De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2024 werden vanaf dinsdag 19 maart 2024 ter inzage gelegd van de leden van de raad.
Er werden geen verdere opmerkingen geformuleerd.
Artikel 32 en 74 Decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 27 februari 2024 goed te keuren.
In navolging van het Vlaams Regeerakkoord alsook het Vlaams Energie- en Klimaatplan van 29 maart 2019 besliste de Vlaamse Regering om de kantoorgebouwen van de Vlaamse overheid bij het Facilitair bedrijf in te kantelen. Tegen 2024 is het de bedoeling om de VMM-site aan de Gasthuisstraat/Dokter de Moorstraat over te dragen van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) aan het Facilitair Bedrijf.
Bij het voorbereiden van de eigendomsoverdracht zijn er vragen opgedoken rond de juridische regeling van de ondergrondse parking aan de Gasthuisstraat 40, naast het OCMW-gebouw. De verdieping -1 wordt op heden gebruikt door het OCMW van Aalst.
In 1999 werd de ondergrond van perceel 1782R2 (pleintje tussen de gebouwen) verkocht aan de VMM (zie akte d.d. 25 mei 1999). In 2001 werd er voor de bouw van de ondergrondse parking op niveau -1 een recht van opstal verleend aan het OCMW van Aalst (zie akte d.d. 6 juni 2001). De bouw van de verdieping -1 werd destijds gefinancierd door het OCMW.
De opstalakte bevat onder andere volgende modaliteiten:
Het opstalrecht liep tot 2009. Nadien is er niets meer geregeld, niettemin blijft het OCMW de parking gebruiken. Bijgevolg is de juridische regeling met betrekking tot het huidige gebruik door het OCMW van de ondergrondse parking op niveau -1 onduidelijk.
Het Facilitair Bedrijf heeft de stad gecontacteerd ten einde tot een betere juridische regeling te komen. Meer concreet heeft het Facilitair Bedrijf voorgesteld om het huidig opstalrecht te verlengen tot 2 mei 2050 waarbij
Een andere optie is de aankoop van de ondergrondse garage op de verdieping -1. Aangezien de stad destijds de bouw van de ondergrondse garage heeft gefinancierd, zou enkel de ondergrond van het verdiep -1 aangekocht moeten worden. De waarde van het grondaandeel van de parking -1 werd door Vastgoedtransacties geschat op 90.000,00 EUR.
Met het oog op een onderbouwde beslissing werd volgende informatie ingewonnen:
Advies dienst Financiën
Er is voldoende budgettaire ruimte binnen LOA Aalst (Stad - OCMW).
Advies Coördinatie Ruimte
Vanuit Coördinatie Ruimte leggen we in dit dossier 2 opties voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Ofwel kiezen we voor een verderzetting van het gratis gebruik ofwel kopen we de parking aan.
Parking -1 werd destijds gefinancierd door de stad Aalst maar is gelegen op eigendom van VMM.
Ingevolge de originele opstalakte beschikt de stad Aalst over een voorkooprecht op de grond waarop de parking is ingericht.
Voor de aankoop van het grondaandeel van de ondergrondse parking ontving onze dienst een schattingsverslag van afdeling Vastgoedtransacties van 90.000 euro
Onze dienst adviseert om het voorkooprecht in deze uit te oefenen. Instemmen met het gratis verder zetten tot 2050 betekent dat we nadien onze grondpositie kwijt zijn. Een investering van 90.000 euro impliceert dat we volle eigenaar worden van +/- 70 parkeerplaatsen. De aanwezigheid van eigen parkeerplaatsen zorgt voor een aanzienlijke waardevermeerdering van ons administratiefcentrum Gasthuisstraat.
Het recht van opstal wordt geregeld door de desbetreffende akte d.d. 6 juni 2001 en de Opstalwet van 1824. Het nieuwe opstalrecht uit boek 8 van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing aangezien het opstalrecht van de stad dateert van voor de inwerkingtreding van het Burgerlijk Wetboek.
