Politie Aalst wenst in 2023 GAS5 uit te rollen, dit brengt een aanzienlijk aantal taken met zich mee waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. Een kaderuitbreiding werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022.
Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal de Lokale Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.
GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.
Bovendien is er ook vraag van de omliggende zones om ook voor hen de verwerking van de snelheidsovertredingen in het kader van GAS-5, tegen betaling, over te nemen. Deze samenwerking moet geregeld worden via protocollen. Om deze protocollen administratief in orde te brengen zit er een administratieve flow achter die verder strekt dan enkel de aanpassingen van het document maar dit moet ook voorgelegd worden aan de desbetreffende politiecolleges en politieraden, moet ondertekend worden door de stakeholders en eventueel voorgelegd worden aan een vakbondsoverleg. Ook de facturatie en betaling van geleverde diensten moet opgevolgd worden. In de toekomst zal dit ongetwijfeld aangepast of uitgebreid moeten worden gelet op de regionalisering of fusies/defusies op lokaal niveau van zowel omliggende politiezones als steden of gemeenten. Voor de coördinatie van dit takenpakket samen met alle andere lokale als bovenlokale taken zoals verwerking van andere protocollen zoals de DPO werking, verwerking verzekerings-en klachtendossiers voor wat betreft de ter beschikking stellen van ons cellencomplex en schietstand aan de naburige zones, ondersteuning bieden voor het opleiden en rekruteren van hondengeleiders, aankoopcentrale van vernieuwde politie-armbanden en fluo-hesjes, ondersteuning bieden aan RKO regionaal overlegplatform Dender-Schelde, is een kaderuitbreiding noodzakelijk. Ook zal de reguliere werking van het secretariaat Mens & Organisatie moeten opgevangen worden. Gelet op voorgaande en de verantwoordelijkheid die hiermee gepaard, is een personeelslid van een niveau CALog A, adviseur noodzakelijk.
Het vacant verklaren van betrekkingen voorzien binnen het organiek kader van de Lokale Politie Aalst behoort tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeenteraad van de stad Aalst.
Gelet op de bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de bepalingen van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de Lokale Politie;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017, houdende de wijzigingen van het organogram en het organiek kader van de Lokale Politie Aalst;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022, houdende de kaderuitbreiding in het kader van de uitrol GAS 5.
een betrekking van adviseur CALog A, Lokale Politie Aalst, vacant te verklaren, via het systeem van dringende externe werving;
de kandidaten voor de in artikel 1 vermelde vacature te selecteren op basis van het advies van een selectiecommissie ad hoc, samengesteld conform de artikelen VI.II.61 en VI.II.62 van het KB RPPol.