Terug gemeenteraad

di 28/03/2023 - 19:30 Belfort [livestream:https://web-aalst.streamovations.be/]

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen

Financiën

Veiligheid

Logistiek/facilitair management

Overheidsopdrachten
  • De bewakingscamera’s in het stadscentrum van Aalst dateren van de periode 2012-2017. Veel van deze camera’s vertonen technische pannes waarvoor reparatie niet meer mogelijk is door de verouderde technologie. De technologische vooruitgang maakt ook dat met nieuwere modellen camera’s meer kwaliteitsvolle beelden kunnen worden bekomen. Nieuwe types camera’s laten ook toe om 360° beelden te bekomen in combinatie met de zoom mogelijkheden (PTZ-functie: pan, tilt, zoom). Deze combinatie laat toe om het overzicht te bewaren over de situatie op een plein of locatie en toch in te zoomen om over te gaan tot herkenning en identificatie van de personen betrokken bij de feiten.

    Verschillende zones en plaatsen in Aalst staan reeds onder camerabewaking (vb. station, Grote Markt, Hopmarkt, Priester Daensplein, Werfplein, …), maar er is noodzaak om de cameradekking aan te passen aan de huidige infrastructurele inrichting van het plein of de plaats. Bovendien is het belangrijk om naast het plein ook de toegangs- en vluchtwegen ernaartoe in beeld te hebben.

    Fenomenen zoals drugs en overlast hebben zich in de loop van de jaren ook verplaatst op het grondgebied van Aalst. Nieuwe hotspots met stijgende overlast zijn opgedoken en vragen bijkomende cameradekking. Ook op plaatsen zonder vaste bewakingscamera’s. Verplaatsbare camera’s kunnen tijdelijk ingezet worden, maar als de problemen blijven aanhouden (vb. FIFA-kooi) dan is het wenselijk om daar ook over vaste cameradekking te beschikken.

    Raming: 1 300 000 EUR incl. btw
    Budgetlijn: MJP000110 
    Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, § 1, 1° c) )

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De Vlaamse overheid heeft maatregelen genomen in verband met het gebruik van de Chinese app TikTok en blokkeert de toegang ervan op alle computers en smartphones voor professioneel gebruik.

    Dit is een beslissing van Digitaal Vlaanderen, het digitaliseringsagentschap van de Vlaamse Gemeenschap.

    Vlaamse overheidsdiensten die zelf hun IT beheren krijgen het advies om dezelfde maatregelen te nemen.

    Ook de ministers Van Quickenborne en Somers hebben de lokale besturen opgeroepen om TikTok te verbieden op de werktelefoons van personeelsleden.

    Vragen:

    • Wat heeft het stadsbestuur ter zake beslist?
    • Worden de richtlijnen van het agentschap Digitaal Vlaanderen opgevolgd door de stad?
  • Eind 2022 werd beloofd om het aantal drop-off zones te Aalst voor deelsteps fors uit te breiden met telkens 300 m afstand van elkaar. Uit een nieuw onderzoek van de brailleliga blijkt dat rondslingerende deelsteps het grootse obstakel zijn met betrekking tot de belemmering van de mobiliteit van mensen met een visuele handicap. Ik deel de bekommernis van de liga en wil via deze interpellatie druk op de ketel houden met betrekking tot een snelle implementatie van een drop-off plan voor deelsteps.

    Vraag: 

    Wat is de huidige stand van zaken en het geraamde tijdsschema inzake deze problematiek?

MENS

Ontwikkeling

Opvoeding
Kinderdagverblijven
  • Aan de kinderdagverblijven Duimelot en Oogappel is een dienst Opvang van zieke kinderen en kinderen met een beperking verbonden. Zowel ouders die gebruik maken van de opvang van het kinderdagverblijf als externe ouders kunnen de vraag stellen of een kinderbegeleider aan huis en tegen betaling kan instaan voor de verzorging van hun ziek kind of hun kind met een beperking. Naast de organisatie van deze dienstverlening aan stadszijde, bieden nu ook andere diensten deze service aan. Aangezien kinderbegeleider een knelpuntberoep geworden is en de inzet van personeel op de werkvloer noodzakelijk is om kwalitatieve kinderopvang aan te bieden, wordt gevraagd om deze dienstverlening aan huis stop te zetten en het huishoudelijk regelement van de groeps- en gezinsopvang aan te passen.

Inburgering

Algemeen

Samenleving

Veiligheid
  • Het strategisch veiligheids- en preventieplan (SVPP), een overeenkomst tussen de Stad Aalst en de FOD Binnenlandse Zaken, voorziet in middelen in het kader van veiligheid en preventie. 

