De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2023 werden vanaf dinsdag 21 november 2023 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 24 oktober 2023 goed te keuren.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Hoezekouterdreef te Aalst, wordt een voet- en fietsweg gerealiseerd volgens het RUP Aalst West, met daaronder een verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat.
Aan de Hoezekouterdreef wordt een bufferbekken aangelegd.
Dit ontwerp zorgt voor afkoppeling van vuil water van de Hoezebeek door aanleg van een DWA-verbindingsriolering. RWA wordt aangesloten via het bufferbekken op de Hoezebeek.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 14 december 2020 In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken van de dienst Mobiliteit en openbare werken akkoord te gaan om de schattingen en onderhandelingen uit te besteden aan de diensten van Aquafin voor de dossiers Herdersem Gudstraat - Kattenbroekstraat (85 innames), Aalst Hoezekouterdreef (35 innames), Erembodegem Welleweg - Asterstraat (18 innames), Moorsel Gevergemveldbaan (15 innames), Nieuwerkerken Bremtstraat (80 innames), Gijzegem Pachthofstraat (45 innames).
In zelfde zitting werd beslist de nodige budgetten te voorzien onder het exploitatiebudget Mobiliteit en openbare werken, onder MJP000437 – AC000194 – artikelnummer 0310‑70/6131100 (Aquafin (Riototaal): afkoppelingsstudies, onderhoud pompstations, advisering, modelberekeningen, onderhandelingen voor grondinnames voor rioleringsprojecten - Erelonen en vergoedingen consultancy).
De gemeenteraad besliste in zitting van 27 april 2021 het bijzonder bestek met nr. 21/I-39 en de raming voor de opdracht “Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Saneren van een lozingspunt aan de Hoezekouterdreef”, opgesteld door de dienst Mobiliteit en openbare werken vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 778 597,26 EUR exclusief btw waarvan 418 622 EUR subsidieerbaar door VMM.
De kosten voor aanleg van de geplande riolerings- en wegenwerken werden hierin opgenomen.
Om de aanleg mogelijk te maken dienen 32 grondverwervingen te worden uitgevoerd.
Aquafin waardeerde de benodigde percelen voor een totale aankoopwaarde, inclusief werkzones, pachtafstanden, uitwinnnings- en schadevergoedingen voor 363.740,90 EUR.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 18 oktober 2021 om reden van openbaar nut, in het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Aalst, Hoezekouterdreef, principieel akkoord te gaan met de grondverwervingen voor de geschatte waarde van 363.740,90 EUR.
In zelfde zitting werd beslist voormeld dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad besliste in zitting van 30 november 2021 om reden van openbaar nut, in het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Aalst, Hoezekouterdreef, akkoord te gaan met de grondverwervingen voor de geschatte waarde van 363.740,90 EUR.
In zelfde zitting werd beslist notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst, aan te stellen als instrumenterend notaris voor de stad om de ontwerpakten voor te bereiden die aan de gemeenteraad zullen worden voorgelegd en na goedkeuring de authentieke akten te verlijden.
Na verdere besprekingen werd besloten niet over te gaan tot de aanleg van het fietspad en enkel over te gaan tot de geplande verbindingsriolering tussen de Hoezekouterdreef en de aquafincollector aan de Frans Roucelstraat.
Hiertoe zijn nog 3 grondverwervingen noodzakelijk, de overige innames worden geregeld via een erfdienstbaarheid.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste in zitting van 29 november 2022 om reden van openbaar nut, in het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken AST02 Aalst Hoezekouterdreef, over te gaan tot de verwerving van inname 4 van het plan en hiervoor de onderhandse overeenkomsten goed te keuren.
Aquafin bezorgde het nog ontbrekende document afstand van pacht voor inname 4.
Notariskantoor Pascale Van den Bossche, met standplaats te Aalst bezorgde de ontwerpakte voor inname 4.
Het vast bureau besliste in zitting van 6 november 2023 kennis te nemen van de afgesloten overeenkomst afstand van pacht voor inname 4 van het plan, in het kader van de geplande rioleringswerken AST02 Aalst Hoezekouterdreef en kennis te nemen van de grondverwerving en vestiging van erfdienstbaarheid, in het kader van de geplande rioleringswerken AST02 Aalst Hoezekouterdreef, betreffende inname 4, mits een vergoeding van 8.370,69 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Pascale Van den Bossche met standplaats te Aalst.
In zelfde zitting werd beslist voormelde overeenkomst en ontwerpakte ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
In het dossier worden de overeenkomst en ontwerpakte toegevoegd.
De bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur.
om reden van openbaar nut, akkoord te gaan met de afgesloten overeenkomst afstand van pacht voor inname 4 van het plan, in het kader van de geplande rioleringswerken AST02 Aalst Hoezekouterdreef.
om reden van openbaar nut, akkoord te gaan met de grondverwerving en vestiging van erfdienstbaarheid, in het kader van de geplande rioleringswerken AST02 Aalst Hoezekouterdreef, betreffende inname 4, mits een vergoeding van 8.370,69 EUR, op basis van de voorwaarden opgenomen in de ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor Pascale Van den Bossche met standplaats te Aalst.
de heer David Coppens, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn en de heer Wim Leerman, algemeen directeur, aan te stellen als verschijners namens het OCMW om voormelde akte te ondertekenen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Bij mail van 16 oktober 2023 werd een verzoekschrift ingediend met volgende vragen:
2. Het aantal nieuwe leefloners in het desbetreffend kwartaal.
3. Het aantal leeflonen dat beëindigd werd en de reden daarvoor. Bvb: beginnen werken, gunstig gewijzigde financiële situatie, enz
4. De duurtijd van het leefloon voorafgaand aan de beëindiging en ingedeeld per drie maanden.
5. Indien mogelijk cijfers over cliënten die twee of meerdere keren in en uit de toekenning van leefloon stapten. Die balanceren op de inkomensgrens van het al dan niet gerechtigd zijn.
Plus de vraag aan het OCMW om enkele rubrieken en cijfers op te nemen in de kwartaalcijfers. Omtrent het leefloon bvb de
gemiddelde duur van leefloon dat aan een cliënt verleend wordt. Per maand of kwartaal het aantal nieuwe leefloners en het aantal waarvan het leefloon beëindigd wordt. Ook: hoeveel mensen krijgen minder dan zes maanden leefloon, hoeveel minder dan 12, 18, 24 maanden enz. Die cijfers laten wellicht toe vast te stellen dat het aantal cliënten die echt langdurig leefloon ontvangen (wellicht) beperkt is en duidelijkheid over de aantallen bij wie leefloon slechts van korte duur is. Dat is ook nuttig om de perceptie te counteren dat het leefloon een hangmat van lange duur is.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de raad voor maatschappelijk welzijn doorverwezen naar het vast bureau die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor vaststelling.
akte te nemen van het volledige verzoekschrift in bijlage ingediend door de heer Paul Nijs betreffende deze vragen:
1. Het aantal mensen dat aan het einde van het kwartaal respectievelijk minder dan zes, twaalf, achttien en 24 maanden leefloon ontvangt. Hoeveel langer dan 24 maanden.
2. Het aantal nieuwe leefloners in het desbetreffend kwartaal.
3. Het aantal leeflonen dat beëindigd werd en de reden daarvoor. Bvb: beginnen werken, gunstig gewijzigde financiële situatie, enz
4. De duurtijd van het leefloon voorafgaand aan de beëindiging en ingedeeld per drie maanden.
5. Indien mogelijk cijfers over cliënten die twee of meerdere keren in en uit de toekenning van leefloon stapten. Die balanceren op de inkomensgrens van het al dan niet gerechtigd zijn.
Plus de vraag aan het OCMW om enkele rubrieken en cijfers op te nemen in de kwartaalcijfers. Omtrent het leefloon bvb de
gemiddelde duur van leefloon dat aan een cliënt verleend wordt. Per maand of kwartaal het aantal nieuwe leefloners en het aantal waarvan het leefloon beëindigd wordt. Ook: hoeveel mensen krijgen minder dan zes maanden leefloon, hoeveel minder dan 12, 18, 24 maanden enz. Die cijfers laten wellicht toe vast te stellen dat het aantal cliënten die echt langdurig leefloon ontvangen (wellicht) beperkt is en duidelijkheid over de aantallen bij wie leefloon slechts van korte duur is. Dat is ook nuttig om de perceptie te counteren dat het leefloon een hangmat van lange duur is.
het door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn ontvankelijk verklaarde verzoekschrift door te verwijzen naar het vast bureau met het verzoek om over de inhoud ervan uitleg te verstrekken.
nadat het vast bureau hierover via beslissing uitleg heeft verstrekt door middel van een ontwerp van antwoord, dit antwoord te agenderen op de eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn, waarna het aan de verzoeker wordt overgemaakt.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, dat voor zijn leden interne audits organiseert.
Op 29 september 2023 vond de algemene vergadering van Audio plaats. Het verslag hiervan wordt ter kennis gebracht aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
het verslag van de algemene vergadering van 29 september 2023 van Audio.
Bij aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 wordt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering TMVS dv die werd vastgesteld op dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur van 26 september 2023 heeft de agenda vastgesteld en de raad voor maatschappelijk welzijn dient de agenda van de algemene vergadering van 12 december 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging (reeds geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2023)
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Bij mail d.d. 7 november 2023 werd een aangepaste versie doorgestuurd van punt 5 'Statutaire benoemingen'. Deze werd toegevoegd aan de bijlagen.
Artikel 432 en 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn is als vennoot aangesloten bij de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Services, Dienstverlenende vereniging, afgekort TMVS dv.
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, namelijk raadslid Vincent Delforge.
na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda en alle afzonderlijke punten van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 12 december 2023 goed te keuren:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging (reeds geagendeerd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2023)
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
de aangeduide vertegenwoordiger, raadslid Vincent Delforge, op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
een afschrift van dit besluit te versturen, (per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be).
Bij aangetekend schrijven van 8 november 2023, wordt het OCMW Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 20 december 2023 om 19 uur in FZ Intermezzo, Kasteeldreef 55, 9340 Lede. Ontvangst is voorzien vanaf 18.30 uur.
De OCMW-raad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Deze algemene vergadering wordt gevolgd door een diner.
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, namelijk de heer Jan Willems.
om na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda van de algemene vergadering van 20 december 2023 met volgende agendapunten goed te keuren:
haar vertegenwoordiger, aangesteld door de Raad voor Maatschappelijk welzijn d.d. 27 februari 2019, de heer Jan Willems het mandaat te geven in te stemmen met deze agendapunten.