De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2022 werden vanaf dinsdag 21 juni 2022 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 31 mei 2022 goed te keuren.
De jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting naast de documentatie bij de jaarrekening.
in deze jaarrekening worden de waarderingsregels opgenomen die van toepassing zijn zowel voor OCMW Aalst als voor stad Aalst.
Ook de gemeentelijke toelage voor het OCMW wordt conform de nieuwe onderrichtingen verwerkt in de jaarrekening.
gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De jaarrekening, deel OCMW, over het boekjaar 2021 vast te stellen, zoals gevoegd als bijlage.
Dit besluit wordt ter goedkeuring verzonden aan de provinciegouverneur via het digitale loket van het agentschap binnenlands bestuur.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid jaarlijks over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
Gelet op de toelichting door de financieel directeur.
Overwegende dat de financieel directeur voor alle overheidsopdrachten van het exploitatiebudget en investeringsbudget zijn visum dient te verlenen.
Overwegende dat de financieel directeur ook voor contractuele aanstellingen en of aanwervingen van personeel zijn visum dient te verlenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Akte te nemen van de toelichting door de financieel directeur over zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen van OCMW Aalst.
De financieel directeur dient minimaal jaarlijks aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn ofwel mondeling ofwel schriftelijk toelichting te geven over het debiteurenbeheer dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer. De term " in volle onafhankelijkheid " betekent dat de raad in tegenstelling tot de andere opdrachten van de financieel directeur hier toezicht uitoefent.
Gelet op de interne werkwijze van terugvorderingen.
Gelet op de toelichting door de financieel directeur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Akte te nemen van de toelichting door de financieel directeur over het gevoerde debiteurenbeheer van het afgelopen jaar.
De omzendbrief 2019/4 van 03 mei 2019 betreft de opmaak van een nieuw meerjarenplan 2020 - 2025.
De omzendbrief 2020/3 van 18 september betreft de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad stelt de aanpassing meerjarenplan 5 / 2020 - 2025 vast, overeenkomstig de bijlagen.
Afschrift van onderhavige beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd via het loket lokaal bestuur.
De tarieven voor de cafetaria van de woonzorgcentra, serviceflats en lokale dienstencentra werden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn reeds vastgelegd in zitting van 13 november 2018.
Op vraag van de directies van de woonzorgcentra zullen er 's middags ook warme maaltijden aangeboden worden aan bezoekers van bewoners in de woonzorgcentra.
Voor de vlotte leesbaarheid is het aangewezen het besluit van 13 november 2018 op te heffen en te vervangen door een nieuw besluit waarin alle tarieven gecentraliseerd worden.
Het aanbieden van een warme maaltijd aan bezoekers heeft een positieve invloed op het algemeen welzijn van de bewoners en draagt bij aan het opbouwen en onderhouden van sociale contacten buiten het woonzorgcentrum. Deze middagmalen zijn identiek aan de maaltijden voor de bewoners en worden op de kamer genuttigd. De prijs voor een maaltijd bedraagt 7,50 EUR en bestaat uit een tas soep, maaltijd, dessert en water.
Organieke wet van 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn.
Het besluit van 13 november 2018 van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, houdende goedkeuring van de prijzen van de cafetaria's van de woonzorgcentra, serviceflats en lokale dienstencentra, wordt met ingang van 1 juli 2022 opgeheven.
Vanaf 1 juli 2022 worden de tarieven, die van toepassing zijn in de cafetaria van de woonzorgcentra, serviceflats en lokale dienstencentra, als volgt vastgesteld:
Product | Tarief |
| Duvel | 3,00 EUR |
| Grimbergen blond | 3,00 EUR |
| Grimbergen dubbel | 3,00 EUR |
| Westmalle tripel | 3,00 EUR |
| Palm | 1,80 EUR |
| Kriek | 1,80 EUR |
| Geuze | 1,80 EUR |
| Pils/pils na | 1,50 EUR |
| Rodenbach | 1,80 EUR |
| Hoegaarden | 1,80 EUR |
| Ondineke groot | 6,00 EUR |
| Ondineke klein | 3,00 EUR |
| Fruitsap | 1,50 EUR |
| Water plat/bruis | 1,50 EUR |
| Cola/cola zero | 1,50 EUR |
| Ice tea | 1,80 EUR |
| Gini | 1,80 EUR |
| Fanta | 1,50 EUR |
| Sprite | 1,50 EUR |
| Wijn wit 25 cl | 3,50 EUR |
| Wijn rood 25 cl | 3,50 EUR |
| Cava 20 cl | 4,00 EUR |
| Cava 75 cl | 13,00 EUR |
| Soep | 1,50 EUR |
| Koffie | 1,50 EUR |
| Chocomelk | 1,50 EUR |
| Thee | 1,50 EUR |
| Cornetto | 2,00 EUR |
| Magnum classic | 2,20 EUR |
| Potje ijs | 2,20 EUR |
| Zwan geel | 1,40 EUR |
| Frangipane | 1,40 EUR |
| Luikse wafel | 1,40 EUR |
| Chocolade | 1,40 EUR |
| Chips | 1,40 EUR |
| Alcoholvrije cocktail | 4,50 EUR |
| Warm middagmaal (enkel voor de woonzorgcentra) | 7,50 EUR |
Elk product is contant te betalen bij de bestelling.
Voor een warm middagmaal in de woonzorgcentra dient de bestelling (en dus ook de betaling) minstens 3 dagen vooraf te gebeuren. De aanvrager ontvangt een bewijs van betaling dat moet voorgelegd worden op de dag van het nuttigen van de maaltijd.
Dit besluit zal aan de toezichthoudende overheid worden toegezonden.
Sinds 5 december 2019 werd mevr. Soetkin De Caesemaeker via een concessieovereenkomst aangesteld voor het verstrekken van kappersdiensten in LDC De Maretak.
Het vast bureau keurde in zitting van 15 november 2021 de 1e verlenging van de concessie kappersdiensten in LDC De Maretak goed voor een periode van 1 jaar met ingang vanaf 5 december 2021.
De huidige concessie loopt momenteel nog tot en met 4 december 2022 en kan volgens de overeenkomst nog 1 keer met 1 jaar verlengd worden. De concessionaris wenst de concessie echter niet meer verder te zetten.
Het OCMW Aalst wenst daarom een nieuwe concessionaris aan te stellen voor het verlenen van kappersdiensten. Deze diensten zullen niet meer in LDC De Maretak worden verleend maar in WZC Mijlbeke omdat de bewoners moeilijk te been zijn en de afstand naar De Maretak geen evidentie meer is. Door het kapsalon in het WZC te voorzien, wordt er meer klantgericht gehandeld.
In het kader van de opdracht “Concessie van diensten voor kappersdiensten in WZC Mijlbeke” werd een leidraad en ontwerpovereenkomst met nr. 22/CON-61 opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De leidraad met nr. 22/CON-61 en ontwerpovereenkomst voor de opdracht “Concessie van diensten voor kappersdiensten in WZC Mijlbeke”, vast te stellen. De lastvoorwaarden vast te stellen zoals voorzien in de leidraad.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van een marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Het vast bureau de bevoegdheid te geven om kleine wijzigingen aan de overeenkomst goed te keuren indien blijkt dat er in het kader van de onderhandelingen wijzigingen noodzakelijk zijn.
Voorgeschiedenis
Naar aanleiding van de coronacrisis stelde de Vlaamse Regering in mei 2020 haar relanceplan Vlaamse Veerkracht voor. Dit plan formuleerde onder andere de ambitie om het maatschappelijk leven te versterken op langere termijn. Een van de belangrijke pijlers binnen deze ambitie is het verder implementeren van de digitale transformatie van onze samenleving.
Geïnspireerd op de Nederlandse Smart City Strategie en de Agenda Stad onderzocht het Kenniscentrum Vlaamse centrumsteden samen met de steden en de VGC de haalbaarheid van een speerpuntenprogramma Smart Cities.
Na het nodige overleg en afstemming onder regie van het kenniscentrum, werd e-inclusie als thema voor een Vlaams speerpuntenprogramma uitgewerkt. Binnen het thema e-inclusie werd besloten gezamenlijk aan de slag te gaan met e-inclusieve dienstverlening. Vanuit de vaststelling dat de digitalisering van de dienstverlening in de praktijk niet altijd de toegankelijkheid verhoogt en steden daardoor niet meer hun publieke opdracht om de dienstverlening te garanderen voor alle burgers, bezoekers, gebruikers, … kunnen garanderen, gaan de centrumsteden graag samen op zoek naar oplossingen die ervoor zorgen dat (digitale) diensten voor iedereen laagdrempelig toegankelijk blijven.
Context en argumentatie – City Deal e-inclusie by design
De City Deal E-Inclusion by Design kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht van de Vlaamse Regering, meer bepaald met betrekking tot project 53 ‘Opleiding en Vorming’ (15 mio), dat samen met project 52 ‘Digibuddies’ (5 mio) en project 54 ‘Toegang tot computers en internet’ (30 mio) de onderdelen vormt van het programma Iedereen Digitaal van Bart Somers, Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen. In deze City Deal wordt er ingezet op gebruiksvriendelijkheid van de digitale stedelijke dienstverlening en de eindgebruiker centraal zetten bij de ontwikkeling en implementatie ervan.
Context
De keuze van focus vertrekt vanuit twee vaststellingen:
Om niemand uit te sluiten bij digitale dienstverlening is het essentieel dat de toepassingen gebruiksvriendelijk ontworpen zijn zodat ook mensen die niet zo digitaal vaardig zijn er – eventueel met hulp – mee overweg kunnen. Dit is heel vaak nog niet het geval, en concrete tools voor lokale besturen om hieraan te werken zijn er onvoldoende.
Argumentatie
De partnersteden in deze deal willen enerzijds zelf expertise opdoen en experimenten opzetten met eigen digitale diensten. De werkvorm van waaruit gestart wordt, is human centered design (service design). Anderzijds willen ze een toolbox maken met concreet materiaal voor lokale overheden om te werken aan gebruiksvriendelijkheid. Hierin komt ook een e-inclusion risk indicator waarmee digitale diensten geanalyseerd kunnen worden. Er is aandacht om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren zowel in de fase van ontwikkeling van digitale dienstverlening als in de fase van implementatie. Dit zorgt ervoor het hele proces vanaf het eerste idee tot het moment dat de digitale dienst effectief wordt uitgerold in het vizier zit.
Tegelijk worden de processen gemonitord, ook met het oog op beleidsaanbevelingen voor de toekomst.
Aanpak
Onder leiding van trekker District 09 willen we met 13 centrumsteden en de VGC aan de slag met human centered design in 5 werkpakketten, die als volgt worden ingevuld:
WP1: Kennisopbouw
Lokale besturen hebben een goede kennis van Human Centered Design om de gebruiker meer centraal te zetten bij het ontwikkelen en implementeren van digitale dienstverlening.
WP2: Coaching & Experiment
In elke stad vinden experimenten plaats bij digitale dienstverlening. De trekkers uit de steden vormen een netwerkgroep die coaching krijgt bij het opzetten, uitvoeren en analyseren van de experimenten.
WP3: E-inclusie Risk Indicator en E-inclusion by design tooling
Externe experten voorzien de steden van design- en analysetools waarmee ze aan gebruiksvriendelijkheid kunnen werken tijdens het hele ontwikkel- en implementatieproces.
WP4: Schaling & spreiding
De geleerde lessen uit kennisopbouw, coaching en experiment worden omgezet in bruikbaar materiaal en beleidsaanbevelingen en verspreid naar alle lokale overheden en betrokken partijen.
WP5: Projectbeheer
De uitdagingen van de City Deal worden op een duidelijke en efficiënte manier gecoördineerd, ondersteund en verantwoord zodat alle partijen kunnen samenwerken aan de gestelde doelen.
Duurtijd
Het project loopt van 1 maart 2022 tot 31 december 2024.
De periode van 1 januari 2025 tot 1 maart 2025 wordt voorzien voor de finale administratieve afhandeling.
Budget
Voor het totale project werd een budget voorzien van € 2.895.000
Daarin is voor elke partner (Centrumstad/VGC) het volgende budget voorzien:
De Vlaamse Regering besloot op 4 februari 2022 voor het project een projectsubsidie van
€ 2.898.000 toe te kennen aan het Kenniscentrum Vlaamse Steden. Het Kenniscentrum staat in voor de verdeling van de middelen.
Van de deelnemers wordt geen eigen financiële inbreng verwacht.
Om deelname te verzekeren en de middelen te verkrijgen, dient elke centrumstad afzonderlijk een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met het Kenniscentrum Vlaamse Steden. Deze samenwerkingsovereenkomst werd als beslissende bijlage bij dit punt toegevoegd. De goedkeuring van de City Deal werd als informatieve bijlage toegevoegd.
principieel akkoord te gaan met de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad/OCMW Aalst en het Kenniscentrum Vlaamse Steden (KVC) in het kader van de City Deal E-Inclusion By Design, zoals als bijlage bij dit besluit toegevoegd.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, die voor zijn leden interne audits organiseert.
