[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
Door de burgemeester werd op 24 januari 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd tot intrekking en vervanging van de politieverordening dd.17 januari tot verlenging van de politieverordening van 18 november 2021 betreffende maatregelen met betrekking tot de zittingen van de gemeenteraadscommissies, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité van sociale dienst van Aalst.
Deze politieverordening werd ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen en dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2021 kunnen worden goedgekeurd.
De gemeenteraad van 15 december 2020 beslist om drie betrekkingen van inspecteur van politie, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. De drie vacatures werden gepubliceerd in de mobiliteitscycli van 2021. Via het klassieke systeem van de mobiliteit raken vacatures voor inspecteurs van politie, dienst Interventie, steeds moeilijker ingevuld.
Een andere piste om nieuwe personeelsleden te werven is via het systeem van de aspirantenmobiliteit. Daarbij krijgen de aspiranten-inspecteur van politie tijdens hun opleiding een lijst voorgelegd van bestaande vacatures binnen de geïntegreerde politie. Via die lijst kunnen zij reeds tijdens hun opleiding hun keuze voor een toekomstige werkgever duidelijk maken. Als ze slagen in de opleiding gaan ze in principe onmiddellijk aan de slag in de politiezone van hun keuze. Zijn er meer kandidaten dan vacatures dan organiseert de politiezone intern een selectiecommissie en moeten alle vacatures worden ingevuld. Zijn er minder kandidaten dan vacatures dan moeten alle kandidaten in dienst worden genomen, zonder verdere interne selectie.
De niet-ingevulde vacatures worden daarna in principe opgevuld via het systeem van de ambtshalve aanwijzing waarbij de politiezone personeelsleden krijgt toegewezen, maar waar ze verder geen inspraak in heeft.
Er is in het systeem van de aspirantenmobiliteit (overwegend) beduidend minder inspraak voor de politiezone, maar er is wel een relatief grotere zekerheid op instroom van nieuwe personeelsleden. Vacatures die worden gepubliceerd in de aspirantenmobiliteit 2021-A2 worden aangeboden aan de aspiranten die afstuderen in 2022, afhankelijk van de politieschool waar de aspiranten in opleiding zijn.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Bij diverse gemeenteraadsbesluiten werden vier betrekkingen van inspecteur van politie, dienst Interventie, vacant verklaard via het systeem van de mobiliteit. De vier vacatures werden gepubliceerd in de mobiliteitscycli van 2021. Via het klassieke systeem van de mobiliteit raken vacatures voor inspecteurs van politie, dienst Interventie, steeds moeilijker ingevuld.
Een andere piste om nieuwe personeelsleden te werven is het systeem van de aspirantenmobiliteit. Daarbij krijgen de aspiranten-inspecteur van politie tijdens hun opleiding een lijst voorgelegd van bestaande vacatures binnen de geïntegreerde politie. Via die lijst kunnen zij reeds tijdens hun opleiding hun keuze voor een toekomstige werkgever duidelijk maken. Als ze slagen in de opleiding gaan ze in principe onmiddellijk aan de slag in de politiezone van hun keuze. Zijn er meer kandidaten dan vacatures dan organiseert de politiezone intern een selectiecommissie en moeten alle vacatures worden ingevuld. Zijn er minder kandidaten dan vacatures dan moeten alle kandidaten in dienst worden genomen, zonder verdere interne selectie.
De niet-ingevulde vacatures worden daarna in principe opgevuld via het systeem van de ambtshalve aanwijzing waarbij de politiezone personeelsleden krijgt toegewezen, maar waar ze verder geen inspraak in heeft. Er is in het systeem van de aspirantenmobiliteit (overwegend) beduidend minder inspraak voor de politiezone, maar er is wel een relatief grotere zekerheid op instroom van nieuwe personeelsleden.
Vacatures die worden gepubliceerd in de aspirantenmobiliteit 2022-A1 worden aangeboden aan de aspiranten die afstuderen in 2022, afhankelijk van de politieschool waar de aspiranten in opleiding zijn.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker van de dienst Logistiek, van de directie Mens en Organisatie verschuift intern van de dienst Logistiek naar dienst Personeel. Door deze interne verschuiving is een betrekking van CALog C, assistent, binnen de dienst Logistiek niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Logistiek is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens en Organisatie, dienst Logistiek, vacant te verklaren via het systeem van de dringende externe werving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker van de dienst Logistiek, van de directie Mens en Organisatie gaat in de loop van 2023. Door deze nakende oppensioenstelling zal een betrekking van CALog C, assistent, binnen de dienst Logistiek niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Logistiek is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens en Organisatie, dienst Logistiek, vacant te verklaren via het systeem van de dringende externe werving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, verschuift intern de politiezone naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit.
