De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn moeten op de eerstvolgende gewone vergadering van de ocmw-raad worden goedgekeurd.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2021 werden vanaf dinsdag 18 januari 2022 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 21/12/2021 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 30 november 2021 de selectievereisten en de wijze van gunnen vastgesteld voor de opdracht “Nieuwbouw De Gendarmerie: bouw van een kinderdagverblijf, sociale kruidenier en buurtrestaurant met omgevingsaanleg”, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Heden worden de bestekvoorwaarden en definitieve raming voorgelegd ter vaststelling.
Deze opdracht betreft volgende werken:
Het dossier is inhoudelijk opgebouwd uit 4 delen:
In het kader van de opdracht “Cluster Facility. Nieuwbouw De Gendarmerie: bouw van een kinderdagverblijf, sociale kruidenier en buurtrestaurant met omgevingsaanleg” werd een bestek met referentie 21/I-98 opgesteld. (bijlage)
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 6 084 863,78 EUR excl. btw of 7 350 481,13 EUR incl. btw. Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
In een eerste fase zullen de geselecteerde aannemers hun vragen en opmerkingen kunnen doorgeven op basis van het bestek. Naar aanleiding daarvan zijn wijzigingen aan het bestek mogelijk. Er wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor de goedkeuring van het eventueel aangepaste bestek te delegeren aan het vast bureau, om zo een vlotte doorloop en continuïteit van de gunningsprocedure te garanderen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° a) (onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bijzonder bestek met nr 21/I-98 en de raming voor de opdracht “Nieuwbouw De Gendarmerie: bouw van een kinderdagverblijf, sociale kruidenier en buurtrestaurant met omgevingsaanleg” vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 6 084 863,78 EUR excl. btw of 7 350 481,13 EUR incl. btw.
Indien er naar aanleiding van vragen en opmerkingen an de geselecteerde aannemers wijzigingen aan het bestek noodzakelijk zijn, de bevoegdheid voor de goedkeuring van het aangepaste bestek te delegeren aan het vast bureau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetlijn MJP000266 – AC000207 – 0909-12/2210007.
OCMW Aalst is op zoek naar een geschikte uitbater voor het nieuwe buurtrestaurant (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) op De Gendarmerie. Hiervoor wordt een opdracht in de markt geplaatst die voorbehouden wordt voor erkende maatwerkbedrijven en lokale diensteneconomie initiatieven.
De reden hiervoor is het uitzonderlijk karakter van de gevraagde uitbating. Het buurtrestaurant wordt immers geen louter commercieel initiatief maar vooral een middel om de sociale doelstellingen van het OCMW Aalst rond materiële hulpverlening en activering te bereiken. Naast het uitbaten van het buurtrestaurant dient de uitbater volgende diensten aan te bieden:
Het OCMW heeft voor deze opdracht al een heel traject afgelegd waarbij via een publieke dialoogprocedure reeds is geprobeerd om een uitbater te selecteren. Binnen deze procedure hebben alle kandidaten zich teruggetrokken vlak voor de deadline om uitbatingsvoorstellen in te dienen (1 september 2021).
Het OCMW Aalst heeft vervolgens de publieke dialoogprocedure stopgezet in zitting van 20 september 2021 en is met alle drie de kandidaten in gesprek gegaan om hen naar de nodige feedback te vragen. Dit gebeurde in de maand oktober 2021. Met deze feedback en na interne besprekingen heeft het OCMW Aalst een nieuwe biedingsleidraad opgesteld die én tegemoet komt aan de verzuchtingen van de markt én beantwoordt aan de sociale en maatschappelijke doelstellingen van het OCMW Aalst.
Volgende aanpassingen zijn gedaan aan de biedingsleidraad zoals goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 mei 2021:
In het kader van de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site Gendarmerie (incl. opleidingstraject)” werd een leidraad en concessieovereenkomst met nr. 21/CON-111 opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De leidraad en concessieovereenkomst met nr. 21/CON-111 voor de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site Gendarmerie (incl. opleidingstraject)”, vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de leidraad.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Huguette Van Medegael.