Op de Raad van Bestuur van Audio van 4 mei 2022 werd de toetreding van de gemeente Sint-Gillis-Waas en de stad Dendermonde goedgekeurd onder voorbehoud van de instemming van de bestaande deelgenoten.
De toetreding van voormelde kandidaat-leden wordt nu voorgelegd aan de raad van het OCMW Aalst.
Artikel 482 Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nieuwe leden van een welzijnsvereniging alleen kunnen toetreden wanneer alle deelgenoten daarmee instemmen.
Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de Algemene Vergadering Audio van 19 juni 2020.
de toetreding formeel goed te keuren van de gemeente Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio.
de toetreding formeel goed te keuren van de stad Dendermonde tot de vereniging Audio.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, dat voor zijn leden interne audits organiseert.
Op 20 mei 2022 vond de algemene vergadering van Audio plaats. Het verslag hiervan wordt ter kennis gebracht aan de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
het verslag van de algemene vergadering van 20 mei 2022 van Audio.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, dat voor zijn leden interne audits organiseert.
Op 20 mei 2022 vond de algemene vergadering van Audio plaats waar de jaarrekening 2021 van Audio werd vastgesteld. Deze jaarrekening wordt ter kennis gebracht aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan binnen vijftig dagen na verzending zijn advies/opmerkingen ter kennis brengen van de provinciegouverneur. Het is uiteindelijk de gouverneur die de jaarrekening Audio goedkeurt.
de jaarrekening 2021 van Audio, zoals gevoegd in bijlage.
Een goed systeem voor organisatiebeheersing helpt de organisatie om:
In het decreet Lokaal Bestuur (art. 217-220) staat beschreven dat de algemeen directeur – in overleg met het managementteam – dit systeem vaststelt en het algemene kader ter goedkeuring voorlegt aan de raad. In 2017 beschreef de algemeen directeur in een managementnota het belang van een goed kader voor organisatiebeheersing. De stad en het OCMW Aalst werkten vervolgens een gezamenlijk kader voor organisatiebeheersing uit op basis van een zelf ontwikkeld model: het Aalsters model voor Voortdurende Verbetering (AVV). Dit kader werd goedgekeurd op 23 april 2019.
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor een goede opvolging van de organisatiebeheersing en rapporteert hierover jaarlijks aan de Raad (decreet Lokaal Bestuur, art. 217-220). Conform de aanbeveling die volgde uit de thema-audit Informatiebeveiliging 2020 uitgevoerd door Audit Vlaanderen, werkte men vorig jaar voor het eerst een degelijk op zichzelf staand rapport uit over organisatiebeheersing. Voor het tweede jaar op rij werd er een apart organisatiebeheersingsrapport opgesteld. Net als vorig jaar werden de richtlijnen zoals gesuggereerd in het auditrapport nauwgezet gevolgd en werd de nota opgebouwd rond volgende elementen:
Voorliggend document moet jaarlijks uiterlijk 30 juni aan de raden worden voorgelegd.
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor een goede opvolging van de organisatiebeheersing en rapporteert hierover jaarlijks aan de Raad (decreet Lokaal Bestuur, art. 217-220). Dit dient uiterlijk 30 juni van elk jaar te gebeuren.
akte te nemen van het beheersrapport 2022 voor Stad en OCMW Aalst, zoals gevoegd als bijlage.
Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal. Ze zijn de bouwstenen van onze organisatie, onze grootste ambassadeurs en bepalen mee het succes van het Lokaal overheidsbedrijf Aalst (Stad Aalst, OCMW Aalst, SportAg, AGSA en vzw BEA). Een op performantie gedreven en wendbare organisatie, daar werken we elke dag aan om dit te realiseren. Daarom kunnen we niet zonder sterke medewerkers en een uitgekiend HR-beleid.
Op 14 juni 2021 beslisten CBS en VB om het personeelsactieplan Fenomenaalst goed te keuren: een gediversifieerd personeelsactieplan dat als doel heeft om onze huidige en toekomstige medewerkers doorheen de organisatie goesting te (blijven) geven om te werken binnen het LOA.
