In het kader van OMV 2021094570, het uitvoeren van riolering- en wegeniswerken in de Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg, Avouéstraat en enkele zijstraten wordt een rooilijnwijziging op deze gemeenteraad voor definitieve vaststelling voorgelegd. Tijdens het openbaar onderzoek dat liep van 16-11-2021 tot en met 15-12-2021, werden twee bezwaarschriften ontvangen.
De voorgestelde wijziging betreft een wijziging van de rooilijn de Gudstraat en een klein deel van de Koning Alberstraat te Aalst. De werken omvatten de heraanleg van de wegenis en het rioleringsstelsel in Gudstraat, Koning Albertstraat, Kattenbroekstraat, Bloemenveldstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries, Beugemstraat, Weversweg, Avouéstraat en enkele zijstraten langsheen het traject. Het projectgebied is gelegen in Herdersem en Moorsel, twee deelgemeentes van Aalst. Het doel van het project is de sanering van het gemengd rioleringsstelsel door de aanleg van een gescheiden stelsel. De bestaande grachten langsheen het tracé worden maximaal behouden. Toch is het noodzakelijk om enkele grachten langsheen de Gudstraat te dempen in functie van de aanleg van een voet- en fietspad ten noorden van de Gudstraat en de inplanting van twee middengeleiders. Naast het rioleringsstelsel wordt de weginrichting eveneens heraangelegd. Over de hoofdas van het projectgebied langs de Gudstraat, Koning Alberstraat, Kattenbroekstraat, Rijgerstraat, Kortenbosdries en Beugemstraat wordt de rijweg aangelegd in betonverharding. Aan de rijweg worden voetpaden in betonstraatstenen voorzien. In de Gudstraat en de Kattenbroekstraat worden in totaal twee middengeleiders voorzien om een snelheidsremmend effect te creëren. Hiernaast worden op de kruispunten van de hoofdas trapeziumvormige verkeersplateaus voorzien. Langs de hoofdas worden in totaal twee bushaltes voorzien. In de Bloemenveldstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg en de Kattenbroekstraat (deel parallel aan de Koning Albertstraat) wordt de rijweg aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen. In de Bloemenveldstraat worden de aansluitingen naar de bestaande rijweg uitgevoerd in kasseien. De verharding in de Dresselweg en de Avouéstraat wordt aangelegd met asfaltverharding. Ter hoogte van Koning Albertstraat 4 wordt de voetweg naar de achterliggende percelen aangelegd met een ternaire verharding.
Deze werken brengen met zich mee dat de huidige rooilijn in de Gudstraat en een klein deel van de Koning Alberstraat dient te worden gewijzigd. In deze zitting van de gemeenteraad wordt gevraagd om het rooilijnplan gevoegd bij omgevingsvergunning OMV_2021094570 goed te keuren.
De aanvraag werd – in toepassing van artikel 13 punt 2 van het besluit tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning – aan een openbaar onderzoek onderworpen.
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek, gehouden van 16-11-2021 tot en met 15-12-2021, werden twee bezwaarschriften ontvangen.
Bezwaarschrift 1 (digitaal ingediend op 01-12-2021)
Bij deze teken ik bezwaar aan tegen de geplande wegeniswerken te Bloemenveldstraat, 9310 Moorsel.
De gekozen materiaalkeuze (waterdoorlatende betonstraatstenen) is, zoals ook reeds aangehaald op de bewonersvergadering, een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie.
Niet alleen kan al het aflopende water van de omliggende velden (dat nu bij hevige regenval al op mijn oprit loopt) nooit opgevangen worden enkel met waterdoorlatende stenen (nergens op de plannen zijn rioolputjes zichtbaar en er is nergens een hemelwaterstudie te vinden), bovendien is deze straatbedekking totaal niet gepast voor een weg waar veel zware landbouwvoertuigen passeren, hier werd duidelijk geen rekening mee gehouden.
Deze wegbedekking zal er voor zorgen dat er meer geluidsoverlast en trillingen (met schade aan huizen tot gevolg) zijn dan in de huidige situatie het geval is.
Alzeker gezien men dan nog beslist om kasseistroken aan te leggen daar waar de Bloemenveldstraat op de veldwegen aansluit. Ik vraag mij echt af wat hier het nut van is? Ik lees nl dat dit een snelheidsremmend effect zou hebben.
Diegene die dat geschreven heeft is blijkbaar nooit ter plaatse geweest: de Bloemenveldstraat is max 100m lang en gaat aan 2 kanten over in veldbaan (veel snelheidremmender dan deze veldbanen kan een weg niet aangelegd worden), en daar waar zij aansluit op de Kattenbroekstraat is er een zeer scherpe en nauwe bocht waardoor de snelheid sowieso zeer beperkt wordt. Een totaal niet te begrijpen en te verdedigen keuze dus!
Ik vraag met aandrang om de plannen inzake: materiaalkeuze van het wegdek, aansluiting naar veldwegen en ontbrekende voorziening afwatering te herzien.
Het bezwaarschrift wordt als ongegrond beschouwd.
Bezwaarschrift 2 (ingediend aan de balie bouwen & wonen op 17-12-2021)
Volgens de richtlijnen van het agentschap Wegen en verkeer, opgenomen in het bezwaarschrift, dient een weg voor landbouwmachines minimaal 3,05 m te bedragen per rijvak. Bij nazicht van de plannen kan de bezwaarhebbende vaststellen dat de nettobreedte 5,00 m is (inclusief kantstroken 5,60 m) en aldus te smal voor het vlot doorstromen van tweerichtingsverkeer.
Verder wil de bezwaarhebbende er op wijzen dat de landbouwgronden die aan de wegenis liggen over de volledige breedte van het perceel bereikbaar moeten blijven.
Bespreking bezwaarschrift 2
In het bezwaar wordt verwezen naar richtlijnen van het Agentschap Wegen en verkeer. Deze richtlijnen hebben betrekking op verhardingsbreedtes bij gewestwegen. De werken in voorliggende aanvraag hebben betrekking op gemeentewegen en vallen bijgevolg niet onder deze richtlijnen. Dit bezwaar heeft geen betrekking op de rooilijn zelf.
Het bezwaarschrift is bijgevolg ongegrond.
De werkgroep gemeentewegen verleent positief advies voor het nieuwe rooilijnplan.
Coördinatie Ruimte is betrokken geweest bij de opmaak van de plannen voor het uitvoeren van grondverwervingen. De dienst Coördinatie Ruimte geeft gunstig advies voor de omgevingsvergunning. Bij beslissing van gemeenteraad op 30 november 2021 werd beslist om akkoord te gaan om grondverwervingen uit te voeren om reden van openbaar nut voor de geplande rioleringsen wegenwerken Momenteel voert Aquafin de onderhandelingen in dit project.
Decreet gemeentewegen van 3 mei 2019
Om voorgestelde wijzigingen goed te keuren zoals aangegeven op het rooilijnplan gevoegd bij de omgevingsvergunning OMV_2021094570
Voorgestelde wijziging pas in voege te laten gaan als de vergunning gekoppeld aan het omgevingsvergunningsdossier OMV_2021094570 wordt goedgekeurd