Eén van de prioriteiten van het zonaal veiligheidsplan 2020 -2025 is de de aanpak van drugs en overlast. Het openstellen van de gespecialiseerde functie een hondengeleider met specialisatie stille drugshond zal ertoe bijdragen om efficiënt en professioneel te kunnen inzetten op het fenomeen van drugs.. Een gespecialiseerde functie kan enkel via het systeem van de mobiliteit worden opengesteld.
Door de aanwerving van een hondengeleider stille drugshond kan er adequater gecontroleerd worden op drugsbezit in het algemeen en meer specifiek in de stationsomgeving en bij verschillende acties alsook in scholen en op evenementen.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, verschuift intern de politiezone naar een andere dienst. Ingevolge deze interne verschuiving is een betrekkingen van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur calltaker-dispatcher werd geschikt bevonden voor een interne verschuiving van de dienst Onthaal/Meldkamer naar de dienst Wijk. Door deze interne verschuiving is een betrekking van calltaker-dispatcher niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte van de dienst Onthaal/Meldkamer is het aangewezen een betrekking van calltaker-dispatcher vacant te verklaren voor een inspecteur van politie via het systeem van de mobiliteit.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 januari 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Zoals iedereen reeds weet, gaat carnaval 2022 niet door en richten de carnavalisten de pijlen op 2023...
Ook voor de AKV’s is dit terug een harde noot om te kraken …
Vandaar mijn vragen:
Vorig jaar vond er geen carnaval plaats. De terechte lockdown verplichtte ons allen om ‘in ons kot’ te blijven. De Oilsjterse carnavalist bewees toen dat hij zich perfect kan houden aan afspraken; het bleef immers windstil in onze stad tijdens de dagen.
Tijdens deze luwe driedaagse was door de lokale overheid gecommuniceerd dat er niets ging worden georganiseerd qua carnavalsbeleving.
We zijn nu een jaar verder. Spijts de oorspronkelijke ambities om een uiterst uitbundige Carnaval 2022 te kunnen vieren, zal het er – wegens omikron – ook dit jaar niet van komen. Deze onheilstijding werd in december wereldkundig gemaakt. Op de laatste gemeenteraad zei onze burgemeester hierover het volgende: “Carnaval, dat is alles of niets. (…) Uit een bevraging van de carnavalsgroepen bleek ook dat er weinig animo is voor een plan B. (…) Ondanks de hevige knaldrang bij de Aalstenaars en goedbedoelde voorstellen voor alternatieven, zetten we Aalst Carnaval pas terug op de agenda op 19 februari 2023. Ik heb enorm goed geluisterd naar de carnavalisten, aldus onze burgemeester, “ik heb carnaval beluisterd” (sic).
Ik kan u in vele zaken volgen, waarde burgervader. Ik waardeer uw bezorgdheid en apprecieer – in deze barre tijden - uw nauwgezette opvolging in samenwerking met de veiligheidscel. Waar ik het echter wat lastig mee heb is uw uitspraak ‘alles of niets’, op basis van uw gesprekken ‘met de carnavalsgroepen’. Wanneer u bedoelt dat u in gesprek bent gegaan met de carnavalsgroepen, dan meen ik te veronderstellen dat u de AKV’s bedoelt, alsook de Losse Groepen. Mijns inziens wordt hierbij een legioen van tienduizenden andere carnavalisten over het hoofd gezien, nl. de niet-aangesloten carnavalisten. Er hebben toch sinds mensenheugenis, buiten alle leden van de carnavalsgroepen, ook steeds andere carnavalisten bestaan, de carnavalist-individualist, de carnavalist-hobbyist, -traditionalist, -amateurist, de 'losse' carnavalist.
Zijn deze gehoord? Heeft u deze “beluisterd”?
Deze tweede groep heeft een andere invalshoek, als het over het opschorten van carnavalgerelateerde zaken gaat. Wanneer de AKV's, zoals u stelt, eerder de idee hanteren van 'alles of niks', dan is dat inderdaad vanuit hun perspectief van de lange termijnwerken, de lange tijdsbesteding aan grote wagenbouw, costumering en alles wat daar rond hangt. Maar wat nu met groep 2?
Vorig jaar al vroeg ik of er geen, door creatievelingen aangereikte, lovenswaardige én veilige alternatieven konden worden ondersteund door de stad.
Ik googelde laatst, op zoek naar hoe andere carnavalssteden omgaan met covid. Ik hoefde zelfs niet het woord ‘alternatief’ in te tikken. Van Rio over Köln tot Malmédy of Maastricht, overal is men gretig bezig om toch iets van alternatief te vinden in plaats van … ‘niets’.
Geachte heer burgemeester, hier spreekt een ‘partner-in-safety’ tot u. Ik geef u graag meermaals gelijk wanneer het rond veiligheid en gezondheid gaat. Geen carnavaleske toestanden op de straat, akkoord! Als ge iemand een vinger geeft is die immers met uw arm weg. Klopt! Maar laat ons den Oilsjteneer toch iets schenken!
Dat het niet aan de lokale overheid is om alle alternatieve ideeën uit te vinden, dat staat buiten kijf! Maar dat het aan de stad is om zich meer dan ooit in te spannen om, naast de noodwendige maatregelen die worden getroffen om covidverspreiding tegen te gaan, aangebrachte ideeën te toetsen naar haalbaarheid en ze daadwerkelijk te ondersteunen, al was het maar door ze te promoten via de geijkte kanalen, daar sta ik achter! Mocht u vinden dat dit alles te laat is, dan is dit andermaal een bijzonder gemiste kans.
Het waren vorig jaar de radio's en DRA (Digitale Radio Aalst) die voor nog wat ambiance hebben gezorgd, zonder inbreng van de stad. De enige daad die in 2021 door de stad werd gesteld situeerde zich rond een samenwerking met - én op vraag van - TVOost voor het compileren van carnavalsraadszittingen.
Vragen:
De leerlingencapaciteiten van de stedelijke basisscholen dienen te worden vastgelegd in functie van inschrijvingen vanaf schooljaar 2022-2023.
Het nieuw lastenkohier en typeabonnement winterfoor 2022-2026 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het nieuw lastenkohier en typeabonnement kermissen 2022-2026 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Bijna een jaar geleden vernamen wij dat de stad Lier n.a.v. een eigendomsonderzoek door een aangesteld onderzoeksbureau, in kennis werd gesteld van eigendom(men) in het buitenland door huurders van sociale woningen op hun grondgebied.
Ook de stad Aalst zou, via een onderzoeksbureau, starten met eigendomsonderzoeken.
Op de commissie van december 2021 werden de aantallen van de wachtlijst sociale woningen in Aalst bevestigd: 4900 totaal, waarvan 50% reeds mensen zijn gedomicilieerd in Aalst.
Het opzeggen van huurcontracten van mensen met eigendommen in het buitenland en die op ons grondgebied van de sociale huurtarieven genieten, lijkt ons, rekening houdende met de lange wachtlijst, dan ook meer dan logisch
Vraag: Wat is de stand van zaken in het dossier eigendomsonderzoek van sociale huurders met eigendom(men) in het buitenland?Aalst heeft nood aan sociale woningen. Er zijn momenteel twee projecten waarvan er één een jaar stil ligt en een ander nog niet vergund is.
Het project Somergempark is al meer dan een jaar geblokkeerd. De schade voor Dewaco zou stilaan naar 1 miljoen € gaan.
Ik heb begrepen dat er twee beroepen ingesteld zijn volgens de juridische informatie die ik opgevraagd heb bij deskundigen. Het eerste beroep vraagt de vernietiging van de beslissing van de gemeenteraad over de wegen, rooilijn en voetweg. Het beroep is gebaseerd op het decreet wegen dat inging op 1 september 2019 en werd ingediend bij de minister van mobiliteit, mevrouw Peeters in augustus 2021. Het beroep werkt opschortend waardoor de werken niet kunnen hervatten. De minister moet binnen de drie maanden antwoorden.
Er werd ook een tweede beroep ingediend. Tegen de Omgevingsvergunning. Ik heb begrepen dat dit niet opschortend zou werken. In het geval dat het eerste beroep zou verworpen zijn zou Dewaco het risico kunnen nemen om de werken te hervatten, of heb ik het fout voor?