Naar aanleiding van de beslissing van 2018 om geen werkingsverslag meer te maken, had ik een vraag gesteld op de RMW van september 2019 i.v.m. de rapportering naar de gemeenteraadsleden, die tegelijk ook OCMW-raadsleden zijn.
Er is toen beloofd dat er op regelmatige basis een tussentijdse rapportage zou plaatsvinden en dat hiervoor een notificatiesysteem werd uitgewerkt. Dat systeem draait nu zodat sinds 2020 op de drie thematische vergaderingen van het BCSD die jaarlijks doorgaan, dat deze kwartaalcijfers gegeven en besproken worden.
Ik denk dat die kwartaalcijfers niet systematisch geagendeerd worden op de commissie sociale zaken wat ik natuurlijk heel jammer vind, vermits niet alle raadsleden in dit BCSD zitten.
Ik zou dan ook willen pleiten voor een meer actieve en ruimere communicatie over een aantal aspecten van de werking van het OCMW inzake sociale dienst- en steunverlening.
Mijn vragen zijn dan ook:
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Huguette Van Medegael aangaande 'Rapportering van de sociale dienstverlening van het OCMW'.
De laatste grondige wijziging van de rechtspositieregeling dateert van 2014. Sindsdien is de regelgeving gewijzigd en heeft de praktijk ook aangetoond dat er wat hiaten of onduidelijkheden in de teksten zitten. De beloofde wijziging van het Besluit van de Vlaamse Regering is er niet gekomen waardoor het uitstellen van het aanpassen van de rechtspositieregeling geen zin heeft.
De rechtspositieregeling is één van de instrumenten die we hebben voor het voeren van een professioneel en duurzaam personeelsbeleid en het realiseren van de personeelsdoelstellingen en de gemaakte beleidskeuzes.
De rechtspositieregeling biedt een kader, een framework, dat een zekere mate van flexibiliteit en maatwerk moet toelaten.
Er is gestreefd naar een zo groot mogelijke gelijkschakeling van contractuele en statutaire personeelsleden.
Waar mogelijk is de besluitvorming toegewezen aan de algemeen directeur.
Artikel 1 van de nieuwe rechtspositieregeling gaat nog niet in voege in afwachting van het juridisch advies van een onafhankelijk orgaan.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 171 § 4, 2° De algemeen directeur zorgt in overleg met het managementteam voor de opmaak van het voorontwerp van de rechtspositieregeling van het personeel.
Artikel 186 § 1 De gemeenteraad stelt de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vast.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van rechtswege van toepassing op het personeelslid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient en dat een betrekking bekleedt die ook bestaat bij de gemeente.
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2009 waarbij de rechtspositieregeling die van toepassing is op het stadspersoneel werd vastgesteld en latere wijzigingen.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 januari 2016 waarbij het OCMW Aalst zich de rechtspositieregeling van de stad Aalst eigen maakt voor de personeelsleden in betrekkingen die ook bestaan bij de gemeente.
De rechtspositieregeling, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.
OCMW Aalst is aangesloten bij het Gesolidariseerde Pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen, en heeft in dit kader op 29 juli 1994 een bijdrageverzekering afgesloten met het toenmalige OMOB (Onderlinge Maatschappij der Openbare Besturen, later Ethias genoemd) met het oog op het verzekeren van de financiering en de betaling van de pensioenbijdragen aan dit fonds.
Een wijziging aan de wet van 24 oktober 2011 heeft tot gevolg dat Ethias met ingang van 1 januari 2022 niet langer rechtstreeks de pensioenbijdragen zal kunnen betalen aan de RSZ. Overleg tussen Ethias en de RSZ heeft voor een nieuwe werkwijze gezorgd voor de inning van deze bijdragen, heden wordt aan de raad voor maatschappelijk dit bijvoegsel bij het bovengenoemde contract voorgelegd ter goedkeuring.
het bijvoegsel aan de bijdrageverzekering met Ethias van 14 december 2021 goed te keuren, zoals gevoegd in bijlage.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, dat voor zijn leden interne audits organiseert.
Op 17 december 2021 vond de algemene vergadering van Audio plaats. Het verslag hiervan wordt ter kennis gebracht aan de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
het verslag van de algemene vergadering van 17 december 2021 van Audio.
Omschrijving
Bijna geen enkele gepensioneerde komt met zijn of haar pensioentje de dag van vandaag toe om zijn of haar rusthuis te betalen. Vele rusthuisbewoners vallen terug op financiële hulp van de kinderen, die echter vandaag ook te maken krijgen met extra kosten door sterk stijgende consumptie- en energieprijzen. OCMW-rusthuizen moeten betaalbaar blijven én een alternatief blijven voor de privé-rusthuizen. Ik hoor prijsstijgingen op de privé-markt van om en bij de 6%. Wat al snel neerkomt op ca 130 € meerkost per maand. Een indexsprong kan wat extra ademruimte geven aan de vele gezinnen waar elke Euro telt om rond te komen. Als OCMW moeten we immers onze sociale rol blijven vervullen.
Motivatie
Armoedebestrijding
Voorstel van raadsbesluit:
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de dagligprijs van de OCMW-rusthuizen in 2022 niet te indexeren.
Stemming voor akkoord met mondeling hoofdelijke stemming voor punt 10. 2022_RMW_00012 (1/3).
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: toegevoegde punten van raadsleden
de vraag om dit punt te stemmen via mondelinge hoofdelijke stemming te verwerpen.
het voorstel van raadslid Steve Herman om de dagligprijs van de OCMW-rusthuizen in 2022 niet te indexeren, te verwerpen.
In 2007 besliste de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW van Aalst akkoord te gaan met de verkoop en de opsplitsing van het perceel gelegen te Baardegem , sectie C , nr. 247 f 2.
De verkoop ging door op 10 februari 2009 in café " Ons Huis " te Baardegem , Rampelberg 118. Een aantal percelen werden niet verkocht.
De woning aan de Torenstraat 21 heeft nieuwe eigenaars, de heer en mevrouw Cooreman - Heyvaert. Zij wensen - in navolging van de andere buren - de percelen Lot 1 ( 106 m² ) en Lot 2 ( 178 m² ) (van het splitsingsplan van 2007) gelegen achter hun nieuw aangekochte eigendom te kopen.
Het huidige, grote perceel wordt op dit ogenblik verhuurd in 2 delen, het ene aan Richard Vanderstraeten (geen aanpalende eigenaar) die dit op zijn beurt onrechtmatig onderverhuurt aan Dian Schollaert (eigenaar Torenstraat 17) en het andere deel aan Igor Clauwaert (eigenaar Europastaat 34) als uitbreiding van zijn tuin.
Het perceel is voor een klein gedeelte nog bouwgrond (maar enkel nog te gebruiken als tuingrond) en voor het grotendeel agrarisch gebied.
Het vast bureau besliste in zitting van 18 november 2019 het oude plan te laten optimaliseren door een landmeter-expert en de openbare verkoop te organiseren van alle loten. Hiertoe notaris Pascale Van den Bossche aan te stellen om op te treden als instrumenterend notaris.
Landmeter-expert Lieven Hutsebaut bezorgde ons op 15 juli 2020 het aangepaste afbakenings- verdelingsplan en de schatting van de loten.
| lot 1 |
106,00 m² |
1.060,00 EUR |
| lot 2 |
178,00 m² |
11.570,00 EUR |
| lot 3 |
168,00 m² |
10.920,00 EUR |
| lot 4 |
133,00 m² |
8.645,00 EUR |
| lot 12 |
789,00 m² |
102.570,00 EUR |
| lot 15 |
2.587,00 m² |
18.109,00 EUR |
Het vast bureau besliste in zitting van 31 augustus 2020 kennis te nemen van de opstart van de procedure tot openbare verkoop van het perceel te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 247 K 3, met een instelprijs van 1.060,00 EUR voor lot 1, 11.570,00 EUR voor lot 2, 10.920,00 EUR voor lot 3, 8.645,00 EUR voor lot 4, 102.570,00 EUR voor lot 12 en 18.109,00 EUR voor lot 15.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 15 september 2020 principieel akkoord te gaan om de procedure tot openbare verkoop van het perceel te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 247 K 3, op te starten.
