Op 08-10-2021 werd door de stad Aalst een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het uitvoeren van riolering- en wegeniswerken in de Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg en Avouéstraat en enkele zijstraten, het rooien van bomen en het aanleggen van bufferbekkens op achterliggende of aangrenzende percelen.
De bewuste aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard door de gemeentelijke omgevingsambtenaar op 09-11-2021.
De aangevraagde stedenbouwkundige handelingen hebben betrekking op het uitvoeren van riolering- en wegeniswerken in de Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg en Avouéstraat en enkele zijstraten.
Het bestaande gemengd rioleringsstelsel binnen het projectgebied is sterk verouderd en zal vernieuwd en vervangen worden door een gescheiden stelsel.
Naast het rioleringsstelsel wordt de weginrichting eveneens heraangelegd. Over de hoofdas van het projectgebied langs de Gudstraat, Koning Alberstraat, Kattenbroekstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries en Beugemstraat wordt de rijweg aangelegd in betonverharding. Aan de rijweg worden voetpaden in betonstraatstenen voorzien. In de Gudstraat en de Kattenbroekstraat worden in totaal twee middengeleiders voorzien om een snelheidsremmend effect te creëren. Hiernaast worden op de kruispunten van de hoofdas trapeziumvormige verkeersplateaus voorzien. Langs de hoofdas worden in totaal twee bushaltes voorzien.
-De geplande rijbaan in de Gudstraat heeft een breedte van 5,40 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken. De breedte van de fietspaden varieert van 1,50m – 1,75m. Aan de pare zijde bedraagt de breedte 1,75m en aan de onpare zijde 1,50 m. Ter hoogte van de middengeleiders hebben de gescheiden rijstroken een breedte van 3,00 m. Aan de noordelijke zijde van de rijweg wordt een voetpad aangelegd in betonstraatstenen over de volledige lengte van de Gudstraat.
-De geplande rijbaan in de Koning Albertstraat heeft een breedte van 5,00 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken met een schrikstrook. Het fietspad heeft aan beide zijden van de rijweg een breedte van 1,50m. Aan de zuidelijke zijde van de rijweg wordt een voetpad (1m breed) in betonstraatstenen voorzien.
- De Kattenbroekstraat wordt opgesplitst in twee delen waar een verschillende indeling en structuur wordt ingepland. De wegenis van het deel van de Kattenbroekstraat tussen huisnummers 45 en 77 wordt aangelegd met waterdoorlatende betonstraatstenen. De geplande rijbaan heeft een breedte van 5,00 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken.
Tussen huisnummers 1 en 45 wordt de wegenis aangelegd in betonverharding. Aan beide zijden van de rijweg wordt een fiets- en voetpad voorzien, waardoor de indeling van de wegenis wijzigt. De geplande rijbaan heeft een breedte van 5,00 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken met een schrikstrook. De fietspaden hebben een breedte van 1,50 m en zijn voorzien van een schrikstrook van 0,5m. Aan de beide zijden van de rijweg wordt een voetpad in betonstraatstenen of een groenzone aangelegd. Ter hoogte van huisnummers 8 en 24 worden bushaltes voorzien. Aan de bushaltes wordt ook een voetpad in betonstraatstenen voorzien met een bijhorende bus trottoirband voor een veiliger en makkelijkere opstap.
-Rijgerstraat: In de zone tussen huisnr. 2 – 18 wordt een fiets- en voetpad aan beide zijden van de rijweg voorzien. De geplande rijbaan heeft in deze zone een breedte van 5,00 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken met de bijhorende schrikstroken voor het fietspad. De fietspaden hebben een breedte van 1,50 m. Aan de zuidelijke zijde van de rijweg over de hele lengte van de Rijgerstraat en de noordelijke zijde tussen huisnummers 2 en 18 wordt een voetpad aangelegd in betonstraatstenen. De geplande rijbaan heeft in de zone van huisnr. 20 – 63, een breedte van 5,40m en gaat aan beide zijden over in kantstroken. Langs beide zijden van de rijweg worden enkele parkeerstroken in betonstraatstenen voorzien. Aan de zuidzijde van de Rijgerstraat wordt een voetpad in betonstraatstenen voorzien.
