ma 11/10/2021 - 19:00 https://web-aalst.streamovations.be/
Verslag commissie personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken 6 september 2021 - ter goedkeuring
1/ Feiten en context:
In opdracht van de stad heeft studiebureau SWECO een start- en projectnota uitgewerkt voor de omleidingsweg en een herinrichtingsplan voor het bedrijventerrein Noord I Gijzegem. De start- en projectnota voor de omleidingsweg tussen de Pachthofstraat x N406 stellen een keuze voor de voorkeursinrichting van de omleidingsweg, de aansluiting van het industriegebied en de vormgeving van de kruispunten voor. Het herinrichtingsplan en bijhorende nota’s leggen de visie voor de toekomstige herinrichting van het bedrijventerrein vast. Het resultaat van de volledige studie wordt aan de leden van de commissie toegelicht. Het Agentschap Innoveren en ondernemen subsidieert het studietraject en is ook vertegenwoordigd in de stuurgroep die de procesregie opvolgt.
Op de GR van 26 juni 2021 werd "punt 2021_GR_00302 Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Studieopdracht voor de aanleg van de omleidingsweg en industrieweg NOORD I: riolerings- en wegenwerken te Gijzegem. Bestek 21/I-8. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen - Vaststelling" goedgekeurd.
2/ De toelichting wordt gegeven door SWECO:
Els Verdurmen – expert mobiliteit
Sil Goosens – projectleider
Voorzien van een veilige standplaats voor de schoolbus in Erembodegem dorp
Vraag Silke Van Vaerenbergh - mail 31 maart 2021 en 26 mei 2021.
Ik bezorg de presentatie over de fietsbus uit 2017.
Er zit echt wel veel potentieel in (lees zeker de laatste slide). Het is jammer genoeg op een zijspoor beland toen, maar er zouden nog een aantal zaken onderzocht worden: subsidiemogelijkheden (want die zijn er, bovenlokaal), en een technische partner (ik dacht daarbij aan de Fietserij). Ook hier is er uiteraard engagement nodig vanuit de school/ouderraad, maar volgens mij is de tijd echt wel rijp daarvoor (tegenover 5 jaar geleden).
Voor het opzetten van een kleinschalig proefproject zou eigenlijk geen fietsbus aangekocht moeten worden, als die van in Leuven eventueel kan 'geleend' worden?
Kan hier het nodige in onderzocht worden, en dan besproken worden op de commissie?
Vraag raadslid Lander Wantens - mail 23 september 2021
Is het zoals aangegeven op de gemeenteraad van september mogelijk om op de eerstvolgende commissie mobiliteit en openbare werken de fiets-, en voetgangersbrug aan de Houtkaai te bespreken en welke komende stappen zullen ondernomen worden.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de onderhandse koopovereenkomst voor inname 93 en de ontwerpakten voor inname 124a, 124b, 129, 130, 131, 133, 134 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ligging: | Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A en B, |
Vergoeding: | 69.367,77 EUR |
Financiering: | Budget 2021 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Raadslid Eddy Couckuyt is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
De wegzate van de Vlaamsegaaistraat te Nieuwerkerken is aangelegd op buurtweg 56.
Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat in op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VMM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Tijdens deze werken wordt de Kaalbergstraat te Moorsel heraangelegd en wordt de rooilijn vastgelegd.
Aangezien er geen bijkomende grondverwervingen nodig zijn, maar de wegenis van de Kaalbergstraat niet officieel behoort tot het openbaar domein wordt dit nu geregulariseerd via kosteloze grondafstanden.
Thans kan worden overgegaan tot de administratieve afhandeling van de kosteloze grondafstand van inname 438 en 441.
Identificatiegegevens:
Inname 438:
Ligging: Aalst-Moorsel, De Caelberg, kadastraal gekend 8°afdeling, sectie D, deel nummer 687 B, gereserveerd individueel perceelidentificatienummer 687 N P0000.
Oppervlakte: 6,00 m²
Inname 441:
Ligging: Aalst-Moorsel, Baron De Meerstraat, kadastraal gekend 8°afdeling, sectie D, deel nummer 664 Z4, gereserveerd individueel perceelidentificatienummer 664 D5 P0000.
Oppervlakte: 20,00 m²
De concessieovereenkomst voor de parking te Erembodegem Termurenlaan dient te worden hernieuwd.
De nieuwe overeenkomst voor een periode van 8 jaar wordt voorgelegd.
Het betreft de kosteloze overname van de wegenis van de Kruisstraat te Gijzegem, om in te lijven in de openbaar domein van de stad, in het kader van de goedgekeurde verkavelingsvergunning van 14 oktober 1996.