De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 januari 2024 werden vanaf dinsdag 20 februari 2024 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Er werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 30 januari 2024 goed te keuren.
Ter uitvoering van het project is een partnerschapsovereenkomst opgemaakt welke de inhoudelijke en financiële engagementen van alle betrokken partijen regelt. Deze overeenkomst ligt ter goedkeuring voor (toegevoegd als bijlage). Het partnerschap impliceert de deelname aan diverse inhoudelijke werkgroepen en het opstarten en begeleiden van het proces met alle betrokken actoren.
Europa WSE (Werk en Sociale Economie) wil met de oproep 'Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen' samenwerkingen tot stand brengen tussen VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners. Het doel is om op een duurzame en dynamische manier te reageren op de uiteenlopende behoeften en vragen van mensen met complexe problemen, om hen te helpen bij het vinden van werk.
Dit proces bestond uit vier stappen:
Financiële impact:
De totale werkingsfinanciering voor het lokaal partnerschap bedraagt € 4.503.936,17.
Dit betekent een jaarlijkse werkingsfinanciering van € 750.656,03 in 2024 en 2025 en € 680.195,72 voor 2026 tot en met 2029 aangezien de lokale besturen Herzele en Sint-Lievens-Houtem vanaf 2026 tot een andere referentieregio (Vlaamse Ardennen) zullen behoren en zodoende geen deel meer kunnen uitmaken van dit partnerschap.
Daarnaast is er een jaarlijkse financiering voor ondersteuning van het partnerschap van € 55.682,59.
Financiering en budgettering voor 2024
Voor 2024 is er dus een totale financiering van € 806.338,62 voor werkings- en ondersteuningskosten.
De financiering vanuit ESF bedraagt € 300.262,42.
De financiering vanuit Vlaanderen bedraagt € 225.196,81.
De financiering voor de ondersteuning komt vanuit andere publieke cofinancieringsbronnen en bedraagt € 55.682,59.
De lokale financiering vanuit de 6 lokale besturen bedraagt € 112.598,40.
De financiering vanuit de 6 lokale besturen bestaat uit 2 delen: € 64.232,71 wordt gefinancierd door inzet van eigen personeel en de financiële inbreng bedraagt € 48.365,70.
Voor OCMW Aalst betekent dit een jaarlijkse cofinanciering van € 77.607,12 waarvan er € 64.232,71 ingebracht via eigen personeelsinzet en € 13.374,41 via financiële middelen voorzien op AC000242 MJP006010.
De lokale financiering vanuit VDAB bedraagt € 112.598,40.
Ook de financiering vanuit VDAB bestaat uit 2 delen: € 42.538,06 wordt gefinancierd door inzet van eigen personeel en de financiële inbreng bedraagt € 70.060,35.
Begroting voor 2024
Voor 2024 is er een gedetailleerde begroting. Deze vormt ook de basis voor de begroting van de daaropvolgende jaren.
De ondersteuning vanuit VVSG bestaat uit de inzet van een 0,35 VTE coach en 0,06 VTE voor algemene ondersteuning, waaronder juridische ondersteuning, kennisopbouw- en deling, coördinatie, etc.
Gelet op een streefdoel van 90 tot 100 deelnemers per jaar en een caseload van gemiddeld 18 tot 20 lopende dossier per traject, zullen we ongeveer 5 VTE aan interne trajectbegeleiders en instructeurs inzetten binnen het lokaal partnerschap.
Deze 5 VTE zijn verdeeld onder:
Vanuit Ligo wordt er een interne geletterdheidscoach of G-coach - goed voor 0,5 VTE - ingezet.
VDAB voorziet een interne personeelsinzet van 0,55 VTE voor inzet van een bemiddelaar intensieve dienstverlening en een teamleider.
OCMW Aalst is het enige lokaal bestuur dat ook eigen personeel zal inzetten binnen het partnerschap, meer bepaald 0,3 VTE om de rol van penhouder/promotor op te nemen, 0,3 VTE voor trajectbepalingen en 0,15 VTE voor algemene projectopvolging.
Tot slot voorziet vzw aPart een coördinator voor het partnerschap. Deze staat nu slechts begroot op 0,08 VTE maar zal aangevuld worden met middelen uit de forfait tot een 0,5 VTE.
Inzet van forfait en budgettaire flexibiliteit
Op basis van de ingevoerde interne personeelskosten is er een beschikbaar forfait van € 214.473,15.
Dit forfait zal gehanteerd worden voor volgende zaken:
Dit bedrag laat het partnerschap m.a.w. toe om flexibel in te springen zowel binnen het partnerschap als door het aantrekken van extra externe expertise.
Vanuit de dagelijkse werking was er reeds een vlotte toeleiding en samenwerking met de voormalige partnerschappen en ESF-projecten (zoals VOLT, I Can, Jota+, …). Het is belangrijk om deze waardevolle samenwerkingen verder te zetten en dankzij deze partnerschapsvorming die heel wat kennis en expertise kan bieden aan de doelgroep kan er gericht op maat gewerkt worden zonder leeftijdsbeperking.
De projectperiode is meteen voor 6 jaar waardoor we structureel het beleid inzake kwetsbare werkzoekende kunnen vorm geven.
de partnerschapsovereenkomst goed te keuren in het kader van het ESF-project 'Capacity building lokale partnerschappen kwetsbare werkzoekenden' ingaande van 1 januari 2024 tot 31 december 2029, waarin OCMW Aalst zich engageert om als partner in dit project op te treden.
Op 21 september 2021 keurde de gemeenteraad de deontologische code voor personeel van ons lokaal bestuur goed. De deontologische code concretiseert deontologische rechten en plichten en vertrekt hierbij van de 4 organisatiewaarden: klantgerichtheid, vertrouwen, betrokkenheid en samenwerking.
Bij uitbreiding van de hulp- en dienstverlening aangeboden door het eigen personeel gaat de stad/OCMW ook de samenwerking aan met andere actoren/organisaties om openbare diensten aan te bieden binnen ons patrimonium; dit via zogenaamde concessies. Als lokaal bestuur vinden we het cruciaal dat dezelfde organisatiewaarden ook hier centraal worden gezet binnen deze aanvullende openbare diensten. Zo waken we over een duidelijk, gelijkwaardig en performant aanbod naar onze burger.
Teneinde dit te verankeren stellen we voor om de deontologische code van het lokaal bestuur ook toe te passen op lopende en toekomstige concessieovereenkomsten 'openbare dienst' afgesloten door het lokaal bestuur die van toepassing zijn op werkingen binnen het patrimonium van het lokaal bestuur (o.a. Utopia, CC De Werf, Gendarmerie, ...). Meer bepaald willen we hiermee een uniform gedragskader aanreiken dat ook wordt toegepast op het personeel van de concessie-houder voor zover zij de 'openbare dienst' uitvoeren, zoals omschreven in de concessie, binnen het patrimonium van het lokaal bestuur. De toepassing is dus afgebakend binnen de contouren van de concessie en komt onder geen beding tussen in de arbeidsrechtelijke verhouding tussen de concessiehouder en diens werknemers.
We baseren ons voor dit voorstel op het continuïteitsbeginsel en het veranderlijkheidsbeginsel.
Het lokaal bestuur zal eveneens vragen aan de autonome gemeentebedrijven om een soortgelijke beslissing voor te leggen aan de betrokken Raden van Bestuur wat betreft de concessies binnen hun bevoegdheid.
