[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
Een schepen kan op basis van art. 48 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van de schepen houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van het vast bureau.
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
In het geval dat een schepen in de akte van voordracht geen einddatum en geen opvolger liet opnemen, moet de verkiezing van de schepen plaatsvinden binnen de twee maanden na het openvallen van het schepenmandaat. Na de aktename van het ontslag van schepen Caroline Verdoodt op de gemeenteraad van 29 maart 2022 en het besluit tot het invullen van het mandaat, wordt een nieuwe schepen verkozen. Hij/zij zal de eed afleggen in openbare vergadering in handen van de burgemeester van de gemeenteraad. De verkiezing van de schepen houdt van rechtswege ook de verkiezing als lid van het vast bureau in.
Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Ingevolge de installatie van de heer Dirk Verleysen wijzigt de rangorde van de raadsleden.
De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 22 februari 2022 kunnen worden goedgekeurd.
De gruwel van de oorlog – nu op Europese bodem - laat ons helaas beseffen dat geen enkele tijd echt veilig is en we te allen tijde moeten voorbereid zijn op het ergste. Wellicht hadden de bewoners van Oekraïne het enkele maanden geleden zelfs niet voor mogelijk gehouden dat wat nu aan de gang is, ooit zou gebeuren.
De oorlog in Oekraïne en instroom van vluchtelingen in ons land laat niemand onberoerd. Ook Aalst zet zich in om vluchtelingen tijdelijk op te vangen. Tot op heden kwamen er 58 Oekraïense vluchtelingen zich aanmelden in Aalst. Het gaat hier over 15 gezinnen (met 23 minderjarige kinderen) en 7 alleenstaanden. Ze zijn wel nog niet allemaal geregistreerd in Brussel. De stad stelt zelf vier beschikbare panden en twee assistentiewoningen ter beschikking voor tijdelijke verhuur die momenteel leeg staan en dus beschikbaar zijn. Ook Denderdal zal na de laatste vaccinaties klaargestoomd worden om vluchtelingen in onder te brengen.
Voorlopig worden er geen aangepaste integratieprojecten opgezet maar ze kunnen wel beroep doen op de ondersteuning van de zorgbalie en worden er oplossingen gezocht voor de kinderen.
Concrete vragen:
Politie Aalst wenst gebruik te maken van vaste, tijdelijk vaste, mobiele en intelligente camera's in het kader van de hun toegewezen opdrachten volgens de Wet op het politieambt. Eén van de voorwaarden om camera’s op zichtbare wijze te mogen gebruiken betreft het bekomen van de principiële toestemming hiervoor door de gemeenteraad.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt op 01/07/2022 sociale promotie naar het middenkader. Ingevolge deze sociale promotie is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker van de dienst Secretariaat, van de directie Basispolitiezorg verlaat de Lokale Politie. Door dit ontslag zal een betrekking van CALog B, consulent, binnen de dienst secretariaat Basispolitiezorg niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst secretariaat Basispolitiezorg is het aangewezen een betrekking CALog niveau B, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat, vacant te verklaren via het systeem van de dringende externe werving. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
In de overgang van het oude naar het nieuwe organogram wordt een aantal agenten van politie bij de dienst Verkeer vervangen door inspecteurs van politie.
