De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 september 2022 werden vanaf dinsdag 18 oktober 2022 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 20 september 2022 goed te keuren.
In de periode november 2022 tot en met maart 2023 kunnen de OCMW’s opnieuw halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering van aardgas toekennen aan mensen voor wie na een sociaal onderzoek blijkt dat ze hun budgetmeter onvoldoende kunnen opladen en daardoor zonder verwarming dreigen te vallen. Deze winterperiode wordt de toepassing van de minimale levering aardgas uitgebreid naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief (zie richtlijn als bijlage).
De dienst Samenleving - team Bemiddeling geeft positief advies.
Met de ‘minimale levering via de aardgasbudgetmeter’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel aanreiken om gezinnen die de middelen ontberen om de budgetmeter aardgas op te laden en die dus het risico lopen zonder verwarming te vallen in de winterperiode, te ondersteunen door hen een ‘minimale hoeveelheid’ aardgas ter beschikking te stellen. De Vlaamse Regering gaf op 30 september 2022 bovendien haar principiële goedkeuring aan maatregelen om de impact van de extreem hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief (zie richtlijn als bijlage)
Deze regeling is optioneel voor de OCMW’s: zij kunnen beslissen al dan niet in het systeem te stappen. Ze kunnen wel slechts middelen recupereren bij de aardgasnetbeheerder als ze de procedure volgen.
Een OCMW dat in dit systeem wil stappen, agendeert dit punt dus best op de eerstkomende Raad voor Maatschappelijk Welzijn die dan in het algemeen beslist tot de toepassing van dit systeem.
Toepassen systeem minimale levering aardgas via de budgetmeter gas voor de winterperiode 2022-2023
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Huguette Van Medegael.
Op de dag van de actie stop de armoede rond het thema wonen pleitte de vierdewereldgroep Mensen voor Mensen voor een lokale huurtoelage.
Er is een toelage voorzien bij het OCMW maar die is begrensd tot 125€.
Slechts 20 à 30 gezinnen worden ondersteund met die toelage. De toelage geeft toch aan heel wat mensen een beetje extra ademruimte. Een ruimere toepassing van deze lokale huurpremie kan ervoor zorgen dat minder mensen eindigen op straat.
Sociaal huren biedt voor veel kwetsbare gezinnen een oplossing, maar de wachtlijsten zijn lang. Deze lijsten kunnen oplopen tot meer dan vijf jaar. In Aalst staan in totaal 4961 kandidaat-huurders op de wachtlijst voor een sociale huurwoning, waarvan er 2429 gedomicilieerd zijn in Aalst.
In afwachting van een sociale woning, kunnen ze niet anders dan op de private markt huren voor (te) veel geld. Dat neemt voor veel huurders een grote hap uit het maandbudget. Dit heeft niet alleen te maken met de energiecrisis maar tegelijkertijd ook met de sterke stijging van de indexering van de huurprijzen. Er zijn dan ook dringend maatregelen nodig die het recht op een betaalbare en kwaliteitsvolle woning voor iedereen kunnen garanderen. Die ervoor zorgen dat wonen en energie weer betaalbaar worden en niet meer dan 33% van het inkomen uitmaken.
Kandidaat – huurders die op een wachtlijst staan voor een sociale woning, krijgen pas na vier jaar een premie van Vlaanderen.
Ik denk dat iedereen van mening is dat dit onvoldoende is.
In november 2020 heb ik reeds de vraag gesteld om een huurtoelage toe te kennen, mijn vraag was toen in functie van de coronacrisis, nu zitten we in een energiecrisis en natuurlijk tegelijkertijd in een wooncrisis.
Op de laatste gemeenteraad verwees de schepen van wonen naar de maatregelen van de Vlaamse regering voor de energiecrisis die verwacht worden. Nu blijkt dat de regering enkel maatregelen heeft genomen op lange termijn, wens ik mijn vraag dan ook te herhalen.
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Huguette Van Medegael aangaande 'Een lokale huurtoelage voor de huurder op de private huurmarkt?'.
In 2007 besliste de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW van Aalst akkoord te gaan met de verkoop en de opsplitsing van het perceel gelegen te Baardegem , sectie C , nr. 247 f 2.
De verkoop ging door op 10 februari 2009 in café " Ons Huis " te Baardegem , Rampelberg 118. Een aantal percelen werden niet verkocht.
De woning aan de Torenstraat 21 heeft nieuwe eigenaars. Zij wensen - in navolging van de andere buren - de percelen Lot 1 ( 106 m² ) en Lot 2 ( 178 m² ) (van het splitsingsplan van 2007) gelegen achter hun nieuw aangekochte eigendom te kopen.
Het huidige, grote perceel wordt op dit ogenblik verhuurd in 2 delen, het ene aan Richard Vanderstraeten (geen aanpalende eigenaar) die dit op zijn beurt onrechtmatig onderverhuurt aan Dian Schollaert (eigenaar Torenstraat 17) en het andere deel aan Igor Clauwaert (eigenaar Europastaat 34) als uitbreiding van zijn tuin.
Het perceel is voor een klein gedeelte nog bouwgrond (maar enkel nog te gebruiken als tuingrond) en voor het grotendeel agrarisch gebied.
Het vast bureau besliste in zitting van 18 november 2019 het oude plan te laten optimaliseren door een landmeter-expert en de openbare verkoop te organiseren van alle loten. Hiertoe notaris Pascale Van den Bossche aan te stellen om op te treden als instrumenterend notaris.
Landmeter-expert Lieven Hutsebaut bezorgde ons op 15 juli 2020 het aangepaste afbakenings- verdelingsplan en de schatting van de loten.
| lot 1 |
106,00 m² |
1.060,00 EUR |
| lot 2 |
178,00 m² |
11.570,00 EUR |
| lot 3 |
168,00 m² |
10.920,00 EUR |
| lot 4 |
133,00 m² |
8.645,00 EUR |
| lot 12 |
789,00 m² |
102.570,00 EUR |
| lot 15 |
2.587,00 m² |
18.109,00 EUR |
Het vast bureau besliste in zitting van 31 augustus 2020 kennis te nemen van de opstart van de procedure tot openbare verkoop van het perceel te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 247 K 3, met een instelprijs van 1.060,00 EUR voor lot 1, 11.570,00 EUR voor lot 2, 10.920,00 EUR voor lot 3, 8.645,00 EUR voor lot 4, 102.570,00 EUR voor lot 12 en 18.109,00 EUR voor lot 15.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 15 september 2020 principieel akkoord te gaan om de procedure tot openbare verkoop van het perceel te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 247 K 3, op te starten.
In zelfde zitting werd beslist notaris Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris en bij de openbare verkoop van de percelen een instelprijs te hanteren van 1.060,00 EUR voor lot 1, 11.570,00 EUR voor lot 2, 10.920,00 EUR voor lot 3, 8.645,00 EUR voor lot 4, 102.570,00 EUR voor lot 12 en 18.109,00 EUR voor lot 15.
Na intern overleg tussen de diensten, de notaris en de landmeter, door de specifieke ligging van de percelen en om versnippering tegen te gaan, willen we de aanpalers eerst nogmaals de kans geven om de aanpalende percelen onderhands aan te kopen. Bij geen interesse bieden we ze alsnog openbaar aan.
Loten 1-2-3 en 4 werden ondertussen onderhands verkocht aan de aanpalenden.
Momenteel wordt de openbare verkoop via biddit georganiseerd voor de loten 12 en 15.
Deze loten zullen eerst apart worden aangeboden en bij geen interesse worden samengevoegd.
Notaris Pascale Van den Bossche bezorgde ons de ontwerpakte verkoopvoorwaarden biddit inzake.
Het vast bureau besliste in zitting van 26 september 2022 kennis te nemen van de openbare verkoop via biddit van de loten 12 en 15, te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 2478 V3 P000 en 247 W3 P0000, met een gemeten oppervlakte van 789,00 m² en 2587,00 m², met een instelprijs van 102.570,00 EUR voor koop 1 (lot 12), 18.109,00 EUR voor koop 2 (lot 15) en 120.679,00 EUR voor koop 3 (lot 12 en 15 samengevoegd), op basis van de voorwaarden vastgelegd in de ontwerpakte verkoopvoorwaarden biddit opgemaakt door notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst.
In zelfde zitting werd beslist voormelde ontwerpakte ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur, of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens het OCMW om voormelde akte te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
In het dossier worden de verkoopvoorwaarden, het plan en schattingsverslag toegevoegd.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
goedkeuring te geven voor de openbare verkoop via biddit van de loten 12 en 15, te Baardegem, ter hoogte van de Torenstraat - Europastraat, kadastraal gekend Elderberg, 9°afdeling, sectie C, nummer 2478 V3 P000 en 247 W3 P0000, met een gemeten oppervlakte van 789,00 m² en 2587,00 m², met een instelprijs van 102.570,00 EUR voor koop 1 (lot 12), 18.109,00 EUR voor koop 2 (lot 15) en 120.679,00 EUR voor koop 3 (lot 12 en 15 samengevoegd), op basis van de voorwaarden vastgelegd in de ontwerpakte verkoopvoorwaarden biddit opgemaakt door notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst.
de inkomsten op te nemen in het budget 2022, MJP000135 - AC000285 - 0050-04-2210000
De stad ontving de vraag van de eigenaars van 2 percelen in de Sintelstraat te Nieuwerkerken, om deze samen met de aanpalende percelen van het OCMW te verkopen .
Door samenvoeging van alle percelen en eventueel nog toevoegen van een achterliggend perceel landbouwgrond, wordt een mooier globaal perceel gekomen met meer mogelijkheden.
De OCMW percelen zijn verpacht aan de heer Luc Ringoot, mede-eigenaar van de aanpalende percelen.
| OCMW | 13°afd sectie B nr 240 | 914,00 m² |
| OCMW | 13°afd sectie B nr 241 | 771,00 m² |
| burger | 13°afd sectie B nr 176 V | 3.487 m² |
| burger | 13°afd sectie B nr 242 A | 1.299 m² |
| achterliggende buur | 13°afd sectie B deel nr 177 G | deel van 590 m² |
| achterliggende buur | 13°afd sectie B deel nr 177 Y | deel van 1.640 m² |
Het vast bureau besliste in zitting van 7 februari 2022 principieel akkoord te gaan om de percelen , kadastraal gekend als Nieuwerkerken, 13e afdeling, sectie B, nrs 240 en 241 openbaar te verkopen.
Voor de verkoop worden de loten in eigendom van OCMW Aalst opgesplitst in 6 loten. Hiervoor werd een opmetingsplan gemaakt door landmeter-expert Bjorn Cornelis op 9 juli 2022.
Perceel gelegen te Aalst – 13e Afdeling, sectie B nr. 241 zal opgedeeld worden in Lot 1, 2 en 3
Perceel gelegen te Aalst – 13e Afdeling, sectie B nr. 240 zal opgedeeld worden in Lot 4, 5 en 6
Loten 1 en 4 zijn gelegen in agrarisch gebied en zullen onderhands aan de omliggende buren/landbouwers aangeboden worden voor verkoop. De landbouwgrond heeft een totale oppervlakte van 9a 25ca.
Loten 2 en 5 vormen samen een bouwgrond waarop de ontwikkeling van 1 halfopen woning mogelijk is. De bouwgrond heeft een totale oppervlakte van 6a 34ca.
Loten 3 en 6 blijven in eigendom van de stad Aalst en zullen opgenomen worden in het openbaar domein (76ca).
De loten werden gewaardeerd in het schattingsverslag opgemaakt voor landmeter-schatter Pieterjan Verhavert, bestuurssecretaris stad Aalst, op 19 september 2022, voor de waarde van:
Lot 3 en 6: 0,00 EUR, wordt kosteloos opgenomen in het openbaar domein van de stad Aalst. Momenteel wordt dit perceel ingenomen door voetpad.
Lot 2 en 5 : 145.000,00 EUR
Lot 1 en 4 : 9.250,00 EUR
Het vast bureau besliste in zitting van 3 oktober 2022 kennis te nemen van de openbare verkoop van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 247,00 m² (lot 2) en 387,00 m² (lot 5), met een instelprijs van 145.000,00 EUR, van de onderhandse verkoop van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 350,00 m² (lot 1) en 575,00 m² (lot 4), met vraagprijs van 9.250,00 EUR en van de kosteloze grondafstand van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 28,00 m² (lot 3) en 48,00 m² (lot 6), om op te nemen in het openbaar domein van de stad.
In zelfde zitting werd beslist de dossiers ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 3 oktober 2022 principieel akkoord te gaan met de kosteloze grondafstand in voordeel van de stad, van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 28,00 m² (lot 3) en 48,00 m² (lot 6), om op te nemen in de openbare wegenis.
In het dossier worden het schattingsverslag en opmetingsplan toegevoegd.
Stafdienst coördinatie ruimte stelt notaris Pascale Van den Bossche, met standplaats Aalst, aan in dit dossier, aangezien dit kantoor reeds werd betrokken bij de opstart van het dossier.
De bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur.
akkoord te gaan met de openbare verkoop van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 247,00 m² (lot 2) en 387,00 m² (lot 5), met een instelprijs van 145.000,00 EUR.
akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 350,00 m² (lot 1) en 575,00 m² (lot 4), met vraagprijs van 9.250,00 EUR.
om reden van openbaar nut, akkoord te gaan met de kosteloze grondafstand van de percelen te Nieuwerkerken, 13° afdeling, sectie B, deel nummers 240 en 241, met een gemeten oppervlakte van 28,00 m² (lot 3) en 48,00 m² (lot 6), om op te nemen in het openbaar domein van de stad
notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris, voor afhandeling van de notariële akten.
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Sam Van de Putte.
Het aantal gezinnen dat moeilijkheden ondervindt om de energiefactuur te betalen, is sinds begin dit jaar bijna verdrievoudigd. Uit een bevraging van HLN bij 290 gemeentebesturen blijkt dat 67 procent van de OCMW’s in Vlaanderen de laatste maanden fors meer aanvragen krijgen voor financiële steun, vooral door mensen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. De toename van het aantal opgestarte dossiers schommelt tussen de 10 en de 40 procent met uitschieters tot 50 procent, met zelfs een uitzonderlijke vertienvoudiging.
De ruime rondvraag leert ook dat er zich een nieuw publiek aanmeldt bij het OCMW. Mensen die nog nooit in zodanige financiële problemen zaten dat ze die horde moesten nemen. In ruim 70 procent van de OCMW’s zijn er veel meer vragen van mensen of ze recht hebben op sociaal tarief en of er een afbetalingsplan mogelijk is door hun nieuwe verhoogd voorschot.
Veel mensen hebben nog niet eens hun eindfactuur gekregen, veel meterstanden worden pas in oktober en november opgenomen en de eindfacturen komen vaak maar in december. De situatie is bijzonder schrijnend.
We moeten er als lokale overheid mee voor zorgen dat onze inwoners hun financiële problemen niet laten aanslepen en we moeten de drempels maximaal laag houden zodat niemand schrik heeft om hulp te komen vragen wanneer het moeilijk wordt.
Vragen
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de interpellatie van raadslid Sam Van de Putte aangaande 'Hoe zijn we voorbereid op stijgende steunaanvragen door de energiecrisis?'.
Bij aangetekend schrijven van 27 september 2022 wordt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitgenodigd op de algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 13 december 2022 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur heeft de agenda vastgesteld en de OCMW-raad dient de agenda van de algemene vergadering van 13 december 2022 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het OCMW is als vennoot aangesloten bij de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Services, Dienstverlenende verenigiging, afgekort TMVS dv.
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, namelijk raadslid Vincent Delforge.
na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda en alle afzonderlijke punten van de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 13 december 2022 goed te keuren:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
de aangeduide vertegenwoordiger, raadslid Vincent Delforge, op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
een afschrift van dit besluit te versturen, (per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, per elektronische post, 20221213BAVTMVS@farys.be
Gelet de verhindering van raadslid Fatma Yildiz als gemeenteraadslid en OCMW-raadslid met ingang van 1 november 2022, eindigt ook haar mandaat als 1e plaatsvervanger van het bijzonder comité voor sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan in zijn huishoudelijk reglement bepalen dat plaatsvervangers worden aangewezen die de effectieve leden van het bijzonder comité mogen vervangen, als die verhinderd zijn. De plaatsvervangers moeten leden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn en worden aangewezen door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn die de voordracht van het effectieve lid van het comité ondertekend hebben.
Artikel 92, 93, 94, 95 en 105 van het Decreet Lokaal Bestuur betreffende de vervanging van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst wiens mandaat in het comité een einde heeft genomen of als verhinderd wordt beschouwd.
De aanstelling van Fatma Yildiz als 1e plaatsvervanger in het bijzonder comité voor sociale dienst in zitting van 29 januari 2019.
Het ontslag wegens verhindering van Fatma Yildiz als gemeenteraadslid/OCMW-raadslid, met ingang van 1 november 2022, in zitting van 25 oktober 2022.akte te nemen van het ontslag van mevrouw Fatma Yildiz als 1e plaatsvervanger van het Bijzonder Comité voor de Sociale dienst, met ingang van 1 november 2022.
raadslid Maxine Mc Kenzie te benoemen als 1e plaatsvervanger van het Bijzonder Comité voor de Sociale dienst, met ingang van 1 november 2022.
Bij mail van 15 oktober 2022 laat mevrouw Jo De Swaef weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Open VLD met ingang van 1 november 2022 en voortaan als onafhankelijk lid zal zetelen in het bijzonder comité voor sociale dienst.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 97 §2, dat stelt dat de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden, behalve in geval van vervallenverklaring, ontslag of overlijden of als de akte van voordracht een einddatum vermeldt, verkozen voor een periode van zes jaar.
Het huishoudelijk reglement van het bijzonder comité voor sociale dienst.
akte te nemen van het ontslag van mevrouw Jo De Swaef uit de fractie Open VLD met ingang van 1 november 2022. Mevrouw Jo De Swaef zal voortaan als onafhankelijk lid zetelen in het bijzonder comité voor sociale dienst.
Op 21 september 2021 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn beslist het reglement voor structureel telewerk goed te keuren. In dit reglement is vastgelegd dat medewerkers die structureel telewerken 2 EUR per dag telewerkvergoeding zullen ontvangen.
Op 17 januari 2022 heeft het vast bureau beslist akkoord te gaan met een reeks maatregelen voor een versterkend personeelsbeleid, waaronder:
Er werd een ruling aangevraagd bij de fiscus zodat deze specifieke maatregelen voor LOA in de praktijk kunnen omgezet worden.
Ruling forfaitaire vergoeding telewerk van 25 EUR per maand:
Op 17 mei 2022 werd de dienst Personeel en organisatie op de hoogte gebracht dat het college van de Dienst Voorafgaande Beslissingen op 17 mei 2022 beslist heeft de ruling van LOA goed te keuren voor een maximumbedrag van 50 EUR per maand en dit voor een periode van 5 jaar. Het is bijgevolg fiscaal mogelijk om de structurele telewerkers een maandelijks forfaitair bedrag van 25 EUR uit te betalen.
Ruling forfaitaire onkostenvergoeding van 300 EUR:
Het is niet mogelijk een ruling te bekomen om medewerkers éénmalig een forfaitaire onkostenvergoeding uit te betalen van 300 EUR.
In de Circulaire 2021/C/20 wordt de mogelijkheid voorzien om terugbetaling te doen van gemaakte kosten van materialen die het mogelijk maken om de beroepsactiviteit thuis op normale wijze uit te voeren. Dit kan enkel op voorwaarde dat de werkelijke bewijsstukken worden voorgelegd.
Daarom werd deze alternatieve piste uitgewerkt zodat de maatregel tot een versterkend personeelsbeleid toch mogelijk kan gemaakt worden, zonder de regels van fiscaliteit met de voeten te treden:
De medewerker die structureel telewerkt heeft recht op een terugbetaling van maximaal 300 EUR per 5 jaar voor materiaal om een papierloos binnenkantoor in te richten, na voorlegging van facturen en aankoopbewijzen.
De periodes lopen van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024, van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2029,...
Fiscale regeling:
Beide vergoedingen kunnen in aanmerking worden genomen als een eigen kost van de werkgever waardoor de vergoedingen uitgesloten worden van het loonbegrip, zodat ze niet onderworpen zijn aan RSZ, bedrijfsvoorheffing of belasting.
Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal. Ze zijn de bouwstenen van onze organisatie, onze grootste ambassadeurs en bepalen mee het succes van het Lokaal overheidsbedrijf Aalst (Stad Aalst, OCMW Aalst, SportAg, AGSA en vzw BEA). Een op performantie gedreven en wendbare organisatie, daar werken we elke dag aan om dit te realiseren. Daarom kunnen we niet zonder sterke medewerkers en een uitgekiend HR-beleid.
Opdat alle medewerkers binnen het LOA (het Lokaal overheidsbedrijf Aalst) zich gewaardeerd voelen, werd het FenomenAalst-traject opgestart. Het resultaat is een concreet en gediversifieerd personeelsactieplan dat als doel heeft onze huidige en toekomstige medewerkers doorheen de organisatie goesting te (blijven) geven om te werken binnen het LOA. Binnen dit project kadert de beslissing van het vast bureau om enkele maatregelen goed te keuren voor een versterkend personeelsbeleid.
De 2 EUR telewerkvergoeding wordt vervangen door een forfaitair maandelijks bedrag van 25 EUR, uit te betalen met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2022 (Ruling).
Aangezien de fiscus een éénmalige forfaitaire vergoeding van 300 EUR niet kon goedkeuren werd er voor een alternatieve piste gekozen: een terugbetaling van de werkelijk gemaakte kosten met een maximum van 300 EUR per 5 jaar om er voor te zorgen dat de telewerker thuis kan werken in hetzelfde comfort als op kantoor. Dit voor medewerkers in dienst op datum van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Er werd een voorstel tot nieuw reglement structureel telewerk opgemaakt zoals gevoegd bij dit besluit.
Gevolgde procedure:
Het voorstel tot terugbetaling van bureelmateriaal werd besproken op het gemeenschappelijk managementteam op 14 juni 2022.
Het ontwerp van het reglement structureel telewerk werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 27 juni 2022.
Het ontwerp werd besproken met de representatieve vakorganisaties in het bijzonder onderhandelingscomité van 20 juli 2022 en in het hoog overlegcomité van 20 juli 2022.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
akte te nemen van de beslissing van de fiscus om de ruling voor LOA goed te keuren van een forfaitair bedrag voor structureel telewerk.
het gewijzigde reglement structureel telewerk, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit goed te keuren.
de uitbetaling van een forfaitaire vergoeding van 25 EUR per maand bij structureel telewerk goed te keuren met ingang van 1 januari 2022.
de terugbetaling van de werkelijk gemaakte kosten met een maximum van 300 EUR per 5 jaar voor de medewerkers in dienst vanaf de datum van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren.