In het kader van het plan 'Veilig en Bereikbaar Aalst' worden verschillende verkeersmaatregelen ingevoerd en vastgesteld in onderhavig tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer.
De basis van het plan 'Veilig en Bereikbaar Aalst' vertrekt van volgende uitgangspunten:
Auto blijf welkom
De binnenstad blijft bereikbaar voor alle verkeer. Wie de binnenstad als bestemming heeft, moet daar vlot geraken en wordt naar de dichtstbijzijnde grote parking geleid. Doorgaand autoverkeer wordt geleid langs de ring waarbij de automobilist de juiste invalsweg naar de gewenste bestemming kan kiezen. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van het nieuwe circulatieplan. Door meer éénrichtingsverkeer in te voeren in het centrum worden de verkeersstromen beter geleid.
Aparte busstroken
In meerdere straten waar éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd, zullen bussen in de andere rijrichting mogen rijden, op een aparte busstrook. Daardoor zullen de bussen sneller op hun bestemming geraken in het stadscentrum.
Fietslijnen voor fietsers
Vanuit elke wijk komt een fietsvriendelijke toegangsweg naar het stadshart. Deze ligt in het verlengde van de fietsroutes die de omliggende wijken en deelgemeenten met Aalst verbinden. Deze routes krijgen de naam 'fietslijn', zoals een tramlijn of metrolijn. Een fietslijn is een aanéénsluiting van fietsstraten. Fietsers hebben er op de meeste plaatsen voorrang.
Zone 30 zorgt voor veiliger verkeer
Aalst wil bereikbaar blijven, maar tegelijk willen we ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid verhogen in de binnenstad. Daarom voert de stad samen met het circulatieplan ook een snelheidsbegrenzing in. Vanaf 16 augustus 2021 wordt heel het gebied binnen de Aalsterse ring R41 zone 30. Gemotoriseerd verkeer en fietsers mogen er maximum 30 km/uur rijden. De nieuwe regel heeft het voordeel van de duidelijkheid. We maken komaf met het kluwen van verschillende snelheidsregimes.
Het plan 'Veilig en Bereikbaar Aalst' beoogt volgende resultaten.
Leefbare wijken
Bedoeling is om minder ongewenst verkeer door de woonwijken te laten rijden. Zo verhogen we niet alleen de veiligheid maar ook de woonkwaliteit. Door de hoofdcirculatie aan te passen zal het verkeer andere wegen zoeken in de wijken. Daarom worden in de wijken een aantal bijkomende ingrepen aan de hand van proefopstellingen doorgevoerd om sluipverkeer tegen te gaan. Die zullen ook op 16 augustus 2021 worden ingevoerd.
De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
De beslissing wordt genomen op grond van:
In het kader van het Circulatieplan Veilig en Bereikbaar Aalst, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 mei 2020, wordt het verkeersstatuut/-regime in meerdere straten gewijzigd.
Deze wijzigingen dragen bij tot de realisatie van de doelstellingen:
De tijdelijke reglementen worden na evaluatie en aftoetsing van de te bereiken doelen omgezet in definitieve aanvullende reglementen.
De tijdelijk aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer betreffende de wijkcirculatie, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.