In het kader van het circulatieplan werd de volledige zone binnen de ring zone 30. De Mijlbekelaan valt buiten deze zone, maar gezien de grote hoeveelheid schoolgaande kinderen die deze route nemen is het wenselijk om deze zone ook in te richten als zone 30. Door deze maatregel in te voeren willen we de veiligheid van de schoolgaande jeugd verbeteren en de leefbaarheid van de buurt bewaren.
• De nieuwe gemeentewet, artikel 130bis.
• Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
• Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
• Gelet op het Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
• Gelet op de bepalingen van het Gemeentedecreet, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven ter zake.
In het kader van het Circulatieplan Veilig en Bereikbaar Aalst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 mei 2020, wordt het verkeersstatuut/-regime in meerdere straten gewijzigd.
Deze wijzigingen dragen bij tot de realisatie van de doelstellingen:
De tijdelijke reglementen worden na evaluatie en aftoetsing van de te bereiken doelen omgezet in definitieve aanvullende reglementen.
De tijdelijk aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer betreffende de wijkcirculatie, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.
- De zone 30 wordt ingevoerd in de Mijlbekelaan vanaf het kruispunt met de Groenstraat, kruispunt niet inbegrepen tot aan het kruispunt met de Leopoldlaan, kruispunt niet inbegrepen;
- In de Spoelstraat tussen Binnenstraat en Mijlbekelaan;
- In de Rozenweg tussen Mijlbekelaan en Mijlbekelaan.
Het begin van de zone 30 wordt aangeduid met het bord F4a, het eind van de zone wordt aangeduid met het bord F4b.
Dit reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het departement MOW.