Op 17 januari 2022 heeft het vast bureau beslist akkoord te gaan met een reeks maatregelen voor een versterkend personeelsbeleid waarin onder meer bepaald wordt dat jaarlijks aan elke medewerker een waarderingsattentie ovv een ecocheque twv € 75,00 toegekend wordt en dit vanaf 2022.
In het kader van dit personeelsactieplan worden enkele maatregelen genomen die zorgen voor een versterkend personeelsbeleid. Het toekennen van ecocheques is 1 van meerdere sporen waarop ingezet wordt om het doel van dit plan na te streven.
Voor wie:
Deze ecocheques zullen pro rata de prestatiebreuk toegekend worden aan de personeelsleden die in dienst zijn op 1 januari 2022. Met “in dienst” wordt bedoeld : de contractuele en statutaire medewerkers van OCMW Aalst, behoudens de medewerkers art. 60 en de jobstudenten, medewerkers met een overeenkomst alternerende opleiding, met een individuele beroepsinlevingsovereenkomst.
De waarde van de ecocheques bedraagt maximaal € 75,00 voor een voltijds werkende medewerker die de volledige referteperiode in dienst was. Als referteperiode voor de berekening van de waarde van de ecocheque wordt verwezen naar de berekening van de eindejaarspremie of m.a.w. van 1 januari t.e.m. 30 september van het in aanmerking te nemen jaar.
In geval van deeltijdse prestaties of volledige onderbreking van de loopbaan in de referteperiode wordt het bedrag aan ecocheques geprorateerd op basis van volgende formule: aantal gewerkte en gelijkgestelde arbeidsdagen of uren/totaal aantal arbeidsdagen of uren van de referteperiode.
Kenmerken:
De maatregelen tot een versterkend personeelsbeleid voorzien in het verhogen van de algemene betrokkenheid en gevoel van waardering waarbij jaarlijks voorzien wordt in een waarderingsattentie voor elke medewerker in de vorm van ecocheques ter waarde van € 75,00.
Het dient te gaan over elektronische ecocheques aangezien de papieren ecocheques afgeschaft werden door het KB van 31 maart 2022.
De elektronische ecocheques kunnen via de huidige leverancier van de maaltijdcheques, Sodexo, uitgegeven worden en kunnen toegevoegd worden op de bestaande kaart.
Berekeningsbasis:
Voor de berekening van het toe te kennen bedrag per medewerker worden geen modaliteiten opgelegd. Werkgevers (waaronder de openbare besturen) dienen de bepalingen van artikel 19quater van het KB van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders te respecteren (reglementaire basis ecocheques) maar dit artikel voorziet niets omtrent de berekeningswijze.
Als berekeningsbasis wordt verwezen naar de berekeningsbasis van de maaltijdcheques.
Deze berekeningsbasis verdient de voorkeur omdat op deze manier het effectieve werken wordt beloond.
Uitbetaling:
Gelet op de feestdagen in december - een typische cadeauperiode - wordt voorgesteld om de ecocheques eind november uit te betalen.
Procedure en planning:
De uitbetaling van de ecocheques werd besproken op het BOC en HOC van 30 mei 2022.
Om te garanderen dat de ecocheques eind november 2022 kunnen uitbetaald worden, dient de uitvoering van de uitbetaling van de ecocheques op de Raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022 te worden beslist.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
KB van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders
het reglement voor ecocheques, zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed te keuren;
de ingangsdatum van dit reglement vast te stellen op 1 januari 2022.
Natuurpunt Beheer vzw toonde interesse in de aankoop van diverse percelen in eigendom van het OCMW die onder meer gelegen zijn binnen het visiegebied van natuurprojecten Honegem, Wellemeersen-Kapellemeersen, Hogedonk en Padde- en Porrebeekvallei. Ook andere percelen die interessant zijn in kader van toekomstige projecten werden bekeken.
De percelen werden opgelijst en tijdens de zitting van 12 juni 2018 is de raad voor maatschappelijk welzijn principieel akkoord gegaan met het opstarten van de onderhandelingen voor verkoop van diverse percelen aan Natuurpunt Beheer vzw ikv natuurbeheer.
Sommige percelen zijn verpacht. Natuurpunt heeft het voorbije jaar onderhandeld met de desbetreffende pachters voor beëindiging van de pacht. Enkel bij positief resultaat wensten zij de percelen te verwerven.
Een jaar later werden de onderhandelingen afgerond. De contacten met de pachters hebben niet veel opgeleverd. Het lijstje van percelen dat Natuurpunt wenst te verwerven is verminderd tot volgende:
|
Project Mijlbeekbos |
||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Aalst, 4de afdeling |
F90 |
5700 |
|
Aalst, 4de afdeling |
F84C |
6645 |
|
Aalst, 4de afdeling |
F360A |
1050 |
|
Project Beneden-Dender |
||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Gijzegem |
A370 |
5990 |
|
Gijzegem |
A381 |
800 |
|
Herdersem |
A575B |
1336 |
|
Project Kapellemeersen en Wellemeersen te Erembodegem en Welle | ||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Erembodegem |
A1860 |
3120 |
|
Project Padde- en Porrebeekvallei te Gijzegem, Lede en Schoonaarde | ||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Gijzegem |
C113 |
24950 |
Het vast bureau besliste in zitting van 18 november 2019 kennis te nemen van de stand van zaken van de onderhandelingen met Natuurpunt Beheer vzw in het kader van verkoop van diverse percelen.
Landmeter-expert Bjorn Cornelis bezorgde ons op 29 juni 2020 het schattingsverslag voor voormelde percelen
| gemeente | oppervlakte / m² | geschatte waarde |
| Aalst 4°afd sectie F nummer 90 | 5700 | 15.711,00 EUR |
| Aalst 4°afd sectie F nummer 84 C | 6645 | 21.978,00 EUR |
| Aalst 4°afd sectie F nummer 360 A | 1050 | 2.894,00 EUR |
| Aalst 6°afd sectie A nummer 370 | 5990 | 16.510,00 EUR |
| Aalst 6°afd sectie A nummer 381 | 800 | 13.541,00 EUR |
| Aalst 7°afd sectie A nummer 575 B | 1336 | 8.838,00 EUR |
| Aalst 6°afd sectie C nummer 113 | 24950 | 34.384,00 EUR |
| Aalst 11°afd sectie A nummer 1860 | 3120 | 8.600,00 EUR |
Natuurpunt Beheer vzw toont zicht akkoord met de voorgelegde schattingen.
Perceel 113 is verpacht aan de heer De Smet. Natuurpunt ondertekende met de pachter een akkoord tot stopzetting van de pacht en voorkooprechten en een akkoord tot het afsluiten van een gebruiksovereenkomst.
Perceel 381 is verhuurd aan Chiro Popov. Zij zijn akkoord om de huur stop te zetten.
Perceel 90 is verpacht aan de heer Johan Bruyland. De Heer Bruyland verklaarde mondeling akkoord tot stopzetting van de pacht en voorkooprechten.
Het vast bureau besliste in zitting van 13 juni 2022 kennis te nemen van de verkoop, in het kader van natuurprojecten Mijlbeekbos - Beneden Dender - Kapellemeersen - Wellemeersen - Padde- en Porrebeekvallei, van de percelen te Aalst - 4°afdeling, sectie F, nummers 90, 84C, 360A, Gijzegem - 6°afdeling, sectie A, nummers 370 en 381 en sectie C, nummer 113, Herdersem - 7°afdeling, sectie A, nummer 575 B, Erembodegem - 11°afdeling, sectie A, nummer 1860 aan Natuurpunt Beheer vzw voor de geschatte prijs van 122.456,00 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de éénzijdige aankoopverklaring.
In zelfde zitting werd beslist voormelde overeenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur, of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens het OCMW om voormelde overeenkomst te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Natuurpunt Beheer vzw stelt voor om notaris Lien Couck, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris in dit dossier.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd 12/6/2018 voor het opstarten van onderhandelingen voor verkoop van diverse percelen aan Natuurpunt Beheer vzw ikv natuurbeheer.
Bepalingen decreet lokaal bestuur
akkoord te gaan met de verkoop, in het kader van natuurprojecten Mijlbeekbos - Beneden Dender - Kapellemeersen - Wellemeersen - Padde- en Porrebeekvallei, van de percelen te Aalst - 4°afdeling, sectie F, nummers 90, 84C, 360A, Gijzegem - 6°afdeling, sectie A, nummers 370 en 381 en sectie C, nummer 113, Herdersem - 7°afdeling, sectie A, nummer 575 B, Erembodegem - 11°afdeling, sectie A, nummer 1860 aan Natuurpunt Beheer vzw voor de geschatte prijs van 122.456,00 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de aankoopverklaring
Notaris Lien Couck, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris in dit dossier