Politie Aalst wenst in 2023 GAS5 uit te rollen, dit brengt een aanzienlijk aantal taken met zich mee waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. Een kaderuitbreiding werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022.
Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal de Lokale Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.
GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.
Het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC) Gent is niet in staat om deze vaststellingen voor Aalst te verwerken en de opbrengsten rechtstreeks door te storten naar steden en gemeenten zoals de GAS regelgeving voorziet. Lokale verwerking van deze overtredingen is nodig alsook de administratieve afhandeling van bezwaarschriften, betwistingen en vragen met betrekking tot de overtredingen.
Vaststellingen die komen van automatisch werkende toestellen (flitscamera’s en trajectcontroles) kunnen worden verwerkt door iemand van het operationeel kader van de politie of CALog personeel binnen de politie. De gemeentelijke GAS-vaststellers binnen het AVC zijn hierin niet bevoegd.
De Lokale Politie Aalst zal binnenkort ook instaan voor het verwerken van GAS-5 dossiers zijnde onder andere de verwerking van de snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Momenteel wordt het huidige cameranetwerk door één persoon beheerd, vernieuwd en uitgebreid. Door zijn expertise met verwerkingscentra van grote hoeveelheden vaststellingen, zowel procesmatig als software matig, hebben we gevraagd om het GAS-5 project voor Aalst uit te tekenen. Zijn hoofdtaak als beheerder en vernieuwer van ons politioneel cameranetwerk laat echter niet toe om ook het GAS-5 project dagdagelijks te runnen.
Voor het opstarten van nieuwe dossiers/projecten zoals opstart van GAS-5 (voorbereiden bestelbon, opvolging levering, …), GAS-4 fout parkeren, GAS-1, integratie van de administratie GAS-2 en GAS-3 en de administratieve afhandeling is er een bijkomend personeelslid CALog B, consulent nodig. Verder zal dit personeelslid ook instaan voor de prospectie markt, opvolging bestellingen en leveringen, afspraken met leverancier, contactname met leverancier indien technische problemen, service meetings, ….
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Het vacant verklaren van betrekkingen voorzien binnen het organiek kader van de Lokale Politie Aalst behoort tot de discretionaire bevoegdheid van de gemeenteraad van de stad Aalst.
Gelet op de bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de bepalingen van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van de personeelsleden van de politiediensten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de Lokale Politie;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017, houdende de wijzigingen van het organogram en het organiek kader van de Lokale Politie Aalst;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022, houdende de kaderuitbreiding in het kader van de uitrol GAS 5.
een betrekking van consulent CALog B, Lokale Politie Aalst, vacant te verklaren, via het systeem van dringende externe aanwerving;
de kandidaten voor de in artikel 1 vermelde vacatures te selecteren op basis van het advies van een selectiecommissie ad hoc, samengesteld conform de artikelen VI.II.61 en VI.II.62 van het KB RPPol.