Om principieel akkoord te gaan met de aankoop van het grondaandeel van de ondergrondse garage (verdiep -1) in de Gasthuisstraat voor 90.000,00 EUR;
Vlaamse Overheid, Afdeling Vastgoedtransacties, aan te stellen als instrumenterend notaris voor de stad
De stad huurt sinds 1 februari 2012 drie appartementen, gelegen te Aalst, Moorselbaan 233 bus 1, 2 en 3. Deze appartementen worden in het kader van het lokaal opvang initiatief (LOI) verder onderverhuurd.
De appartementen worden in maart, in het kader van een verkoop, overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Coördinatie ruimte werd reeds gecontacteerd door deze toekomstige eigenaar en deze liet weten de huurovereenkomst met de stad verder te willen zetten. Normaalgezien is het in het kader van een overdracht van het gehuurde goed niet nodig om een nieuwe huurovereenkomst op te stellen en wordt de huidige huurovereenkomst gewoon verdergezet door de nieuwe eigenaar. Echter uitte de nieuwe eigenaar de wens om een nieuwe huurovereenkomst op te stellen, dit om te kunnen genieten van een voordelig tarief inzake registratierechten.
Een vernieuwing van de huurovereenkomst is niet overbodig, onder andere omdat ondertussen het wettelijk kader inzake woninghuur gewijzigd is. De huidige huurovereenkomst dateert namelijk van 2012, toen de Woninghuurwet nog invoegen was. Sinds 2019 is evenwel het Woninghuurdecreet van toepassing op de verhuur van onroerende goederen bestemd als hoofdverblijfplaats. De belangrijkste aanpassingen betreffen de vereiste van een EPC en een conformiteitsattest.
De huurprijs bedroeg in 2012 1.350,00 EUR per maand (450,00 EUR per appartement). In het nieuwe huurcontract wordt een geïndexeerde huurprijs van 1.796,00 EUR per maand (598,67 EUR per appartement) opgenomen. Daarbij komt nog een gemeenschappelijke last van 40,00 EUR per maand. De totale huurlasten bedragen bijgevolg 1.836,00 EUR.
De nieuwe overeenkomst zou ingaan op 1 april 2024 voor een termijn van negen jaar en moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Advies Samenleving
OCMW Aalst heeft reeds jaren een samenwerking met Fedasil voor de realisatie van het Lokaal Opvanginitiatief (LOI). In het kader van het LOI biedt OCMW Aalst tijdelijke huisvesting, materiële ondersteuning en begeleiding aan asielzoekers die door Fedasil werden toegewezen. Teneinde het aantal beschikbare opvangplaatsen te continueren is het belangrijk dat we een nieuwe huurovereenkomst kunnen aangaan met de nieuwe eigenaar van het pand gelegen te Aalst, Moorselbaan 233.
Het Vlaams Woninghuurdecreet is van toepassing op het huurcontract.
Akkoord te gaan met de nieuwe huurovereenkomst voor de appartementen gelegen te Aalst, Moorselbaan
Het vast bureau verleende in zitting van 4 maart 2024 goedkeuring voor de stopzetting van de concessie kappersdiensten in WZC Mijlbeke.
Het OCMW Aalst wenst daarom een nieuwe concessionaris aan te stellen.
In het kader van de opdracht “Concessie van diensten voor kappersdiensten in WZC Mijlbeke” werd een leidraad en ontwerpovereenkomst met nr. 24/CON-15 opgesteld.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De leidraad met nr. 24/CON-15 en ontwerpovereenkomst voor de opdracht “Concessie van diensten voor kappersdiensten in WZC Mijlbeke”, vast te stellen. De lastvoorwaarden vast te stellen zoals voorzien in de leidraad.
Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van een marktbevragingsprocedure Sui Generis met voorafgaande bekendmaking.
Het vast bureau de bevoegdheid te geven om wijzigingen aan de overeenkomst goed te keuren indien blijkt dat er in het kader van de onderhandelingen wijzigingen noodzakelijk zijn.