De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2023 werden vanaf dinsdag 17 oktober 2023 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Tijdens de duur van de openbare vergadering werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 19 september 2023 goed te keuren.
In tegenstelling tot de digitale meter in prepayment voor elektriciteit, beschikt de digitale meter in prepayment voor aardgas niet over een minimale levering. Wie niet oplaadt en ook zijn noodkrediet heeft opgebruikt, valt met andere woorden zonder aardgas totdat die opnieuw oplaadt.
Om te vermijden dat mensen die de middelen niet hebben om op te laden in de winter zonder verwarming zitten, voorziet de Vlaamse Regering dat de OCMW’s aan behoeftigen een beperkte financiële steun kunnen toekennen om op te laden. Voor de komende winterperiode besloot de de Vlaamse Regering, teneinde de impact van de aanhoudende energiecrisis voor de gezinnen te verlichten, om de minimale levering aardgas bovendien uit te breiden naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief (zie richtlijn als bijlage).
Deze financiële tussenkomst staat voor een minimale hoeveelheid aardgas/elektriciteit, goed voor een minimaal comfort. Deze tussenkomst wordt vastgesteld aan de hand van een tabel en staat voor 60% van een gemiddeld verbruik.
Het systeem werkt via halfmaandelijkse opladingen van de budgetmeter. Het OCMW kan tot 70% van de tussenkomst recupereren bij de distributienetbeheerder. Het andere deel kan het terugvorderen van de hulpvrager of zelf ten laste nemen.
De regelgeving stelt dat ieder OCMW zelf kan beslissen of het al dan niet gebruik maakt van de regeling. OCMW’s kunnen wel slechts middelen recupereren bij de netbeheerders als ze de procedure, vastgelegd in het besluit van de Vlaamse Regering, volgen. Een OCMW dat in dit systeem wil stappen, moet dit punt agenderen op de Raad die dan in het algemeen beslist tot de toepassing van dit systeem. Daarna wordt in elk afzonderlijk geval onderzocht en beslist of een hulpvrager recht heeft op de minimale levering via het BCSD.
De regeling minimale levering is van toepassing in de winterperiode. Die loopt dit jaar van 1 november 2023 tot 31 maart 2024. De minister van Energie kan deze periode verlengen in functie van de weersomstandigheden.
De raad dient zijn akkoord te geven over het al dan niet toepassen van het systeem van minimale levering.
Gezien het belang van de minimale levering stellen we voor om principieel akkoord te gaan met de toepassing ervan voor de winterperiode 2023-2024.
De dienst Samenleving - team Bemiddeling geeft positief advies.
Met de ‘minimale levering via de digitale meter in prepayment’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering de OCMW’s een middel aanreiken om gezinnen die de middelen ontberen om de digitale meter in prepayment aardgas op te laden en die dus het risico lopen zonder verwarming te vallen in de winterperiode, te ondersteunen door hen een ‘minimale hoeveelheid’ aardgas ter beschikking te stellen. De Vlaamse Regering gaf op 30 september 2022 bovendien haar principiële goedkeuring aan maatregelen om de impact van de extreem hoge energieprijzen voor de gezinnen te verlichten. Eén van de maatregelen betreft het versterken van de minimale levering aardgas en een uitbreiding naar klanten die elektrisch verwarmen via het exclusief nachttarief (zie richtlijn als bijlage), deze maatregel wordt verder toegepast voor de komende winterperiode.
Deze regeling is optioneel voor de OCMW’s: zij kunnen beslissen al dan niet in het systeem te stappen. Ze kunnen wel slechts middelen recupereren bij de aardgasnetbeheerder als ze de procedure volgen.
Een OCMW dat in dit systeem wil stappen, agendeert dit punt dus best op de eerstkomende Raad voor Maatschappelijk Welzijn die dan in het algemeen beslist tot de toepassing van dit systeem.
akkoord te gaan met de toepassing van het systeem minimale levering via de digitale meter in prepayment voor de winterperiode 2023-2024.
Nu we de herfstvakantie naderen kunnen we al eens terugblikken op de start van het schooljaar. Helaas bereiken er ons nog steeds veel verhalen, over ongezonde of zelfs lege brooddozen, problemen met de facturen, moeizaam contact met sommige ouders,…
Het is geen kritiek die ik vandaag geef want er is een hulpaanbod, het wordt echter niet altijd gevonden. Daarom willen wij het idee op tafel leggen om een Maatschappelijk Werker van het OCMW periodiek een paar uur aanwezig te hebben in de Aalsterse scholen. De aanwezige brugfiguren en zorgleerkrachten zouden dan naar deze zitdag kunnen doorverwijzen en intens samenwerken om hulpvraag en aanbod te verbinden.
