Terug commissie personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken

do 20/05/2021 - 20:30 https://web-aalst.streamovations.be/sessions/reference/commissie-personeel-en-organisatie-stadsvernieuwing-mobiliteit-en-openbare-werken-20210512 extra commissie : agenda zitting 10 mei 2021 afwerken

Openbare zitting


  • Verslag commissie personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken 26 april 2021- ter goedkeuring

  • Verslag commissie personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken 10 mei 2021- ter goedkeuring

  • Dit punt werd toegelicht door Hans Van Langenhove op de zitting van 10 mei 2021 - verdere beraadslaging en beantwoorden van vragen is nu aan de orde.

    De dienst openbare werken is al veel jaren aan de slag met een klimaatadaptief waterbeheer. Onze rioolinfrastructuur wordt langzaam maar zeker aangepast om te voldoen aan de toekomstige noden die onderhevig zijn aan klimaatverandering. De focus lag voor de publieke infrastructuur tot enkele jaren geleden vooral op het voorkomen van wateroverlast en minder rond de droogteproblematiek (grondwaterherstelbeleid). Ook op het 2de vlak is de stad sinds enkele jaren aan de slag (inzetten op infiltratie, buffering,...). Desondanks moet voor herstel van het grondwaterpeil een tandje (of meer) bijgestoken worden. Zo is er nood om in onze  investeringen nog meer in te zetten op een actief grondwaterherstelbeleid door bijvoorbeeld het beperken van verharding of waar mogelijk waterdoorlatende verhardingen aan te leggen. Synergiën met vergroening liggen dan voor de hand. Op het privaat domein zijn we als stad ook reeds geruime tijd aan de slag met een grondwaterherstelbeleid (afkoppeling hemelwater, ontharding,…) maar de initiatieven aan de kant van de stad (bvb. subsidiëring afkoppeling hemelwater) volstaan niet. Toename van het initiatief aan de kant van de burger is nodig.

    Gelet op de budgettaire beperkingen moeten we als stad de beperkte middelen zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten waarvoor een financieel goed onderbouwde en gerichte aanpak voor onze investeringen (masterplan) aangewezen is. 

    De verhoudingen tussen publiek en privaat domein maken bovendien dat er pas sprake kan zijn van een herstel als er een duidelijke omslag gebeurt op het privaat domein (bronmaatregelen zoals afvoer vermijden door bvb ontharden, hemelwater gebruiken waar mogelijk, infiltreren,…). Het bekomen van een stadsbrede omslag (publiek en privaat domein) is een tanker die moet worden gekeerd richting een klimaatadaptieve route. Hiervoor moet het nodige brede draagvlak worden gezocht. Het uitwerken van een communicatiestrategie en daarvoor benodigde instrumenten zijn daarom onderdeel van de opdracht. De aanpak is voor het overgrote deel participatief met ruimte voor co-creatie.

    De opdracht wordt opgedeeld in twee percelen:

    •             Perceel 1: De opmaak van een gebiedsdekkend integraal waterplan (IWA,  (inbegrepen hemelwater- en droogteplan HWDP) met o.a. de opmaak van de   kwetsbaarheids- en risicoanalyse (in kader klimaatadaptatieplan 2020-2030) in kader van het burgemeesterconvenant en het  uitwerken van een communicatiestrategie en -instrumenten rond klimaatadaptief waterbeheer. 

    Het eerste perceel behelst de opmaak van een integraal waterplan voor de stad Aalst en een aantal aanverwante instrumenten. Het waterplan realiseert een stadsbrede, grondgebiedsdekkende visie en zoekt integrale oplossingen op korte en lange termijn voor de vraagstukken rond water in Aalst. Het dient inzicht te geven in een betere afstemming van de huidige en toekomstige waterhuishouding van Aalst op de onder- en bovengrondse ruimtelijke context. Het waterplan biedt bovendien een helder kader voor investeringen, ontwerp- en beheerkeuzes voor de komende decennia. 

    •             Perceel 2: Opmaak digitale Atlas Aalsterse Waterlopen.

    Het 2de perceel bestaat uit de opmaak van de digitale atlas van de Waterlopen in Aalst in functie van het beheer (hydraulisch, ecologisch, vergunningen) met als doel het klasseren van de waterlopen in de categorieën voorzien in het waterwetboek (publieke grachten, waterlopen 3de categorie). Een goed waterlopenbeheer is essentieel in een klimaatadaptief beleid (blauwgroene dooradering, waterpeilbeheer, verzekeren van de nodige buffering ter voorkoming van wateroverlast,…).

    Raming: 306 000 EUR exlusief btw voor beide percelen.

    Artikelnummer en actie: AC000189 MJP000089 – 0310/70214007 en AC000189 MJP000317 - 0390/61 2140007 

    Wijze van gunnen: mededingingsprocedure met onder onderhandeling

  • Vraag raadslid Andreas Verleysen - mail van 18 april 2021: 

    Toelichting van de verkeersproblematiek Arendwijk Aalst en eventuele aangereikte oplossingen door de bestuursleden van het Wijkcomité SpelenderwijKs (zie bijlage).

  • Vraag raadslid Ann Van de Steen  mail 23 maart 2021

    Vraagt naar de stand van zaken i.v.m. tonnagebeperking


  • Vraag raadslid: Ann Van de Steen - mail 23 maart 2021.

    Vraagt de stand van zaken van veilige fietsverbindingen vanuit de deelgemeenten naar de Stad toe.

  • Vraag raadslid Ann Van de Steen - mail van 7 april 2021.

    Vraagt de stand van zaken werken Bremtstraat Aalst.

  • Vraag raadslid Ann Van de Steen - mail 8 april 2021.

    Graag agendapunt over:
    - de kostprijs van het studiebureau die het het circulatieplan verder uitrolt en of er nog taken zijn voor Mobiliteit en openbaar domein in opdracht van het studiebureau uit te voeren.
    - communicatie circulatieplan
    - andere ingrepen cfr. Alfred Nichelstraat (op commissie niet besproken)

  • Een reglement met betrekking tot de exploitatie van deelsteps zonder vaste stallingsinfrastructuur heeft als doel om, via een systeem van vergunningen, deelsteps gecontroleerd gebruik te laten maken van het openbaar domein en tegelijkertijd het kwaliteitsniveau en gebruiksniveau van de deelsteps te bewaken met het oog op de openbare orde en veiligheid. Nieuwe en innovatieve ontwikkelingen mogelijk maken is ook een doel van dergelijk reglement.


Publicaties