We baseren ons voor dit voorstel op het continuïteitsbeginsel en het veranderlijkheidsbeginsel:
Een vraag die geregeld rijst m.b.t. de uitoefening van concessieovereenkomsten is of de overheid deze lopende overeenkomst eenzijdig kan wijzigen, ook wanneer in die mogelijkheid niet is voorzien in de overeenkomst.[1] Daar de concessie betrekking heeft op een openbare dienst, en openbare diensten worden gekenmerkt door het veranderlijkheidsbeginsel, neemt men aan dat de overheid in het algemeen belang steeds de exploitatievoorwaarden van de dienst kan wijzigen, zelfs als deze wijzigingen ingaan tegen de bepalingen van het contract.[2]
[1] I. OPDEBEEK en S. DE SOMER, Algemeen bestuursrecht: grondslagen en beginselen, Antwerpen, Intersentia, 2019, 156.
[2] D. D’HOOGHE en PH. DE KEYZER, “Het continuïteitsbeginsel en het veranderlijkheidsbeginsel” in I. OPDEBEEK en M. VAN DAMME (eds.), Beginselen van behoorlijk bestuur, Brugge, die Keure, 2006, 363-393.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Akkoord te gaan om de deontologische code voor personeel, zoals gevoegd als bijlage, ook toe te passen op alle lopende en toekomstige concessie-overeenkomsten 'openbare dienst' afgesloten door het lokaal bestuur m.b.t. openbare diensten aangeboden binnen het eigen patrimonium. Dit als uniform gedragskader voor het personeel van de concessie-houder voor zover zij de 'openbare dienst' uitvoeren, zoals omschreven in de concessie.
In het kader van de opdracht “Concessie buurtrestaurant op de site van De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-45 opgesteld.
De raad voor maatschappelijk welzijn verleende in zitting van 27 juni 2023 goedkeuring aan de leidraad en ontwerp concessieovereenkomst van deze opdracht, met name marktbevragingsprocedure sui generis met voorafgaande bekendmaking.
In zitting van 2 oktober 2023 besliste het Vast Bureau om deze opdracht toe te wijzen aan Stroom vzw, Alfred Nichelsstraat 14 te 9300 Aalst.
Op huidige zitting wordt eveneens een punt dat betrekking heeft op de deontologische code die van toepassing zal zijn op de concessie, ter goedkeuring geagendeerd.
Er wordt voorgesteld de voorwaarden van de concessieovereenkomst vast te stellen.
In de overeenkomst werden de voorwaarden van de selectieleidraad en het weerhouden voorstel verwerkt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorwaarden van de concessieovereenkomst voor de opdracht ‘Concessie buurtrestaurant op de site van De Gendarmerie (incl. opleidings- en tewerkstellingsvloer) te Aalst’, zoals gevoegd in bijlage, vast te stellen.
De jaarlijkse werkingstoelage te betalen met het krediet voorzien op AC000224 MJP000536.
De opdracht omvat het leveren, plaatsen en in dienst stellen van oplaadinfrastructuur voor elektrische dienstvoertuigen van het OCMW Aalst op de parking van woonzorgcentrum Mijlbeke. Er worden 8 oplaadpalen voorzien met telkens 2 aansluitingen.
In het kader van de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Leveren, plaatsen en aansluiten van 8 laadpalen op de parking van WZC Mijlbeke” werd een bestek met nr. 23/I-130 opgesteld. (bijlage)
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 49 000 EUR exclusief btw of 59 290 EUR inclusief 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140 000 EUR niet).
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bijzonder bestek met nr. 23/I-130 en de raming voor de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Leveren, plaatsen en aansluiten van 8 laadpalen op de parking van WZC Mijlbeke”, vast te stellen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 49 000 EUR exclusief btw of 59 290 EUR inclusief 21% btw.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht te voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetlijn MJP006161.
Vanuit de dienst Mobiliteit een aanvraag via 'het E-loket strategische plaatsing van publieke laadpalen (voor lokale besturen)' van de Vlaamse overheid op te starten om op de publieke parking van WZC Mijlbeke en LDC De Maretak 2 bijkomende publieke laadpalen te voorzien voor 4 parkeerplaatsen.