Het project Lindeveld. Op de commissievergadering van sociale zaken van december hebt u verklaard dat: er inzake de waterhuishouding maatregelen voorzien zijn die veel verder gaan dan wettelijk opgelegd en dat de toename van de mobiliteit onderzocht werd door het studiebureau Mint en dat de toename slechts 4% zou zijn. De bezwaren worden nu onderzocht door de administratie ruimtelijke ordening en andere diensten. Nadien kan u een advies overmaken aan het provinciebestuur dat beslist over het afleveren van de omgevingsvergunning.
Mijn vragen:
Eind vorige jaar wou deze meerderheid na een lage discussie op de gemeenteraad de vraag voor een regenboogzebrapad in onze stad niet ondersteunen. Dit ondanks het feit dat AWV een regenboogzebrapad wil aanleggen en onderhouden en de stad enkel een vraag dient te stellen. Iedere andere centrumstad in Vlaanderen beschikt reeds over 1 of meerdere regenboog zebrapaden. Allerhande coalities en meerderheden van Groen tot VLD tot CD&V tot Vooruit en tot NVA hebben dit gesteund en ingevoerd. Maar Aalst blijft als enige centrumstad zonder.
Deze beslissing bracht veel commotie los zowel in onze stad als daarbuiten. Velen begrepen niet waarom Aalst een positief symbool als een regenboogzebrapad niet wou ondersteunen. Hoewel ik zeker geloof dat deze meerderheid zeker niet homofoob is, werd zo een zeer slecht en negatief signaal gegeven. Waardoor Aalst naar de buitenwereld toe opnieuw in een hoek van weinig verdraagzame stad wordt geduwd. Vooral ook omdat er geen gegronde reden werd gegeven waarom je geen regenboog zebrapad zou aanleggen is er veel onbegrip tot op vandaag.
Maar Aalst zou Aalst niet zijn mochten er geen ludieke acties of tegenbewegingen op gang komen. Zo zagen we beelden veen een regenboogzebrapad in krijt voor het NAC. Verschenen er spontaan regenboog vlaggen op social media en in het straatbeeld en werden zelf enkele ludieke regenboog zebrapaden aangebracht op verkeerssignalisatie. Ook werd er een petitie opgestart met de vraag tot de aanleg van een regenboogzebrapad die tot op heden reeds meer dan 1500 ondertekenaars heeft. Dus stellen wij ons de vraag of Aalst na dit sterk signaal alsnog wil overgaan naar de aanleg van een regenboogzebrapad.
Je kan natuurlijk zeggen dit is slechts een symbool. En dat is waar, maar LGBTQIA+ rechten komen helaas op veel plaatsen onder druk te staan, zeker als je kijkt naar wat er in Polen en Hongarije gebeurt de laatste jaren. Dus een sterk signaal is nodig, maar daarnaast dient er ook beleid gevoerd te worden. Een gelijke kansen beleid dat Aalst tot op heden niet of amper heeft en waar organisaties naar vragen. Ook een schepen van Gelijke kansen heeft Aalst tot op heden niet. Vorig jaar vroegen we of Aalst hier verandering in zou brengen, helaas was het antwoord toen negatief. Mogelijk wil de stad daar nu wel een beleid rond opzetten?
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:
Het team Mobiliteit stelt voor om het aantal Shop & Go-parkeerplaatsen uit te breiden. Deze kortparkeerplaatsen zijn een afstemming op het betalend parkeren op Rechteroever dat van kracht is vanaf 10 januari 2022. Deze oefening werd gemaakt in samenwerking met dienst Economie.
De werkwijze: aan elke handelszaak (RO binnen de Ring) van het type kortparkeren wordt een Shop & Go-plaats voorzien.
De Dirk Martensstraat is toegankelijk vanuit de Meuleschettestraat voor bussen en vergunningshouders. In het definitief aanvullend reglement worden de vergunningshouders vastgelegd.
Wettelijk staan steden en gemeenten in voor de bescherming en het welzijn van dieren, zo ook voor het vangen, ophalen, tijdelijk huisvesten en verzorgen van loslopende dieren.
Om de kosten te verhalen op de eigenaar van het dier wordt een retributiereglement ingevoerd.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 29 juli 2019 goedkeuring aan de gunning van deze opdracht aan Pevenage en Zoon bvba, Elenestraat 75 te 9620 Zottegem tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 543 788,91 EUR exclusief btw.