    De Ministerraad nam op 15 juli 2022 de beslissing om de SVPP te verlengen met twee jaar, tot en met 31 december 2024. De mogelijkheid wordt geboden om wijzigingen aan te brengen in de opgenomen fenomenen, inclusief in de bijbehorende strategische doelstellingen, operationele doelstellingen, te verwachten resultaten en indicatoren. 

    De stad Aalst zal een wijzigingsdossier en ontwerp van SVPP 2023-2024 indienen volgens de richtlijnen van de FOD Binnenlandse Zaken en dit tegen de deadline van 31 maart 2023. 

Toerisme en erfgoed

Toerisme
  • Projectvereniging Erfgoed Denderland is een intergemeentelijk samenwerkingsverband. De projectvereniging ontvangt werkingsmiddelen van de Vlaamse Gemeenschap en dient hiertoe steeds een jaarverslag en jaarrekening ter verantwoording in te dienen. Artikel 15 van de statuten van projectvereniging Erfgoed Denderland bepaalt dat de Raad van Bestuur de bevoegdheid heeft tot “de vaststelling van de jaarrekeningen die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure, en nadien bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.” De Raad van Bestuur keurde op 15 februari 2023 de jaarrekening en het activiteitenverslag van werkingsjaar 2022 goed.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Wij kennen allemaal die kleine frustraties die ontstaan doordat de buren hun hond aanhoudend blaft; of takken hangen over de scheidingsmuur of ‘de haan hiernaast’ zorgt elke ochtend voor geluidsoverlast. Zijn dit redenen om naar de vrederechter te lopen? Eigenlijk, niet. Er bestaat een tussenstap. Burenbemiddeling!

    Met eenvoudige bemiddeling worden kleine burengeschillen weggehouden van de vrederechter. Dit is bijzonder interessant om zo de vrederechters – die in Aalst overigens ook vragende partij zijn! - te ontlasten.

    Bij de rechtbank zal er meestal iemand gelijk krijgen en iemand ongelijk, tenzij de rechter alsnog een soort verzoening bereikt natuurlijk. Als de partijen geen akkoord bereikten en er dus een veroordelend vonnis volgt, zullen ze als buren verder in conflict naast elkaar moeten blijven wonen ook al is de zaak "geregeld".

    Bij bemiddeling is de insteek anders en is het de bedoeling dat de beide partijen met een goed gevoel naar huis gaan zonder dat er van een ‘winnaar of verliezer’ gesproken kan worden. In het bijzonder in een buren-context is dat een grote meerwaarde. De tijd, geld en frustratie die kan bespaard worden door burenruzies uit de rechtbank te houden en naar de bemiddelaar te brengen, is enorm.

    Het systeem van burenbemiddeling werkt op vrijwilligers en kan praktisch worden gefaciliteerd vanuit de stad. Grote troef schuilt in het neutrale en onafhankelijke karakter van deze dienstverlening.

    In oktober van vorig jaar werd een ‘Charter steden en gemeenten voor bemiddeling’ opgesteld. Alle Vlaamse burgemeesters werden uitgenodigd zich hier bij aan te sluiten. Het charter is een initiatief van de POD Maatschappelijke Integratie, Belgian Forum for Urban Security (BeFUS) en de Algemene Directie Veiligheid & Preventie. Het doel ervan is om de communicatie en de sociale band tussen buren te herstellen. Het is een belangrijke stap voor de erkenning, het voortbestaan en de ontwikkeling van de openbare bemiddelingsdiensten in onze steden en gemeenten. Steeds meer wordt beroep gedaan op burenbemiddeling in steden als Gent, Mechelen en Antwerpen, wat er op wijst dat er effectief vraag naar is. En dat het in die steden een systeem is dat wérkt.

    Tal van Vlaamse steden (1 op de 3) zijn overgegaan tot het organiseren en ondersteunen van ‘burenbemiddeling’, na het ondertekenen van het charter. Quid Aalst? Aalst de charmantste stad van Vlaanderen? Laat ons die titel dan waarmaken door in te zetten op burenbemiddeling

    Vragen:

    • Voelt de Stad Aalst zich bereid om alsnog aan te sluiten bij dit bijzonder nobel, burgervriendelijk, charmant project ten bate van de goede Aalsterse interburgerlijke verstandhouding?
    • Is de Stad bereid hiervoor het charter te ondertekenen – voor 31 maart e.k. – en hieruit volgend de werking van burenbemiddeling mede uit te werken en te ondersteunen? Meedoen kan tot 31 maart 2023 door het charter te ondertekenen en het terug te sturen naar info@urbansecurity.be.
  • Laatstleden gelanceerde de Vlaamse overheid de sensibiliseringscampagne "We Zien U", die tot doel heeft de aandacht te vestigen op seksueel grensoverschrijdend gedrag. Deze campagne, opgestart op 16 maart 2023, is een belangrijk initiatief dat het bewustzijn en de kennis over dit onderwerp wil verhogen, teneinde de samenleving te mobiliseren in de strijd tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag.

    Het is essentieel om de ernst van seksueel grensoverschrijdend gedrag te onderstrepen. Het veroorzaakt niet alleen fysieke en emotionele schade bij de slachtoffers, maar het vergiftigt ook onze samenleving als geheel, waarbij ongelijkheden en machtsmisbruik in stand worden gehouden. Om een veiligere en inclusievere samenleving te creëren, is het van cruciaal belang dat lokale overheden, zoals onze Stad Aalst, zich actief inzetten voor preventie en bewustwording.

    De "We Zien U"-campagne omvat een breed scala aan acties en instrumenten, waaronder posters, sociale media-inhoud, workshops, informatiemateriaal en ondersteuning voor lokale initiatieven. Door samen te werken met andere steden en gemeenten kan Aalst bijdragen aan een krachtige boodschap van nultolerantie voor seksueel grensoverschrijdend gedrag, en tegelijkertijd de nodige steun bieden aan de slachtoffers.

    Daarom stel ik de volgende vragen:

    1. Heeft het stadsbestuur van Aalst besloten om deel te nemen aan de "We Zien U"-campagne en welke maatregelen worden er genomen om deze campagne in onze stad te implementeren?
    2. Welke bijkomende initiatieven overweegt het stadsbestuur om seksueel grensoverschrijdend gedrag verder te bestrijden en slachtoffers te ondersteunen in onze stad?

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen

Omgevingsbeleid

Natuur en duurzaamheid
  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP), de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven met concrete doelstellingen, wil men inzetten op krachtdadig beleid. De stad Aalst ondertekende dit LEKP op 26 oktober 2021. 

    Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De stad moet uiterlijk in de loop van de maand maart 2023 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het LEKP indienen. Nadat het rapport ter kennis aan de gemeenteraad werd voorgelegd, zal het gemeenteraadspunt opgeladen worden via het digitaal loket voor lokale besturen.

Economie en zorginnovatie

Economie

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Onlangs was ik op een infoavond waar ik ben aangesproken over een dossier rond de overnamen van de straatverlichting op ons grondgebied. Na wat leeswerk is me duidelijk geworden dat onze stad via Intergem een eigendomsoverdracht kan doen van de straatverlichting en daaruit een cash-voordeel kan halen van 3 miljoen euro in het eerste jaar, en 2 miljoen in de jaren daarop, volgend tot 2030. En daarnaast ook nog een equivalent aandeel-verhoging (kapitaalinbreng) doet van zo’n 3 miljoen.

    Ik begreep ook dat onze stad niet is ingegaan op het aanbod.

    Daarom volgende vragen:

    • Kan U ons uitleggen waarom jullie het voorstel van Fluvius en Intergem om 3 miljoen cash in het eerste jaar en 2 miljoen cash tot 2030 te ontvangen niet naar deze raad brengen?
    • Kan U ons toelichten wat de voor en nadelen zijn en waarom u opteert om niet in te gaan op dit voorstel?

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Toekenning ereburgerschap aan Iwein Van Aalst.

  • De N-VA- fractie wenst de heer Geert Van Aken te vervangen in de de Raad van Bestuur van CC De Werf. Er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de N-VA-fractie.

  • De Open VLD fractie wenst mevrouw Manuela De Cocker te vervangen in de de Raad van Bestuur van CC De Werf. Er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de Open VLD fractie.

  • Toerisme Scheldeland vzw zal tijdens haar volgende Algemene Vergadering op 27 april 2023 drie nieuwe bestuurders aanstellen. Zoals bepaald in de statuten, neemt om de 2 jaar 1/3 van de bestuurders ontslag.

    Voor de periode 2023-2024 zal de vzw 3 bestuurders uit volgende categorieën aanstellen:

    • 1 bestuurder uit categorie i Gemeentebesturen, grondgebied Oost-Vlaanderen;
    • 1 bestuurder uit de categorie ii Provinciale Toeristische Organisatie, grondgebied Oost-Vlaanderen;
    • 1 bestuurder uit de categorie iii Interlokale Verenigingen, grondgebied Antwerpen.

    Graag vernam de Algemene Vergadering of een vertegenwoordiger van de stad Aalst (=werkelijk lid) zich kandidaat stelt voor de functie van bestuurder van Toerisme Scheldeland vzw binnen de categorie i Gemeentebesturen, grondgebied Oost-Vlaanderen. 

  • Per mail van 23 februari 2023, wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 30 mei 2023 in het hoofdgebouw van het crematorium om 19.30 uur, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi. Voor de algemene vergadering die doorgaat om 19 uur zal er later nog een aparte uitnodiging komen.

    In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging IGS Westlede haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024.

    De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 30 mei 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:

    1. Vaststelling dat de vereniging de rechtsvorm dient aan te nemen van de coöperatieve vennootschap en de statuten dienen aangepast te worden volgens de regels van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen;
    2. Opheffen van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en beschikbaar stellen van de middelen;
    3. Aanneming van de volledig nieuwe statuten;
    4. Bevestiging van de mandaten van het bestuur.

    Vermits er voor de goedkeuring van de statutenwijziging een aanwezigheidsquorum van 75% van de stemmen nodig is, rekent IGS Westlede op de aanwezigheid van de vertegenwoordiger op de vergadering. Deze aanwezigheid zal zowel fysiek als online kunnen. 

  • Op 20 december 2022 besliste de gemeenteraad om op basis van de toen recent vastgestelde werkelijke staat van de Sint-Jozefkerk tot nader order niet in te stemmen met de op dat moment voorliggende ontwerpakte tot eigendomsoverdracht van de Sint-Jozefkerk, Esplanadeplein, Aalst.

    De gemeenteraad gaf eveneens op 20 december 2022 aan het CBS de opdracht om voor volgende scenario's de financiële kostprijs in te schatten en de maatschappelijke voor- en nadelen in kaart te brengen met betrekking tot de toekomst van de Sint-Jozefkerk.

    De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van de resultaten van de opdracht die de raad op 20 december 2022 aan het college van burgemeester en schepenen had gegeven om de vier scenario's op vlak van de financiële kostprijs in te schatten en de maatschappelijke voor- en nadelen in kaart te brengen met betrekking tot de toekomst van de Sint-Jozefkerk.

    De gemeenteraad wordt verzocht een keuze te maken met betrekking tot deze scenario's.

  • Jaarrekening 2020 SportAG. Brief van de Gouverneur (ABB) met goedkeuring. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.

ICT

Informatie- en archiefbeheer

Financiën

Overheidsopdrachten
  • Begin 2022 werd studiebureau WARRP aangesteld zodoende een prioriteitenlijst en plan van aanpak op te stellen inclusief budgetramingen per gebouwdeel van het stadhuiscomplex.

    Volgende gebouwdelen zijn volgens deze studie in slechte staat en dringend toe aan restauratie- en instandhoudingswerken om verder verval en grote stabiliteitsproblemen te voorkomen: 

    1. Linkervleugel stadhuiscomplex (westelijke vleugel), 
    2. Hotel Van Langenhove 
    3. Voormalig klooster van de Zwarte Zusters en Huis de Kegel

    Ondanks het feit dat men de site in de nabije toekomst wil herontwikkelen, wenst de Stad Aalst toch al van start te gaan met de nodige restauratie- en instandhoudingswerken aan de buitenschil van deze drie gebouwdelen.

    Dit punt werd verdaagd op de gemeenteraad in zitting van 28 februari 2023.

    Raming: 300 561,36 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: MJP004783
    Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, § 1, 1° b -ontwerp- of innovatieve oplossingen)

  • Op 1 maart 2023 werd de leidend ambtenaar telefonisch ingelicht dat de verantwoordelijke voor de veiligheidscoördinatie omwille van medische redenen niet in staat is om de opdracht uit te voeren. Het betreft een eenmanszaak, waardoor er momenteel geen verdere uitvoering/opvolging van de opdracht mogelijk is. De termijn gedurende dewelke men om medische redenen de opdracht niet kan uitvoeren is onbekend.

    Aangezien de veiligheidscoördinatie op werven een wettelijke verplichting is, en er twee werven lopende zijn, werd voorgesteld een nieuwe gunningsprocedure uit te schrijven voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator.

