[livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Een personeelslid van de directie Basispolitiezorg, dienst Backoffice maakt een interne verschuiving binnen de directie Basispolitiezorg.
Door deze interne verschuiving zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal-Backoffice, niet meer zijn ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Onthaal-Backoffice is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Onthaal-Backoffice, vacant te verklaren;
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones, bij ontstentenis aan kandidaten in de mobiliteit kunnen deze aangeworven worden via de externe weg;
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Politie Aalst wenst in 2023 GAS5 uit te rollen, dit brengt een aanzienlijk aantal taken met zich mee waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. Een kaderuitbreiding werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022.
Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.
GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.
Bovendien is er ook vraag van de omliggende zones om ook voor hen de verwerking van de snelheidsovertredingen in het kader van GAS-5, tegen betaling, over te nemen. Deze samenwerking moet geregeld worden via protocollen. Om deze protocollen administratief in orde te brengen zit er een administratieve flow achter die verder strekt dan enkel de aanpassingen van het document, dit moet ook voorgelegd worden aan de desbetreffende politiecolleges en politieraden, moet ondertekend worden door de stakeholders en eventueel voorgelegd worden aan een vakbondsoverleg. Ook de facturatie en betaling van geleverde diensten moet opgevolgd worden. In de toekomst zal dit ongetwijfeld aangepast of uitgebreid moeten worden gelet op de regionalisering of fusies/defusies op lokaal niveau van zowel omliggende politiezones als steden of gemeenten. Voor de coördinatie van dit takenpakket samen met alle andere lokale als bovenlokale taken zoals verwerking van andere protocollen zoals de DPO werking, verwerking verzekerings-en klachtendossiers voor wat betreft de ter beschikking stellen van ons cellencomplex en schietstand aan de naburige zones, ondersteuning bieden voor het opleiden en rekruteren van hondengeleiders, aankoopcentrale van vernieuwde politie-armbanden en fluo-hesjes, ondersteuning bieden aan RKO regionaal overlegplatform Dender-Schelde, is een kaderuitbreiding noodzakelijk. Ook zal de reguliere werking van het secretariaat Mens & Organisatie moeten opgevangen worden.
Gelet op voorgaande en de verantwoordelijkheid die hiermee gepaard, is een personeelslid van een niveau CALog A, adviseur noodzakelijk.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Politie Aalst wenst in 2023 GAS5 uit te rollen, dit brengt een aanzienlijk aantal taken met zich mee waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. Een kaderuitbreiding werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022.
Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal de Lokale Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.
GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.
Het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC) Gent is niet in staat om deze vaststellingen voor Aalst te verwerken en de opbrengsten rechtstreeks door te storten naar steden en gemeenten zoals de GAS regelgeving voorziet. Lokale verwerking van deze overtredingen is nodig alsook de administratieve afhandeling van bezwaarschriften, betwistingen en vragen met betrekking tot de overtredingen.
Vaststellingen die komen van automatisch werkende toestellen (flitscamera’s en trajectcontroles) kunnen worden verwerkt door iemand van het operationeel kader van de politie of CALog personeel binnen de politie. De gemeentelijke GAS-vaststellers binnen het AVC zijn hierin niet bevoegd.
De Lokale Politie Aalst zal binnenkort ook instaan voor het verwerken van GAS-5 dossiers zijnde onder andere de verwerking van de snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Momenteel wordt het huidige cameranetwerk door één persoon beheerd, vernieuwd en uitgebreid. Door zijn expertise met verwerkingscentra van grote hoeveelheden vaststellingen, zowel procesmatig als software matig, hebben we gevraagd om het GAS-5 project voor Aalst uit te tekenen. Zijn hoofdtaak als beheerder en vernieuwer van ons politioneel cameranetwerk laat echter niet toe om ook het GAS-5 project dagdagelijks te runnen.
Binnen de Lokale Politie Aalst zal er dagelijks iemand voorzien moeten worden die gaat flitsen en iemand die administratieve afhandeling, zoals verwerking PV's en betwistingen doet. Eén verwerker kan tussen 50.000 en 80.000 verwerkingen doen per jaar. Alsook is er bovendien iemand nodig die de dagelijkse routine bijhoudt. Voor deze taken zijn er 3 inspecteurs van Politie, 3 agenten van Politie of 3 personeelsleden CAlog niveau C, assistent nodig.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones, bij ontstentenis aan kandidaten in de mobiliteit kunnen deze aangeworven worden via de externe weg;
Politie Aalst wenst in 2023 GAS5 uit te rollen, dit brengt een aanzienlijk aantal taken met zich mee waardoor de werklast drastisch verhoogt en het bijgevolg aangewezen is om bijkomend personeel aan te werven om dit op te vangen. Een kaderuitbreiding werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 20 december 2022.
Momenteel staat het Gewestelijk Verwerkings Centrum (GVC) in voor de verwerking van alle snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Het GVC heeft echter niet de technische mogelijkheden, noch de capaciteit (menselijk en infrastructureel) om GAS-inbreuken te verwerken. Bijgevolg zal de Lokale Politie Aalst het deel van de vaststellingen die voldoet aan GAS-5 lokaal moeten verwerken en enkel het deel dat niet voldoet overmaken aan het GVC.
GAS-5 is in die zin ook anders dan de andere types van GAS vaststellingen. De regels die door de wegverkeerswet worden opgelegd voor snelheidsovertredingen zijn ook van toepassing voor GAS-5. Dit houdt in dat de gemeentelijke GAS-vaststellers, nu tewerkgesteld in het AVC, niet bevoegd zijn om deze inbreuken vast te stellen.
Het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC) Gent is niet in staat om deze vaststellingen voor Aalst te verwerken en de opbrengsten rechtstreeks door te storten naar steden en gemeenten zoals de GAS regelgeving voorziet. Lokale verwerking van deze overtredingen is nodig alsook de administratieve afhandeling van bezwaarschriften, betwistingen en vragen met betrekking tot de overtredingen.
Vaststellingen die komen van automatisch werkende toestellen (flitscamera’s en trajectcontroles) kunnen worden verwerkt door iemand van het operationeel kader van de politie of CALog personeel binnen de politie. De gemeentelijke GAS-vaststellers binnen het AVC zijn hierin niet bevoegd.
De Lokale Politie Aalst zal binnenkort ook instaan voor het verwerken van GAS-5 dossiers zijnde onder andere de verwerking van de snelheidsovertredingen op het grondgebied Aalst. Momenteel wordt het huidige cameranetwerk door één persoon beheerd, vernieuwd en uitgebreid. Door zijn expertise met verwerkingscentra van grote hoeveelheden vaststellingen, zowel procesmatig als software matig, hebben we gevraagd om het GAS-5 project voor Aalst uit te tekenen. Zijn hoofdtaak als beheerder en vernieuwer van ons politioneel cameranetwerk laat echter niet toe om ook het GAS-5 project dagdagelijks te runnen.
Voor het opstarten van nieuwe dossiers/projecten zoals opstart van GAS-5 (voorbereiden bestelbon, opvolging levering, …), GAS-4 fout parkeren, GAS-1, integratie van de administratie GAS-2 en GAS-3 en de administratieve afhandeling is er een bijkomend personeelslid CALog B, consulent nodig. Verder zal dit personeelslid ook instaan voor de prospectie markt, opvolging bestellingen en leveringen, afspraken met leverancier, contactname met leverancier indien technische problemen, service meetings, ….
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een consulent CALog B met specialisatie ICT, directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (TOT), zal via mobiliteit onze zone verlaten. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van CALog-kader, niveau B, bijzondere graad ICT-consulent, directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (TOT), niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van een CALog-kader, niveau B, bijzondere graad ICT-consulent, directie Netwerken, dienst Technisch Ondersteuningsteam (TOT), vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie van de directie Basispolitiezorg, dienst Sociaal Politioneel Team (SPoT) zal sociale promotie maken en start aan de opleiding in 2023. Een betrekking van inspecteur van politie bij de directie Basispolitiezorg, dienst Sociaal Politioneel Team zal hierdoor niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst en de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst SPoT, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe weg. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie van de directie Basispolitiezorg, dienst Recherche zal sociale promotie maken en start aan de opleiding op 1 maart 2023. Een betrekking van inspecteur van politie bij de directie Basispolitiezorg, dienst Recherche zal hierdoor niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Recherche, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, zal via mobiliteit onze zone verlaten. Ingevolge deze mobiliteit zal een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, specialisatie motorrijder, directie Basispolitiezorg, dienst Verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit. Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, maakt een interne verschuiving naar de dienst Wijk. Ingevolge deze interne verschuiving zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, bij ontstentenis aan kandidaten in de mobiliteit kunnen deze aangeworven worden via de externe weg .
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 31 januari 2023 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De Sint-Jozefskerk in onze stad is reeds geruime tijd voorwerp van discussie. Vandaag wil ik het niet hebben over de afbraak, dan wel renovatie, van onze kerk, maar over de impact die de werken hebben op ons volksfeest: carnaval. Midden deze maand communiceerde onze burgervader aan de pers dat de carnavalsstoet, ondanks gewijzigd traject, alsnog langs het Esplanadeplein, meer bepaald langs de Sint-Jozefskerk, zou passeren. De stabilisatiewerken zouden tegen 19 februari, de dag waarop de zondagsstoet plaatsvindt, afgerond zijn. Tevens zou de carnavalsfoor, dewelke opent op vrijdag 10 februari, zoals gewoonlijk ook op het Esplanadeplein staan. In het kader hiervan rijzen volgende vragen:
Sedert de invoering van het circulatieplan is er iets raars aan de hand op het kruispunt van de Petrus van Nuffelstraat, Arendsveld en Sint Ursmaarstraat. Wagens rijden er op bijna onverklaarbare wijze tegen elkaar, intussen al meer dan twintig keer. Statistici zouden zeggen dat er een verband bestaat. Reeds meermaals en via diverse kanalen werd opgeroepen om de veiligheid van dit kruispunt te verhogen maar tot op heden is hier geen gevolg aan gegeven. Ik kan de redenering volgen dat dit goed geanalyseerd moet worden en best ingebed wordt in een algemene aanpak op wijkniveau. Maar wordt het ook voor die aanpak nu toch eens geen tijd? Aldus valt mijn vraag uiteen in twee praktische subvragen:
Het Agentschap Opgroeien vraagt sinds 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur om een beslissing te nemen over een vergunningsaanvraag groepsopvang. Je hebt een advies nodig als je:
Het lokaal bestuur moet voorzien in een procedure met transparante, objectieve en relevante criteria waarbij een hoorrecht voorzien is tov een organisator mbt het geformuleerde advies. Op basis van de procedure en criteria wordt een advies opgemaakt dat uiterlijk dertig dagen na de aanvraag wordt bezorgd aan de organisator.
Een organisator is verplicht om een advies te vragen, maar niet verplicht om het advies te volgen.
Het lokaal bestuur is niet verplicht om een advies uit te brengen. Indien het lokaal bestuur geen advies uitbrengt, vraagt Opgroeien om de organisator hiervan (schriftelijk) op de hoogte te brengen.
Het Lokaal Loket Kinderopvang heeft de komst van dit opportuniteitsadvies aangegrepen om een uitgebreid dossier kinderopvang uit te schrijven. Hierin vindt een potentiële kandidaat alle praktische informatie over het opstarten van een kinderopvang: vergunningen, regelgeving, subsidiëring, kwaliteit,... Alle informatie werd gebundeld, zo ook de verwachtingen van het lokaal bestuur.
In de huidige meerjarenplanning werd het vernieuwen van de infrastructuur van de stedelijke kinderdagverblijven opgenomen als doelstelling. In samenwerking met AGSA werd een haalbaarheidsstudie opgemaakt en goedgekeurd door het CBS. Om tot uitvoering van deze projecten te komen, is het wenselijk om met AGSA een projectovereenkomst af te sluiten per site.
Gezien de stijging van de bezettingsgraad in de nachtopvang werd 23/12/2022 een voorstel tot tijdelijke uitbreiding van de capaciteit van de nachtopvang voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, en dit voor de periode van 1/1/2023 t.e.m. 28/2/2023. Er wordt een addendum voorgelegd bij de samenwerkingsovereenkomst met CAW Oost-Vlaanderen vzw betreffende daklozenopvang.
Minister Somers kende Stad Aalst subsidies toe voor het uitvoeren van 7 acties binnen het Plan Samenleven.
In kader van de toegekende subsidies "Plan Samenleven" worden verschillende samenwerkingsovereenkomsten voorgelegd; waarvan 4 een uitbreiding van bestaande samenwerkingsovereenkomsten zijn en 2 nieuwe samenwerkingsovereenkomsten.
De uitbreiding van bestaande overeenkomsten worden afgesloten met volgende partners:
De nieuwe overeenkomsten worden afgesloten met deze partners:
Zoals de zon elke ochtend opgaat, zo is ook het jaarlijkse debat rond het inschrijven van onze kinderen voor school een zekerheid. Op het ogenblik dat ik dit schrijf weet ik nog niet of het via een collega de raad haalt maar ik wil het risico niet nemen. Het is ook een ongelooflijk belangrijk thema dat ons allen aanbelangt en ik wil er oprecht wars van partijpolitiek of dogma naar kijken. Het is in de schoot van het lokaal overlegplatform voor gelijke kansen alleszins beslist dat er dit jaar digitaal aangemeld moet worden voor het secundair én de schepen liet al weten niet geamuseerd te zijn maar ik zoek hier vandaag géén debat voor of tegen. Wél wil ik graag een vraag stellen of liever een oproep doen:
In het Nieuwsblad van 20 januari 2023 stond te lezen dat er een toenemend tekort aan OKAN-klassen is in Antwerpen. De wachtlijsten groeien er, “jongeren verliezen tijd om Nederlands te leren en zich te integreren…”, wordt gezegd. In het bewuste artikel werd ook verwezen naar andere steden die hun limieten hebben overschreden. Hierbij werd ook Aalst genoemd.
Vandaar volgende vragen i.v.m. OKAN-klassen in Aalst:
Gebruik van stadseigendom gelegen te Aalst, Ontmoetingshuis De Brug. Goedkeuren addendum bij gebruiksovereenkomst Buurtrestaurant De Loods.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 25 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
Vergoeding: |
4.681,20 EUR |
Financiering: |
Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Lievevrouwstraat, Spruithoekstraat, Varentweg, Heidebosstraat, Mevrouwenbosweq en Royenbosweg te Moorsel-Aalst, aansluiting Tinnenhoek -Terhagen - project B, Aquafinproject AST3007, dienen grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 2-3-4-9-11-12-13-23-24-25-26-27-33-34-35-36-37-38-39-40-41-42-43-44 ter goedkeuring voorgelegd.
Ligging: | Aalst-Moorsel, sectie A en B, nummer 243 E P0000 - 165 E P0000 - 24 A P0000 - 420 E P0000 - 220 F P0000 - 450 E P0000 - 450 F P0000 - 247 A P0000 - 449 B P0000 - 204 C P0000 - 220 E P0000 - 221 A P0000 - 57 C P0000 - 60 T P0000 - 61 A P0000 - 62 B P0000 - 63 D P0000 - 64 D P0000 - 447 B P0000 - 182 A P0000 - 197 A P0000 - 64 C P0000 |
Vergoeding: | 21.236,30 EUR |
Financiering: | Budget 2023 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VMM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Tijdens deze werken wordt de Kaalbergstraat te Moorsel heraangelegd en wordt de rooilijn vastgelegd.
Aangezien er geen bijkomende grondverwervingen nodig zijn, maar de wegenis van de Kaalbergstraat niet officieel behoort tot het openbaar domein wordt dit nu geregulariseerd via kosteloze grondafstanden.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 443 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Hoezekouterdreef te Aalst, wordt een voet- en fietsweg gerealiseerd volgens het RUP Aalst West, met daaronder een verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat.
Momenteel dienen de onderhandse overeenkomsten te worden goedgekeurd.
Voorlopige vaststelling rooilijnplan van een deel van de Ouden Aardeweg.
Er is een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van buurtweg 13 te Hofstade.
Opheffing buurtweg via geïntegreerde procedure omgevingsvergunning thv Stokerij de Moor.
Definitieve vaststelling rooilijnplan in het kader van omgevingsvergunning
Op 13-07-2022 werd door Dender Development II, Franklin Rooseveltlaan 80, 8790 Waregem een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden in 5 loten (waarvan 3 bestemd voor een gemengd stedelijk project), het rooien van bomen en de omgevingsaanleg (fase 3 ‘Pier Kornel’), gelegen Nieuwbrugstraat 2-4-6-8, 9300 Aalst (3de afdeling, sectie D, nrs 767X, 764F5, 767W, 767Y, 764C5).
De voorliggende aanvraag voorziet in de aanleg van openbare ruimte waarvan de stad Aalst, na aanleg ervan, het beheer zal overnemen.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 09-01-2023 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden en lasten – een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 31-01-2023.
Beslissing gemeenteraad over de opheffing van buurtweg 75 te Hofstade voor project Lindeveld ikv omgevingsvergunning. Er zijn meer dan 400 bezwaren ingediend waarvan er 4 betrekking hebben op de rooilijn. Dit dossier werd voor de eerste keer geagendeerd op de gemeenteraad van 27/04/2021. Echter werd het besluit vernietigd door de hogere overheid waarbij nu een nieuwe beslissing moet genomen worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het oprichten van een sociaal woonproject met de nieuwbouw van 41 sociale woongelegenheden met aanleg van weg- en rioleringsinfrastructuur en de opheffing van buurtweg nr 75 gelegen te Lindeveld, Torensveld, Doriksveld , 9308 Hofstade (kadastraal 5e AFD, sectie C, nummers 341C, 887A, 339V, 291H2, 885A, 336Y (deel)).
De aanvraag voorziet in de realisatie van een volledig nieuw sociaal woonproject in het bewuste gebied. Hiertoe zal eerst de (beperkte) bestaande verharding, grenzend een de tuinen van de woningen in de Lindeveldstraat, verwijderd worden. Daarna wordt voorzien in [1] de nieuwbouw van 41 sociale eengezinswoningen voor huur en koop, [2] de aanleg van nieuwe wegen, [3] de aanleg van de nieuwe publieke ruimte, [4] aanpassingen aan de waterloop 2e categorie, [5] de realisatie van een nieuwe brug, [6] afschaffing van buurtweg nr 75.
Bijgevolg dient de gemeenteraad in toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen en [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning een beslissing te nemen over de bewuste weg- en rioleringsinfrastructuur.
Bijkomend zal de gemeenteraad; voorafgaand aan de beslissing over de zaak der wegen; conform artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen, het ontwerp van het rooilijnplan definitief vaststellen. De gemeenteraad zal tevens een beslissing nemen inzake de opheffing van buurtweg nr 75.
Op 29 maart 2022 werd de aanvraag door de gemeenteraad geweigerd. Vervolgens werd de omgevingsvergunning door de deputatie ook geweigerd op 5 mei 2022. Na beroep vernietigde de Vlaamse regering op 7 september 2022 de beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2022.
De gemeenteraad moet bijgevolg een nieuwe beslissing nemen.
In functie van een efficiënter debiteurenbeheer dient het reglement van orde op jaar- en avondmarkten aangepast te worden.
In functie van een efficiënter debiteurenbeheer enerzijds, en de stopzetting van Markt ten Rozen anderzijds, dient het reglement van orde op wekelijkse markten aangepast te worden.
Om sociaal en circulair ondernemerschap op lokaal niveau nog verder te stimuleren, lanceerde het Departement Werk en Sociale Economie samen met Vlaanderen Circulair een verlengingsoproep voor 2023 gericht aan de 12 Vlaamse hubs die genomineerd en gesubsidieerd werden onder ESF-oproep 520 Circulair werk(t)!.
De stad Aalst en OCMW Aalst richtten samen met 6 andere partners een sociaal-circulaire hub op - genaamd De Keet - die genomineerd werd voor fase 1 (van 1 januari 2021 tot 30 april 2021) en fase 2 (van 1 mei 2021 tot 31 december 2022), goed voor een totaal bedrag van 175.000 EUR waarvan 80% subsidies en 20% publieke of private financiering.
Omwille van het succes en vraag naar verderzetting van alle hubs werd er een nieuwe oproep gelanceerd zodat de hubs ook in 2023 hun werking kunnen verderzetten onder dezelfde voorwaarden. De stad Aalst diende als promotor van het partnerschap en de samenwerking rond De Keet hiervoor een kandidatuur in en werd ook genomineerd voor de verlenging in 2023.
Er wordt gevraagd aan alle partners om de vernieuwde samenwerking te formaliseren door het tekenen van een nieuwe partnerschapsovereenkomst voor het ESF-project De Keet - schakel voor circulair en sociaal ondernemerschap.
Sinds 25 mei 2021 is een convenant vereist bij het indienen van een vraag tot toekenning of hernieuwing van een vergunning F2. Er ligt een aanvraag voor tot hernieuwing van de vergunning voor Ladbrokes Aalst, Houtmarkt 15 te 9300 Aalst.
Ongeveer één derde van de oppervlakte in Aalst is in gebruik door landbouw. Landbouw vormt op vandaag een cruciale bewaker van de open ruimte die nood heeft aan een kwalitatieve en integrale beleidsvisie waar oog is voor toekomstige, ruimtelijke ontwikkelingen. In opdracht van de stad heeft Atelier Romain (in samenwerking met Let Us, het Instituut voor Landbouw Visserij- en Voedingsonderzoek en een expert van de Vlaamse Landmaatschappij) een landbouwbeleidsplan opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt.
Het landbouwbeleidsplan richt zich in de eerste plaats op een grondige analyse van de huidige stand van zaken, alsook tot een haalbaar en realisatiegericht actieplan op 5 jaar met voorstellen van concrete maatregelen en acties die kunnen genomen worden om de landbouwsector toekomstbestendig te maken. Het onderzoek is gevoerd over een termijn van 12 maanden en stelt een economisch haalbaar en actiegericht landbouwbeleidsplan voor dat in de eerste plaats beantwoordt aan de verwachtingen, de behoeften en de knelpunten van de landbouwsector in Aalst.
Met deze subsidie wil stad Aalst de horecaondernemers en gelegenheidscafés binnen de uitgebreide noodplanningszone financieel ondersteunen om herbruikbare bekers te gebruiken tijdens Aalst carnaval 2023. Volgens de wetgeving (VLAREMA Art. 5.3.12.2) is het voor openbare besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden om drank of voeding te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Ook horecazaken en gelegenheidscafés die op dat moment deel uitmaken van het evenement, moeten voldoen aan deze wetgeving. Door hen financieel te ondersteunen, wil de stad horecazaken en organisatoren van gelegenheidscafés stimuleren om in te zetten op herbruikbare bekers.
Een Aalstenaar is mondig, creatief, is doorgaans niet op zijn tong gevallen en geeft dan ook graag onverbloemd zijn mening.
Honoreerde ooit een stadsgenoot niet onze stad met de titel ‘Londen-aan-de-Dender’? Welnu, in de noordoostelijke hoek van het Londense Hyde Park staat al sinds mensenheugenis een Speakers’ Corner. Oorspronkelijk werden op bewuste plek criminelen ter dood veroordeeld. Net voor ze werden opgehangen mochten ze nog eenmaal het woord voeren. Tegenwoordig is deze plaats een toeristische trekpleister waar het volk graag heen trekt om het speakers-fenomeen live te kunnen meemaken. Sprekers van diverse pluimage nemen er telkenmale gretig het woord, gaan in gesprek en betekenen alzo een bijzondere attractie én meerwaarde voor de City! Een getuige ter plekke @ Hyde Park: ‘Over alle onderwerpen kan op zondagmorgen worden gediscussieerd of gedebatteerd. Iedereen die wil kan deelnemen aan het debat, maar hoeft dat niet te doen. Iedereen kan ook een debat opstarten. Het gaat er soms heel geëmotioneerd aan toe. De moeite om eens mee te maken’.
In navolging van Londen ontstonden intussen ook in o.a. Amsterdam, Sydney en Gent soortgelijke initiatieven.
Ik zie potentieel in onze stad om ook hier een dergelijk forum te bieden aan de Aalstenaar. In tijden van social media zou een speakers’ corner onze burger opnieuw kunnen laten kennismaken met de traditioneelste en meest rechtstreekse vorm van communicatie, nl. het gesproken woord. Elke Aalstenaar kan er zijn mening uiten omtrent de meest uiteenlopende onderwerpen. Leerlingen ‘Woord’ kunnen er hun eerste declamatiestapjes zetten. Zowel de twintiger als de ouderling kan er zijn ei kwijt. Regels kunnen worden opgesteld: geen haatpraterij, geen louter commerciële reclamedoeleinden, tijdslimiet (?), …
En waar zouden we zo een speakers’ corner dan installeren? We hoeven m.i. geen structurele werken uit te voeren. Ik acht het balkonnetje ter hoogte van de gelijkvloerse ingang tot ons Schepenhuis bijzonder geschikt als ‘spreekbalkon’. De enige die u vandaar zekerlijk de rug toekeert is Dirk Martens. … Zou Jan De Lichte net voor zijn radbraak hier ook nog een woordje hebben mogen placeren?
Burgers zouden elke dag vrijuit gebruik kunnen maken van het spreekbalkon om hun mening te verkondigen. Op zaterdag- en/of zondagmiddag, bv. om 15.00 u., zouden dan - vooraf gereserveerd – via de geijkte kanalen aangekondigde sprekers hun momentum kunnen nemen om hun zeg te kunnen doen. Met het scannen van een QR-code kan men, ter hoogte van het spreekbalkon, te weten komen wie wanneer komt spreken …
Zou dit niet een nieuwe – overigens kostenloze - attractie kunnen worden in een bruisende stad? Ik ben alvast bereid om het startschot te geven!
Vragen:
Het gebruik van crack, een bewerkte vorm van cocaïne, is onder daklozen in onze hoofdstad explosief toegenomen. Nadat de drugs al in de jaren ’90 ravages aanrichtte in arme wijken in de Verenigde Staten, is de populariteit nu komen overwaaien uit Parijs. Ook in Antwerpen is het gebruik ervan, net als in de rest van Vlaanderen, de laatste jaren met zo’n 10% toegenomen.
De effecten van de drugs zijn intenser en daardoor ook gevaarlijker dan die van onbewerkte cocaïne. Hulpverleners en politionele diensten zijn zeer bezorgd omdat de drugs bij gebruikers ook agressief opwekt.
Als centrumstad is het belangrijk om te weten wat er zich rondom, en waarschijnlijk ook binnen, de stadsgrenzen afspeelt.
Vragen
Door de sterke stijging van de inflatie is het noodzakelijk om de tarieven van deze belasting aan te passen.
De stad Aalst wenst in te zetten op haar funerair erfgoed. Hiervoor wil ze waardevolle graftekens op de Aalsterse begraafplaatsen, die eigendom van de stad zijn geworden na het verstrijken en niet-hernieuwing van een concessie, in hergebruik geven volgens de bepalingen van dit reglement.
Op 1 december 2022 werd de veiligheidscel samen geroepen omwille van acute stabiliteitsproblemen aan het schip van de Sint-Jozefkerk, Esplanadeplein 4C te Aalst. Dit naar aanleiding van twee verslagen van de aannemer die de werken van restauratiefase 1 in opdracht van de kerkfabriek uitvoert.
In de veiligheidscel werd een tweeledige problematiek besproken:
- Enerzijds de problematiek van loszittende leien en brokstukken aan de daken, de toren en voorgevel van de kerk.
- Anderzijds de stabiliteitsproblemen aan de dakconstructie van het schip, veroorzaakt door de zwaar beschadigde balken die aangetast zijn door de grote klopkever en door waterinfiltraties via de lekke dakbedekking en kapotte dakgoten.
Bij het einde van de veiligheidscel werd gevraagd om tegen 21 uur, diezelfde dag, opnieuw een veiligheidscel samen te roepen, waarop een plan van aanpak zou worden voorgesteld om deze beide problematieken aan te pakken, samen met de voorstelling van de partijen die dit kunnen uitvoeren.
Bovenstaande onvoorziene omstandigheden maakten het onmogelijk om te wachten op de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze op de gemeenteraad van 20 december 2022 aangezien de werken reeds dienen te starten in de week van 12 december 2022 om verder gevaar te voorkomen. Rekening houdende met deze omstandigheden werd beroep gedaan op artikel 56, § 4 Decreet Lokaal Bestuur, waarbij in geval van dwingende en onvoorziene omstandigheden het college van burgemeester en schepenen op eigen intiatief de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht kan vaststellen.
De heren Jean-Paul Bosteels en Pieterjan De Coninck, mandatarissen van de kerkfabriek Sint-Martinus, geven schriftelijk akkoord (mail d.d. 09.12.2022) voor het voeren van de procedure en het aanstellen van de aannemer door de stad Aalst.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 9 december 2022 de lastvoorwaarden, gunningswijze en gunning bij dwingende spoed goedgekeurd voor bovenvermelde opdracht.
Er wordt voorgesteld om de collegebeslissing van 9 december 2022 te bekrachtigen.
Op 1 december 2022 werd de veiligheidscel samen geroepen omwille van acute stabiliteitsproblemen aan het schip van de Sint-Jozefkerk, Esplanadeplein 4C te Aalst. Dit naar aanleiding van twee verslagen van de aannemer die de werken van restauratiefase 1 in opdracht van de kerkfabriek uitvoert.
In de veiligheidscel werd een tweeledige problematiek besproken die:
- Enerzijds de problematiek van loszittende leien en brokstukken aan de daken, de toren en voorgevel van de kerk.
- Anderzijds de stabiliteitsproblemen aan de dakconstructie van het schip, veroorzaakt door de zwaar beschadigde balken die aangetast zijn door de grote klopkever en door waterinfiltraties via de lekke dakbedekking en kapotte dakgoten. Tot dan was het onbekend dat er klopkever aanwezig was en de structuur onmiddellijk diende aangepakt te worden. De werken waren bijgevolg onvoorzienbaar.
Bij het einde van de veiligheidscel werd gevraagd om tegen 21u, diezelfde dag, opnieuw een veiligheidscel samen te roepen, waarop een plan van aanpak zou worden voorgesteld om deze beide problematieken aan te pakken, samen met de voorstelling van de partijen die dit kunnen uitvoeren.
Dit maakte dat de werken zeer snel uitgevoerd dienden te kunnen worden gelet op het gevaar, waardoor de termijnen van de openbare procedure voor deze opdracht niet gerespecteerd konden worden. Daarom werd gekozen om de gunning te plaatsen via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Bovenstaande onvoorziene omstandigheden maakten het onmogelijk om te wachten op de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze op de gemeenteraad van 20 december 2022 aangezien de werken zo snel mogelijk dienden te starten om verder gevaar te voorkomen. Rekening houdende met deze omstandigheden werd beroep gedaan op artikel 56, § 4 Decreet Lokaal Bestuur, waarbij in geval van dwingende en onvoorziene omstandigheden het college van burgemeester en schepenen op eigen intiatief de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht kan vaststellen.
De heren Jean-Paul Bosteels en Pieterjan De Coninck, mandatarissen van de kerkfabriek Sint-Martinus, geven schriftelijk akkoord (mail dd. 09.12.2022) voor het voeren van de procedure en het aanstellen van de aannemer door de stad Aalst.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 16 december 2022 de lastvoorwaarden, gunningswijze en gunning bij dwingende spoed goedgekeurd voor bovenvermelde opdracht.
Er wordt voorgesteld om de collegebeslissing van 16 december 2022 te bekrachtigen.
Sinds 31 augustus 2022 is de vorige concessie afgelopen. Op heden is er geen uitbating van het Melkhuisje. Er is nood aan het aanduiden van een nieuwe concessie. Daarom wordt deze leidraad ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Inhoud leidraad
We mikken met de nieuwe concessie op een attractief RéCa-concept (restaurant/café) dat uniek is voor Aalst. We leggen weinig conceptuele inhoudelijke vereisten op om zoveel mogelijk ideeën een kans te geven. We verwachten wel dat de concessie mee bijdraagt tot de beleving van het Stadspark. Daarom moet de concessie zeker familievriendelijk en toegankelijk zijn. Het moet een uniek concept bieden en het aanbod moet van hoge kwaliteit zijn aan democratische prijzen.
Timing:
* Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de leidraad gelanceerd.
* Kandidaten krijgen de kans om plaatsbezoek te doen voorafgaand aan de opmaak van hun voorstel.
* Voorstellen moeten ingediend zijn tegen 18/04/2023
* Na administratieve nazicht bestaat de mogelijkheid tot mondelinge toelichting van de voorstellen aan de jury. Voorstellen van kandidaten kunnen nog gewijzigd worden op basis van dit gesprek, tevens kan er onderhandeld worden.
* Vervolgens wordt definitief ingediend en doet de jury beoordeling op basis van de gunningscriteria.
* We mikken erop de toewijzing te doen in juni 2023.
* Werken aan het gebouw kunnen starten vanaf de toewijzing.
* We streven er naar dat de nieuwe concessie operationeel zal zijn tegen april 2024.
Het is van belang om nu voldoende tijd te nemen om het beste dossier te verkrijgen voor het Melkhuisje. Er wordt bekeken om het ontbreken van een concessionaris tussentijds te overbruggen met ambulante handel.
Het pand:
* Kandidaten worden in het bestek maximaal geïnformeerd over belangrijke zaken. Dat gaat dan onder andere omtrent:
* De erfgoedbescherming: Het Stadspark is beschermd cultuurhistorisch landschap. We gaan ervan uit dat beperkte verbouwingen aan het exterieur mogelijk zijn, zolang de architectuur en het uitzicht van het gebouw bewaard blijven en de integratie in het park niet geschaad wordt. Concreet houdt dit in dat een vaste constructie mogelijk wordt op de terraszone om de zitzone voor klanten uit te breiden. Die uitbreiding is mogelijk voor de gehele breedte van het gebouw, aan de voor- en achterzijde en dit voor de helft van de diepte van de terraszone aan beide zijden. Voor wat betreft het interieur is er meer vrijheid, zolang dit geen impact heeft op het exterieur.
* De staat van het gebouw. Deze is niet conform hedendaagse normen inzake duurzaamheid en energie. Daarom zal de stad een bijdrage van € 250.000 doen voor minimale werken, die omschreven zijn in de leidraad. Er staat een uitgebreide conditiestaat van het gebouw in de leidraad om kandidaten goed te informeren.
* Er hoeven geen openbare toiletten meer te zijn aan het Melkhuisje. De toiletten van de concessie staan ten dienste van de uitbating. Elders in het park zijn publieke toiletten die andere bezoekers van het park kunnen gebruiken.
Er worden een aantal belangrijke keuzes gemaakt in vergelijking met vandaag:
* Openingsuren (onderhandelbaar):
* Privé-evenementen zijn mogelijk, buiten de minimale openingsuren tot een nader te bepalen uur in samenspraak met de stad en rekening houdende met het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed
Toewijzingscriteria en andere voorwaarden:
Gezien de stad veel vrijheid wil geven aan mogelijke ideeën, zijn de toewijzingscriteria ruim geformuleerd:
* Concept + business plan (40punten)
* Investeringsgraad (40 punten)
* Bedrag concessievergoeding (20 punten)
Op criteria concept/business plan en investeringsgraad moeten kandidaten minimaal 55% scoren om in aanmerking te kunnen komen.
Als vergoeding verwachten we minimaal €15 000 EUR excl. BTW per jaar, met een kortingspercentage in jaar 1 van 50% en 25% in jaar 2. Uiteraard staat het kandidaten vrij om een hogere vergoeding te bieden. Bij de toewijzingscriteria zullen ze daarvoor beloond worden.
De duur van de concessie is vijftien jaar en één keer verlengbaar met 9 jaar na een positieve evaluatie. De evaluatie tot verlenging van de overeenkomst vindt plaats na vijftien jaar. De globale duur van de concessie bedraagt, met positieve evaluatie, maximum 24 jaar.
Conform artikel 58 §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een jaarlijks overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. (art. 35 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris).
Op 16 december 2022 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Bij brief van 25 oktober 2022 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'aanvraag plaatsen van boekenruilkastjes in wijk Rozendreef en Horebekeveld' en 'vraag tot eenvoudiger procedure voor buurtbewoners voor kleine ingrepen in hun buurt'.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
De gemeenteraad besliste op 29 november 2022 om de zaak door te verwijzen naar het college van burgemeester en schepenen.
Het antwoordvoorstel werd besproken op het cbs van 23 januari 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.
De heer Paul Stockman wenst ontslag te nemen als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van de vzw Rattenbestrijding Oost-Vlaanderen. Er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.
In gemeenteraad van 20 december 2022 werden de statuten van projectvereniging Hopvereniging 't Stakenhuis gewijzigd, waarbij de toetreding van de gemeenten Affligem en Opwijk ook mogelijk werd gemaakt. De stad Aalst en gemeente Asse maakten eerder al deel uit van de projectvereniging. Teneinde de efficiënte werking van de raad van bestuur te faciliteren, dient voorzien te worden in het aanstellen van een plaatsvervanger voor de effectieve vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de raadgevende vertegenwoordiger van de deelnemende gemeenten in de raad van bestuur.
De N-VA-fractie verzoekt om mevrouw Sara De Meyer te benoemen als lid van de adviesraad Feestcomité en dit in vervanging van het ontslagnemend lid de heer Ronny Roelandt.
De N-VA fractie wenst de heer Geert Van Aken te vervangen in de de Raad van Bestuur van CC De Werf. Er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de N-VA-fractie.
Naar aanleiding van de Winterfoor en Carnaval 2023 wordt een tijdelijke politieverordening opgesteld.
Op 1 juni 2021 werd een nieuwe afdeling Alternatieven voor Detentie binnen de Dienst voor Vreemdelingenzaken (DVZ) opgericht. Deze afdeling heeft als voornaamste opdracht personen in onwettig verblijf door ICAM-coaches te laten begeleiden naar een duurzaam toekomstperspectief. Er zal sterk worden ingezet op een aanklampende en effectieve coaching vanaf de afgifte van een bevel om het grondgebied te verlaten (BGV) via Individual Case Management (ICAM).
De ICAM-coaches worden fysiek ingezet in grote steden om de coaching van de cliënten zo laagdrempelig en nabij mogelijk te maken. Om deze reden verzoekt de Algemene Directie dienst Vreemdelingenzaken de stad Aalst, om een werkruimte beschikbaar te stellen binnen de gebouwen van de stad Aalst.
Deze ruimte zal gebruikt worden voor activiteiten in het kader van een intensieve begeleiding van personen in onwettig verblijf, met het oog op het vinden van een duurzaam toekomstperspectief.
De basisovereenkomst in bijlage bepaalt de modaliteiten betreffende de ingebruikname van werkruimte 0.7, gelegen op het gelijkvloers van het Administratief Centrum Aalst door de ICAM coaches.
In de week van 10 februari wordt naar jaarlijkse gewoonte de focus gelegd tegen het pesten. De verwoestende gevolgen van pesterijen op school, in het verenigingsleven of op het werk kennen we ondertussen allemaal. Pijnlijke getuigenissen worden te pas en te onpas in de media gepubliceerd, berichtgevingen van jonge mensen die ten gevolge van pesten onlangs zichzelf van het leven beroofden ontnam ons allen de adem.
Pesten gebeurt nog steeds dagdagelijks. Op de werkvloer, in de scholen tot in de veilige thuisomgeving via online kanalen. Het slachtoffer ziet vaak geen uitweg meer, krijgt geen recuperatietijd om zichzelf te wapenen voor de volgende dag. De persoonlijkheid, de waardigheid, de fysieke en/of psychische integriteit van een persoon wordt aangetast, wordt bijna letterlijk neergeknuppeld.
Het slachtoffer staat er al te vaak helemaal alleen voor. Omringd door collega’s, medestudenten, familie of vrienden die soms zelfs geen weet hebben van wat speelt in het leven van de persoon in kwestie.
Net daarom is het van levensbelang dat pesten doordacht wordt aangepakt, dat het slachtoffer van de pesterijen een uitgestoken hand vindt. Dat er een bewustmakingscampagne wordt opgezet zodat mensen in de nauwe cirkel rond de betrokkene de signalen beter herkennen. Dat het nog steeds bestaande taboe rond het onderwerp uit de negatieve spiraal wordt getrokken. Dat er openlijk over gesproken kan worden.
Daarom vragen wij:
Met de Carnavalsdagen in zicht zijn we blij dat de rede het gehaald heeft en dat de Aalstenaars hun mooie volksfeest tot in de vroege uurtjes veilig en verlicht zullen kunnen beleven.
De aangekondigde besparingen van om en bij 300 000 EUR, die eerder berekend werden, stroken volgens de huidige energietarieven niet meer met de werkelijkheid. Het mag nog steeds veel geld zijn en goed voor de milieudoelen, toch stellen we ons de vraag of de uitspraak “de veiligheid komt niet in het gedrang” voldoende is om de Aalstenaar te overtuigen van deze maatregel.
Hoeveel bedraagt het verschil vandaag tussen de lichten doven om 23 uur, een uur waarop nog menig burger de straat op moet en 1 uur ‘s morgens? Is het verschil aanvaardbaar om het veiligheidsgevoel van onze inwoners te bekopen?
Dus komt de vraag naar boven:
Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf SportAG een jaarverslag op. De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 29 december 2022 het jaarverslag 2021 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2021 goed te keuren.
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 29 december 2022 de jaarrekening 2021 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2021.
Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG een eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast, en dit op de raad van bestuur van 29/12/2022. Deze aanpassing van het meerjarenplan van SportAG wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2023 vastgelegd.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 20 december 2022 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Een inspecteur van politie, vastbenoemd personeelslid, heeft op 09 april 2021 een aanvraag om schadeloosstelling wegens een beroepsziekte (covid-19) ingediend.
Een commissaris van politie, vastbenoemd personeelslid, heeft op 20 december 2021 een aanvraag om schadeloosstelling wegens een beroepsziekte (covid-19) ingediend.
Een eerste inspecteur van politie, vastbenoemd personeelslid heeft op 19/03/2021 een aanvraag om schadeloosstelling wegens een ziekte (covid-19) die niet voorkomt op de Belgische lijst der erkende beroepsziekten, ingediend.
Een inspecteur van politie, vastbenoemd personeelslid heeft op 07 mei 2021 een aanvraag om schadeloosstelling wegens een ziekte (covid-19) die niet voorkomt op de Belgische lijst der erkende beroepsziekten, ingediend.
De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.
Om de functie van Strategisch Analist ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe statutaire aanwerving. Op 01/07/2022 trad een personeelslid in dienst bij de Directie netwerken als Strategisch Analist. Betrokkene beschikt over 14 jaar ervaring waarvan 13 uit de privésector en 8 maanden bij de federale Politie. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.
De adviescommissie geldelijke anciënniteit heeft in haar zitting van 1 december 2022 de adviesaanvraag gegrond bevonden en ontvankelijk verklaard.
De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.
Om de functie van consulente Personeelsdienst ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/07/2022 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Oragnisatie als consulente Personeelsdienst. Betrokkene beschikt over 28 jaar ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.
OMSCHRIJVING / VERKLARENDE NOTA
Gelet op de uiteenzetting van de deradicaliseringsambtenaar en de bijkomende verklaringen van zowel burgemeester D’Haese als schepen Van Overmeire in het besloten gedeelte op de commissie Veiligheid van 22 november ll. is een sluiting van de voornoemde ‘moskee’annex ‘school’, zowel omwille van structurele veiligheidsoverwegingen als omwille van maatschappelijke veiligheidsoverwegingen ( = deontologische, morele en menselijke overwegingen à EVRM) aangewezen.
MOTIVATIE
De uiteenzetting van de deradicaliseringsambtenaar van de stad alsook de toelichting door zowel burgemeester D’Haese als schepen Van Overmeire (dewelke ik graag in de gemeenteraad herhaal).
VOORSTEL VAN BESLISSING
De gemeenteraad van Aalst beslist om aan de burgemeester te vragen om tot een onmiddellijke sluiting van het “Islamitisch Cultureel Centrum” geloofsgemeenschap El Muslimeen aan de Frits de Wolfkaai over te gaan.
KOSTPRIJS BUDGET
Geen budgettaire implicaties
Na de beraadslaging over dit punt beslist raadslid Steve Herman zijn voorstel in te trekken. Het punt is bijgevolg zonder voorwerp.