Het eindafrekeningsbedrag is 741 840,44 EUR, exclusief herziening en btw verlegd, of 36,42% hoger dan het gunningsbedrag.
De verantwoordingsnota voor de meer- en minwerken opgemaakt door het studiebureau Sweco Belgium bv, Elfjulistraat 43, te 9000 Gent in bijlage.
Krediet:
budgetlijn MJP003264 – AC000169 – 0200 70 2270007 – 7 436,87 EUR
budgetlijn MJP003179 – AC000169 – 0200 70 2240007 – 59 765,70 EUR
Begin dit jaar vonden er in Aalst meerdere zware verkeersongevallen plaats zowel in het centrum als in de deelgemeenten. Helaas met met slachtoffers tot gevolg.
Ook kwam er deze maand een oproep van de fietsersbond dat er betere handhaving nodig is van de verkeersmaartregelen in onze stad in fietsstraten, één-richtingsstraten, maar ook foutparkeerders met overdreven snelheid. De overdreven snelheid zie je ook terugkomen in de cijfers van de politie. Zo waren er niet minder dan 5387 overtredingen gedurende de 6 weken dat superflitspaal “sammeke” werd geplaatst. Uit de gegevens van Telraam zie je dat overdreven snelheid helaas zeer vaak voorkomt. In de Denderstraat, op de Dendermondse Steenweg en in de Welvaartstraat rijd 40 tot 50% van de bestuurders te snel, soms tot 80 km/u in zone 30.
Bij de invoering van het nieuwe circulatieplan werd aangekondigd dat er extra controle zou plaatsvinden. Maar vandaag de dag zie je daar weinig van, met een toenemend aantal verkeersovertredingen tot gevolg.
We steunen zeker de maatregelen, tonnagebeperking, zone 30, uitbreiding fietsstraten die vorig jaar zijn ingevoerd om de verkeersveiligheid in Aalst te verhogen. Maar er is nood aan een beter opvolging van deze maatregelen en extra sensibiliserende acties om het belang van de maatregelen voor de verkeersveiligheid bv zone 30 zorgt er voor dat het aantal ongevallen met een letsel sterk vermindert te duiden bij de bevolking.
Daarnaast is er ook nood aan maatregelen buiten het centrum en in de deelgemeenten. Want ook van daar bereiken ons verhalen van overdreven snelheid, toenemend verkeer en niet naleven van de verkeersmaatregelen. Bij de invoering van de tonnagebeperking en de zone 30 was er beloofd om ook in de deelgemeenten en buiten het centrum maatregelen te nemen, maar tot op heden hebben we hierover geen nieuws vernomen.
Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:
In de Sint Jobstraat werd gedurende enkele maanden het voetpad geblokkeerd door een wc-cabine, pal op het voetpad geplaatst wegens verbouwingswerken in een pand. Voor deze inname van het openbaar domein werden door de dienst Leefomgeving en mobiliteit enkele opeenvolgende vergunningen verleend. Dank aan deze dienst om, na mijn vraag eerder deze maand, op basis van de laatste verlopen vergunning de betrokken aannemer aan te manen tot ontzetting van de wc-cabine. Het voetpad is intussen vrijgemaakt voor wie het bedoeld is, de voetganger.
Mijn vraag:
In de flow van bovenstaande vraag breid ik graag dit onderwerp nog even uit.
In onze stad – net zoals in andere steden, dat wil ik niet bestrijden – vindt men op tal van plaatsen palen van verkeersborden wild neergepoot op de voetpaden. Ik besef dat de wildgroei van verkeersbordpalen in de stad een langere geschiedenis kent.
Vragen:
Sinds de invoering van betalend parkeren op rechteroever zitten vele mensen die werkzaam zijn in het centrum van onze stad met de handen in het haar. Waar moeten zij nu nog hun wagen kwijt zonder dat het een enorme kost wordt. Nergens dus. Sinds het nieuwe parkeerbeleid moet eenieder die voor om het even welke reden in ons centrum moet zijn, betalen om zijn auto te kunnen parkeren. Zelfs de werknemers van het Administratief centrum hebben geen parkeerplaats die ze gratis kunnen gebruiken.
Zo goed als elk bedrijf in Aalst heeft een parking die het beschikbaar stelt voor zijn personeel. Alleen in ons centrum is dat onmogelijk. Dus ook mensen die een hele dag werkzaam zijn in onze stad ( horeca, handelszaken, administratieve diensten enz.) zijn verplicht te betalen om hun auto te kunnen parkeren!
