De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn regelen alles waarvoor respectievelijk de stad en OCMW bevoegd zijn, tenzij die bevoegdheid toekomt aan een ander orgaan (algemeenheid van bevoegdheid). De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen bij reglement taken delegeren aan respectievelijk het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, tenzij een wet of decreet dat verbiedt.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben in zitting van 17 december 2019 de definitie van het begrip dagelijks bestuur vastgesteld. Volgende zaken worden verstaan onder dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten, dewelke toegewezen worden aan respectievelijk het college van burgemeester en schepen en vast bureau:
Volledigheidshalve: Het begrip dagelijks bestuur werd door de gemeenteraad in zitting van 21 april 2020 uitgebreid als volgt, voor overheidsopdrachten voor “Renovatie en aanpassingen openbare verlichting en technische installaties, uitrol lichtplan, vernieuwen openbare verlichting en investeringen in netten en aansluitingen”: voor de uitgaven > 30 000 EUR excl. btw het college van burgemeester en schepenen aan te stellen voor het goedkeuren van de lastvoorwaarden en de wijze van gunnen volgens de wetgeving overheidsopdrachten of het vastleggen van het krediet op basis van de statuten van de intercommunales, binnen het investeringsbudget.
Op regelmatige basis worden samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met instanties die niet vallen onder de toepassing van de overheidsopdrachtenreglementering, gelet op artikel 30 ('in-house toezicht') van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Volgens de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten zijn 'In house'-opdrachten, opdrachten die worden gesloten binnen eenzelfde overheidsstructuur tussen instanties met afzonderlijke rechtspersoonlijkheid, in functie van hun respectievelijke taken en bevoegdheden. Men spreekt hier van een verticale samenwerking, in tegenstelling tot 'opdrachten in samenwerking'. Het betreft in hoofdzaak opdrachten aan instanties zoals Solva.
Het afsluiten van deze samenwerkingsovereenkomsten behoort principieel tot de bevoegdheid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in het kader van hun algemeenheid van bevoegdheden.
Er wordt voorgesteld om het begrip dagelijks bestuur uit te breiden naar analogie van wat geldt voor overheidsopdrachten. Dit houdt een delegatie aan respectievelijk het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van de bevoegdheid tot het goedkeuren van samenwerkingsovereenkomsten wanneer ze worden afgesloten met instanties die onder in-house toezicht vallen overeenkomstig artikel 30 §3 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. Meer bepaald een delegatie betreffende alle uitgaven van exploitatiebudget alsook een delegatie voor de uitgaven betreffende het investeringsbudget waarvan het bedrag de op dat moment geldende, bij Koninklijk Besluit vastgestelde, grens voor het voeren van overheidsopdrachten van beperkte waarde niet overschrijdt. (d.i. op de dag van vandaag < 30 000 EUR excl. btw).
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en meer bepaald artikel 30 §3, betreffende in-house toezicht.
Het begrip dagelijks bestuur uit te breiden als volgt: