di 25/06/2024 - 20:00 Belfort
Nadat eerder de aanvraag voor een licentievergunning van SC Eendracht Aalst voor 1e Nationale Afdeling geweigerd werd, wijst alles er heden op dat de aanvraag voor 2e dan wel 3e Nationale Afdeling eveneens niet verleend zal worden. Nadat vzw Sportclub Eendracht Aalst eerder door de stad in gebreke gesteld werd hier duiding over te verlenen, waarop geen reactie kwam, is het aan de orde de lopende beheersovereenkomst te beëindigen op grond van artikel 3.
Bij aanvang van de zitting werd met 32 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De lopende beheersovereenkomst bepaalt dat de huurovereenkomst van rechtswege ontbonden wordt indien de voetbalactiviteiten in het jeugdcomplex Zandberg niet langer ten dienste staan van de jeugdwerking ten voordele van de Aalsterse bevolking. Op grond van de feiten van de voorbije maanden, in een tijdspanne van november 2023 tot juni 2024, is het aan de orde de lopende beheersovereenkomst te beëindigen op grond van artikel 3.
Bij aanvang van de zitting werd met 32 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Bij mail en aangetekende brief d.d. 14 juni 2024 werd door Gerardo NV een schrijven ingediend dat als een verzoekschrift in de zin van het Decreet Lokaal Bestuur kan worden beschouwd, met volgende vraag:
de agendering van een punt op de gemeenteraad van 25 juni 2024 houdende de heroverweging van het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 betreffende een convenant in het kader van de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, in de zin dat de weigering van de convenant zou worden vervangen door een goedkeuring.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Op 28 mei 2024 besliste de gemeenteraad om Johan-Nikolaas VAN HOEFS te bevorderen met ingang van 1 juli 2024 als voltijds statutair financieel directeur en als bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur.
Artikel 163 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt: na hun aanstelling leggen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."
Overeenkomstig artikel 163 van het Decreet Lokaal Bestuur dient Johan-Nikolaas VAN HOEFS die werd bevorderd tot voltijds statutair financieel directeur de eed af te leggen op de gemeenteraad van 25 juni 2024.
Johan-Nikolaas Van Hoefs is met ingang van 1 juli 2024 van rechtswege de bijzonder rekenplichtige van Politie Aalst. De mandaattoelage waarop hij recht heeft voor de uitoefening van deze functie, dient te worden vastgesteld.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 28 mei 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Elk jaar, op uiterlijk 30 juni, dienen we over organisatiebeheersing te rapporteren aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
Conform het Decreet Lokaal bestuur (art. 303§3) en het reglement klachtenbehandelingssysteem goedgekeurd op de raad van 23 juni 2020 wordt een rapportage van de klachten ter kennis gegeven aan de leden van de raad. Het blijft een aandachtspunt dat diensten klachten doorgeven aan de klachtencoördinator zodat deze kunnen geregistreerd worden.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, zal onze zone verlaten via het systeem van mobiliteit. Ingevolge deze mobiliteit is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 25 juni 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Aanvraag tot goedkeuring voor het inschakelen van jobstudenten volgens het equivalent van 14 x 1 maand tijdens de maanden juli, augustus en september 2024, verspreid over verschillende diensten.
Het dossier van de rekening 2023 bestaat uit drie delen: de jaarrekening 2023, de begrotingsrekening 2023 en het verslag van de begrotingsrekening 2023.
De politiebegroting 2024 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 28 november 2023. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2024 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.
Het dossier van de politiebegroting 2025 bestaat uit de volgende delen:
De opdracht omvat:
Raming: 169 251,21 EUR excl. btw of 204 793,96 EUR incl. btw.
Budgetlijn: 33000/742-53
Gunningswijze: artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen)
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad
De Wet tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet van 11 december 2023 werd op 29 december 2023 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Bij omzendbrief obov2014019 dd. 8 januari 2020 met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties en de wijzigingen die aangebracht zijn in de bestaande protocolakkoorden niet-verkeer en verkeer, heeft het parket van de procureur des Konings Oost-Vlaanderen de protocolakkoorden gewijzigd.
De wijzigingen aan de protocolakkoorden GAS werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2024.
Het is aangewezen de GAS-codex en de Bijzondere GAS-codex verkeer aan te passen.
Bijkomend worden een aantal bepalingen gewijzigd en toegevoegd teneinde tegemoet te komen aan de behoeften van stadsdiensten en politie.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Ingevolge wijzigingen in de onderwijsregelgeving dient het arbeidsreglement te worden aangepast aan gewijzigde of aangevulde onderrichtingen.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Bij de oprichting van leersteuncentrum Dender op 1 september 2023 was het nog niet mogelijk om een arbeidsreglement voor de personeelsleden van het leersteuncentrum vast te leggen. Daarom wordt nu een arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel van het leersteuncentrum Dender voorgelegd om in werking te laten treden vanaf 1 september 2024.
Ingevolge enkele voorgestelde wijzigingen dient het schoolreglement van de Academie voor Beeldende Kunsten, kunstsecundair onderwijs, met ingang van het schooljaar 2024-2025 te worden aangepast. Het voorstel van het aangepaste schoolreglement wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 juni 2024.
Ingevolge enkele voorgestelde wijzigingen dient het schoolreglement van het stedelijk basisonderwijs met ingang vanaf het schooljaar 2024-2025 te worden aangepast. Het voorstel van het aangepaste schoolreglement wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 juni 2024.
Er dringen zich enkele wijzigingen op aan het huishoudelijk reglement van de carnavalswerkhallen om opnieuw actueel te zijn (wordt voorgelegd aan cbs op 10 juni 2024).
N.a.v. de evaluaties met de veiligheidscel, CTIDK, het Charterelle en het Feestcomité zijn enkele wijzigingen in het stoetreglement noodzakelijk (wordt voorgelegd aan cbs op 10 juni 2024).
Jaarlijkse aanpassing van de ledenlijst, benoeming en ontslag van de leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Op 1 januari 2024 wijzigden de voorrangsregels voor kinderopvang met inkomenstarief. De nieuwe regels gelden vanaf 1 april 2024 en hebben impact op het huishoudelijk reglement van de stedelijke kinderdagverblijven, gezins- en groepsopvang. Dit betekent enerzijds dat het huidig huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst voor de groeps- en gezinsopvang navenant worden aangepast. Daarnaast zijn er nog een aantal tekstuele wijzigingen die we meteen wensen door te voeren, opgelegd door Agentschap Opgroeien.
De signalisatie hierbij dient nog te worden aangebracht.
Naar aanleiding van de vraag die team Mobiliteit kreeg om alle signalisatie conform de huidige wetgeving in te stellen, dient er een aanvullend reglement op het wegverkeer aangemaakt te worden voor de Sinte Annalaan.
De Hoezekouterdreef heeft veel last van foutparkeerders.
De zone heeft geen betalende reglementering, waardoor er onder andere een aanzuigeffect is voor pendelaars en bezoekers van de stad.
Een aanpassing van de signalisatie is noodzakelijk om de Wegcode voor de weggebruiker duidelijker te maken.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Nieuwerkerken, Blauwenbergstraat, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 25 september 2023
De stad ontving de vraag tot verkoop van de voormalige pastorij van Baardegem aan een Baardegemse vereniging in oprichting.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd.
Kosteloze grondruil van twee afgesplitste driehoekvormige percelen (LOT 1 & LOT 2) met identieke oppervlakte van 15m².
De oorspronkelijke percelen met perceelnummers 69A en 69/2 (Aalst 5e afdeling, sectie B) zijn gelegen te Nederhase, Hofstade.
De stad Aalst heeft haar pastorijen van Baardegem en Meldert, sedert een aantal jaren in de markt willen zetten.