Ondermeer door de stijgende energie- en consumptieprijzen is het leven enorm duur geworden, waardoor het erg is dat men nu nog eens extra geld moet neertellen om hun wagen te kunnen parkeren.
Een opsomming:
Men kan inderdaad gebruik maken van een 10-beurtenkaart waarvoor je € 4 betaalt per parkeerbeurt, maar ook dat blijft een aanzienlijke kost.
Ook het openbaar vervoer loopt op in het budget. Ook voor mensen die aan de stad werken en die een abonnement aan verlaagd tarief kunnen krijgen blijven de parkeerkosten een aanzienlijke duit uit de zak.
Mijn vragen:
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VMM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Tijdens deze werken wordt de Kaalbergstraat te Moorsel heraangelegd en wordt de rooilijn vastgelegd.
Aangezien er geen bijkomende grondverwervingen nodig zijn, maar de wegenis van de Kaalbergstraat niet officieel behoort tot het openbaar domein wordt dit nu geregulariseerd via kosteloze grondafstanden.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 439 ter goedkeuring voorgelegd.
Gemeentewegen. Verbreding buurtweg 125 Erembodegem in het kader van omgevingsvergunning 2021126895. Definitieve vaststelling plan. Buurtweg 125 wordt gedeeltelijk verbreed van 1 naar 2 meter. er zijn geen bezwaren tijdens het openbaar onderzoek ingediend omtrent de buurtweg.
Gedeeltelijke opheffing buurtweg 43 te Moorsel in het kader van omgevingsvergunning 2021044333 .Er zijn geen bezwaren ingediend via het openbaar onderzoek.
De laatste grondige wijziging van de rechtspositieregeling dateert van 2014. Sindsdien is de regelgeving gewijzigd en heeft de praktijk ook aangetoond dat er wat hiaten of onduidelijkheden in de teksten zitten. De beloofde wijziging van het Besluit van de Vlaamse Regering is er niet gekomen waardoor het uitstellen van het aanpassen van de rechtspositieregeling geen zin heeft.
De rechtspositieregeling is één van de instrumenten die we hebben voor het voeren van een professioneel en duurzaam personeelsbeleid en het realiseren van de personeelsdoelstellingen en de gemaakte beleidskeuzes.
De rechtspositieregeling biedt een kader, een framework, dat een zekere mate van flexibiliteit en maatwerk moet toelaten.
De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid besliste om de betalingsprocedure van de basispensioenbijdragen te wijzigen. Om deze nieuwe werkwijze te kunnen uitvoeren, werd een bijvoegsel aan de bijdrageverzekeringsovereenkomst opgesteld. Dit bijvoegsel wordt heden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Gezien de aanstelling van Lander Wantens als effectief lid van de commissie personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken op de gemeenteraad van 21 december 2021 kan hij geen plaatsvervanger meer zijn. De Groen fractie wil een nieuwe plaatsvervanger benoemen.
Conform artikel 58 §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een jaarlijks overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. (art. 35 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris).
De stad ontving een via ABB een klacht m.b.t. het CBS besluit van 11 oktober 2021 inzake het afleveren van een vergunning voor inname openbaar domein voor het plaatsen van een terras voor horeca. Op 23 december ontving de stad het antwoord van de gouverneur waarin ze de vernietiging van het CBS besluit beveelt. Conform art.333 tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur wordt dit antwoord ter kennis gebracht op de Gemeenteraad.
Op 17 december 2021 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Naar aanleiding van de Winterfoor 2022 wordt een tijdelijke politieverordening opgesteld.
In de West-Vlaamse stad Kortrijk opende recent een 'koesterhuis': een ontmoetingsplek waar wie rouwt om een kind welkom is om verhalen te delen, troost te vinden en herinneringen te koesteren.
Ouders, grootouders, familie en vrienden kunnen er eveneens terecht met vragen over rouwen om een kind of om er op een laagdrempelige manier kennis te maken met de vele vraagstukken die daaraan verbonden zijn. Het is het tweede 'koesterhuis' in Vlaanderen, na Antwerpen (enkele jaren geleden). De 'koesterhuizen' zijn een initiatief van vzw Berrefonds dat ontstond als een kleinschalig burgerinitiatief van ouders die een kind verloren. Zij wilden daarmee aantonen dat er binnen het professionele zorgveld, maar ook in de hele maatschappij, nood is aan meer aandacht voor rouw na het verlies van een kind. Initiatieven als een 'koesterhuis' verdienen niet alleen veel algemene bekendheid, maar ook en vooral navolging.
