Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 171 § 4, 2 De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de rechtspositieregeling van het personeel.
Artikel 186 § 1 De gemeenteraad stelt de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vast.
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2009 waarbij de rechtspositieregeling die van toepassing is op het stadspersoneel werd vastgesteld en latere wijzigingen.
De laatste grondige wijziging van de rechtspositieregeling dateert van 2014. Sindsdien is de regelgeving gewijzigd en heeft de praktijk ook aangetoond dat er wat hiaten of onduidelijkheden in de teksten zitten. De beloofde wijziging van het Besluit van de Vlaamse Regering is er niet gekomen waardoor het uitstellen van het aanpassen van de rechtspositieregeling geen zin heeft.
De rechtspositieregeling is één van de instrumenten die we hebben voor het voeren van een professioneel en duurzaam personeelsbeleid en het realiseren van de personeelsdoelstellingen en de gemaakte beleidskeuzes.
De rechtspositieregeling biedt een kader, een framework, dat een zekere mate van flexibiliteit en maatwerk moet toelaten.
Er is gestreefd naar een zo groot mogelijke gelijkschakeling van contractuele en statutaire personeelsleden.
Waar mogelijk is de besluitvorming toegewezen aan de algemeen directeur.
Artikel 1 van de nieuwe rechtspositieregeling gaat nog niet in voege in afwachting van het juridisch advies van een onafhankelijk orgaan.
De rechtspositieregeling, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.