De afgelopen jaren werd voor de beide pastorijen een tweetal keren een procedure opgestart met het oog op het toekennen van een concessie in beide gebouwen en een procedure erfpacht via open oproep.
De online veiling van 28/05/2024 tot 5/06/2024 via Biddit voor de verkoop van de voormalige pastorij van Meldert leverde geen biedingen op.
Er wordt een nieuwe online veiling georganiseerd via Biddit met een lagere instelprijs.
Pastorij Mijlbeek wordt via Biddit openbaar verkocht.
Er dient door de gemeenteraad een notaris worden aangesteld om de verkoop in goede banen te leiden.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de wijziging van deel van gemeenteweg Hoekskenwegel, gemeenteweg 116 te Moorsel.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Pennewegje, buurtweg 92 te Nieuwerkerken.
Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een openbaar onderzoek dat van 18 april tot en met 17 mei 2024 liep.
Er werden geen bezwaren ingediend.
Op 12-01-2024 werd door Bouw- en Coördinatie Kantoor Andries, Steenweg op Deinze 55, 9880 Aalter een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een grond in 3 loten voor meergezinswoningen, 10 loten voor stapelwoningen, 41 loten voor ééngezinswoningen, 2 loten voor cabines en loten voor private parkeerclusters en de stedenbouwkundige handelingen voor het slopen van niet vrijstaande constructies, het wijzigen van het reliëf, het vellen van bomen en de aanleg van nieuwe wegenis en groenaanleg, gelegen te Kromme Elleboogstraat/Hogeweg, Erembodegem, 11de afdeling, sectie A, nummers 1245K, 1245L, 1245M, 1245N(deel), 1246D(deel), 1246L(deel), 1248E, 1262K, 1262S, 1299H, 1310Z, 1313B, 1315C, 1316F, 1316G, 1318C, 1318D, 1319B, 1319D, 1320A, 1324A, 1326B, 1328C en 3455A.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de rooilijn, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 03-06-2024 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden en lasten – een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 25-06-2024.
In gemeenteraad van 30 mei 2017 werd inzake de ontwikkeling van site Lokerenveldstraat een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stad Aalst, Zabra Real Estate en Green Corner, naderhand ondertekend op 28 juni 2017. Er werd op 28 mei 2018 ook een akte van opstal getekend bij notaris Caudron, waarbij de stad Aalst een recht van opstal verleende aan Zabra Real Estate en Green Corner voor een termijn van 5 jaar. Ingevolge verwikkelingen drong zich een verlenging van twee jaar van de overeenkomst op, alsook kleine wijzigingen, waarvoor een eerste addendum werd opgemaakt door AGSA. Dit eerste addendum werd ondertekend op 28 oktober 2022. Ondertussen blijkt het opnieuw noodzakelijk om de termijn van de overeenkomst te verlengen. Hiertoe werd een tweede addendum opgesteld. In dit addendum wordt tevens de vergoeding voor het opstalrecht aangepast aan het indexcijfer.
Het college van burgemeester en schepen ging bij zitting van 4 april 2024 principieel akkoord met het tweede addendum aan de samenwerkingsovereenkomst en met de verlenging van het opstalrecht.
In de gemeenteraad van 28 mei 2024 werd deze tweede verlenging van het opstalrecht met wijzigingen goedgekeurd.
Notaris Caudron bezorgde de ontwerpakte inzake de verlenging van het opstalrecht.
De stad werkt aan de uitbouw van een robuuste multifunctionele groenpool, grenzend aan de stadskern van Aalst en de dorpskernen van Erembodegem, Hekelgem en Denderleeuw.
In functie hiervan kan het perceel te Erembodegem, 11°afdeling, sectie A, nummer 1988 02C aangekocht worden.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 43 - 80 - 81 - 82 ter goedkeuring voorgelegd
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A en B, |
Vergoeding: |
647,40 EUR |
Financiering: |
Budget 2024 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Nieuwerkerken, Bremtstraat zijn 69 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 12 - 14 - 16 - 26 - 28 - 27 - 41 - 42 - 45 - 46 - 47 - 54 - 58 - 60 - 62 - 65 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel wordt de onderhandse overeenkomst voor inname 72 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de ontwerpakten voor inname 20-21-23-24-25-26-27-28-29-30-31-32-33-47-54 ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 21 van de statuten van de projectvereniging 'Hoperfgoed' (intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en zonder beheersopdracht) verplicht de goedkeuring van het verslag van de accountant en het voorleggen van de boekhoudkundige stukken aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Accountant Moore Finance & Tax BV, Kwalestraat 119 a te 9320 Nieuwerkerken-Aalst stelde per 31 december 2023 het definitief accountantsrapport voor het boekjaar 2023 op.
Het accountantsrapport werd door de raad van bestuur van de projectvereniging op 7 mei 2024 goedgekeurd.
Na goedkeuring door de gemeenteraden van Asse, Affligem, Opwijk en Aalst zal de jaarrekening door de accountant worden neergelegd bij de Nationale Bank.
Op 12-01-2024 werd door Bouw- en Coördinatie Kantoor Andries, Steenweg op Deinze 55, 9880 Aalter een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van een grond in 3 loten voor meergezinswoningen, 10 loten voor stapelwoningen, 41 loten voor ééngezinswoningen, 2 loten voor cabines en loten voor private parkeerclusters en de stedenbouwkundige handelingen voor het slopen van niet vrijstaande constructies, het wijzigen van het reliëf, het vellen van bomen en de aanleg van nieuwe wegenis en groenaanleg, gelegen te Kromme Elleboogstraat/Hogeweg, Erembodegem, 11de afdeling, sectie A, nummers 1245K, 1245L, 1245M, 1245N(deel), 1246D(deel), 1246L(deel), 1248E, 1262K, 1262S, 1299H, 1310Z, 1313B, 1315C, 1316F, 1316G, 1318C, 1318D, 1319B, 1319D, 1320A, 1324A, 1326B, 1328C en 3455A.
In toepassing van [1] artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25-04-2014 (en latere wijzigingen, [2] artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27-11-2015 (en latere wijzigingen) tot uitvoering van het decreet van 25-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning en [3] artikel 12 van het decreet van 03-05-2019 houdende de gemeenteweg dient de gemeenteraad bijgevolg een beslissing te nemen over de bewuste wegaanleg.
Pas nadat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen over de wegenis, kan de vergunningverlenende overheid een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 03-06-2024 om [1] akkoord te gaan met het ontwerpverslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar waarin wordt voorgesteld om – mits het opleggen van voorwaarden en lasten – een gunstig advies te verlenen en [2] de aanvraag voor te leggen aan de gemeenteraad van 25-06-2024.
Op 8 juni mocht Aalst de heer Geert Wilders verwelkomen als een verrassingsact voor een slotcongres van Vlaams Belang.
De komst van Wilders ging gepaard met stevige veiligheidsmaatregelen: het verkeer rond de locatie werd omgeleid en politie was in groten getale aanwezig, vooral van de lokale politie, maar ook federale politie. Ook een hondenbrigade, verkeersbrigade en de speciale eenheden stonden paraat.
Er werden 128 manschappen ingezet, nog los van het beveiligingsteam van Wilders. Er was ook een waterkanon, een drone, en cavalerie.
Wij verstaan wel dat er nodige maatregels te treffen zijn binnen dit kader. Maar zelfs dan nog lijken deze voor de leek buiten proportie.
Mag ik vragen op welke precedenten, welk niveau van nationale en/of persoonlijke dreiging voor Wilders of anderen en/of welk aantal ‘slapende terroristen in Aalst’ men zich gebaseerd heeft om deze uitzonderlijke veiligheidsmaatregelen te treffen?
Hoelang was de stad op de hoogte van dit bezoek, waarom werden de omwonenden niet beter verwittigd en wat was het prijskaartje van dit bezoek voor de stad Aalst?
