Terug
Gepubliceerd op 04/05/2022

2021_GR_00463 - Trage Wegen. Goedkeuren tragewegenplannen Aalst, Gijzegem, Hofstade en Nieuwerkerken - Beslissing

gemeenteraad
di 29/03/2022 - 20:00 Belfort
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

David Coppens, voorzitter; Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Matthias De Ridder, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Eddy Couckuyt, raadslid; Ann Van de Steen, raadslid; Maarten Blommaert, raadslid; Johan Van Nieuwenhove, raadslid; Steve Herman, raadslid; Philippe Kiekens, raadslid; Anja De Gols, raadslid; Sam Van de Putte, raadslid; Iwein De Koninck, raadslid; Iwein Quintelier, raadslid; Bart Van den Neste, raadslid; Silke Van Vaerenbergh, raadslid; Kristiaan Van Vaerenbergh, raadslid; Yasmine Deghels, raadslid; Vincent Delforge, raadslid; Karolien Devos, raadslid; Lander Wantens, raadslid; Théodomir Nsengimana, raadslid; Raf Sidorski, raadslid; Els Van Puyvelde, raadslid; Anja Blanckaert, raadslid; Ingmar Baeyens, raadslid; Huguette Van Medegael, raadslid; Pieter Cassiman, raadslid; Filip Van De Winkel, raadslid; Dirk Rimbaut, raadslid; Marc Dierickx, raadslid; Wim Leerman, algemeen directeur

Afwezig

Cathy Grysolle, raadslid; Jürgen Dhaene, korpschef lokale politie

Verontschuldigd

Caroline Verdoodt, schepen; Michel Van Brempt, raadslid; Martine De Maght, raadslid; Fatma Yildiz, raadslid; Guy Claus, raadslid; Deniz Özkan, raadslid; Sarah De Bruecker, raadslid

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

David Coppens, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00463 - Trage Wegen. Goedkeuren tragewegenplannen Aalst, Gijzegem, Hofstade en Nieuwerkerken - Beslissing

Aanwezig

David Coppens, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Matthias De Ridder, Jean Jacques De Gucht, Caroline De Meerleer, Katrien Beulens, Sarah Smeyers, Eddy Couckuyt, Ann Van de Steen, Maarten Blommaert, Johan Van Nieuwenhove, Steve Herman, Philippe Kiekens, Anja De Gols, Sam Van de Putte, Iwein De Koninck, Iwein Quintelier, Bart Van den Neste, Silke Van Vaerenbergh, Kristiaan Van Vaerenbergh, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Karolien Devos, Lander Wantens, Théodomir Nsengimana, Raf Sidorski, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Ingmar Baeyens, Huguette Van Medegael, Pieter Cassiman, Filip Van De Winkel, Dirk Rimbaut, Marc Dierickx, Wim Leerman
Stemmen voor 35
Matthias De Ridder, Christoph D'Haese, Karim Van Overmeire, Sarah Smeyers, Jean Jacques De Gucht, Katrien Beulens, Ann Van de Steen, Els Van Puyvelde, Anja Blanckaert, Anja De Gols, Bart Van den Neste, Huguette Van Medegael, Iwein De Koninck, Johan Van Nieuwenhove, Pieter Cassiman, Maarten Blommaert, Lander Wantens, Kristiaan Van Vaerenbergh, Karolien Devos, Yasmine Deghels, Vincent Delforge, Steve Herman, Silke Van Vaerenbergh, Théodomir Nsengimana, Sam Van de Putte, Raf Sidorski, Ingmar Baeyens, Iwein Quintelier, Eddy Couckuyt, Filip Van De Winkel, Philippe Kiekens, Dirk Rimbaut, Caroline De Meerleer, Marc Dierickx, David Coppens
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00463 - Trage Wegen. Goedkeuren tragewegenplannen Aalst, Gijzegem, Hofstade en Nieuwerkerken - Beslissing 2021_GR_00463 - Trage Wegen. Goedkeuren tragewegenplannen Aalst, Gijzegem, Hofstade en Nieuwerkerken - Beslissing

Motivering

Feiten en context

De Provincie Oost-Vlaanderen maakt sinds 2008 werk van een Oost-Vlaams tragewegenbeleid. Oost-Vlaamse steden en gemeenten kunnen, in samenwerking met de Provincie en een ondersteunende partner (vzw Trage Wegen of Regionaal Landschap Schelde Durme = RLSD), overgaan tot de opmaak van een trage wegenplan. De stad beschikt reeds over een trage wegenplan voor Erembodegem, Meldert, Moorsel en Baardegem. Het is de ambitie van de stad en haar partners, Regionaal Landschap Schelde-Durme en de provincie Oost-Vlaanderen om een gebiedsdekkend trage wegenplan te voorzien voor groot-Aalst. 

Een volgende en laatste stap in de opmaak van de trage wegenplannen voor Aalst is de vaststelling door de gemeenteraad van de trage wegenplannen voor Aalst, Hofstade, Gijzegem en Nieuwerkerken. In de periode 2020-2021 werd gestart met de inventarisatie van alle trage wegen in het projectgebied. Deze informatie werd door RLSD en vzw Trage wegen omgezet in een eindverslag. Dit eindverslag is een samenvatting van de adviezen en opmerkingen, verkregen tijdens de publieke rondvraag (de vragenbundel en de workshop op de evaluatieavond). Op basis van dat eindverslag maakte RLSD een adviesnota, verschillende wenselijkheidskaarten en een actieplan op. Samen vormen deze documenten het trage wegenplan van Aalst, Hofstade, Gijzegem en Nieuwerkerken. Dit plan moet de stad in staat stellen om aan de slag te gaan om de trage wegen te heropwaarderen. De documenten die bij het trage wegenplan horen hebben geen enkele juridische waarde. Ze vormen een momentopname en zijn gebaseerd op de gegevens die RLSD en vzw Trage Wegen verkregen heeft van de Provincie Oost-Vlaanderen, de stad Aalst en haar inwoners.

De adviesnota bestaat uit twee delen, een legende en een detailoverizcht per trage weg met advies. De adviezen zijn vertaald naar codes verduidelijkt in de legende.  Belangrijk om weten is dat de adviesnota een samenvatting is van adviezen, aanbevelingen en suggesties, die voortgekomen is uit de rondvraag bij de vrijwilligers die mee geholpen hebben om het trage wegenplan vorm te geven. In de adviesnota worden per trage weg de twee belangrijkste adviezen weerhouden. Voor verdere suggesties, nuances en argumentaties is het dan ook aan te bevelen om het eindverslag te raadplegen.  De wenselijkheidskaarten geven een overzicht van de trage wegen met cijfer en kleurencode. 

Het actieplan vormt een document waar de stad zich wil engageren om concreet acties te ondernemen om de trage wegen in Hofstade te herwaarderen. Dit actieplan is opgesteld door RLSD en vzw Trage wegen op basis van de voortgekomen informatie uit de infosessies en schriftelijke bevraging.

Advies werkgroep gemeentewegen:

Met de goedkeuring van deze reeks plannen beschikt de stad over een gebiedsdekkend trage wegenplan. Dit houdt in dat de stad voor de heropwaardering van haar trage wegennet subsidies kan aanvragen bij de provincie Oost-Vlaanderen. 

Na goedkeuring van deze laatste reeks trage wegenplannen door de gemeenteraad kan er een prioriteitenlijst worden opgemaakt, waarvoor uitvoeringsdossiers door de betreffende diensten zullen worden opgestart. Na goedkeuring van de trage wegenplannen door de gemeenteraad kan de stad voor volgende zaken subsidies aanvragen:

1° kosten voor de signalisatie van de trage wegen en de communicatie met de burger over deze trage wegen komen voor 60% in aanmerking voor subsidie, met een maximum van

4.000 EUR (BTW inbegrepen) per deel van de gemeente dat vóór de gemeentefusies van 1977 zelf een autonome gemeente was, in de volgende zin:

  • kosten voor de signalisatie door middel van bordjes en wegwijzers op basis van een door de Provincie Oost-Vlaanderen vastgesteld model;
  • kosten voor de opmaak en/of het drukken van een kaart of een folder met de aanduiding van de trage wegen op basis van een door de Provincie Oost-Vlaanderen vastgesteld model;

 

2° kosten voor de uitvoering van werken met betrekking tot de inrichting van deze trage wegen komen voor 40% in aanmerking voor subsidie, met een minimum van 1.000 EUR (BTW inbegrepen) en een maximum van 40.000 EUR (BTW inbegrepen) per deel van de gemeente dat vóór de gemeentefusies van 1977 zelf een autonome gemeente was, in de volgende zin:

 
  • deze werken moeten op een ecologische manier worden uitgevoerd, zoals beschreven in de syllabus “Natuurtechnische herinrichting van trage wegen” van de Vlaamse Gemeenschap;
  • komen in aanmerking: voorbereidende werken, funderingswerken, toplaag, kleine kunstwerken (brugjes, duikers onder onbevaarbare waterlopen en grachten), toegangsbeperkende maatregelen (draaimolen, paaltjes, tractorsluis, maatregelen voor het weren van quads,…) en afsluitingen waar nodig (ter hoogte van een spoorweg,…);

 

3° kosten voor de aanplanting van groenelementen komen voor 80% in aanmerking voor subsidie, met een maximum van 2.000 EUR (BTW inbegrepen) per deel van de gemeente dat vóór de gemeentefusies van 1977 zelf een autonome gemeente was, in de volgende zin:

  • kosten voor de aanplanting van groenelementen, zowel bij de inrichting van een trage weg als bij bestaande trage wegen waar er ruimte voor aanplantingen is;
  • individuele bescherming van het plantgoed: boompalen, boombanden, boomspiralen, boomnetten en draadkorven;
  • afsluitingen in functie van begraasde aanpalende percelen: palen en draad.


Zaken die niet in aanmerking komen voor subsidie zijn:

1° kosten voor het onderhoud van trage wegen;

2° plaatsing van straatmeubilair (picknickplaatsen, banken, vuilnisbakken, infoborden,…); 3° aanleggen van verhardingen die niet in overeenstemming zijn met het wezen van een trage weg;

4° aanplantingen die bestaan uit het herstel of de regularisatie van de bestaande toestand na een eerder vastgestelde overtreding;

5° aanplantingen die deel uitmaken van de voorwaarden in het kader van een eerder afgeleverde vergunning (kapvergunning, natuurvergunning, stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, omgevingsvergunning);

6° metalen kooien, boomharnassen en kruinkorven


Het volledige subsidiereglement wordt toegevoegd in bijlage. 

De uitvoering van het trage wegenplan zal er voor zorgen dat een grote meerderheid van de Aalsterse gemeentewegen terug toegankelijk wordt. Dit gaat over wegen die vandaag al dan niet in mindere mate toegankelijk zijn, maar ook over het herstellen of creëren van nieuwe verbindingen. Dit heeft als gevolg dat er een zeer grote last voor het onderhoudsteam bij komt. Het huidige trage wegen patrimonium dat onderhouden wordt door de stadsdiensten is vandaag al zeer groot, met het trage wegenplan zal daar een enorme hoeveelheid aan te onderhouden wegen bijkomen. Als men wil slagen in het uitvoeren van het trage wegenplan en de trage wegen in Aalst wil heropwaarderen, dient er rekening gehouden te worden met een extra onderhoudslast. Naast de uitdaging van het heropwaarderen brengt het trage wegenplan ook de uitdaging van het onderhoud van haar trage wegen patrimonium met zich mee.



Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het trage wegenplan van Aalst, Hofstade, Gijzegem en Nieuwerkerken zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan het Regionaal Landschap Schelde-Durme en de dienst Mobiliteit van de provincie Oost-Vlaanderen.