Twee functies van agent van politie, die meermaals in de mobiliteit en extern via jobpol werden gepubliceerd, leveren geen kandidaten op. Hierdoor zijn twee betrekkingen van agent van politie al een tijdlang niet ingevuld. Bijgevolg zullen deze betrekkingen vacant worden verklaard voor inspecteurs van politie. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen twee betrekkingen van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie zal de Lokale Politie Aalst verlaten wegens pensionering. Daardoor is een betrekking voor een commissaris van politie niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de directie Netwerken is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker van de directie Mens & Organisatie, dienst Personeel, CALog D, kan vanaf februari 2023 met pensioen. Door deze pensionering is een betrekking van CALog C, assistent, binnen het secretariaat Basispolitiezorg niet meer ingevuld. Door de overgang naar het nieuwe organogram worden functies CALog D immers geheroriënteerd naar functies CALog C gelet op de steeds grotere eisen op het vlak van competenties die de CALog functies binnen de dienst Personeel met zich meebrengen. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Personeel is het aangewezen een betrekking CALog niveau C, directie Mens & Organisatie, dienst Personeel, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2021 dat voorziet in de uitbreiding van het personeelsbestand van de lokale politie met 3 personeelsleden ten behoeve van de directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, team PACOS (Pièces à Conviction/Overtuigingsstukken);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 november 2021 waarin een betrekking van een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst secretariaat Basispolitiezorg, team PACOS en twee CALog C, assistent, directie Basispolitiezorg, secretariaat Basispolitiezorg, team PACOS vacant werden verklaard;
Binnen de goedgekeurde meerjarenplanning van de politiebegroting voor 2021-2025 zijn de nodige financiële middelen hiervoor voorzien;
Het betreft hier dus een aantal betrekkingen die voorheen niet bestonden en nu pas voor het eerst vacant wordt verklaard in het kader van de gefaseerde overgang naar het nieuwe organogram;
Via het systeem van de mobiliteit werd geen geschikte kandidaat CALog C, assistent, gevonden;
Uit de dagdagelijkse werking blijkt dat de dienst PACOS een aantal taken uitvoert waar de operationele bevoegdheid een meerwaarde betekent;
Om deze reden dient een functie van assistent CALog C geheroriënteerd te worden naar de functie van Inspecteur van politie;
Via het systeem van de mobiliteit kunnen operationele kandidaten INP aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Een inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, zal in de loop van 2023 de dienst Verkeer verlaten ingevolge de NAVAP regeling. Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Verkeer en een efficiënte en effectieve werking te blijven verzekeren is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van de dienst Politionele Preventie gaat op 01/04/2021 met non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP). Ingevolge deze NAVAP zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een personeelslid, hoofdinspecteur van politie van de dienst Meldkamer, zal de Lokale Politie verlaten via het systeem van de non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP) op 01/07/2022.
Door het vertrek van betrokken personeelslid zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal-Meldkamer, niet meer zijn ingevuld.
In het kader van de overgang van het oude naar het nieuw organogram van de Lokale Politie Aalst is voorzien dat vertrekkende hoofdinspecteurs-dispatcher worden vervangen door inspecteurs-calltaker;
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Onthaal-Meldkamer is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Onthaal-Meldkamer, vacant te verklaren;
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Huidig agenda
Overwegende dat de overgang van het oude organogram (2007) van de Lokale Politie Aalst naar het nieuwe organogram (2017) gefaseerd zal gebeuren en dat voor 2021-2022 wordt voorzien in een uitbreiding van het personeelsbestand met 20 personeelsleden of voltijdse equivalenten en dat binnen de goedgekeurde meerjarenplanning van de politiebegroting voor 2021-2025 de nodige financiële middelen hiervoor zijn voorzien;
Overwegende dat binnen die uitbreiding met 20 personeelsleden een betrekking is voorzien voor een CALog personeelslid, gemene graad consulent, CALog B bij de directie Mens & Organisatie, dienst Personeel;
Overwegende dat personeelsleden van het administratief en logistiek kader van het niveau B kunnen aangetrokken worden, in chronologische volgorde, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden;
Overwegende het advies van de korpschef om overeenkomstig artikel VI.II.61 van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten als tweede lid van de selectiecommissie een personeelslid van operationeel kader van het eigen korps aan te wijzen;
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Bij gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017 werd het organogram en het organiek kader van de Lokale Politie Aalst gewijzigd/uitgebreid. De overgang van het oude naar het nieuwe organogram zal gefaseerd gebeuren. Voor 2021-2025 wordt voorzien in de uitbreiding van het personeelsbestand met 20 personeelsleden, of voltijdse equivalenten (VTE’s). De goedgekeurde meerjarenbegroting voorziet in de nodige financiële middelen voor deze uitbreiding. Binnen die 20 VTE’s is een betrekking voorzien voor een personeelslid van het operationeel kader, Hoofdinspecteur van Politie, dienst SAU (Special Assistant Unit /Bijzonder Bjstandsteam) -ORCO (Ondersteuningscapaciteit voor Risicovolle en Complexe Operaties), bij de directie Basispolitiezorg. Het betreft hier dus een betrekking die niet eerder bestond en nu pas voor het eerst wordt vacant verklaard in het kader van de gefaseerde overgang naar het nieuwe organogram. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 maart 2022 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De Politiezone Aalst 5440 wenst de huidige, klassieke telefooncentrale te vervangen en over te schakelen naar Teams Enterprise Voice. Alle vaste telefoons zullen hierbij verdwijnen. Na de migratie zal er gebeld kunnen worden via MS Teams en dit van om het even waar en vanaf om het even welke device (laptop, smartphone, tablet). Hierbij zal nog steeds gebruik gemaakt kunnen worden van het vast telefoonnummer.