Jaarrekening 2023 - De boekhouding van boekjaar 2023 is afgesloten door de financieel directeur. In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Jaarrekening 2023 - De boekhouding van boekjaar 2023 is afgesloten door de financieel directeur. In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten. Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn(OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De financieel directeur dient minimaal jaarlijks aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn ofwel mondeling ofwel schriftelijk toelichting te geven over het debiteurenbeheer dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer. De term " in volle onafhankelijkheid " betekent dat de raad in tegenstelling tot de andere opdrachten van de financieel directeur hier toezicht uitoefent.
Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022. Aanpassing 6 / 2020-2025 werd vastgesteld op 20 december 2022 en aanpassing 7 / 2020-2025 werd vastgesteld op gemeenteraad van 27 juni 2023. Aanpassing 8 werd vastgesteld op de gemeenteraad van 19 december 2023. In deze aanpassing meerjarenplan zitten ook de transactiekredieten vervat m.b.t. investeringen die werden overgeheveld van 2023 naar 2024 en dit werd goedgekeurd op het vast bureau van 04 maart 2024.
De aanpassing meerjarenplan 9 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:
strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.
Artikel 8 van de pensioenovereenkomst tussen het lokaal overheidsbedrijf Aalst en Ethias voorziet dat het toezichtscomité jaarlijks haar goedkeuring verleent aan het jaarverslag. Het comité kwam samen op vrijdag 17 mei 2024. Het jaarverslag wordt ter kennisgeving aan de raad voorgelegd.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid jaarlijks over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.
Met het oog op de start van het nieuwe schooljaar 2024-2025 dienen een aantal aanpassingen aan het retributiereglement onderwijs doorgevoerd te worden.
Om de vlotte leesbaarheid van het retributiereglement te waarborgen wordt het huidige reglement van 26 mei 2020, met latere wijzigingen, opgeheven en vervangen door een volledig nieuw reglement.
Bij mail van 13 mei 2024 liet raadslid Anja De Gols weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vlaams Belang en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn. De gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn nam hier akte van in zitting van 28 mei 2024.
Naar aanleiding van de ontslagmail van mevrouw Anja De Gols uit de fractie, beslist fractie Vlaams Belang om het mandaat van Anja De Gols als lid in de Raad van Bestuur SportAG een einde te doen nemen, en daarbij de heer Guy Claus voor te dragen voor de verdere invulling van deze functie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit voorgedragen lid te benoemen in de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf SportAG.
De N-VA-fractie wenst het ontslag mee te delen van de heer Gunther De Leeuw als lid van de adviesraad Feestcomité. Er dient een nieuw lid aangesteld te worden.
Op 24 mei 2024 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Op 24 mei 2024 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2023 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad en vraagt aan de leden van de gemeenteraad hiervan kennis te nemen en dit positief te adviseren.
De stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet goedgekeurd worden door alle bestaande leden.
De algemene vergadering van Audio van 24 mei 2024 nam kennis van de beslissing inzake toetreding van acht lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging.
Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad nu deze beslissing formeel goed te keuren.
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2023 nam de de gemeenteraad akte van de data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024. Deze werden eveneens voorgesteld op de zitting van de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die plaatsvond op woensdag 4 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen nam akte van het voorstel op maandag 9 oktober 2023.
Wegens organisatorische redenen (installatievergadering in functie van de beleidswissel op 3 december 2024) dringt een wijziging in datum van de raad van november zich op. Voor een optimale werking zal de raad doorgaan op dinsdag 19 november 2024 om 19 uur in plaats van op dinsdag 26 november 2024.
Bij mail van 14 juni 2024 werd een verzoekschrift ingediend met volgende vraag:
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Bij mail en aangetekende brief d.d. 14 juni 2024 werd door Gerardo NV een schrijven ingediend dat als een verzoekschrift in de zin van het Decreet Lokaal Bestuur kan worden beschouwd, met volgende vraag:
de agendering van een punt op de gemeenteraad van 25 juni 2024 houdende de heroverweging van het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 betreffende een convenant in het kader van de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, in de zin dat de weigering van de convenant zou worden vervangen door een goedkeuring.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf een jaarverslag op. De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 5 juni 2024 het jaarverslag 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2023 goed te keuren.
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 5 juni 2024 de jaarrekening BBC 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening BBC 2023.
Op basis van artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de Statutaire jaarrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 5 juni 2024 de Statutaire jaarrekening 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad goedkeuring over de Statutaire jaarrekening 2023. De leden van de gemeenteraad worden ook verzocht akte te nemen van het verslag van de bedrijfsrevisor.
Er dient een politieverordening te worden uitgevaardigd houdende het verplicht gebruik door de horeca van herbruikbaar eet-en drinkgerei tijdens het Criterium op maandag 22 juli 2024 vanaf 15 uur tot en met dinsdag 23 juli 2023 6 uur op het grondgebied van de stad Aalst.
Nadat eerder de aanvraag voor een licentievergunning van SC Eendracht Aalst voor 1e Nationale Afdeling geweigerd werd, wijst alles er heden op dat de aanvraag voor 2e dan wel 3e Nationale Afdeling eveneens niet verleend zal worden. Nadat vzw Sportclub Eendracht Aalst eerder door de stad in gebreke gesteld werd hier duiding over te verlenen, waarop geen reactie kwam, is het aan de orde de lopende beheersovereenkomst te beëindigen op grond van artikel 3.
Bij aanvang van de zitting werd met 32 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De lopende beheersovereenkomst bepaalt dat de huurovereenkomst van rechtswege ontbonden wordt indien de voetbalactiviteiten in het jeugdcomplex Zandberg niet langer ten dienste staan van de jeugdwerking ten voordele van de Aalsterse bevolking. Op grond van de feiten van de voorbije maanden, in een tijdspanne van november 2023 tot juni 2024, is het aan de orde de lopende beheersovereenkomst te beëindigen op grond van artikel 3.
Bij aanvang van de zitting werd met 32 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.
De steeds sneller evoluerende digitalisering stelt de personeelsleden van stad en OCMW Aalst voor een aantal mogelijkheden en uitdagingen.
De digitalisering heeft impact op de kwaliteit en efficiëntie van de dienstverlening maar brengt bovendien ook het risico met zich mee dat een grote groep medewerkers voor een onoverbrugbare digitale kloof komt te staan.
Om zowel de kwaliteit van de dienstverlening als de digitale inclusie te garanderen bieden stad en OCMW Aalst als werkgever daarom aan haar werknemers verschillende hulpmiddelen voor digitalisering aan, en dit onder de vorm van licenties, laptops, mobiele telefonie en/of een digitaliseringsvergoeding. Aangezien deze hulpmiddelen vanuit de werkgever toegewezen worden aan de werknemers moet een duidelijk kader bestaan waarin de rechten en plichten voor werkgever en werknemer duidelijk bepaald zijn.
Dit kader, dat de rechten en plichten van zowel werkgever als werknemer omvat, werd samengevoegd onder de vorm van een reglement "hulpmiddelen voor digitalisering".
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht het reglement "hulpmiddelen voor digitalisering" voor stad en OCMW Aalst vast te stellen.
ln functie van de financiële verantwoording van de Energiehuis BEA aan de gemeenteraad, dient er jaarlijks een financieel verslag opgemaakt te worden. Dit financieel verslag bestaat uit enerzijds de jaarrekening, de verslaggeving van de bestuursorganen waarbinnen de rekeningen en het budget werden goedgekeurd en het verslag van de revisor. Dit financieel verslag werd goedgekeurd door de revisor en aansluitend voorgelegd en goedgekeurd door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van de Energiehuis BEA op 6 juni 2024. Heden wordt dit financieel verslag, inclusief de jaarrekening, ter kennisgeving voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 28 mei 2024 kunnen worden goedgekeurd.