In de loop van de maand maart worden bureelcontainers geplaatst op de parking van de Politie Aalst. In dit nieuwe gebouw zullen heel wat diensten gehuisvest worden: op het gelijkvloers zal het nieuwe onthaal geïnstalleerd worden met aangrenzend de verhoorruimtes en de dienst Back-Office. Op de verdiepingen zullen de ondersteunende directies "Mens & Organisatie" (Personeel, Logistiek, Beleidsadvies & kwaliteit, enz.) en "Netwerken" (LIKA, Functioneel Beheer, enz.) een plaats krijgen.
Vooraleer het gebouw in gebruik te kunnen nemen, is het nodig dit in te richten. In het budget 2022 werd voor deze diensten nieuw en uniform meubilair voorzien.
De gemeenteraad besliste in zitting van 28 mei 2019 om toe te treden als A-vennoot bij Creat als aankoopcentrale, waardoor de stad Aalst en ook de Politiezone Aalst 5440 kunnen aansluiten bij de verschillende raamovereenkomsten van Creat.
Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te voeren.
De Politiezone Aalst 5440 stelt voor om het meubilair voor de inrichting van de nieuwe bureelcontainers aan te kopen via de raamovereenkomst van Creat.
Er wordt niet gekozen om de bestelling te plaatsen via de raamovereenkomst van de stad Aalst omdat hier gewerkt wordt via mini-competitie bij vijf weerhouden firma’s. Omwille van de omvang en de complexiteit van de in te vullen ruimte is het voor deze opdracht belangrijk om vooraf goed te kunnen communiceren met de leverancier van het meubilair (intekenen van plannen, besprekingen,…). Dit zou zeer tijdrovend zijn indien dit met vijf firma’s overlegd moet worden.
Daarom wordt geopteerd om deze opdracht te plaatsen via de raamovereenkomst van Creat, die gegund werd aan Sedus Stoll bvba, Ninovesteenweg 198 te 9320 Erembodegem. Gezien het volume van het contract zijn de bekomen kortingspercentages zeer hoog (bijlage), wat een budgettair voordeel oplevert. Bovendien betreft het hier ook een lokale firma.
De kostprijs voor het meubilair voor de bureelcontainers bedraagt 124 437,96 EUR incl. btw.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus, in het bijzonder artikel 85 en 86 (B.S. 5 januari 1999).
De omzendbrief BA/2001/13 van 7 september 2001 – Nieuwe Lokale Politie – eengemeentezones en meergemeentezones – administratief toezicht – specifiek toezicht en gewoon toezicht.
Het schrijven van 18 oktober 2001 vanwege de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake het toezicht op politiemateries.
De opdracht voor de aankoop van meubilair voor bureelcontainers te plaatsen via de raamovereenkomst van aankoopcentrale Creat bij Sedus Stoll bvba, Ninovesteenweg 198 te 9320 Erembodegem.
De kostprijs voor het meubilair voor de bureelcontainers bedraagt 124 437,96 EUR incl. btw.
De uitgave voor deze opdracht te voorzien via het investeringsbudget 2022 van de Politiezone Aalst 5440 onder budgetlijn 33000/741-51.