Ook in kader van de plaatsing van de nieuwe bureelcontainers op de parking van Politie Aalst is deze migratie zeer belangrijk omdat het niet de bedoeling is dat er nog vaste telefoontoestellen gebruikt zullen worden in dit nieuwe gebouw. In een aantal ruimtes zal wel nog een vaste telefoon voorzien worden die eveneens op dit Teams netwerk kan gebruikt worden. De recurrente kosten voor het bellen via Teams zullen ongeveer gelijk blijven aan de huidige abonnementskosten voor het bellen via vaste lijn.
De Politiezone Aalst 5440 stelt voor om de migratie naar Teams Enterprise Voice aan te kopen via de raamovereenkomst voor telecommunicatiediensten van de Vlaamse Overheid, gegund aan Proximus, Koning Albert II laan 27 te 1030 Brussel.
De totale kostprijs bedraagt 153 368,71 EUR incl. btw.
In de loop van de maand maart worden bureelcontainers geplaatst op de parking van de Politie Aalst. In dit nieuwe gebouw zullen heel wat diensten gehuisvest worden: op het gelijkvloers zal het nieuwe onthaal geïnstalleerd worden met aangrenzend de verhoorruimtes en de dienst Back-Office. Op de verdiepingen zullen de ondersteunende directies "Mens & Organisatie" (Personeel, Logistiek, Beleidsadvies & kwaliteit, enz.) en "Netwerken" (LIKA, Functioneel Beheer, enz.) een plaats krijgen.
Vooraleer het gebouw in gebruik te kunnen nemen, is het nodig dit in te richten. In het budget 2022 werd voor deze diensten nieuw en uniform meubilair voorzien.
De Politiezone Aalst 5440 stelt voor om het meubilair voor de inrichting van de nieuwe bureelcontainers aan te kopen via de raamovereenkomst van Creat.
De kostprijs voor het meubilair voor de bureelcontainers bedraagt 121 085,16 EUR incl. btw.
De Ronde Van Vlaanderen voor wielertoeristen op zaterdag 2 april volgt het parcours van de voorbije jaren. Net als de vorige jaren kan onze stad zich op initiatief van de provincie als wisselend lid aansluiten in de interlokale vereniging samen met de andere steden en gemeenten waar de cyclosportieve langskomt met als doel de organisator een aantal maatregelen rond veiligheid, milieu en communicatie op te kunnen leggen.
Bij de nodenverkenning in het kader van de opmaak van het lokaal sociaal beleidsplan 2020-2025 kwam de nood aan inzet op laagdrempelige geestelijke gezondheidszorg uitdrukkelijk naar voren. Vanuit haar regierol ging de stad verder in dialoog met lokale actoren op het terrein. Op basis van deze nodenverkenning blijkt dat bepaalde kwetsbare doelgroepen met psychische klachten (in combinatie met multiproblematieken op andere levensdomeinen) vaak nog onder de radar van de hulpverlening blijven; de weg niet vinden naar of moeilijk toegang krijgen tot zorg of die zelf geen hulpvraag (meer) hebben.
