Terug
Gepubliceerd op 22/07/2021

2021_CBS_03360 - Tijdelijk aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - wijkcirculatie - circulatieplan - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
ma 12/07/2021 - 12:30 via Teams
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Caroline Verdoodt, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Katrien Beulens, schepen; Bert De Bruyn, waarnemend algemeen directeur

Secretaris

Bert De Bruyn, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Christoph D'Haese, burgemeester
2021_CBS_03360 - Tijdelijk aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - wijkcirculatie - circulatieplan - Vaststelling 2021_CBS_03360 - Tijdelijk aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer - gemeentewegen - wijkcirculatie - circulatieplan - Vaststelling

Motivering

Motivering

In het kader van het plan 'Veilig en Bereikbaar Aalst' worden verschillende verkeersmaatregelen ingevoerd en vastgesteld in onderhavig tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer.

De basis van het plan 'Veilig en Bereikbaar Aalst' vertrekt van volgende uitgangspunten:

Auto blijf welkom

De binnenstad blijft bereikbaar voor alle verkeer. Wie de binnenstad als bestemming heeft, moet daar vlot geraken en wordt naar de dichtstbijzijnde grote parking geleid. Doorgaand autoverkeer wordt geleid langs de ring waarbij de automobilist de juiste invalsweg naar de gewenste bestemming kan kiezen. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van het nieuwe circulatieplan. Door meer éénrichtingsverkeer in te voeren in het centrum worden de verkeersstromen beter geleid.

Aparte busstroken

In meerdere straten waar éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd, zullen bussen in de andere rijrichting mogen rijden, op een aparte busstrook. Daardoor zullen de bussen sneller op hun bestemming geraken in het stadscentrum.

Fietslijnen voor fietsers

Vanuit elke wijk komt een fietsvriendelijke toegangsweg naar het stadshart. Deze ligt in het verlengde van de fietsroutes die de omliggende wijken en deelgemeenten met Aalst verbinden. Deze routes krijgen de naam 'fietslijn', zoals een tramlijn of metrolijn. Een fietslijn is een aanéénsluiting van fietsstraten. Fietsers hebben er op de meeste plaatsen voorrang.

Zone 30 zorgt voor veiliger verkeer

Aalst wil bereikbaar blijven, maar tegelijk willen we ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verhogen in de binnenstad. Daarom voert de stad samen met het circulatieplan ook een snelheidsbegrenzing in. Vanaf 16 augustus 2021 wordt heel het gebied binnen de Aalsterse ring R41 zone 30. Gemotoriseerd verkeer en fietsers mogen er maximum 30 km/uur rijden. De nieuwe regel heeft het voordeel van de duidelijkheid. We maken komaf met het kluwen van verschillende snelheidsregimes.

Het plan 'Veilig en Bereikbaar Aalst' beoogt volgende resultaten.

Leefbare wijken

Bedoeling is om minder ongewenst verkeer door de woonwijken te laten rijden. Zo verhogen we niet alleen de veiligheid maar ook de woonkwaliteit. Door de hoofdcirculatie aan te passen zal het verkeer andere wegen zoeken in de wijken. Daarom worden in de wijken een aantal bijkomende ingrepen aan de hand van proefopstellingen doorgevoerd om sluipverkeer tegen te gaan. Die zullen ook op 16 augustus 2021 worden ingevoerd.

Juridische grondslag

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;

Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

De beslissing wordt genomen op grond van:

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Feiten en context

In het kader van het Circulatieplan Veilig en Bereikbaar Aalst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 mei 2020, wordt het verkeersstatuut/-regime in meerdere straten gewijzigd.

Deze wijzigingen dragen bij tot de realisatie van de doelstellingen:

  • het centrum vlot bereikbaar maken, zowel voor auto's, fietsers als voor openbaar vervoer
  • de binnenstad aangenamer maken om te wonen, te werken, te leven en te ontspannen
  • het verkeer veiliger te maken.

De tijdelijke reglementen worden na evaluatie en aftoetsing van de te bereiken doelen omgezet in definitieve aanvullende reglementen. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
<p>Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur somt de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen op.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De tijdelijk aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer betreffende de wijkcirculatie, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.