In zelfde zitting werd beslist notaris Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris en bij de openbare verkoop van de percelen een instelprijs te hanteren van 1.060,00 EUR voor lot 1, 11.570,00 EUR voor lot 2, 10.920,00 EUR voor lot 3, 8.645,00 EUR voor lot 4, 102.570,00 EUR voor lot 12 en 18.109,00 EUR voor lot 15.
Na intern overleg tussen de diensten, de notaris en de landmeter, door de specifieke ligging van de percelen en om versnippering tegen te gaan, willen we de aanpalers eerst nogmaals de kans geven om de aanpalende percelen onderhands aan te kopen. Bij geen interesse bieden we ze alsnog openbaar aan.
De echtgenoten Cooreman - Heyvaert (wonend Torenstraat 21) tonen interesse om de aanpalende loten 1 en 2 aan te kopen.
De echtgenoten Venneman - Meysman (wonend Torenstraat 19) tonen interesse om het aanpalend lot 3 aan te kopen.
De heer Schollaert (wonend Torenstraat 17) toont interesse om het aanpalend lot 4 aan te kopen.
Voor lot 15 hebben verschillende partijen interesse, waardoor dit openbaar wordt aangeboden.
Lot 12 heeft momenteel geen geïnteresseerde kopers.
Eventueel kunnen loten 12 en 15 worden samengevoegd in openbare verkoop.
Als vraagprijs blijven de goedgekeurde bedragen van het schattingsverslag aangehouden.
Het vast bureau besliste in zitting van 12 juli 2021 principieel akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van loten 1-2-3 en 4 te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat aan de aanpalende eigenaars, voor de geschatte waarde.
De echtgenoten Cooreman - Heyvaert (wonend Torenstraat 21) ondertekenden een éénzijdige aankoopverklaring tot aankoop van loten 1 en 2.
De echtgenoten Venneman - Meysman (wonend Torenstraat 19) ondertekenden een éénzijdige aankoopverklaring tot aankoop van loten 3.
De heer Schollaert (wonend Torenstraat 17) ondertekende een éénzijdige aankoopverklaring tot aankoop van loten 4.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 26 oktober 2021 principieel akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de loten 1 - 2 - 3 en 4 te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat -Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 247 K3, aan de aanpalende eigenaars, voor de geschatte waarde, op basis van de éénzijdige aankoopverklaringen.
In zelfde zitting werd beslist notaris Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris en de inkomsten op te nemen in het budget 2021, MJP000135 - AC000285 - 0050-04-2210000.
Notaris Pascale Van den Bossche bezorgde ons de ontwerpakten inzake.
Het vast bureau besliste in zitting van 10 januari 2022 kennis te nemen van de onderhandse verkoop van de loten 1 - 2 - 3 en 4, te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummers 247 S3, 247 P3, 247 R3 en 247 T3, met een gemeten oppervlakte van 585,00 m², voor de prijs van 32.195,00 EUR, op basis van de voorwaarden vastgelegd in de ontwerpakten opgemaakt door notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst.
In zelfde zitting werd beslist voormelde ontwerpakten ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur, of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens het OCMW om voormelde akten te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
In het dossier worden het metingsplan, de schatting en de ontwerpakten toegevoegd.
akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de loten 1 - 2 - 3 en 4, te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummers 247 S3, 247 P3, 247 R3 en 247 T3, met een gemeten oppervlakte van 585,00 m², voor de prijs van 32.195,00 EUR, op basis van de voorwaarden vastgelegd in de ontwerpakten opgemaakt door notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst.