Gelet op de beslissing van de ocmw-raad dd. 7 januari 2019 houdende aktename van de voordrachtsakten voor het Bijzonder Comité voor de sociale Dienst van het OCMW Aalst, van het onderzoek van de geloofsbrieven van de kandidaat-leden en van de eedaflegging van de leden.
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 15 december 2020, waaruit blijkt dat mevrouw Els Van Puyvelde lid is van het Bijzonder Comité voor de sociale Dienst van het OCMW Aalst.
Gelet op de voordrachtsakte van de fractie Vlaams Belang d.d. 19 december 2018 waaruit blijkt dat mevrouw Els Van Puyvelde haar mandaat als lid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst van het OCMW Aalst eindigt op 31 december 2022.
Gelet op de voordrachtsakte van de fractie Vlaams Belang d.d. 19 december 2018 waaruit blijkt dat de heer Steve Herman haar opvolger is en haar mandaat kan opnemen vanaf 1 januari 2023.
Gelet op het artikel 92, §6 van het Decreet Lokaal Bestuur: De voordrachtsakte kan ook de einddatum van het mandaat van een kandidaat-lid of van een kandidaat-opvolger vermelden. De opvolger moet ook voldoen aan de voorwaarden voor de ondertekening, vermeld in het derde lid. In voorkomend geval is het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de voordrachtsakte als opvolger is vermeld.
Gelet op het onderzoek van de geloofsbrieven en de eedaflegging van Steve Herman als lid van Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW Aalst op 20 december 2022.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn bezorgt een proces-verbaal dat ondertekend wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur aan de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, mevrouw Sarah Smeyers.
Artikel 92 van het Decreet Lokaal Bestuur betreffende de vervanging van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst wiens mandaat in het comité een einde heeft genomen.
Artikel 96, §1, 3e lid van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de eedaflegging van leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst buiten het geval van de algehele vernieuwing van het comité.
akte te nemen van het einde van het mandaat van mevrouw Els Van Puyvelde als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale dienst van het OCMW Aalst dat eindigt op 31 december 2022.
akte te nemen van het onderzoek van de geloofsbrieven, de verkozenverklaring en de eedaflegging van de heer Steve Herman als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW Aalst.
Gelet op de aanstelling van raadslid Steve Herman als lid van bijzonder comité voor sociale dienst in zitting van 20 december 2022, eindigt zijn mandaat als 1e plaatsvervanger van het bijzonder comité voor sociale dienst. Gelet op de aanstelling van rechtswege van de 2e plaatsvervanger Els Van Puyvelde als lid van het bijzonder comité voor sociale dienst in zitting van 15 december 2020, zijn alle plaatsvervangers van de fractie Vlaams Belang, die aangesteld werden in zitting van 29 januari 2019, uitgeput. Er zal een nieuwe benoeming dienen te gebeuren voor dit mandaat vanuit de fractie Vlaams Belang. Een plaatsvervanger dient een lid van de OCMW-raad te zijn, volgens de bepalingen van artikel 105, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur :
De raad voor maatschappelijk welzijn kan in zijn huishoudelijk reglement bepalen dat plaatsvervangers worden aangewezen die de effectieve leden van het bijzonder comité mogen vervangen, als die verhinderd zijn. De plaatsvervangers moeten leden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn en worden aangewezen door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn die de voordracht van het effectieve lid van het comité ondertekend hebben.
Gelet op de voordrachtsakte van de fractie Vlaams Belang d.d.19 december 2018.
Gelet op de voordrachtsakten van de fractie Vlaams Belang voor het aanduiden van een nieuwe plaatsvervanger in het bijzonder comité voor sociale dienst. Er werd een voordrachtsakte binnengebracht op 12 december 2022 door raadslid Steve Herman en er werd een voordrachtsakte binnengebracht door raadslid Johan Van Nieuwenhove op 18 december 2022.
Gelet op artikel 105§2 van het decreet lokaal bestuur, waardoor de voordrachtsakte die binnengebracht werd door raadslid Johan Van Nieuwenhove niet ontvankelijk werd verklaard door de algemeen directeur, aangezien raadslid Van Nieuwenhove, raadslid Rimbaut en raadslid De Gols de voordrachtsakte van het effectief lid van het comité niet mee ondertekend hebben.
Artikel 92, 93, 94, 95 en 105 van het Decreet Lokaal Bestuur betreffende de vervanging van een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst wiens mandaat in het comité een einde heeft genomen of als verhinderd wordt beschouwd.
Artikel 105, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur : De raad voor maatschappelijk welzijn kan in zijn huishoudelijk reglement bepalen dat plaatsvervangers worden aangewezen die de effectieve leden van het bijzonder comité mogen vervangen, als die verhinderd zijn. De plaatsvervangers moeten leden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn en worden aangewezen door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn die de voordracht van het effectieve lid van het comité ondertekend hebben.
De aanstelling van Steve Herman als 1e plaatsvervanger en de aanstelling van Els Van Puyvelde als 2e plaatsvervanger in het bijzonder comité voor sociale dienst in zitting van de OCMW-raad d.d. 29 januari 2019.
De aanstelling van Els Van Puyvelde als lid van het bijzonder comité voor sociale dienst in zitting van de OCMW-raad d.d. 15 december 2020, met ingang van 1 januari 2021.
De aanstelling van Steve Herman als lid van het bijzonder comité voor sociale dienst in zitting van de OCMW-raad d.d. 20 december 2022, met ingang van 1 januari 2023.akte te nemen van de voordrachtsakten d.d. 12 december 2022 en 18 december 2022 van de fractie Vlaams Belang voor het aanduiden van een plaatsvervanger voor het bijzonder comité voor sociale dienst, ontvangen door de algemeen directeur via mail op 12 december 2022 en 18 december 2022.
akte te nemen van het onderzoek van de geloofsbrieven, de verkozenverklaring en de eedaflegging van mevrouw Els Van Puyvelde als plaatsvervangend lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW Aalst.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 november 2022 werden vanaf dinsdag 13 december 2022 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 29 november 2022 goed te keuren.
Natuurpunt Beheer vzw toonde interesse in de aankoop van diverse percelen in eigendom van het OCMW die onder meer gelegen zijn binnen het visiegebied van natuurprojecten Honegem, Wellemeersen-Kapellemeersen, Hogedonk en Padde- en Porrebeekvallei. Ook andere percelen die interessant zijn in kader van toekomstige projecten werden bekeken.
De percelen werden opgelijst en tijdens de zitting van 12 juni 2018 is de raad voor maatschappelijk welzijn principieel akkoord gegaan met het opstarten van de onderhandelingen voor verkoop van diverse percelen aan Natuurpunt Beheer vzw ikv natuurbeheer.
Sommige percelen zijn verpacht. Natuurpunt heeft het voorbije jaar onderhandeld met de desbetreffende pachters voor beëindiging van de pacht. Enkel bij positief resultaat wensten zij de percelen te verwerven.
Een jaar later werden de onderhandelingen afgerond. De contacten met de pachters hebben niet veel opgeleverd. Het lijstje van percelen dat Natuurpunt wenst te verwerven is verminderd tot volgende:
|
Project Mijlbeekbos |
||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Aalst, 4de afdeling |
F90 |
5700 |
|
Aalst, 4de afdeling |
F84C |
6645 |
|
Aalst, 4de afdeling |
F360A |
1050 |
|
Project Beneden-Dender |
||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Gijzegem |
A370 |
5990 |
|
Gijzegem |
A381 |
800 |
|
Herdersem |
A575B |
1336 |
|
Project Kapellemeersen en Wellemeersen te Erembodegem en Welle | ||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Erembodegem |
A1860 |
3120 |
|
Project Padde- en Porrebeekvallei te Gijzegem, Lede en Schoonaarde | ||
|
Gemeente |
Perceel |
Oppervlakte in m² |
|
Gijzegem |
C113 |
24950 |
Het vast bureau besliste in zitting van 18 november 2019 kennis te nemen van de stand van zaken van de onderhandelingen met Natuurpunt Beheer vzw in het kader van verkoop van diverse percelen.
Landmeter-expert Bjorn Cornelis bezorgde ons op 29 juni 2020 het schattingsverslag voor voormelde percelen
| gemeente | oppervlakte / m² | geschatte waarde |
| Aalst 4°afd sectie F nummer 90 | 5700 | 15.711,00 EUR |
| Aalst 4°afd sectie F nummer 84 C | 6645 | 21.978,00 EUR |
| Aalst 4°afd sectie F nummer 360 A | 1050 | 2.894,00 EUR |
| Aalst 6°afd sectie A nummer 370 | 5990 | 16.510,00 EUR |
| Aalst 6°afd sectie A nummer 381 | 800 | 13.541,00 EUR |
| Aalst 7°afd sectie A nummer 575 B | 1336 | 8.838,00 EUR |
| Aalst 6°afd sectie C nummer 113 | 24950 | 34.384,00 EUR |
| Aalst 11°afd sectie A nummer 1860 | 3120 | 8.600,00 EUR |
Natuurpunt Beheer vzw toont zicht akkoord met de voorgelegde schattingen.
Perceel 113 is verpacht aan de heer De Smet. Natuurpunt ondertekende met de pachter een akkoord tot stopzetting van de pacht en voorkooprechten en een akkoord tot het afsluiten van een gebruiksovereenkomst.
Perceel 381 is verhuurd aan Chiro Popov. Zij zijn akkoord om de huur stop te zetten.
Perceel 90 is verpacht aan de heer Johan Bruyland. De Heer Bruyland verklaarde mondeling akkoord tot stopzetting van de pacht en voorkooprechten.
Ingevolge notariële akte verleden op 30 juni 2022 werden de stopzetting van de pachtovereenkomsten en verzaking van het voorkooprecht voor voormelde percelen 113 en 90 vastgelegd.
Het vast bureau besliste in zitting van 13 juni 2022 kennis te nemen van de verkoop, in het kader van natuurprojecten Mijlbeekbos - Beneden Dender - Kapellemeersen - Wellemeersen - Padde- en Porrebeekvallei, van de percelen te Aalst - 4°afdeling, sectie F, nummers 90, 84C, 360A, Gijzegem - 6°afdeling, sectie A, nummers 370 en 381 en sectie C, nummer 113, Herdersem - 7°afdeling, sectie A, nummer 575 B, Erembodegem - 11°afdeling, sectie A, nummer 1860 aan Natuurpunt Beheer vzw voor de geschatte prijs van 122.456,00 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de éénzijdige aankoopverklaring.
In zelfde zitting werd beslist voormelde overeenkomst ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de heer David Coppens, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, samen met de heer Wim Leerman, algemeen directeur, of hun vervangers, aan te stellen als verschijners namens het OCMW om voormelde overeenkomst te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 28 juni 2022 akkoord te gaan met de verkoop, in het kader van natuurprojecten Mijlbeekbos - Beneden Dender - Kapellemeersen - Wellemeersen - Padde- en Porrebeekvallei, van de percelen te Aalst - 4°afdeling, sectie F, nummers 90, 84C, 360A, Gijzegem - 6°afdeling, sectie A, nummers 370 en 381 en sectie C, nummer 113, Herdersem - 7°afdeling, sectie A, nummer 575 B, Erembodegem - 11°afdeling, sectie A, nummer 1860 aan Natuurpunt Beheer vzw voor de geschatte prijs van 122.456,00 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de aankoopverklaring
In zelfde zitting werd beslist Notaris Lien Couck, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris in dit dossier.
Het vast bureau besliste in zitting van 28 november 2022 kennis te nemen van de verkoop, in het kader van natuurprojecten Mijlbeekbos - Beneden Dender - Kapellemeersen - Wellemeersen - Padde- en Porrebeekvallei, van de percelen te Aalst - 4°afdeling, sectie F, nummers 90, 84C, 360A, Gijzegem - 6°afdeling, sectie A, nummers 370 en 381 en sectie C, nummer 113, Herdersem - 7°afdeling, sectie A, nummer 575 B, Erembodegem - 11°afdeling, sectie A, nummer 1860 aan Natuurpunt Beheer vzw voor de geschatte prijs van 122.456,00 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Van Maele en Couck, met standplaats te Aalst.
In zelfde zitting werd beslist voormelde ontwerpakte ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn
In het dossier wordt de ontwerpakte toegevoegd.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd 12/6/2018 voor het opstarten van onderhandelingen voor verkoop van diverse percelen aan Natuurpunt Beheer vzw ikv natuurbeheer.
Bepalingen decreet lokaal bestuur
akkoord te gaan met de verkoop, in het kader van natuurprojecten Mijlbeekbos - Beneden Dender - Kapellemeersen - Wellemeersen - Padde- en Porrebeekvallei, van de percelen te Aalst - 4°afdeling, sectie F, nummers 90, 84C, 360A, Gijzegem - 6°afdeling, sectie A, nummers 370 en 381 en sectie C, nummer 113, Herdersem - 7°afdeling, sectie A, nummer 575 B, Erembodegem - 11°afdeling, sectie A, nummer 1860 aan Natuurpunt Beheer vzw voor de geschatte prijs van 122.456,00 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Van Maele en Couck, met standplaats te Aalst.
de heer David Coppens, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn en de heer Wim Leerman, algemeen directeur, aan te stellen als verschijners namens de stad om voormelde akte te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het besluit van de Vlaamse regering houdende een extra toelage of inhaalrust voor avondarbeid van het verzorgend personeel van erkende publieke diensten gezinszorg is 7 juli 2022 in het Belgisch Staatsblad verschenen.
Dit besluit wijzigt de rechtspositieregeling van gemeente- en OCMW-personeel en voorziet dat de verzorgende personeelsleden die werken in een erkende dienst van de publieke gezinszorg vanaf 01 september 2021 recht krijgen op een toelage op het uursalaris of een extra inhaalrust voor prestaties op weekdagen tussen 18 uur en 20 uur. Dat is zo voorzien in het Zesde Vlaams Intersectorale Akkoord (VIA6) van 30 juni 2021 voor de social/non-profitsectoren voor de periode 2021-2025.
Inhoud:
Naast de wettelijk voorgeschreven inhaalrust krijgt het verzorgend personeelslid in een erkende dienst voor gezinszorg per uur prestaties op weekdagen (elke dag van de week, behalve zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen) tussen 18u00 en 20u00 ofwel:
De raad stelt de keuze ter zake vast op grond van artikel 186 Decreet Lokaal Bestuur.
Terugwerkende kracht:
Dit besluit krijgt een retroactieve werking en treedt in werking op 1 september 2021.
Impact op lokale besturen:
De wijziging zal geen impact hebben op de uitgaven van de lokale besturen gezien zij vanaf 1 september 2021 financiering vanuit de Vlaamse Regering zullen ontvangen voor het toekennen van deze bijkomende toeslag aan het verzorgend personeel in de publieke gezinszorg.
Praktijk:
Voor ocmw Aalst heeft deze beslissing invloed op de verzorgenden van de 'flexi'. Deze ploeg staat hoofdzakelijk in om korte ondersteuning te bieden bij verzorgende taken, in tegenstelling tot de ondersteuning van 2 of 4 uur per dag.
Er werken per dag ongeveer 2 verzorgenden met de avondroute. De gepresteerde uren worden bijgehouden in een planningstool waar ook de facturatie op gebaseerd wordt. Op deze manier zal het ook te achterhalen zijn voor welke medewerkers een rechtzetting dient te gebeuren met terugwerkende kracht.
Op 22 augustus 2022 heeft het vast bureau beslist om 15% toeslag op het uurloon toe te kennen aan de verzorgenden in de thuiszorg per gewerkt uur, gepresteerd tussen 18u00 en 20u00 op weekdagen en dit met terugwerkende kracht met ingang van 1 september 2021 en deze beslissing voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn na onderhandeling met de representatieve vakorganisaties.
Deze beslissing werd genomen op basis van advies van het lid managementteam Zorg, diensthoofd OZW en de dienst Personeel en organisatie. Unaniem werd advies gegeven om te werken met de toelage gezien deze:
Procedure:
De beslissing houdende de keuze van toeslag of inhaalrust werd ter onderhandeling aan het Bijzonder onderhandelingscomité voorgelegd op 6 oktober 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Voorakkoord zesde Vlaams Intersectoraal Akkoord van 24 november 2020 voor de social/non profitsectoren voor de periode 2021-2025
Zesde Vlaams intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non profitsectoren voor de periode 2021-2025
Besluit van de Vlaamse regering van 3 juni 2022, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007, houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en het besluit van de vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wat betreft een toeslag voor het verzorgend personeel in de publieke gezinszorg.
om 15% toeslag op het uurloon toe te kennen aan de verzorgenden in de thuiszorg per gewerkt uur, gepresteerd tussen 18u00 en 20u00 op weekdagen en dit met terugwerkende kracht met ingang van 1 september 2021.
Op 14 juni 2021 beslisten het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau om het personeelsactieplan Fenomenaalst goed te keuren: een gediversifieerd personeelsactieplan dat als doel heeft om onze huidige en toekomstige medewerkers doorheen de organisatie goesting te (blijven) geven om te werken binnen het LOA.
Op 17 januari 2022 heeft het vast bureau beslist akkoord te gaan met een reeks maatregelen voor een versterkend personeelsbeleid waarin onder meer beslist wordt om het derdebetalerssysteem voor het gebruik van het openbaar vervoer in te voeren.
Het openbaar vervoer wordt geregeld door de diensten van VVM De Lijn en de NMBS. Beide organisaties werken met een derdebetalerssysteem.
VVM De Lijn voorziet in maandelijkse - driemaandelijkse en jaarlijkse abonnementen voor het vervoer met de bus en tram in Vlaanderen en in Brussel. Een abonnement is geldig op het volledige net van VVM De Lijn (m.u.v. de Limburgse snellijnen) en kan onbeperkt gebruikt worden gedurende de looptijd van het abonnement.
NMBS voorziet in maandelijkse - driemaandelijkse en jaarlijkse abonnementen voor een vast traject tussen twee stations. Dit traject dient steeds hetzelfde te zijn.
Verschil RPR §1 en 2 en RPR §6
In het kader van het voorstel om een derdebetalersregeling in te voeren, is het aangewezen de verschillen tussen de RPR §6 en RPR §1 en 2 op vlak van sociaal abonnement te harmoniseren.
Personeelsleden RPR §1 -2
De personeelsleden die onder de rechtspositieregeling van Stad en OCMW Aalst van 25 januari 2022 vallen ontvangen een volledige terugbetaling van hun vervoerskosten:
Artikel 183
De kosten voor het sociaal abonnement bij het gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk worden door het bestuur volledig ten laste genomen.
Als het personeelslid in eerste klasse reist, betaalt het zelf de supplementaire kosten daarvoor.
De kosten voor het gebruik van de bus/tram/metro voor de verplaatsing van en naar het werk worden eveneens volledig door het bestuur ten laste genomen.
Het personeelslid dient te kiezen voor wat financieel meest verantwoord is.
Er wordt nooit verder dan 3 maanden teruggegaan in de tijd voor terugbetaling.
Personeelsleden RPR §6
De personeelsleden die onder de rechtspositieregeling voor het personeel van de bijzondere diensten vallen ontvangen de minimaal verplichte terugbetaling van hun vervoerskosten:
Artikel 200
Bij het gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk wordt het personeelslid voor de kosten van het sociaal abonnement vergoed in overeenstemming met de geldende wettelijke bepalingen daarover.
Als het personeelslid in eerste klasse reist, betaalt het zelf de supplementaire kosten daarvoor.
De kosten voor het gebruik van de bus voor de verplaatsing van en naar het werk worden ook vergoed.
Voor wie: alle medewerkers van LOA die gebruik maken van het openbaar vervoer via VVM De Lijn of NMBS voor hun woon-werkverkeer vanaf de goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn van de derdebetalersregeling en dit voor de periode dat ze in dienst zijn bij LOA.
Kenmerken: De maatregelen tot een versterkend personeelsbeleid voorzien in het verhogen van de algemene betrokkenheid en gevoel van waardering waarbij beslist werd om een derdebetalersregeling in te voeren waarbij de werkgever de volledige kosten van het openbaar vervoer ten laste neemt.
De werknemers dienen enkel nog het abonnement aan te vragen doch dienen geen bedragen meer voor te schieten.
De abonnementen worden geplaatst op een persoonlijke MoBIB kaart waar een administratieve kost aan verbonden is van EUR 5. De kost van deze kaart kan al dan niet ten laste genomen worden door de werkgever.
De MoBIB kaart kan zowel aangekocht worden via VVM De Lijn als via de NMBS en blijft 5 jaar geldig na de uitgiftedatum.
Praktische uitvoering: Er dient per ondernemingsnummer een contract afgesloten te worden met VVM De Lijn en de NMBS.
Voor VVM De Lijn wordt er vervolgens gewerkt met excel-lijsten (starterslijst en waarschuwingslijst) om bij te houden welke abonnementen er zijn en welke er verlengd dienen te worden.
Voor NMBS wordt er voorzien in een paswoord en emailadres om toegang te verkrijgen tot de Businessportal van de NMBS. Hier kunnen alle documenten teruggevonden worden en kunnen alle abonnementen opgevolgd worden.
Voordelen voor LOA:
•1. Minder geld uitgeven: verlaging en beheersing van de mobiliteitskosten doordat er meer zal overgeschakeld worden op goedkopere jaarabonnementen.
•2. Service voor de werknemers: de werknemers hoeven niets te doen én ze raken duurzaam en voordelig op het werk.
•3. Minder administratie: Geen terugbetalingen aan werknemers.
•4. Volledig elektronisch: Alle abonnementen van de werknemers worden op een MOBIB-kaart geplaatst die ook toegankelijk is voor vervoerbewijzen van andere maatschappijen.
•5. Maandelijkse facturatie
Procedure:
De derdebetalersregeling werd besproken op het managementteam van 27 september 2022.
Er werd onderhandeld met de representatieve vakorganisaties over de harmonisatie van de terugbetaling van het sociaal abonnement.
Besluit van het vast bureau dd. 3 oktober 2022.
De contracten met VVM De Lijn en de NMBS werden ter kennisname voorgelegd aan het VB van 5 december 2022.
Harmonisatie:
In het kader van de beslissing voor een derdebetalersysteem is een harmonisatie nodig zodat alle personeelsleden van LOA - zonder enig onderscheid - een volledige betaling kunnen ontvangen van hun kosten om gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Een gelijkschakeling van alle categorieën van personeelsleden brengt tevens een administratieve vereenvoudiging met zich mee aangezien er niet steeds dient nagegaan te worden onder welke rechtspositieregeling een bepaald personeelslid valt.
Planning:
De invoering van het derdebetalersysteem is besproken op het BOC en HOC.
Beslissing van het VB dd. 3 oktober 2022.
Beslissing van het VB dd. 5 december 2022.
Artikel 1 van de wet van 27 juli 1962 tot vaststelling van een werkgeversbijdrage in het verlies geleden door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen ingevolge de uitgifte van abonnementen voor werklieden en bedienden, verplicht om voor het gebruik van de trein voor de verplaatsing van en naar het werk;
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 163 van het BVR van 7/12/2007 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2022 waarbij de rechtspositieregeling die van toepassing is op het stadspersoneel werd vastgesteld.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 november 2012 waarbij de rechtspositieregeling voor het personeel van de bijzondere diensten van het OCMW Aalst en de
rechtspositieregeling van het specifiek OCMW-personeel en de decretale graden van het OCMW Aalst goedgekeurd werd;
om de derdebetalersovereenkomst tussen VVM De Lijn en OCMW Aalst, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren;
om de derdebetalersovereenkomst tussen NMBS en OCMW Aalst, zoals gevoegd als bijlage, goed te keuren;
om de kosten van de MoBIBkaart voor het gebruik van het openbaar vervoer voor alle personeelsleden volledig ten laste te nemen;
de RPR §6 en RPR §1 en 2 op vlak van sociaal abonnement te harmoniseren.
De Raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht akte te nemen van het schrijven van 30 november 2022 van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het OCMW Aalst.
Deze jaarrekening werd goedgekeurd door de gouverneur. Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerking.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Akte te nemen van het schrijven van 30 november 2022 van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het OCMW Aalst.
De omzendbrief 2019/4 van 03 mei 2019 betreft de opmaak van een nieuw meerjarenplan 2020 - 2025.
De omzendbrief 2020/3 van 18 september 2020 betreft de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Gelet op de goedgekeurde werkwijze over amjp 6 en het akkoord over de lijst van besparingsvoorstellen op het budgetconclaaf van 08 november 2022 die in de toepassing Mercurius werden verwerkt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad stelt de aanpassing meerjarenplan 6 / 2020 - 2025 vast, overeenkomstig de bijlagen. De kredieten voor 2023 worden eveneens vastgesteld. In deze aanpassing worden sommige kredieten van 2022 eveneens aangepast alsook sommige budgetten van 2024 en 2025.
Afschrift van onderhavige beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd via het loket lokaal bestuur.
De nominatieve toelagen zijn toelagen die niet worden toegekend op basis van een toelagereglement maar waarvoor de bedragen en begunstigden expliciet worden vastgelegd in dit besluit.
Als nominatieve toelagen worden beschouwd :
1° De toelagen die volgens een wet of decreet als verplichting worden opgelegd aan de stad zoals deze voor de politiezone, hulpverleningszone, erediensten en verzelfstandigde agentschappen.
2° tussenkomsten in de werking of in de kosten van samenwerkingsverbanden, verenigingen, organisaties , burgers,… die niet kostendekkend zijn en die geen rechtstreekse dienstverlening aan de stad leveren.
Onder niet nominatieve toelagen worden verstaan.:
1° Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (interlokale vereniging, projectvereniging, dienstverlenende vereniging, opdrachthoudende vereniging) , verenigingen , organisaties, … waarvan de stad dienstverlening afneemt en waarvoor een gelijkwaardige economische waarde betaald wordt (rubriek goederen en diensten).
2° Lidgelden : deze bevatten meestal ook een deel ondersteuning (dienstverlening) aan de stad.
3° Ad hoc schenkingen aan een goed doel op basis van een georganiseerd evenement of iets dergelijks.
De toegekende subsidie zal door de begunstigde uitsluitend gebruikt worden ten bate van de vereniging of organisatie.
Voor de uitbetaling van de toelage dient de begunstigde jaarlijks een aanvraag te doen.
De begunstigde moet ook aantonen dat deze subsidie wordt aangewend als tussenkomst in de werking of in de kosten.
De begunstigde is gehouden tot het terugbetalen van de subsidie indien niet wordt voldaan aan de algemene principes en voorwaarden van dit besluit.
In het Decreet Lokaal Bestuur is voorzien dat de bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen voor de nominatieve toekenning van elke subsidie. Het overzicht per boekjaar van de toegestane werkings- en investeringssubsidies die in de documentatie bij het meerjarenplan was toegevoegd is onvoldoende. Het Decreet Lokaal bestuur heeft de toekenning van nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten.
De nominatieve subsidies zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit werden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 41 2de lid , 23° van het DLB bepaalt dat de raad haar bevoegdheid voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies niet kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen.
De nominatieve subsidies opgenomen als bijlage in dit besluit worden goedgekeurd.
De prijs van bestaande kamers, supplementen of diensten mag alleen verhoogd worden na goedkeuring van de minister.
Er gelden begrenzingen voor de gemiddelde prijsverhoging en de prijsverhoging per kamertype. Deze werd begrensd op 10%. Dergelijke prijsverhogingen of -bepalingen moet de voorziening aanvragen bij Zorg en Gezondheid.
Merk op dat facturen niet meer dan 2 jaar oud mogen zijn, voor een aanvraag dagprijsverhoging. In principe hebben we met bovenstaande investeringen een verantwoording voor een prijsstijging met 6,32€/dag, maar vanuit Vlaanderen wordt deze beperkt tot 10% stijging, vandaar dat we een prijsstijging van 2,15€/dag aanvragen.
Gezien het dossier van dagprijsverhoging zal voor Assistentiewoningen De Kaalberg geen jaarlijkse indexatie worden doorgevoerd.
Overwegende dat de laatste prijsverhoging voor de assistentiewoningen dateert van 01/01/2015 en sindsdien enkel een jaarlijkse indexatie werd toegepast;
Overwegende dat een dagprijsverhoging maar om de twee jaar mag aangevraagd worden;
Overwegende dat een verhoging begrensd is tot 10%;
Overwegende dat de prijzen van onze assistentiewoningen zeer gunstig zijn ten opzichte van het aanbod binnen Aalst zoals blijkt uit onderstaande tabel (dagprijs uitgedrukt in aantal euro per dag voor de flat);
| Seniorie Eden Park | 31.17 € - 37.38 € |
| De Kastanjevesten | 46.03 € |
| De Toekomst | 49.93 € |
| Residentie Vivendum | 34.47 € - 44.60 € |
| 't Oud Klooster | 43.87 € - 44.63 € |
| Lakendal | 47.87 € |
| Residentie Prinsenhof | 38.03 € |
| Residentie Nedermolen | 26.57 € - 35.50 € |
| Residentie De Mouterij | 56.03 € |
| Residentie Pier Kornel | 30.23 € - 34.97 € |
| Seniorcity Aalst | 31.43 € - 34.46 € |
| Hof ter Staede (niet erkend) | 35.50 € - 53.73 € |
Overwegende dat de verhoging moet kunnen gestaafd worden met facturen aangaande investeringen en deze facturen mogen maximaal 2 jaar oud zijn;
Overwegende dat alle voorwaarden in acht genomen De Kaalberg in aanmerking komt voor een prijsverhoging op basis van de gemaakte kosten in kader van investeringen;
De huidige dagprijs voor De Kaalberg bedraagt 21,46€. Wanneer de dagprijs opgetrokken wordt met 2.15€/dag dan betekent dit een meeropbrengst van 35.000€ op jaarbasis.
Gelet op de richtlijnen van de Vlaamse Regering d.d. 17.07.2015 houdende dagprijsverhogingen en indexaties;
De Raad keurt het aanmaken van een dossier voor prijsverhoging van 2,15€/dag voor assistentiewoningen De Kaalberg goed.
De Raad keurt goed dat het dossier wordt ingediend en dat de gevraagde verhoging voor assistentiewoningen De Kaalberg ingaat op 01/02/2023.
De Raad keurt goed dat de nodige kennisgevingen aan de bewoners van De Kaalberg worden opgemaakt en verstuurd.
De dienst Ondersteund Zelfstandig Wonen heeft 3 ‘teams’: Team gezinszorg, Team lokaal dienstencentrum en het Team assistentiewoningen.
In het kader van een doelmatige, duurzame en maatschappelijk verantwoorde dienstverlening stellen we enkele prijsoptimalisaties voor per team.
Lokaal Dienstencentrum - Verhuur lokalen:
Het lokaal dienstencentrum de Maretak verhuurt lokalen aan gebruikers en organisaties. Concreet gaat dit over 4 lokalen (lente, zomer, herfst en winter). De huurprijzen wijken af van de huurprijzen die gehanteerd worden voor huur van stadslokalen. Momenteel hanteert het LDC lagere tarieven. Voorstel is om hier met tarieven te gaan werken die vergelijkbaar zijn met de verhuur van zalen in De Brug. In vergelijking met 2019 kan dit een theoretische meeropbrengst met zich meebrengen van 4.750 euro/jaarbasis.
De huidige prijzen voor verhuur binnen het LDC zijn als volgt (prijzen sedert 01/01/2014):
A: vaste huurder, 30 euro per dagdeel
B: particuliere huurder, 40 euro per dagdeel
C: huurder buiten Aalst, 100 euro per dagdeel
Nieuw voorstel m.i.v. 01/01/2023:
A: 50 euro per dagdeel, 75 euro per dag
B: 70 euro per dagdeel, 95 euro per dag
C: 150 euro per dagdeel, 220 euro per dag
Lokaal Dienstencentrum/ Gezinszorg - Warme maaltijden
In het lokaal dienstencentrum kan de gebruiker een warme maaltijd genieten. Van deze dienstverlening maken eerder weinig burgers gebruik, het betreft een 10 tot 15-tal warme maaltijden per dag. Gebruikers betalen per warme maaltijd op dit moment 6€.
Voorstel is om dit te verhogen naar 7,5€ per warme maaltijd m.i.v. 01/01/2023. Deze prijs is dan ook gelijklopend met wat de bezoekers binnen de woonzorgcentra betalen.
De huidige gunning verloopt in januari 2024. Gezien het toekomstige aanbod binnen de Rijkswachtkazerne en het beperkte aantal gebruikers binnen het LDC, is het niet meer opportuun om over te gaan tot een nieuwe gunning en deze dienst nog aan te bieden binnen het LDC.
Het Team Gezinszorg voorziet ook in de begeleiding voor de levering van een warme maaltijden aan huis, in samenwerking met de traiteurdienst via gunning. Ook hiervoor is het bovenstaande voorstel van toepassing, dus de bijdrage van 6€ wordt 7,5€/warme maaltijd m.i.v. 01/01/2023 (ook hier was sinds 2014 geen verhoging meer).
Theoretische voorziene meeropbrengst op jaarbasis: 44.521,50 euro (er van uitgaande dat alle klanten blijven gebruik maken van deze dienst).
Gezinszorg - Sociaal vervoer (Mobi):
Gebruikers die nood hebben aan sociaal vervoer kunnen beroep doen op deze dienstverlening. Er zijn criteria vooropgesteld om hier beroep te kunnen op doen: men mag niet in het bezit zijn van een eigen wagen en er vindt een sociaal onderzoek plaats om de hulpbehoevendheid in kaart te brengen. Er is geen inkomensvoorwaarde voor sociaal vervoer.
De huidige tarifering bedraagt 2 euro per rit + 1 euro per begonnen kwartier wachttijd chauffeur.
Nieuw voorstel m.i.v. 01/01/2023: 2,5 euro per begonnen kwartier; 10 euro per uur (inclusief de wachttijd). De tarifering start bij het ophalen van de klant en duurt tot bij het terug thuis brengen van de klant.
Voorziene meeropbrengst op jaarbasis: 20.000 euro.
Gezinszorg - Plusbus:
Men kan beroep doen op de plusbus, zowel door individuele gebruikers als door verenigingen. De bus is voorzien van 12 gewone zitplaatsen en 2 extra plaatsen voor rolstoelgebruikers.
Het huidige tarief bedraagt 3€ per gebruiker bij individueel gebruik. Hier worden geen extra kosten doorgerekend op basis van het aantal kilometers.
Voorstel is om deze individuele bijdrage (niet bewoners) naar 5 euro/gebruiker te brengen.
Het huidig tarief voor externe verenigingen bedraagt 30€. Voorstel is om dit tarief m.i.v. 01/01/2023 naar 60 euro te brengen bij uitstappen binnen een straal van 30 km en 100 euro bij uitstappen buiten een straal van 30 km.
Voorziene meeropbrengst op jaarbasis: 3.726 euro (o.b.v. cijfers 2019).
Gezinszorg - Klusjes en tuinwerken:
Voor de tarifering van klusjes en tuinwerken wordt gewerkt op basis van het netto inkomen.
Voor tuinwerken wordt er samengewerkt via een gunning met Groep Intro.
Het voorstel van aanpassing van de prijsvork is: van 7 euro naar 10 euro; van 9 euro naar 13 euro; van 12 euro naar 16 euro; van 17 euro naar 22 euro; extra prijsvork: boven 2000 euro inkomsten: 30 euro.
10 euro = t.e.m. 1000,00 euro netto inkomen
13 euro = 1000,01 euro t.e.m. 1250,00 euro netto inkomen
16 euro = 1250,01 euro t.e.m. 1500,00 euro netto inkomen
22 euro = 1500,01 euro t.e.m. 2000,00 euro netto inkomen
30 euro = vanaf 2000,01 euro netto inkomen
Voorziene meeropbrengst op jaarbasis: 42.245 euro op jaarbasis (op basis van de huidige afname van het aanbod klusjes en tuinwerken).
Gezinszorg - Poetsdienst:
Op dit moment telt de poetsdienst van ondersteund zelfstandig wonen 410 klanten. 55% van de klanten betaalt op dit moment 10 euro/gepresteerd uur (huidige maximumprijs). Voor de facturatie van de poetsdienst wordt er gekeken naar het inkomen én de graad van zorgbehoevendheid.
De bijdrage voor de poetsdienst wordt berekend op basis van de schalen van de gebruikersbijdragen Gezinszorg (vastgelegd bij MB van 26/07/2001), verhoogd met:
Voorstel is om enkel het maximale bedrag voor poetshulp op te trekken van 10 euro naar 12 euro.
Voorziene meeropbrengst op jaarbasis: 31.823,30 euro er van uitgaande dat alle klanten blijven gebruik maken van deze dienst).
Tot goedkeuring tarieven verhuur lokalen lokaal dienstencentrum de Maretak m.i.v. 01/01/2023
Vaste huurder: 50 euro per dagdeel, 75 euro per dag
Particuliere huurder: 70 euro per dagdeel, 95 euro per dag
Huurder buiten Aalst: 150 euro per dagdeel, 220 euro per dag
Tot goedkeuring prijszetting warme maaltijd LDC de Maretak en de warme maaltijden aan huis van 7,5€/warme maaltijd m.i.v. 01/01/2023.
Tot goedkeuring niet meer opstarten van een nieuwe gunning voor aanbod warme maaltijden in het LDC de Maretak, als voor de thuisbedeling.
Tot goedkeuring prijszetting mobi – sociaal vervoer aan 2,5€ per begonnen kwartier; 10€ per uur (inclusief de wachttijd) m.i.v. 01/01/2023.
Tot goedkeuring prijszetting van het gebruik van de plusbus voor individuele gebruikers aan 5 euro/gebruiker m.i.v. 01/01/2023.
Tot goedkeuring prijszetting van het gebruik van de plusbus voor externe verenigingen aan 60€ m.i.v. 01/01/2023.
Tot goedkeuring prijszetting voor klusjes en tuinwerken per gepresteerd uur als volgt m.i.v. 01/01/2023:
10 euro bijdrage: t.e.m. 1000,00 euro netto inkomen
13 euro bijdrage: 1000,01 euro t.e.m. 1250,00 euro netto inkomen
16 euro bijdrage: 1250,01 euro t.e.m. 1500,00 euro netto inkomen
22 euro bijdrage: 1500,01 euro t.e.m. 2000,00 euro netto inkomen
30 euro bijdrage: vanaf 2000,01 euro netto inkomenTot goedkeuring prijszetting poetsdienst om enkel het maximale bedrag op te trekken van 10 euro naar 12 euro.
Tot goedkeuring van de communicatie ivm de prijsoptimalisaties naar de gebruikers van de dienst Ondersteund Zelfstandig Wonen.
De tarieven voor de cafetaria van de woonzorgcentra, serviceflats en lokale dienstencentra werden door de
Raad voor Maatschappelijk Welzijn reeds vastgelegd in zitting van 13 november 2018.
Voor de vlotte leesbaarheid was het aangewezen het besluit van 13 november 2018 op te heffen en te
vervangen door een nieuw besluit waarin alle tarieven gecentraliseerd werden (Raad voor Maatschappelijk Welzijn 28/06/2022)
Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd aangepaste tarieven vast te leggen.
De tarieven in de cafetaria werden niet meer gewijzigd sinds 2018.
Een aanpassing van de prijzen wordt voorgesteld op basis van onderstaande motivatie:
- De inflatie voor voeding (inclusief alcoholische dranken) kwam in augustus 2022 uit op 9,71%. Ook de aankoopprijzen die door onze leverancier worden aangerekend zijn onderhevig aan indexatie.
- Bijkomend zijn de afvalverwerkingskosten voor de zorginstellingen gestegen (bv. glas van producten uit cafetaria waarbij geen leeggoed wordt teruggenomen)
Organieke wet van 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn.
Het besluit van 28/06/2022 van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, houdende goedkeuring van de
prijzen van de cafetaria's van de woonzorgcentra, serviceflats en lokale dienstencentra, wordt met ingang
van 1 januari 2023 opgeheven.
Artikel 2
Vanaf 1 januari 2023 worden de tarieven, die van toepassing zijn in de cafetaria van de woonzorgcentra, serviceflats en lokale dienstencentra, als volgt vastgesteld:
Product | Tarief | |
Duvel/Hapkin | 3,5 | EUR |
Grimbergen blond/dubbel | 3,5 | EUR |
Westmalle Trippel | 3,5 | EUR |
Palm | 2 | EUR |
Kriek | 2 | EUR |
Geuze | 2 | EUR |
Pils/Pils na | 1,7 | EUR |
Rodenbach | 2 | EUR |
Hoegaarden | 2 | EUR |
Ondinneke groot | 7 | EUR |
Ondinneke klein | 3,5 | EUR |
Fruitsap | 1,7 | EUR |
Water plat/bruis | 1,7 | EUR |
Cola/cola zero | 1,7 | EUR |
Ice tea | 2 | EUR |
GINI | 2 | EUR |
Fanta | 1,7 | EUR |
Sprite | 1,7 | EUR |
Witte wijn 25 cl | 4 | EUR |
Rode wijn 25 cl | 4 | EUR |
Cava 20 cl | 4,5 | EUR |
Cava 75 cl | 14,5 | EUR |
Soep | 1,7 | EUR |
Koffie | 1,7 | EUR |
Chocomelk | 1,7 | EUR |
Thee | 1,7 | EUR |
Cornetto | 2,2 | EUR |
Magnum classic | 2,5 | EUR |
Potje ijs | 2,5 | EUR |
Zwan geel | 1,6 | EUR |
Frangipane | 1,6 | EUR |
Luikse wafel | 1,6 | EUR |
Chocolade | 1,6 | EUR |
Chips | 1,6 | EUR |
Alcoholvrije cocktail | 4,5 | EUR |
Warm middagmaal (enkel voor woonzorgcentra) | 7,5 | EUR |
Overeenkomstig de beslissing van de Raad van 2 mei 2017 wordt de dagprijs jaarlijks geïndexeerd en wordt deze nadien ter akteneming voorgelegd aan de Raad.
Gezien de hoge inflatie is een bijkomende indexatie wenselijk.
De jaarlijkse indexatie kadert binnen een economisch verantwoord prijzenbeleid.
Op de Raad van 2 mei 2017 werd het principe goedgekeurd om jaarlijks de dagprijzen te indexeren.
Die nieuwe huurprijs werd berekend met behulp van de huurcalculator van de Federale Overheidsdienst Economie
Het Agentschap Zorg en Gezondheid staat een tijdelijke indexatiefrequentie toe in het schrijven van 01/03/2022.
Gelet op het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang (gewijzigd bij BVR van 9 januari 2015, in het B.S. op 02/02/2015);
Gelet op het ministerieel besluit van 9 december 2009 tot bepaling van de samenstelling van de dagprijs, de extra vergoedingen en de voorschotten ten gunste van derden aangerekend in de rusthuizen;
Gelet op de richtlijnen van de Vlaamse Regering d.d. 17.07.2015 houdende dagprijsverhogingen en indexaties;
Gelet op de beslissing van de Raad van 02/05/2017 aangaande de principes van jaarlijkse indexatie;
Gelet op het schrijven van het Agentschap Zorg en Gezondheid dd 01/03/2022;
Gelet op de goedkeuring van het Budgetconclaaf van 8 november 2022;
gelet op het feit dat de laatst gebruikte indexering was met de index van mei 2022 en er dus een nieuwe indexatie mogelijk is met de index van november 2022;
Gelet dat je de indexatie 30 dagen op voorhand moet communiceren naar de bewoner, is de indexatie dus toepâsbaar miv 01/02/2023;
Akte te nemen van de geïndexeerde dagprijzen van de WZC’s Sint Job, De Faluintjes, Mijlbeke en De Hopperank (inclusief kortverblijf) met ingang van 1 februari 2023. De prijzen zijn als volgt:
| WZC en omschrijving | Prijs van toepassing met ingang van 1 februari 2023 |
| Dagprijs WZC Mijlbeke | 68.86€ |
| Dagprijs WZC De Hopperank | 75.49€ |
| Dagprijs WZC De Hopperank (echtpaar oud systeem) | 92.04€ |
| Dagprijs WZC Sint Job | 80.77€ |
| Dagprijs WZC Sint Job (muteerder paviljoen) | 77.18€ |
| Dagprijs WZC Sint Job (muteerder kamer met toilet) | 73.40€ |
| Dagprijs WZC Sint Job (muteerder kamerzonder toilet) | 73.40€ |
| Dagprijs WZC De Faluintjes | 80.77€ |
| Dagprijs WZC De Faluintjes (muteerder paviljoen) | 77.18€ |
| Dagprijs WZC De Faluintjes (muteerder kamer met toilet) | 73.40€ |
| Dagprijs WZC De Faluintjes (muteerder kamer zonder toilet) | 73.40€ |
De kortingen voor inwoners, infrastructuurforfait en echtparen nieuwe regeling zijn niet verwerkt in deze tabel.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 trad de stad toe tot de vereniging Audio en werd het intern auditcharter goedgekeurd, als verplicht onderdeel van het lidmaatschap van Audio. Er werd in 2019 ook een auditcomité aangesteld, dat een laatste wijziging kende in 2020.
Als onafhankelijke vereniging verstrekt Audio aan de stad een gemotiveerd advies over de mate waarin de stad de werking van de diensten of de processen die aan een audit onderworpen worden, beheerst. Audio helpt de leiding en personeelsleden om de doelstellingen van de organisatie te bereiken:
- door onafhankelijke objectieve evaluaties van de organisatie en haar processen of door de attesterende functie;
- door voorstellen en adviezen te formuleren met betrekking tot het optimaliseren van het risicobeheer en de organisatiebeheersing of door de adviserende functie.
Audio gaat m.a.w. de doeltreffendheid na van het beheer van de organisatie of de interne controlemaatregelen. Dit is het geheel van maatregelen en procedures, die het management en het personeel gebruikt om een redelijke zekerheid te bekomen in volgende domeinen:
1° het bereiken van de doelstellingen en het adequaat beheer van risico’s;
2° het naleven van wetgeving, decreten, besluiten, reglementen en procedures;
3° de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en management informatie;
4° het efficiënte en economische gebruik van middelen;
5° de bescherming van activa en het voorkomen van fraude
Naast de zelf te kiezen audits die de stad aan Audio kan toewijzen, heeft de stad ook regelmatig verplichte audits die opgelegd worden door Audit Vlaanderen. De staf strategie wil beide auditmogelijkheden met elkaar verbinden en het auditbeleid optimaliseren. Daarom wordt voorgesteld om het auditcomité opnieuw samen te stellen en hier een doorstart mee te maken.
Vanuit de staf Strategie wordt gewerkt aan een auditbeleid met aandacht voor opvolging van lopende aanbevelingen en het bepalen van toekomstige auditonderwerpen. Het nieuw samengestelde auditcomité zal daarom ook minstens 1 keer per jaar hierover vergaderen.
Staf Strategie stelt voor om het auditcomité als volgt samen te stellen:
Artikel 484 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
het auditcomité van de stad als volgt samen te stellen: