De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 mei 2023 werden vanaf dinsdag 20 juni 2023 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 30 mei 2023 goed te keuren.
Het vast bureau verleende in zitting van 5 juni 2023 goedkeuring voor niet-verlenging/stopzetting in onderling overleg van de concessie kappersdiensten in WZC Sint-Job per 11 november 2023.
Het OCMW Aalst wenst daarom een nieuwe concessionaris aan te stellen.
In het kader van de opdracht “Concessie van diensten voor kappersdiensten in WZC Sint-Job” werd een leidraad en ontwerpovereenkomst met nr. 23/CON-32 opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De leidraad met nr. 23/CON-32 en ontwerpovereenkomst voor de opdracht “Concessie van diensten voor kappersdiensten in WZC Sint-Job”, vast te stellen. De lastvoorwaarden vast te stellen zoals voorzien in de leidraad.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van een marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Het vast bureau de bevoegdheid te geven om wijzigingen aan de overeenkomst goed te keuren indien blijkt dat er in het kader van de onderhandelingen wijzigingen noodzakelijk zijn.
OCMW Aalst is op zoek naar een geschikte uitbater voor het nieuwe buurtrestaurant (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) op De Gendarmerie.
Naast het uitbaten van het buurtrestaurant dient de uitbater volgende diensten aan te bieden:
Het OCMW heeft voor deze opdracht al een heel traject afgelegd waarbij via verschillende procedures is geprobeerd om een uitbater te selecteren. Deze procedures leverden geen geschikte kandidaat op.
Aan de biedingsleidraad die vandaag ter goedkeuring wordt voorgelegd, werd ten opzichte van de leidraad in eerdere procedures volgende aanpassing gedaan:
In het kader van de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site van De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) te Aalst” werd een leidraad en concessieovereenkomst met nr. 23/CON-45 opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Raadslid Cathy Grysolle vraagt namens de fractie LijstA bij amendement om aan de biedingsleidraad die vandaag ter goedkeuring wordt voorgelegd, volgende aanpassing te doen: "aan de kandidaat wordt gevraagd om van maandag t.e.m. zaterdag 7 openingsmomenten te voorzien. Een avondopening zal tot een hogere score leiden".
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het amendement ingediend door raadslid Cathy Grysolle namens fractie LijstA met het voorstel om in de biedingsleidraad die vandaag ter goedkeuring wordt voorgelegd, volgende aanpassing te doen: "aan de kandidaat wordt gevraagd om van maandag t.e.m. zaterdag 7 openingsmomenten te voorzien. Een avondopening zal tot een hogere score leiden", te verwerpen.
De leidraad en concessieovereenkomst met nr. 23/CON-45 voor de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) te Aalst”, zoals gevoegd in bijlage, vast te stellen.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
De jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting naast de documentatie bij de jaarrekening.
in deze jaarrekening worden de waarderingsregels opgenomen die van toepassing zijn zowel voor OCMW Aalst als voor stad Aalst.
Ook de gemeentelijke toelage voor het OCMW wordt conform de nieuwe onderrichtingen verwerkt in de jaarrekening.
gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De jaarrekening, deel OCMW, over het boekjaar 2022 vast te stellen, zoals gevoegd als bijlage.
Dit besluit wordt ter goedkeuring verzonden aan de provinciegouverneur via het digitale loket van het agentschap binnenlands bestuur.
De omzendbrief 2019/4 van 03 mei 2019 betreft de opmaak van een nieuw meerjarenplan 2020 - 2025.
De omzendbrief 2020/3 van 18 september betreft de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
de aanpassing meerjarenplan 7 / 2020 - 2025, overeenkomstig de bijlagen, vast te stellen.
Afschrift van onderhavige beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd via het digitaal loket lokaal bestuur.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid jaarlijks over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
Gelet op de toelichting door de financieel directeur.
Overwegende dat de financieel directeur voor alle overheidsopdrachten van het exploitatiebudget en investeringsbudget zijn visum dient te verlenen.
Overwegende dat de financieel directeur ook voor contractuele aanstellingen en of aanwervingen van personeel zijn visum dient te verlenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Akte te nemen van de toelichting door de financieel directeur over zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen van OCMW Aalst.
De financieel directeur dient minimaal jaarlijks aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn ofwel mondeling ofwel schriftelijk toelichting te geven over het debiteurenbeheer dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer. De term " in volle onafhankelijkheid " betekent dat de raad in tegenstelling tot de andere opdrachten van de financieel directeur hier toezicht uitoefent.
Gelet op de interne werkwijze van terugvorderingen.
Gelet op de toelichting door de financieel directeur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Akte te nemen van de toelichting door de financieel directeur over het gevoerde debiteurenbeheer van het afgelopen jaar.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, die voor zijn leden interne audits organiseert.
Op de Algemene Vergadering van Audio van 26 mei 2023 werd de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke, AGB Kruibeke goedgekeurd onder voorbehoud van de instemming van de bestaande deelgenoten.
De toetreding van voormelde kandidaat-leden wordt nu voorgelegd aan de raad van het OCMW Aalst.
Artikel 482 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nieuwe leden van een welzijnsvereniging alleen kunnen toetreden wanneer alle deelgenoten daarmee instemmen.
De groeistrategie dat werd goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 20 mei 2022.
de toetreding van het OCMW Landen tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van AGB Landen tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van de gemeente Hove tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van het OCMW Hove tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van de gemeente Herent tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van het OCMW Herent tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van de gemeente Herent tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van de gemeente Kruibeke tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van het OCMW Kruibeke tot de vereniging Audio goed te keuren.
de toetreding van AGB Kruibeke tot de vereniging Audio goed te keuren.
deze beslissing te vermelden op de lijst bedoeld in art. 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, dat voor zijn leden interne audits organiseert.
Op 26 mei 2023 vond de algemene vergadering van Audio plaats. Het verslag hiervan wordt ter kennis gebracht aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
het verslag van de algemene vergadering van 26 mei 2023 van Audio.
Het OCMW-Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, dat voor zijn leden interne audits organiseert.
Op 26 mei 2023 vond de algemene vergadering van Audio plaats waar de jaarrekening 2022 van Audio werd vastgesteld zonder opmerkingen. Deze jaarrekening wordt ter kennis gebracht aan de leden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn kan binnen vijftig dagen na verzending zijn advies/opmerkingen ter kennis brengen van de provinciegouverneur. Het is uiteindelijk de gouverneur die de jaarrekening Audio goedkeurt.
de jaarrekening 2022 van Audio, zoals gevoegd in bijlage.
Vanuit de vaststelling dat het ziekenhuislandschap sterk evolueert en de vraag van de overheid om middelen rationeler en efficiënter in te zetten, sloten OLV Ziekenhuis en Algemeen Stedelijk Ziekenhuis Aalst A.V. op 26 april 2019 een Raamakkoord. Hiermee wilden deze partijen een kader scheppen om vervolgens tot een geformaliseerd overleg en een duurzame projectmatige onderlinge samenwerking over te gaan, gericht op een optimale aanwending van beschikbare middelen en een verbetering van de kwaliteit van de verzorging van de patiënt.
Op 29 november 2019 sloten OLV Ziekenhuis en A.S.Z. samen met ASZ en een college van bedrijfsrevisoren, een overeenkomst inzake de uitvoering van een gecertifieerde audit en validatie van financiële gegevens en inzake geheimhouding van de uitgewisselde informatie.
OLV Ziekenhuis en A.S.Z. zijn meer dan ooit overtuigd van de noodzaak van een doorgedreven samenwerking tussen de ziekenhuizen. Middels de ondertekening op 9 juli 2022 van een Protocol van Integratie tussen het OLV Ziekenhuis, de Medische Staf Stedelijk Ziekenhuis en A.S.Z. werd dan ook de intentie vastgelegd om gezamenlijk een ziekenhuisvereniging op te richten, voortbouwend op het respectievelijk DNA met respect voor de oorsprong en de bestaansgeschiedenis van dat DNA. Verder werden in het Protocol van Integratie de krijtlijnen van het Integratieproces uitgetekend met als einddoel het succesvol afronden van de inbreng om niet van de respectievelijke algemeenheden in de ziekenhuisvereniging.
Op heden werden de motieven voor de oprichting van een ziekenhuisvereniging door OLV Ziekenhuis, A.S.Z. en ASZ verder uitgewerkt in een motiveringsnota. Aan de motiveringsnota zijn tevens drie bijlagen gevoegd :
De gemotiveerde oprichting van een ziekenhuisvereniging door OLV Ziekenhuis, A.S.Z. en ASZ, alsook de oprichtingsstatuten, worden ter instemming en goedkeuring voorgelegd aan de drie publieke deelgenoten van A.S.Z. en ASZ, zijnde het OCMW Aalst, het OCMW Geraardsbergen en het OCMW Wetteren.
Na instemming en goedkeuring te hebben bekomen van deze publieke deelgenoten, zal het dossier overeenkomstig artikel 502 van het Decreet over het Lokaal Bestuur door het OCMW Geraardsbergen via het digitaal loket ter goedkeuring worden bezorgd aan de Vlaamse overheid.
Het CBS gaf gunstig advies in zitting van 19.06.2023.
Gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 496 t.e.m. 507.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 78, 5° : het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen, of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4, en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
De statuten van de AV A.S.Z. en de statuten van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis.
in te stemmen en zijn goedkeuring te geven aan gemotiveerde oprichting van een ziekenhuisvereniging, overeenkomstig Titel 4, Deel 3, Hoofdstuk 4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, met als deelgenoten A.S.Z. AV met vestigingen te Aalst, Geraardsbergen en Wetteren, het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis AV en het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis VZW met vestigingen te Aalst, Asse en Ninove, en dit op basis van de motiveringsnota inclusief drie bijlagen zoals bij onderhavige besluitvorming wordt gevoegd.
in te stemmen en zijn goedkeuring te geven aan de oprichtingsstatuten van de ziekenhuisvereniging, overeenkomstig Titel 4, Deel 3, Hoofdstuk 4 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, zoals die bij onderhavige besluitvorming zijn gevoegd.
opdracht te geven aan het OCMW Geraardsbergen om na instemming en goedkeuring door drie publieke deelgenoten van A.S.Z. en ASZ (OCMW Aalst, OCMW Geraardsbergen en OCMW Wetteren) het dossier overeenkomstig artikel 502 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, via het digitaal loket te bezorgen aan de Vlaamse overheid voor goedkeuring.
Op 1 augustus 2019 zijn de ziekenhuisactiviteiten van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis overgedragen aan A.S.Z.. Sindsdien fungeert het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis enkel nog als tewerkstellingsvehikel van het statutair personeel dat ter beschikking wordt gesteld aan A.S.Z..
Het gevolg hiervan is dat het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis aanvankelijk op 1 augustus 2019, niet meer over een eigen vermogen en liquide middelen beschikte, doch nog altijd kosten moet dragen (resultaat) en betalingsverplichtingen (thesaurie) moet nakomen.
De financiële stromen inzake betalingsverplichtingen van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis voor het statutair personeel worden op heden geregeld door een beheersovereenkomst tussen het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis en A.S.Z waarvan de laatste versie dateert van 31 augustus 2021. Deze overeenkomst is gebaseerd op een door bestuursorganen gevalideerde werking waarin de financiële stromen tussen het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis en A.S.Z. concreet worden weergegeven.
Op 1 januari 2025 zullen de ziekenhuisactiviteiten van A.S.Z. overgedragen worden aan de op te richten ziekenhuisvereniging. Het statutair ziekenhuispersoneel van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis zal vanaf dat ogenblik ter beschikking worden gesteld aan de ziekenhuisvereniging. Er werd dan ook een ontwerp van beheersovereenkomst tussen het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis en de op te richten ziekenhuisvereniging opgemaakt. Dit ontwerp van beheersovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de publieke deelgenoten van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis, daar artikel 15 van deze overeenkomst bepaalt dat bij ontbinding van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis alle rechten en verplichtingen in hoofde van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis uit voormelde beheersovereenkomst solidair en hoofdelijk worden overgenomen door de deelgenoten van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis.
Dit ontwerp van beheersovereenkomst werd goedgekeurd door de raad van bestuur van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) op 06.06.2023.
Tevens werd dit ontwerp ook goedgekeurd door de raad van bestuur van de AV A.S.Z. op 18.04.2023 en door het bestuursorgaan van het OLV-ziekenhuis op 27.04.2023.
Het CBS gaf gunstig advies in zitting van 19.06.2023.
Gecoördineerde wet van 10 juli 2008 op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder Titel 4, Deel 3, Hoofdstuk 1, 2 en 3.
De statuten van A.S.Z. en de statuten van ASZ.
het ontwerp van beheersovereenkomst tussen het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis AV en de op te richten ziekenhuisvereniging, goed te keuren.
De meest recente statutenwijziging van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis werd goedgekeurd door de raad van bestuur op 18 december 2018 en door de algemene vergadering van 3 januari 2019. De wijzigingen waren toen bedoeld om zich te conformeren aan het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017. Deze wijzigingen dateren dus van net vóór de oprichting van de AV A.S.Z. en de inbreng van de gehele exploitatie van het ziekenhuis in A.S.Z.
Een actualisatie en wijziging van de statuten dringt zich daarom op.
Onder begeleiding van het advocatenbureau GD&A werden de huidige statuten doorgelicht op noodzakelijke wijzigingen in functie van de huidige wetgeving en van de vernieuwde context.
Samen met GD&A en in overleg inhoudelijk afgestemd met het Agentschap Binnenlands Bestuur werd een concordantietabel opgesteld waarin alle wijzigingen worden aangegeven, samen met, waar nodig, enige toelichting.
Artikel 482 van het Decreet Lokaal Bestuur en artikel 20 van de huidige statuten, voorzien dat bij een statutenwijziging eerst de voorafgaande instemming moet verkregen worden van alle leden-deelgenoten alvorens de algemene vergadering kan overgaan tot de definitieve goedkeuring en het voorstel aan de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur kan worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis keurde dit ontwerp van statutenwijziging goed in zitting van 06.06.2023 en verzoekt de OCMW’s Aalst, Geraardsbergen en Wetteren voorafgaande instemming te geven om het daarna aan de algemene vergadering en vervolgens aan de Minister van Binnenlands Bestuur ter goedkeuring voor te leggen.
Het CBS gaf gunstig advies in zitting van 19.06.2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 496 t.e.m. 500.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 78, 5° : het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen, of het aanwijzen van leden van de rechtspersonen, vermeld in deel 3, titel 4, en de besluiten om deel te nemen in een gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
De statuten van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis.
om voorafgaande instemming te geven aan de door de raad van bestuur van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis voorgestelde statutenwijziging alvorens deze statutenwijziging door de raad van bestuur aan de algemene vergadering van de AV Algemeen Stedelijk Ziekenhuis ter definitieve goedkeuring zal worden voorgelegd.
Fietslease voor lokale besturen werd mogelijk op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021, houdende de mogelijkheid voor lokale besturen om personeelsleden bestaande voordelen te laten inruilen voor fietsmobiliteit.
In zitting van 24 april 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om principieel akkoord te gaan met de implementatie van de fietslease voor de personeelsleden van het lokaal overheidsbedrijf Aalst en hiervoor toe te treden tot de raamovereenkomst van SOLVA. SOLVA treedt op als aankoopcentrale inzake fietslease en gunde de overheidsopdracht aangaande 'het leasen van fietsen voor personeelsleden' aan Cyclis. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure op te starten.
De keuze om een eindejaartoelage om te zetten in een fietsleasebudget dient in principe gemaakt te worden voor het recht op het voordeel ontstaat. Agentschap Binnenlands Bestuur raadt aan om steeds op 1 januari in te stappen, voor het lokaal overheidsbedrijf Aalst zou dit concreet op 1 januari 2024 zijn, daarna kan het personeelslid telkens instappen op 1 januari.
Om de fietslease mogelijk te maken, dienen de rechtspositieregeling en het reglement fietsvergoeding aangepast te worden. Tevens dient er een fietspolicy opgemaakt te worden.
Rechtspositieregeling
Er dient een nieuw artikel toegevoegd te worden aan de RPR om het personeelslid te mogelijkheid te geven om de eindejaartoelage om te zetten in een fietsleasebudget:
§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage. Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing. Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage. Indien het theoretisch budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk tijdens de maand december van het in aanmerking te nemen jaar. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan de RPR.
Reglement fietsvergoeding
Wanneer het personeelslid beslist om in te stappen in het project fietslease, mag de fiets te allen tijde gebruikt worden voor woon-, werk-, dienst- en privéverplaatsingen. Het gebruik van de fiets voor privédoeleinden vormt een 'voordeel van alle aard', dat beschouwd wordt als een beroepsinkomen, en waarop bijgevolg belastingen op betaald moeten worden. Echter, als het personeelslid de fiets regelmatig gebruikt voor woon-werkverkeer, wordt de geleasde fiets niet beschouwd als een voordeel van alle aard. Het bestuur heeft het recht om na te gaan of het personeelslid effectief geregeld met de fiets naar het werk komt. Deze controle kan gebeuren door na te gaan of het personeelslid een fietsvergoeding aanvraagt voor het woon-werkverkeer.
In artikel 2 van het reglement fietsvergoeding wordt momenteel het volgende bepaald: het recht op de fietsvergoeding ontstaat van zodra de afstand tussen de woon- of verblijfplaats en de werklocatie 1 kilometer enkele rit bedraagt. Om aan alle personeelsleden die met de fiets komen de kans te geven om in te stappen in het project, wordt de afstandsbepaling geschrapt uit het reglement fietsvergoeding.
Fietspolicy
In de fietspolicy wordt het beheer en gebruik van de leasefiets door de personeelsleden beschreven, inclusief alle rechten en verplichtingen. De fietspolicy maakt integraal deel uit van de lokale rechtspositieregeling.
Dienst Personeel & organisatie adviseert positief over de implementatie van het project fietslease.
Interne dienst voor preventie en bescherming adviseert positief betreffende het invoeren van het fietsleaseplan, zoals opgenomen in het dossier.
Dienst Mobiliteit formuleert een positief advies, en enkele randvoorwaarden om fietsen naar het werk kwalitatief en comfortabel te laten verlopen gedurende een heel jaar. Deze randvoorwaarden passen in het mobiliteitsproject, de scope voor dit project is het mogelijk maken voor een personeelslid om de eindejaartoelage om te zetten in een fietsleasebudget.
Op 5 mei 2023 vond een vergadering van het Bijzonder Onderhandelingscomité plaats, het protocol betreffende de fietslease werd opgenomen in het dossier.
Advies en argumenten dienst Overheidsopdrachten
SOLVA treedt op als aankoopcentrale en heeft een overheidsopdracht aangaande “het leasen van fietsen voor personeelsleden” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Leveringen via een raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor personeelsleden van SOLVA, haar vennoten en hun onderlinge samenstellende entiteiten: PRREG0839”, voor een periode van 48 maanden.
SOLVA treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 6 september 2022 heeft de Raad van Bestuur van SOLVA de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Cyclis Bike Lease NV, Hendrik Van Veldekesingel 39A Bus 1.02 te 3500 Hasselt tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
De gemeente is opgenomen als begunstigde entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst; bij toetreding betaalt de gemeente aan SOLVA een eenmalige administratieve bijdrage voor aansluiting tot de raamovereenkomst die werd vastgesteld op 800 EUR.
De overeenkomst tussen SOLVA en Cyclis Bike Lease NV werd afgesloten voor een periode van maximaal 4 jaar. De looptijd van de individuele leasingcontracten bedraagt zessendertig maanden. De beëindiging van de raamovereenkomst leidt niet tot de beëindiging van de individuele leasingcontracten, die binnen de raamovereenkomst afgesloten worden. Deze opdrachten blijven van kracht tot het einde van hun eigen looptijd.
Stad Aalst stapt in vanaf 1 januari 2024.
akkoord te gaan met implementatie van de fietslease voor de personeelsleden van OCMW Aalst;
het voorstel om vanaf 1 januari 2024 aan te sluiten bij "Raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor personeelsleden” via aankoopcentrale SOLVA goed te keuren;
de betaling zal gebeuren via het budget van de Stad Aalst;
de eerste instapdatum voor de personeelsleden vast te stellen op 1 januari 2024, daarna kan het personeelslid telkens instappen op 1 januari;
akkoord te gaan om de rechtspositieregeling en het reglement fietsvergoeding aan te passen zodat de personeelsleden de mogelijkheid hebben om hun eindejaartoelage om te zetten naar een bruto fietsleasebudget;
de fietspolicy, zoals gevoegd in bijlage, goed te keuren.
Als gevolg van vernieuwde regelgeving zal bij afwezigheid van de bewoner de door hem niet-gebruikte diensten en leveringen in mindering worden gebracht op de factuur. Dit gaat over 10% van de laagste dagprijs. Dit wil zeggen dat deze 10% berekend wordt op basis van de laagste dagprijs in het woonzorgcentrum, exclusief de kortingen die op de dagprijs toegepast worden. Deze vermindering van 10% gaat in vanaf de eerste volledige dag dat de bewoner afwezig is. Dit vervangt de maaltijdkorting van 4,25€.
Dit is met ingang van 01/01/2023.
Correcte toepassing decreet VSB (18/05/2018)
Decreet van 18/05/2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming art. 509/1, §2
Goedkeuring aanpassing opnameovereenkomst versie 01/08/2023 WZC (+ kortverblijf)
Goedkeuring tot toepassen van de korting verleend voor niet-gebruikte diensten en leveringen vanaf de eerste volle dag afwezigheid. Deze korting bedraagt 10% van de laagste dagprijs (zie bijlage). Dit wil zeggen dat deze 10% berekend wordt op basis van de laagste dagprijs in het woonzorgcentrum, exclusief de kortingen die op de dagprijs toegepast worden en dit met terugwerkende kracht met ingang vanaf 01/01/2023.
In het rapport organisatiebeheersing blikken we terug op een intensief maar boeiend jaar waarin we als organisatie beter en sterker geworden zijn. We vertellen meer over de voornaamste projecten en acties van het afgelopen jaar, en beschrijven hetgeen op de planning staat in 2023-2024.
Een goed systeem voor organisatiebeheersing helpt de organisatie om:
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor een goede opvolging van de organisatiebeheersing en rapporteert hierover jaarlijks aan de raden (decreet Lokaal Bestuur, art. 217-220). Conform de aanbevelingen van Audit Vlaanderen, is dit rapport opgebouwd rond volgende elementen:
Voorliggend document moet jaarlijks uiterlijk 30 juni aan de raden worden voorgelegd.
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor een goede opvolging van de organisatiebeheersing en rapporteert hierover jaarlijks aan de raden (decreet Lokaal Bestuur, art. 217-220). Dit dient uiterlijk 30 juni van elk jaar te gebeuren.
het beheersrapport 2023 voor Stad en OCMW Aalst, zoals als voorbeeld in bijlage bij dit besluit toegevoegd.