De stad Aalst is eigenaar van een perceel industriegrond gelegen te Aalst, Wijngaardveld, gekocht van de nv Honda Belgium en kadastraal gekend sectie D, nummer 31/a (deel), thans 31/B, met een oppervlakte van 3ha01a62ca.
De stad heeft de ambitie om op dit perceel een regionaal overslagcentrum (verder ROC) op te richten. Dit houdt in het voorzien van watergebonden economische activiteiten die gericht zijn op transport en overslag via de Dender. Met het oog hierop keurde de gemeenteraad in zitting van 27 januari 2009 een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de nv Waterwegen en zeekanaal (vroegere benaming Vlaamse Waterweg nv) goed.
De preambule van de samenwerkingsovereenkomst stelt dat een hechte en juridische verankerde samenwerking tussen stad en nv De Vlaamse Waterweg beoogd wordt voor concretisering van ontwikkeling van het globale project, gericht op watergebonden ontwikkeling van het perceel. Tussen 2011 en heden werd de beoogde concessieovereenkomst, die de uitbating van een ROC kan garanderen, niet afgesloten.
De stad werkt aan een nieuw Ruimtelijk uitvoeringsplan, genaamd ‘RUP Dender Noord’. De realisatie van (een) collectieve vrachtwagenparking(s) is één van de elementen die in het RUP zijn vervat om de ambities te kunnen waarmaken (optimalisatie van ruimtegebruik enerzijds en de parkeerorganisatie anderzijds). De site van het ROC is hiertoe als een optimaal gelegen terrein gedetecteerd in de studie. In het voorontwerp van het RUP werd voorzien om op het perceel van het ROV niet enkel een overslagcentrum maar ook een vrachtwagenparking in functie van de bedrijven of het ROC tot te staan (al dan niet de beiden gecombineerd).
Rekening houdende met het bovenstaande en rekening houdende met het verstrijken van een redelijke termijn die werd verleend voor het weerhouden van een kandidaat-concessionaris, hebben de stad en De Vlaamse Waterweg beslist om een leidraad voor de oproep aan kandidaten met selectie- en gunningscriteria op te stellen in het kader van een nieuwe marktbevraging. In de leidraad wordt een ROC in combinatie met de uitbating van een vrachtwagenparking ten behoeve van de lokale bedrijven op de bedrijventerreinen vooropgesteld.
De Vlaamse Waterweg nv zal samen met de stad Aalst de procedure voeren.
Er wordt voorgesteld het bestek met selectie- en gunningscriteria, opgesteld door De Vlaamse Waterweg nv in samenspraak met de stad Aalst, goed te keuren en het mandaat te geven aan De Vlaamse Waterweg nv om als opdrachtgevend bestuur de procedure te beheren in naam van de stad Aalst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad. De huidige plaatsingsprocedure wordt evenwel beheerd door De Vlaamse Waterweg Nv. De gemeenteraad geeft hiervoor het mandaat aan de Vlaamse Waterweg.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomstenHet bestek met selectie- en gunningscriteria voor de opdracht “Concessie voor diensten voor de exploitatie van een regionaal overslagcentrum gelegen aan de Dender te Aalst in opdracht van de Vlaamse Waterweg NV en van de aanleg en exploitatie van een vrachtwagenparking in opdracht van de stad Aalst”, vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in de leidraad.
De Vlaamse Waterweg nv te mandateren om in naam van de stad Aalst de procedure te beheren.
Dat bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van concessie van diensten.