Naar aanleiding van deze vaststelling en geïnspireerd op een goede praktijk willen we voorstellen om in Aalst een mobiele geestelijke gezondheidswerker in te schakelen die deze doelgroep van zorgwekkende zorgmijders en zorgmissers detecteert, een vertrouwensband met hen opbouwt om zo verdere stappen te zetten richting hulp en aansluiting te vinden bij het bredere dienstverleningsaanbod in onze stad. De mobiele geestelijke gezondheidswerker doet dit door vindplaatsgericht aanwezig te zijn in enkele Aalsterse wijken. Tegelijkertijd is de mobiele geestelijke gezondheidswerker een laagdrempelig aanspreek- en adviespunt voor intermediairen.
Gelet op de zeer gerichte expertise en omkadering die vereist is bij dit project stellen we voor hiertoe een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met psychiatrisch centrum Ariadne en het Netwerk Geestelijke Gezondheid Aalst - Dendermonde - Sint-Niklaas.
Samenwerkingsovereenkomst met Broeiklas vzw voor de organisatie van een zomerschool voor lagereschoolkinderen uit de Aalsterse basisscholen tijdens de zomer van 2022. Deze overeenkomst treedt in werking op 1 april 2022 en loopt tot 30 september 2022.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het oprichten van een sociaal woonproject met de nieuwbouw van 41 sociale woongelegenheden met aanleg van weg- en rioleringsinfrastructuur en de opheffing van buurtweg nr 75 gelegen te Lindeveld, Torensveld, Doriksveld , 9308 Hofstade (kadastraal 5e AFD, sectie C, nummers 341C, 887A, 339V, 291H2, 885A, 336Y (deel)).
De aanvraag voorziet in de realisatie van een volledig nieuw sociaal woonproject in het bewuste gebied. Hiertoe zal eerst de (beperkte) bestaande verharding, grenzend een de tuinen van de woningen in de Lindeveldstraat, verwijderd worden. Daarna wordt voorzien in [1] de nieuwbouw van 41 sociale eengezinswoningen voor huur en koop, [2] de aanleg van nieuwe wegen, [3] de aanleg van de nieuwe publieke ruimte, [4] aanpassingen aan de waterloop 2e categorie, [5] de realisatie van een nieuwe brug, [6] afschaffing van buurtweg nr 75.
Bijgevolg dient de gemeenteraad in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning een beslissing te nemen over de bewuste weg- en rioleringsinfrastructuur.
Bijkomend zal de gemeenteraad; voorafgaand aan de beslissing over de zaak der wegen; conform artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen, het ontwerp van het rooilijnplan definitief vaststellen. De gemeenteraad zal tevens een beslissing nemen inzake de opheffing van buurtweg nr 75.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegen, de rooilijn en de opheffing van buurtweg nr 75, kan de vergunningverlenende overheid (Provincie) een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen is adviesverlener.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor enerzijds stedenbouwkundige handelingen: het uitvoeren van riolering- en wegeniswerken in de Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg en Avouéstraat en enkele zijstraten en het rooien van bomen, en anderzijds vegetatiewijzigingen: het dempen van grachten en het aanleggen van bufferbekkens.
Het bestaande gemengd rioleringsstelsel binnen het projectgebied is sterk verouderd en zal vernieuwd en vervangen worden door een gescheiden stelsel.
Naast het rioleringsstelsel wordt de weginrichting eveneens heraangelegd. Over de hoofdas van het projectgebied langs de Gudstraat, Koning Alberstraat, Kattenbroekstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries en Beugemstraat wordt de rijweg aangelegd in betonverharding. Aan de rijweg worden voetpaden in betonstraatstenen voorzien. In de Gudstraat en de Kattenbroekstraat worden in totaal twee middengeleiders voorzien om een snelheidsremmend effect te creëren. Hiernaast worden op de kruispunten van de hoofdas trapeziumvormige verkeersplateaus voorzien. Langs de hoofdas worden in totaal twee bushaltes voorzien.
De bestaande grachten langsheen het tracé worden maximaal behouden. Toch is het noodzakelijk om enkele grachten langsheen de Gudstraat te dempen in functie van de aanleg van een voet- en fietspad ten noorden van de Gudstraat en de inplanting van twee middengeleiders.
Voor de uitvoering van de werken worden 8 lindes gerooid in functie van de aanleg van een fiets- en voetpad, alsook door de twee asverschuivingen langs de Gudstraat. De bomen hebben een gemiddelde omtrek van 0,5 m – 1,5 m.
Langs beide zijden van de Gudstraat en in een deel van de Koning Albertstraat worden grachten gedempt over een totale lengte van +/- 350 m. De grachten worden gedempt in functie van de inplanting van twee middengeleiders en de aanleg van een fiets- en voetpad. Buiten de uitbreiding van de verharding worden de zones van de gedempte grachten aangevuld met teelaarde en ingezaaid met gras.
Om het regenwater te kunnen bufferen worden 3 bufferbekkens aangelegd. De omgeving rond de bufferbekkens wordt ingericht met landschapselementen (beplantingen, gras,…). De bekkens zelf worden natuurlijk aangelegd, hierbij wordt rekening gehouden met de indeling van de percelen als landschappelijk waardevolle agrarische gebieden. Verder worden de bermen ingezaaid met een grasmengsel.
De voorliggende aanvraag omvat wijzigingen aan de aanleg (afmetingen en uitvoering) van de bestaande wegenis. Deze wijzigingen dienen, in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Pas nadien kan het college van burgemeester en schepen een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag.
Door Wegen Oost-Vlaanderen werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het vervangen van [1] een brug in de A10/E40 over de spoorlijn 50A en [2] een brug in de Merestraat over de A10/E40. Deze aanvraag heeft voor een beperkt deel betrekking op het grondgebied van Aalst. Meer bepaald ter hoogte van de Merestraat (benaming gemeente Erpe-Mere)/Patrick Lanckmanstraat/Blauwenbergstraat in 9320 Nieuwerkerken-Aalst.
De aanvraag gaat gepaard met een wijziging van een gemeenteweg. Meer bepaald de vernieuwing van de brug in de Merestraat over de A10/E40. Deze wijziging dient in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Stroom vzw voor de uitbating van het Fietspunt voorgesteld. De nieuwe overeenkomst is gebaseerd op de vorige samenwerkingsovereenkomst en loopt tot en met 31 maart 2023, aangezien de Service Level Agreement (SLA) tussen NMBS en Stroom vzw voor het Fietspunt dan ook afloopt.
Addendum Keizersplein, toe te voegen bij verordening voor de privatieve ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van horecaterrassen.
Ter uitvoering van het meerjarenplan en de ambitie om Aalst te profileren als Zorgstad, werd de strategie van Aalst Zorgstad uitgewerkt. Het verbeteren van de randvoorwaarden om te ondernemen in de sector van gezondheidszorg is een van de 3 pijlers van de strategie van Aalst Zorgstad, met de realisatie van de Innovatiehub in de sector gezondheid en zorg als speerpuntproject.
Hiertoe dienen volgende zaken ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad:
In Aalst worden momenteel 1749 sociale woningen verhuurd. Het toewijzingsreglement voorziet als optionele voorrangsregel dat wie de laatste zes jaar drie jaar in Aalst gewoond heeft voorrang krijgt voor een sociale woning op het grondgebied Aalst: dit is de lokale binding.
In Aalst is daarnaast een tweede toewijzingsregel voorzien voor 65-plussers die voor een specifieke lijst van toegankelijke woningen voorrang krijgen.
In deze beslissing wordt voorgesteld om een sterkere lokale binding toe te passen voor toekomstige toewijzingen.