Een plek voor wie dergelijk lot overkomt, waar herinneringen en ervaringen gedeeld kunnen worden, zou in elke regio aanwezig moeten zijn.
Daarom volgende vragen:
De voorbije maanden zijn de facturen voor gas en elektriciteit enorm gestegen. Gezinnen ontvangen voorschotfacturen die soms drie keer hoger zijn dan voordien. En het is bang afwachten op de afrekening. Dat brengt veel mensen in financiële problemen. De vraag stelt zich dus welke initiatieven de stad, het OCMW en vzw BEA ondernemen om Aalstenaars niet in de kou te laten staan. We moeten ons afvragen hoe we onze inwoners nog meer financieel als preventief kunnen bijstaan.
De recente faillissementsaanvraag van de Vlaamse Energieleverancier toont dat de energiemarkt onder zware druk staat. Elk gezin in onze stad wordt met stijgende energieprijzen geconfronteerd. Gezinnen die er nu nog net in slagen om de eindjes aan elkaar te knopen, kunnen vanaf nu in de problemen komen.
De stad, het OCMW en vzw BEA kunnen samen met de gezinnen onderzoeken hoe we toekomstige facturen kunnen doen dalen door actiever te zijn op de markt, door de woning energetisch te scannen en door zowel gratis ingrepen te doen als te begeleiden bij verbetering van de woning. En sommige gezinnen kunnen ook geholpen worden bij het verkrijgen van andere sociale voordelen.
Vragen
De tuin van elke Aalstenaar, ons prachtige stadspark, dat onder toenmalig schepen De Wolf anno 1915 werd aangelegd, baadt nog steeds in die typische sfeer van weleer. Een plaats waar we met z’n allen even kunnen onthaasten, sporten, met de kinderen ravotten en nog zoveel meer. Sommige van de oorspronkelijke constructies voeren ons in gedachten terug naar de vorige eeuw. Misschien net iets teveel.
Het kaarthuisje, het tuinhuisje, de brug en zeker het melkhuisje, die haar naam dankt aan de verplichte en onbeperkte verkoop van melkproducten vanaf 1916, verdienen om pronkstukken te zijn tussen de rijkdom aan de fauna en flora die het stadspark ons biedt.
Vandaag tonen deze gebouwen zich troosteloos, in schril contrast met het schitterend beheer van het stadspark en hoort hier dringend werk van te worden gemaakt . In 2019 werden, op burgerinitiatief, reeds enkele voorstellen gemaakt voor een nieuwe parel in het stadspark, een element van rust waar de Aalstenaar even de tijd kan vergeten. Iedereen verdient vakantie, ook zij die het iets moeilijker hebben of met jonge kinderen niet zomaar naar de zon kunnen reizen. Het recreatieve gedeelte van ons park is dan ook bij uitstek de plaats waar deze mensen kunnen genieten van een vakantie in eigen stad.
Ook het kaarthuisje staat in de schaduw van haar verleden. In deze tijden is het meer dan duidelijk dat mensen nood hebben aan sociale contacten, aan een leuke babbel of gewoon een potje Wiezen. Het kaarthuisje kan mensen de kans geven zich opnieuw te ontplooien, om actief te blijven en eenzaamheid tegen te gaan. Vandaag horen we ons meer dan ooit in te zetten om plaatsen waar mensen mekaar terug kunnen vinden klaar te maken voor gezondere tijden.
Met de komst van een nieuw stadsgedeelte aan de kaaien en de nood aan stadsparkwaardige faciliteiten oogt het ons duidelijk dat er werk moet gemaakt worden van vernieuwing aan de bestaande gebouwen.
Daarom vragen wij:
Door de burgemeester werd op 24 januari 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd tot intrekking en vervanging van de politieverordening dd.17 januari tot verlenging van de politieverordening van 18 november 2021 betreffende maatregelen met betrekking tot de zittingen van de gemeenteraadscommissies, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité van sociale dienst van Aalst.
Deze politieverordening werd ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen en dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2021 kunnen worden goedgekeurd.