    Bovenstaande onvoorziene omstandigheden maakten het onmogelijk om te wachten op de goedkeuring van de lastvoorwaarden en gunningswijze van een nieuwe gunningsprocedure op de gemeenteraad van 28 maart 2023 aangezien de dienstverlening op de lopende werven zo snel als mogelijk opgestart moet worden. Rekening houdend met deze omstandigheden werd beroep gedaan op artikel 56, § 4, van het decreet lokaal bestuur waarbij in geval van dwingende en onvoorziene omstandigheden het college van burgemeester en schepenen op eigen initiatief de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht kan vaststellen.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 6 maart 2023 de lopende opdracht geschorst omwille van overmacht en de lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma’s bij dwingende spoed goedgekeurd voor de nieuwe opdracht.

  • Jaarlijks worden kredieten voorzien in het investeringsbudget met het oog op aanleg en herstel van voetpaden.

    De gemeenteraad verleende in zitting van 26 november 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.

    Volgens de oorspronkelijke bestekbepalingen kan deze opdracht bij onderhandelingsprocedure herhaald worden binnen een periode van 3 jaar na het sluiten van de oorspronkelijke opdracht.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 11 mei 2020 de oorspronkelijke opdracht gegund aan deTijdelijke Vereniging Van Hulle - Hudi Klinkerwerken, Langestraat 234 te 9240 Zele.

    Krediet: 561 333 EUR
    Budgetlijnen: MJP000137 - AC000194 - 0200-70/2240007 – 525 000 EUR en MJP000138 - AC000194 - 0200-70/2270007 – 36 133 EUR
    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 2° (nieuwe werken/diensten, bestaande uit de herhaling van soortgelijke werken/diensten)

  • Door het plaatsen van gedenkbomen op de verschillende begraafplaatsen bieden we nabestaanden de mogelijkheid om de naam van de overledene te vereeuwigen. Dit in tegenstelling tot de huidige strooiweides. Daarnaast is dit een decoratieve aanvulling bij de herinrichting van de begraafplaatsen.

    Raming: 70 000 EUR EUR incl. btw
    Budgetlijn: MJP003931 - 0990 71 2220007
    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° a)

Budget

Klantencontacten

Burgerzaken
  • Aanleiding tot het aanpassen van het politiereglement:

    1. toepasbaarheid van het politiereglement op concessies die toegestaan werden in het verleden;
    2. juridisch nazicht;

    Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons te aligneren op de decretaal vastgelegde bepalingen.
    Bovendien werden een aantal aanpassingen doorgevoerd om verkeerde interpretaties te vermijden en betekenissen te verduidelijken in het kader van de administratieve afhandeling.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Maandag 13 maart zijn de werken aan de N41 in Hofstade begonnen. Deze werken zijn zeker nodig en verkeershinder is hierbij onvermijdbaar. Ik maak me enkel zorgen over de veiligheid van de voetgangers en fietsers. Er zijn nu 2 oversteekplaatsen voorzien, maar de verkeerslichten zijn weggenomen. Hierdoor wordt oversteken niet gemakkelijk. De voetgangers en fietsers moeten wachten tot wanneer de automobilisten van beide kanten willen stoppen om hen te laten oversteken. Deze situatie is op zijn minst gevaarlijk, vooral wanneer het donker is.

    Vragen:

    • Kan er met AWV gepraat worden over bijkomende verlichting of aparte verkeerslichten voor overstekende voetgangers en fietsers?
    •  Kan er meer verlichting blijven branden na 23 u in de straten langs waar de fietsers omgeleid worden?

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Algemeen
  • De RPPOL voorziet in een erkenning van bijzonder nuttige beroepservaring wanneer personeelsleden over ervaring beschikken uit de privésector. Deze mogelijkheid werd sinds 2014 voorzien in het statuut omdat de politie kampt met het invullen van bepaalde functies, aangezien de verloning t.o.v. de privésector bij een eerste indiensttreding behoorlijk lager ligt. Bovendien konden voor de invoegetreding van deze maatregel de jaren gepresteerd in de privésector niet in aanmerking genomen worden voor de berekening van de geldelijke anciënniteitsdatum.

    Om de functie van assistente Logistiek en Facilitair Management ingevuld te krijgen moest de zone beroep doen op een externe dringende aanwerving. Op 01/12/2022 trad een personeelslid in dienst bij de Directie Mens en Organisatie als assistente Logistiek en Facilitair Management. Betrokkene beschikt over 26 jaar en 7 maanden ervaring uit de privésector. De ervaring die betrokkene heeft opgedaan is zeker een meerwaarde voor de uitoefening van haar job.