Samen met de gemeenten: Haaltert, Lede, Erpe-Mere, Ninove, Geraardsbergen en Denderleeuw werkte de stad Aalst een afsprakenkader uit om samen het werkingsgebied Denderregio Zuid vast te leggen waarbinnen de nieuwe woonmaatschappij vorm zou krijgen. Op 31 oktober 2021 diende ieder lokaal bestuur een beslissing in bij Vlaams minister van Wonen over het toekomstig werkingsgebied. De Vlaamse regering legde de werkingsgebieden vast op 4 februari 2022. Wichelen werd toegevoegd aan het werkingsgebied Denderregio Zuid.
Vlaamse gemeenten kregen in 2007 een bindend sociaal objectief (BSO) toegewezen om tegen 2025 bijkomende sociale woningen te realiseren op haar grondgebied. Voor Aalst ligt dit bindend sociaal objectief op 583 bijkomende sociale woningen. Volgens de Vlaamse voortgangstoets zal Aalst tegen 2025 dit BSO realiseren. Als gevolg daarvan is de stad Aalst in de mogelijkheid om een woonbeleidsconvenant af te sluiten. De ontwerpconvenant, lopende van maart 2022 tem februari 2025, voor de realisatie van 66 bijkomende sociale woningen ligt ter goedkeuring voor.
In het retributiereglement dienen nog een aantal elementen aangepast te worden:
De stad Aalst is eigenaar van een perceel industriegrond gelegen te Aalst, Wijngaardveld, gekocht van de nv Honda Belgium en kadastraal gekend sectie D, nummer 31/a (deel), thans 31/B, met een oppervlakte van 3ha01a62ca.
De stad heeft de ambitie om op dit perceel een regionaal overslagcentrum (verder ROC) op te richten. Dit houdt in het voorzien van watergebonden economische activiteiten die gericht zijn op transport en overslag via de Dender. Met het oog hierop keurde de gemeenteraad in zitting van 27 januari 2009 een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de nv Waterwegen en zeekanaal (vroegere benaming Vlaamse Waterweg nv) goed.
De preambule van de samenwerkingsovereenkomst stelt dat een hechte en juridische verankerde samenwerking tussen stad en nv De Vlaamse Waterweg beoogd wordt voor concretisering van ontwikkeling van het globale project, gericht op watergebonden ontwikkeling van het perceel. Tussen 2011 en heden werd de beoogde concessieovereenkomst, die de uitbating van een ROC kan garanderen, niet afgesloten.
De stad werkt aan een nieuw Ruimtelijk uitvoeringsplan, genaamd ‘RUP Dender Noord’. De realisatie van (een) collectieve vrachtwagenparking(s) is één van de elementen die in het RUP zijn vervat om de ambities te kunnen waarmaken (optimalisatie van ruimtegebruik enerzijds en de parkeerorganisatie anderzijds). De site van het ROC is hiertoe als een optimaal gelegen terrein gedetecteerd in de studie. In het voorontwerp van het RUP werd voorzien om op het perceel van het ROV niet enkel een overslagcentrum maar ook een vrachtwagenparking in functie van de bedrijven of het ROC tot te staan (al dan niet de beiden gecombineerd).
Rekening houdende met het bovenstaande en rekening houdende met het verstrijken van een redelijke termijn die werd verleend voor het weerhouden van een kandidaat-concessionaris, hebben de stad en De Vlaamse Waterweg beslist om een leidraad voor de oproep aan kandidaten met selectie- en gunningscriteria op te stellen in het kader van een nieuwe marktbevraging. In de leidraad wordt een ROC in combinatie met de uitbating van een vrachtwagenparking ten behoeve van de lokale bedrijven op de bedrijventerreinen vooropgesteld.
De Vlaamse Waterweg nv zal samen met de stad Aalst de procedure voeren.
Deze opdracht omvat een aantal werken om vrijgekomen gevels (t.g.v. sloping) of scheidingsmuren te herstellen of te beschermen tegen vochtindringing.