We willen benadrukken dat dit geen extra werk voor de huidige equipe mag zijn. Stel mensen hiervoor vrij door bijvoorbeeld een extra administratieve kracht aan te werven of zelfs een bijkomende Maatschappelijk Werker. Het is nog altijd een pak goedkoper om een sterk kind te maken dan een gebroken volwassene te herstellen.
Concreet:
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: decretaal vraagrecht - interpellaties
over de vraag van raadslid Ingmar Baeyens aangaande 'Een Maatschappelijk Werker op de schoolbanken'.
Eind vorige maand werd één van de woonzorgcentra in onze stad onder verhoogd toezicht geplaatst na een bezoek van de Zorginspectie.
Het aanwezige personeel doet ongetwijfeld zijn best, net zoals het zorgpersoneel in zovele andere woonzorgcentra. Maar ze zijn met te weinig. En als daardoor bewoners niet de juiste medicatie krijgen, niet tijdig een bad krijgen en gewoon niet goed verzorgd worden, dan moet er onmiddellijk worden ingegrepen. De directie draagt hierin een zware verantwoordelijkheid en moet dringend actie ondernemen. Want het gaat over zwaarwichtige feiten. De zorginspectie stelde bij het onderzoek van een aantal klachten potentieel levensbedreigende situaties vast. Van een woonzorgcentrum dat aan haar bewoners een dagprijs van 74 euro vraagt mogen we echt wel meer verwachten.
Een hogere prijs staat dus niet noodzakelijk garant voor een betere zorgkwaliteit. Voor elk woonzorgcentrum in Vlaanderen is ook bekend hoeveel verpleegkundigen, zorgkundigen en reactivatie-specialisten er werken. Ouderenvereniging Okra vroeg bij het Departement Zorg van de Vlaamse overheid alle actuele gegevens op over de Vlaamse woonzorgcentra waarover de krant Het Nieuwsblad nadien berichtte.
De meeste woonzorgcentra in onze stad en Vlaanderen doen wat ze moeten doen. Helaas zijn er ook cowboys die ongestoord slechte zorg bieden en meer moeten gecontroleerd worden. Winst maken mag nooit ten koste gaan van zorgkwaliteit. Onze ouderen met zorgnoden verdienen beter. Er zijn spelregels en die gelden voor iedereen.
Na onze oproep om ervaringen van bewoners, familieleden en zorgpersoneel in de Aalsterse woonzorgcentra te delen werden we geconfronteerd met soms confronterende verhalen.
Vragen
Gelet op het late uur vraagt raadslid Van de Putte om schriftelijk antwoord te krijgen op dit punt en dit te hernemen op een volgende commissie of volgende raad voor maatschappelijk welzijn.
Huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn: decretaal vraagrecht - interpellaties
de vraag van raadslid Sam Van de Putte om het punt aangaande 'Kwaliteit moet in de woonzorgcentra dé norm zijn' naar een latere commissie of raad voor maatschappelijk welzijn te verwijzen.
Bij aangetekend schrijven van 29 augustus 2023 werd aan het OCMW het ontwerp van statutenwijziging overgemaakt. Het schrijven omvat :
Aan de leden van de Raad van Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om hun goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging TMVS dv.
Deze statutenwijziging zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van dinsdag 12 december 2023 om 14.30 uur. De oproepingsbrief, met de agenda en bijlagen, voor deze Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv zal later separaat worden overgemaakt.
De statutenwijziging behelst de aanpassingen aan het gewijzigde decreet Lokaal Bestuur betreffende de regeling intergemeentelijke samenwerking én de opgelegde aanpassingen aan Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (uit te voeren tegen 1 januari 2024), waarbij voor TMVW ook een naamswijziging wordt doorgevoerd, waardoor ze in de toekomst dv Creat Services zal heten.
In toepassing van artikel 428 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) dient de door de algemene vergadering goedgekeurde statutenwijziging aan de toezichthoudende overheid te worden overgemaakt, waarna de wijzigingen nog het voorwerp dienen uit te maken van een goedkeuringstoezicht door de Vlaamse Regering. Een wijziging van de statuten is pas uitvoerbaar nadat zij is goedgekeurd bij besluit van de Vlaamse Regering.
Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het OCMW is als vennoot aangesloten bij de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Services, Dienstverlenende verenigiging, afgekort TMVS dv.
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, namelijk raadslid Vincent Delforge.
zijn goedkeuring te verlenen aan de voorgestelde statutenwijzing van TMVS dv, zoals gevoegd in bijlage.
de aangeduide vertegenwoordiger, raadslid Vincent Delforge, opdracht te geven deze wijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering die erover zal beslissen, goed te keuren.
een afschrift van dit besluit te versturen, (per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be).
Het OCMW Aalst is lid van de vzw BEA. Art 245 en 246 van het decreet lokaal bestuur en art 12 van de statuten bepalen dat vertegenwoordigers van het OCMW in de algemene vergadering van de vzw BEA door de OCMW-raad worden aangeduid. Het OCMW wordt vertegenwoordigd door 5 afgevaardigden gemandateerd door het OCMW;
De N-VA-fractie liet via mail weten de heer Geert Van Aken ontslag neemt in zijn mandaat als vertegenwoordiger voor het OCMW in de algemene vergadering van de EVAP vzw BEA. Er dient vervanging te worden voorzien in de algemene vergadering van EVAP vzw BEA.
De OCMW-raadsleden dienen een nieuw lid aan te duiden.
De N-VA-fractie draagt de heer Joeri Moens voor als nieuwe vertegenwoordiger voor het OCMW in de algemene vergadering van EVAP vzw BEA.
De installatie van de vernieuwde OCMW raad op 7 januari 2019;
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 386.
De raadsbeslissing van 6 april 2010 houdende goedkeuring van de deelname in BEA vzw door het
OCMW Aalst.
De statuten van vzw BEA, meer bepaald artikel 12 en 21.
De aanduiding van de heer Geert Van Aken als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van vzw BEA in zitting van 27 februari 2019.
akte te nemen van het ontslag van de heer Geert Van Aken als vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van vzw BEA.
de heer Joeri Moens, Kapittelstraat 14, 9310 Moorsel, aan te duiden als vertegenwoordiger van het OCMW Aalst in de algemene vergadering van vzw BEA.
Per mail van 2 oktober 2023, wordt het OCMW uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van Poolstok cvba, op woensdag 25 oktober 2023 om 19.00 uur (registratie start om 18u30) zaal Arendt in Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88 te 2800 Mechelen. De buitengewone algemene vergadering zal volledig fysiek plaatsvinden.
In het kader van de wijzigingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen, in voege sinds 1 mei 2019, dient de vereniging Poolstok cvba haar statuten in regel te stellen met deze wijzigingen en dit voor 1 januari 2024.
De Buitengewone Algemene Vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging. De statutenwijziging stond initieel gepland op de Bijzondere Algemene Vergadering dd. 26 mei 2023. Aan het begin van de vergadering moest vastgesteld worden dat er niet voldoende vennoten aanwezig waren om rechtsgeldig te beraadslagen over de wijzigingen. Artikel 35 van de huidige statuten bepaalt namelijk het volgende: "De Algemene Vergadering kan slechts beraadslagen over statutenwijzigingen wanneer het doel van de voorgestelde wijzigingen speciaal in de oproeping werd vermeld en wanneer minstens de helft van de vennoten aanwezig of vertegenwoordigd is, en wanneer zij die aan de Vergadering deelnemen ten minste de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen."
Datzelfde artikel bepaalt eveneens het volgende: "Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, is een nieuwe bijeenroeping vereist en zal de nieuwe Algemene Vergadering geldig beraadslagen ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen." De Raad van Bestuur van Poolstok beroept zich op dit artikel voor een nieuwe bijeenroeping van haar vennoten. De Buitengewone Algemene Vergadering van 25 oktober 2023 zal bijgevolg zonder het vooraf vereiste aanwezigheidsquorum plaatsvinden.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 oktober 2023 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Artikel 386 van het Decreet Lokaal Bestuur;
In zitting van 27 februari 2019 werd de vertegenwoordiger aangesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, namelijk mevrouw Charlien De Kerpel.
om na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 oktober 2023 met volgende agendapunten goed te keuren :
haar vertegenwoordiger aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 27 februari 2019 , mevrouw Charlien De Kerpel, het mandaat te geven in te stemmen met deze agendapunten.
Schepen De Gucht vraag de schorsing van de zitting bij aanvang van dit punt.
Bij brief van 11 oktober 2023 gericht aan de voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt verzocht om, in voorbereiding van de oprichting van de vzw Fusieziekenhuis OLV-A.S.Z., de mandaten vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en voor het bestuursorgaan aan te wijzen.
Voor de algemene vergadering van het fusieziekenhuis moeten vanuit de algemene vergadering van A.S.Z. volgende 9 mandaten worden toegewezen:
OCMW’s worden vertegenwoordigd door leden van de raad voor maatschappelijk welzijn (of maximaal door 1/3e deskundigen). In de samenlezing van de verschillende statuten is af te leiden dat de afgevaardigden in de algemene vergadering ook al zetelen in de algemene vergadering van A.S.Z.
Voor het bestuursorgaan van het fusieziekenhuis moeten vanuit de raad van bestuur van A.S.Z. volgende 4 mandaten worden toegewezen:
In de samenlezing van de verschillende statuten is af te leiden dat de afgevaardigde van OCMW Aalst in het bestuursorgaan van het fusieziekenhuis ook al zetelt in de raad van bestuur van A.S.Z.
De bestuurders moeten minimaal voldoen aan volgende expertise: ervaring in de medische, financiële, juridische of ondernemingssector.
Men dient er naar te streven om bestuurders conform dit competentieprofiel te benoemen.
De bestuurders moeten onafhankelijk zijn overeenkomstig de principes van goed bestuur en mogen geen inhoudelijk belangenconflict hebben, zoals:
Personen die in het bestuursorgaan zitting hebben mogen geen persoonlijke, familiale of zakelijke belangen hebben die ingaan tegen het belang van de vereniging.
Tijdens de overgangsperiode (*) en de daaropvolgende volle legislatuur van het bestuursorgaan, wordt toegestaan dat zowel voor OLVZ als voor A.S.Z. maximaal één bestuurder niet voldoet aan de mogelijke onverenigbaarheden zoals hierboven opgesomd.
(*) de periode vanaf de oprichting van de vereniging tot de eerste algemene vergadering van de vereniging die plaatsvindt nadat al de raden voor maatschappelijk welzijn van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn die, desgevallend via A.S.Z./ASZ, deelnemen in de vereniging, een eerste keer na de oprichting van de vereniging geïnstalleerd zijn.
Te volgen procedure:
De raad van bestuur van A.S.Z. gaf op 10.10.2023 de opdracht aan de directie om aan de deelgenoten (OCMW’s Aalst, Geraardsbergen en Wetteren en de vzw MSSZ) een schrijven te richten om uit de groep van huidige afgevaardigden in de algemene vergadering, respectievelijk de raad van bestuur van A.S.Z., de hierboven beschreven afgevaardigden aan te duiden voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan van het fusieziekenhuis.
De raad van bestuur en de algemene vergadering van A.S.Z. zullen hiervan kennisnemen.
In uitvoering hiervan verzoeken zij de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van Aalst uit de volgende afgevaardigden een keuze te maken:
1. voor het bestuursorgaan van het fusieziekenhuis, 1 van de volgende afgevaardigden:
Deze aangeduide bestuurder zetelt automatisch ook in de algemene vergadering van het fusieziekenhuis.
2. voor de algemene vergadering van het fusieziekenhuis, 1 van de volgende afgevaardigden voor het 2e mandaat:
Voor het bestuursorgaan werd 1 kandidatuur ingediend, nl. van Dhr. Christoph D'Haese. Raadslid Huguette Van Medegael trekt haar kandidatuur in voor de algemene vergadering.
Burgemeester Christoph D'Haese wordt voorgedragen voor het mandaat in het bestuursorgaan en raadslid Karolien Devos wordt voorgedragen voor het mandaat in de algemene vergadering van het fusieziekenhuis.
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald art. 506.
De ontwerp-statuten van het fusieziekenhuis OLV-A.S.Z.
voor het bestuursorgaan van het fusieziekenhuis, volgende afgevaardigde aan te duiden:
Deze aangeduide bestuurder zetelt automatisch ook in de algemene vergadering van het fusieziekenhuis.
voor de algemene vergadering van het fusieziekenhuis, volgende afgevaardigde aan te duiden voor mandaat 2:
het fusieziekenhuis OLV-A.S.Z. hiervan in kennis te stellen.