- De geplande rijbaan van de Kortenbosdries heeft een breedte van 5,40 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken. Aan beide zijden van de rijweg wordt een voetpad aangelegd in betonstraatstenen.
-Beugemstraat: Aan beide zijden van de rijweg wordt een fietspad met een bijhorende schrikstrook van 0,5m voorzien, waardoor de indeling van de wegenis wijzigt. De geplande rijbaan heeft een breedte van 5,90 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken met een schrikstrook. Het fietspad heeft aan beide zijden van de rijweg een breedte van 1,50m -1,75m. Aan de zuidelijke zijde van de rijweg wordt een voetpad (1m breed) in betonstraatstenen voorzien. Ter hoogte van huisnr. 19-37 wordt er een groenzone als verkeerseiland voorzien.
In de Bloemenveldstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg en de Kattenbroekstraat (deel parallel aan de Koning Albertstraat) wordt de rijweg aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen. In de Bloemenveldstraat worden de aansluitingen naar de bestaande rijweg uitgevoerd in kasseien. De verharding in de Dresselweg en de Avouéstraat wordt aangelegd met asfaltverharding. Ter hoogte van Koning Albertstraat 4 wordt de voetweg naar de achterliggende percelen aangelegd met een ternaire verharding.
- De geplande rijbaan van de Bloemenveldstraat heeft een breedte van 3,00 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken. De aansluitingen van de geplande rijweg aan de bestaande verharding wordt uitgevoerd in kasseistroken met een lengte van 5 m.
- Het pad t.h.v. Koning Albertstraat nr.4 richting het bufferbekken wordt aangelegd in een ternaire verharding (dolomiet). Het fiets- wandelpad heeft een breedte van 1,90m en wordt aan beide zijden opgesloten met een ID4 trottoirband.
- De geplande rijbaan van de Biesebroekweg heeft een breedte van 2,00 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken.
-De geplande rijbaan van de Baaikensveldweg heeft een breedte van 2,40 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken.
- De geplande rijbaan van de Dresselweg heeft een breedte van 3,50 m.
- De geplande rijbaan van de Avouéstraat heeft een breedte van 5,10 m en gaat aan beide zijden over in kantstroken. Aan beide zijden van de rijweg wordt een voetpad aangelegd in betonstraatstenen.
De bestaande grachten langsheen het tracé worden maximaal behouden. Toch is het noodzakelijk om enkele grachten langsheen de Gudstraat te dempen in functie van de aanleg van een voet- en fietspad ten noorden van de Gudstraat en de inplanting van twee middengeleiders.
Voor de uitvoering van de werken worden 8 lindes gerooid in functie van de aanleg van een fiets- en voetpad, alsook door de twee asverschuivingen langs de Gudstraat.
De aanvraag werd voor extern advies voorgelegd aan het Agentschap voor Natuur en Bos. Deze instantie bracht een voorwaardelijk gunstig advies uit. De aanvraag werd tevens voorgelegd aan de interne dienst Coördinatie ruimte en de dienst Omgevingsbeleid, team Natuur en duurzaamheid. Deze brachten een -mits voorwaarden- gunstig advies uit.
De aanvraag werd – in toepassing van artikel 13 punt 2 van het besluit tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning – aan een openbaar onderzoek onderworpen.
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek, gehouden van 16-11-2021 tot en met 15-12-2021, werden twee bezwaarschriften ontvangen. Deze bezwaarschriften hebben betrekking op de uitvoering van de wegenis:
Bezwaarschrift 1 (digitaal ingediend op 01-12-2021)
Bij deze teken ik bezwaar aan tegen de geplande wegeniswerken te Bloemenveldstraat, 9310 Moorsel.
De gekozen materiaalkeuze (waterdoorlatende betonstraatstenen) is, zoals ook reeds aangehaald op de bewonersvergadering, een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie.