Raming: 20 000 EUR incl. btw per jaar of 80 000 EUR excl. btw voor de maximale periode van vier jaar
Budgetlijn: MJP000217 - AC000300- 0119-08/2210007
Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (art. 42, § 1, 1° a))
De stad wenst samen te werken met de kerkfabriek van Erembodegem om de pastorietuin in te richten en te bestemmen tot publiek toegankelijke tuin/dorpspark. Met de openstelling wensen partijen een intergenerationele speel- en ontmoetingsruimte te bekomen in het centrum van Erembodegem. Het openstellen van de pastorietuin is ook opgenomen als een prioritaire actie in het masterplan Erembodegem.
Daartoe wordt met betrekking tot de percelen van de pastorietuin van de kerkfabriek, gelegen te 9320 Erembodegem, Erembodegem-Dorp, een notariële akte opgemaakt waarin de herinrichting, gebruik, beheer en openstelling geregeld wordt.
De gemeenteraad heeft op 30 november 2021 het ontwerp van rooilijn voor de Kaalbergstraat te Moorsel voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek liep van 6 januari 2022 tot en met 5 februari 2022. Tijdens de looptijd van het openbaar onderzoek werden 3 bezwaren ingediend.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Asterstraat te Erembodegem, zijn grondinnames noodzakelijk via kosteloze grondafstand en wordt de rooilijn vastgelegd.
Het openbaar onderzoek liep van 6 januari 2022 tot en met 5 februari 2022. Tijdens de looptijd van het openbaar onderzoek werden 5 bezwaren ingediend.
In het kader van de omgevingsvergunning OMV_2021053969 het vervangen van [1] een brug in de A10/E40 over de spoorlijn 50A en [2] een brug in de Merestraat over de A10/E40 worden aan de grens met Erpe-Mere enkele regularisaties uitgevoerd inzake buurtwegen die onder de E40 liggen. er werd een openbaar onderzoek gehouden van 3 februari 2022 tot 4 maart 2022. Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend met betrekking tot de rooilijn.
In het kader van OMV 2021094570, het uitvoeren van riolering- en wegeniswerken in de Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg, Avouéstraat en enkele zijstraten wordt een rooilijnwijziging op deze gemeenteraad voor definitieve vaststelling voorgelegd. Tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 16-11-2021 tot en met 15-12-2021, werden twee bezwaarschriften ontvangen.
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VMM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Tijdens deze werken wordt de Kaalbergstraat te Moorsel heraangelegd en wordt de rooilijn vastgelegd.
Aangezien er geen bijkomende grondverwervingen nodig zijn, maar de wegenis van de Kaalbergstraat niet officieel behoort tot het openbaar domein wordt dit nu geregulariseerd via kosteloze grondafstanden.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 431 en 432 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van module 4 (grondverwervingen rioleringsdossiers) van de dienstverleningsovereenkomst betreffende de uitbouw en het beheer van een gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur tussen de stad Aalst en Aquafin nv, project AST3004 (project 20.000) “Grondverwerving Tinnenhoek – Terhagen” te Moorsel, dienen 50 grondverwervingen te worden gerealiseerd, bestaande uit bovengrondse innemingen, inhuurnames van werkzones, afstanden van pacht en vestiging van erfdienstbaarheidszones.
Momenteel worden de ontwerpakte voor inname 28 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Identificatiegegevens:
|
Ligging: |
Tinnenhoek - Terhagen te Moorsel-Aalst, 8°afdeling, sectie A, nummer 142 H P0000, 52,00 m² |
|
Inneming: |
28 |
|
Vergoeding: |
256,47 EUR |
|
Financiering: |
budget 2022 MJP 000134 - AC 000285 - 0200_04_2200000 |
De Brownfieldconvenant 196 Wildebeek Denderleeuw werd op 28 april 2021 definitief goedgekeurd door de minister van economie. De herontwikkeling van de betrokken site op het grondgebied van Denderleeuw is intussen aangevat. Deze herontwikkeling heeft gevolgen voor de mobiliteit op het grondgebied van de stad Aalst.
In het kader van de geplande heraanleg van het kruispunt van de Nachtegaalstraat (Zuid II) en Industrielaan (Zuid III) met de N405 Ninovesteenweg te Erembodegem dienen 6 woningen te worden aangekocht.
Momenteel wordt de woning Ninovesteenweg 235 aangekocht.
De stad Aalst werkt verder aan haar trage wegen. Sinds de periode 2011-2012 is de stad gestart met het opmaken van trage wegenplannen voor haar grondgebied. Momenteel heeft de stad een door de gemeenteraad goedgekeurd trage wegenplan van Erembodegem, Meldert, een deel van Baardegem en Moorsel en Herdersem. In 2020/2021 heeft de stad gewerkt rond het trage wegenplan van Hofstade, Gijzegem, Nieuwerkerken en klein Aalst. Deze trage wegenplannen worden ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad.
De stad ontving een via ABB een klacht m.b.t. de aanleg van een ecoduct/faunatunnel op N9. Op 14 februari 2022 ontving de stad het antwoord van de gouverneur.
Bij mail van 17 januari 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Betalend parkeren op de parking aan ontmoetingshuis De Brug '.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling. Het antwoordvoorstel werd besproken op het CBS van 7 maart 2022.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.
Op 17 januari 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Mogelijkheid voor de bewoners van de Sint Jobstraat om deze straat in beide richtingen te kunnen in en uitrijden''.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Ter uitvoering van het meerjarenplan en de ambitie om Aalst te profileren als Zorgstad, werd de strategie van Aalst Zorgstad uitgewerkt. Het verbeteren van de randvoorwaarden om te ondernemen in de sector van gezondheidszorg is een van de 3 pijlers van de strategie van Aalst Zorgstad, met de realisatie van de Zorginnovatiehub Aalst in de sector gezondheid en zorg als speerpuntproject. De vzw Zorginnovatiehub Aalst.
De gemeenteraad keurde de medeoprichting van Vzw Zorginnovatiehub Aalst goed op 29 maart 2022 goed. 7 organisaties hebben daarnaast hun akkoord gegeven om de vzw mee op te richten en financieel bij te dragen in de exploitatie van de vzw Innovatiehub: vzw Medische staf ASZ Aalst; O.L.V. Ziekenhuis Aalst, Provincie Oost-Vlaanderen, Becton Dickinson, Curam Domi, de onderwijsinstellingen Hogent en Odisee.
In kader van de oprichting moet er een lid gekozen worden dat de vertegenwoordiging zal opnemen in de algemene vergadering. Daarnaast zal er ook een lid van het bestuursorgaan voorgedragen worden. De bestuurder die afgevaardigd wordt voor de stad, zal handelen binnen de visie, het mandaat en het meerjarenplan van de stad.
De gemeente Lierde heeft de intentie om uit te treden uit de hulpverleningszone Zuid-Oost en toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen. De gemeenteraad van Aalst neemt akte van deze principebeslissing. De burgemeester krijgt een mandaat om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen. De gemeenteraad geeft een advies mee. Dit advies moeten gegeven worden op de eerst volgende gemeenteraad na het ontvangen van de vraag. In dit geval dus de gemeenteraad van 29 maart 2022.
De burgemeester ging op 24 februari 2022 over tot het uitvaardigen van een dringende politieverordening houdende extra maatregelen gedurende de carnavalsperiode van donderdag 24 februari 2022 tot en met zondag 6 maart 2022 op het grondgebied van de stad Aalst. Deze politieverordening wordt ter bekrachtiging voorgelegd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.
Door de burgemeester werd op 14 maart 2022 een dringende politieverordening uitgevaardigd tot opheffing van de politieverordening 24 januari 2022 betreffende maatregelen met betrekking tot de zittingen van de gemeenteraadscommissies, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité van sociale dienst van Aalst.
Deze politieverordening werd ter kennis gebracht aan het college van burgemeester en schepenen en dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 22 februari 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Om GAS-inbreuken te mogen vaststellen, moeten de gemeenteambtenaren voldoen aan de voorwaarden van het KB van 21 december 2013 en moeten zij door de gemeenteraad worden aangewezen als ambtenaar belast met de vaststelling van inbreuken; dat is het aanstellingsbesluit.