van de voorwaarden vastgelegd in de éénzijdige aankoopverklaring en akkoord te gaan met de pachtbeëindiging op het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca voor de vergoeding van 57,20 EUR, op basis van de voorwaarden vastgelegd in de belofte tot pachtbeëindiging.
In zelfde zitting werd beslist notariskantoor Danièle Breckpot, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris van de stad voor de afhandeling van de notariële akte
Notariskantoor Breckpot bezorgde ons de ontwerpakte inzake.
Het vast bureau besliste in zitting van 8 november 2021 kennis te nemen van de onderhandse verkoop van het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca voor de prijs van 9.725,00 EUR en vergoeding pachtbeëindiging van 57,20 EUR, op basis van de voorwaarden vastgelegd in de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Danièle Breckpot, met standplaats te Aalst.
In zelfde zitting werd beslist voormelde ontwerpakte ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur, of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens het OCMW om voormelde akte te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
In het dossier worden de kadastrale legger, de schatting en de ontwerpakte toegevoegd.
akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van het perceel bouwland te Lede, Rochusbaan, kadastraal gekend 1°afdeling, sectie C, nummer 182 02B, met een kadastrale oppervlakte van 11a 44ca voor de prijs van 9.725,00 EUR en vergoeding pachtbeëindiging van 57,20 EUR, op basis van de voorwaarden vastgelegd in de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Danièle Breckpot, met standplaats te Aalst.
Decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 161. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Artikel 171. § 4. De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van:
1° het voorontwerp van het organogram;
2° het voorontwerp van de rechtspositieregeling van het personeel;
3° het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering;
4° de inventaris.
Een organogram geeft de structuur van een organisatie weer. Het huidige officiële organogram kwam in 2017 tot stand na de reeds in de praktijk gebrachte integratie stad-OCMW. De principes dateren van de organogrammen 2013 en 2015.
De noodzaak tot herziening van de huidige organisatiestructuur is meervoudig en wordt in de bijgevoegde nota van dit besluit toegelicht. Het doel is om finaal te evolueren naar een moderne en wendbare organisatie. Een organisatie die, ongeacht wat op ons afkomt er steeds in slaagt om via een kwaliteitsvolle dienst- en hulpverlening een charmante, aantrekkelijke en sociaalvoelende stad op mensenmaat te zijn, waar iedereen graag leeft, woont, werkt en zich ontspant.
De bijgevoegde nota "Organogram Lokaal Overheidsbedrijf Aalst. Klaar voor de toekomst" bevat een uiteenzetting van de aanleiding, drijfveren, doelen, werkwijze en nieuw voorstel organogram met aandacht voor het aantal leidinggevenden, de budgettaire impact en de principes van de transitieplannen.
het organogram vast te stellen zoals gevoegd in de bijlagen bij dit besluit.
Het managementteam bestaat uit:
- algemeen directeur;
- financieel directeur;
- de verantwoordelijke leidinggevenden van de thema’s Strategie, Dienstverlening, Mens, Zorg en Ruimte;
- de voorzitter van het vast bureau, met raadgevende stem;
- secretariaat (uit Strategie).
De datum van inwerkingtreding is 1 januari 2022.