Niet alleen kan al het aflopende water van de omliggende velden (dat nu bij hevige regenval al op mijn oprit loopt) nooit opgevangen worden enkel met waterdoorlatende stenen (nergens op de plannen zijn rioolputjes zichtbaar en er is nergens een hemelwaterstudie te vinden), bovendien is deze straatbedekking totaal niet gepast voor een weg waar veel zware landbouwvoertuigen passeren, hier werd duidelijk geen rekening mee gehouden.
Deze wegbedekking zal er voor zorgen dat er meer geluidsoverlast en trillingen (met schade aan huizen tot gevolg) zijn dan in de huidige situatie het geval is.
Alzeker gezien men dan nog beslist om kasseistroken aan te leggen daar waar de Bloemenveldstraat op de veldwegen aansluit. Ik vraag mij echt af wat hier het nut van is? Ik lees nl dat dit een snelheidsremmend effect zou hebben.
Diegene die dat geschreven heeft is blijkbaar nooit ter plaatse geweest: de Bloemenveldstraat is max 100m lang en gaat aan 2 kanten over in veldbaan (veel snelheidremmender dan deze veldbanen kan een weg niet aangelegd worden), en daar waar zij aansluit op de Kattenbroekstraat is er een zeer scherpe en nauwe bocht waardoor de snelheid sowieso zeer beperkt wordt. Een totaal niet te begrijpen en te verdedigen keuze dus!
Ik vraag met aandrang om de plannen inzake: materiaalkeuze van het wegdek, aansluiting naar veldwegen en ontbrekende voorziening afwatering te herzien.
Bespreking bezwaarschrift 1
Het bezwaarschrift wordt als ongegrond beschouwd.
Bezwaarschrift 2 (ingediend aan de balie bouwen & wonen op 17-12-2021)
Volgens de richtlijnen van het agentschap Wegen en verkeer, opgenomen in het bezwaarschrift, dient een weg voor landbouwmachines minimaal 3,05 m te bedragen per rijvak. Bij nazicht van de plannen kan de bezwaarhebbende vaststellen dat de nettobreedte 5,00 m is (inclusief kantstroken 5,60 m) en aldus te smal voor het vlot doorstromen van tweerichtingsverkeer.
Verder wil de bezwaarhebbende er op wijzen dat de landbouwgronden die aan de wegenis liggen over de volledige breedte van het perceel bereikbaar moeten blijven.
Bespreking bezwaarschrift 2
In het bezwaar wordt verwezen naar richtlijnen van het Agentschap Wegen en verkeer. Deze richtlijnen hebben betrekking op verhardingsbreedtes bij gewestwegen. De werken in voorliggende aanvraag hebben betrekking op gemeentewegen en vallen bijgevolg niet onder deze richtlijnen.
Het bezwaarschrift is bijgevolg ongegrond.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 07-03-2022 om akkoord te gaan met het ontwerp verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om - mits voorwaarden - een omgevingsvergunning te verlenen in het kader van de voorliggende aanvraag.
Er kan worden geconcludeerd dat de voorliggende aanvraag voor een omgevingsvergunning, in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, voor wat betreft de zaak van de wegen kan worden goedgekeurd. Deze goedkeuring blijft uiteraard beperkt tot het deel van de aanvraag waarvoor de gemeenteraad bevoegd is.
Het decreet lokaal bestuur van 22-12-2017 (en latere wijzigingen).
Het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeentewegen. In het bijzonder Hoofdstuk 3: “Aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van gemeentewegen” betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen). In het bijzonder artikel 31 welke stelt “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt …”.
Het besluit van de Vlaamse regering 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning. In het bijzonder artikel 47 welke stelt “Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is”.
Het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De voorliggende aanvraag voor een omgevingsvergunning (ref. OMV_2021094570) ingediend door de stad Aalst, Werf 9, 9300 Aalst voor het uitvoeren van riolering- en wegeniswerken in de Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg en Avouéstraat en enkele zijstraten, het rooien van bomen en het aanleggen van bufferbekkens op achterliggende of aangrenzende percelen goed te keuren voor wat betreft de zaak van de wegen. Dit in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.