Terug gemeenteraad

di 25/06/2024 - 20:00 Belfort

Hoogdringende punten

  • Nadat eerder de aanvraag voor een licentievergunning van SC Eendracht Aalst voor 1e Nationale Afdeling geweigerd werd, wijst alles er heden op dat de aanvraag voor 2e dan wel 3e Nationale Afdeling eveneens niet verleend zal worden. Nadat vzw Sportclub Eendracht Aalst eerder door de stad in gebreke gesteld werd hier duiding over te verlenen, waarop geen reactie kwam, is het aan de orde de lopende beheersovereenkomst te beëindigen op grond van artikel 3.


    Bij aanvang van de zitting werd met 32 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • De lopende beheersovereenkomst bepaalt dat de huurovereenkomst van rechtswege ontbonden wordt indien de voetbalactiviteiten in het jeugdcomplex Zandberg niet langer ten dienste staan van de jeugdwerking ten voordele van de Aalsterse bevolking. Op grond van de feiten van de voorbije maanden, in een tijdspanne van november 2023 tot juni 2024, is het aan de orde de lopende beheersovereenkomst te beëindigen op grond van artikel 3.


    Bij aanvang van de zitting werd met 32 stemmen voor, 0 tegen, bij 0 onthoudingen en 2 blanco stemmen beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Bij mail en aangetekende brief d.d. 14 juni 2024 werd door Gerardo NV een schrijven ingediend dat als een verzoekschrift in de zin van het Decreet Lokaal Bestuur kan worden beschouwd, met volgende vraag:

    de agendering van een punt op de gemeenteraad van 25 juni 2024 houdende de heroverweging van het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 betreffende een convenant in het kader van de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, in de zin dat de weigering van de convenant zou worden vervangen door een goedkeuring.

    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.


    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

Openbare zitting

DIENSTVERLENING

Personeel en organisatie

Dienst- en adviesverlening Mens, Ruimte, Strategie, VZW BEA en kabinetten
  • Op 28 mei 2024 besliste de gemeenteraad om Johan-Nikolaas VAN HOEFS te bevorderen met ingang van 1 juli 2024 als voltijds statutair financieel directeur en als bijzonder rekenplichtige van de eengemeentepolitiezone Aalst, die van rechtswege voortvloeit uit de decretale graad van financieel directeur. 

    Artikel 163 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt: na hun aanstelling leggen de algemeen directeur, de adjunct-algemeen directeur en de financieel directeur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed af in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen." 

    Overeenkomstig artikel 163 van het Decreet Lokaal Bestuur dient Johan-Nikolaas VAN HOEFS die werd bevorderd tot voltijds statutair financieel directeur de eed af te leggen op de gemeenteraad van 25 juni 2024.

Politiezone Aalst 5440

Srt M&O

Algemeen

Goedkeuring verslag openbare zitting

Management team

Management team

Algemeen
  • Elk jaar, op uiterlijk 30 juni, dienen we over organisatiebeheersing te rapporteren aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.  

    Conform het Decreet Lokaal bestuur (art. 303§3) en het reglement klachtenbehandelingssysteem goedgekeurd op de raad van 23 juni 2020 wordt een rapportage van de klachten ter kennis gegeven aan de leden van de raad. Het blijft een aandachtspunt dat diensten klachten doorgeven aan de klachtencoördinator zodat deze kunnen geregistreerd worden. 


Politiezone Aalst 5440

Personeel

Rekrutering (PZ)

Financiën

Algemeen
  • Het dossier van de rekening 2023 bestaat uit drie delen: de jaarrekening 2023, de begrotingsrekening 2023 en het verslag van de begrotingsrekening 2023.

  • De politiebegroting 2024 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 28 november 2023. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2024 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.

  • Het dossier van de politiebegroting 2025 bestaat uit de volgende delen:

    • de begroting 2025
    • het verslag
    • de personeelslijst
    • de tabel van de leningen
    • het advies van de begrotingscommissie van 14 juni 2024 ingesteld bij artikel 11 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het Algemeen Reglement op de Boekhouding van de Lokale Politie en door de gemeenteraad.

Logistiek

Overheidsopdrachten
  • De opdracht omvat:

    • 2 Racks APC Schneider
    • Modulaire stroomverdeling APC Schneider voor de racks
    • Inrow cooling 3x 27kW dual coil CW/DX Economizer met koelleidingen tot op het dak
    • Hot aisle containment systeem
    • Gasblussing IG55 met silent nozzles incl. ANPI Keuring
    • Noodstroomaggregaat IVECO 100kVA
    • De volledige elektrische installatie vetrekkende vanaf een vertrek 250A/400V in het ALSB van het AC Stad Aalst
    • UPS 2x Galaxy VS 40kVA APC Schneider
    • Stroomsnoeren en patchcords
    • Gestructureerde bekabeling Fiber en koper
    • Stroomsnoeren en patchcords
    • Koeltechniek voor 3 dual coil systemen
    • Uitbreiding staalstructuur dak ifv plaatsing diesel generator
    • Gaaswand tussen technische ruimte en server ruimte
    • Installatiediensten en projectmanagement
    • Assistentie bij verhuis tijdens het weekend
    • Onderhoudscontracten op 5 jaar

    Raming: 169 251,21 EUR excl. btw of 204 793,96 EUR incl. btw.
    Budgetlijn: 33000/742-53
    Gunningswijze: artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen)

    De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand de gemeenteraad

MENS

Samenleving

Veiligheid
  • De Wet tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet van 11 december 2023 werd op 29 december 2023 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

    Bij omzendbrief obov2014019 dd. 8 januari 2020 met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties en de wijzigingen die aangebracht zijn in de bestaande protocolakkoorden niet-verkeer en verkeer, heeft het parket van de procureur des Konings Oost-Vlaanderen de protocolakkoorden gewijzigd. 

    De wijzigingen aan de protocolakkoorden GAS werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2024.

    Het is aangewezen de GAS-codex en de Bijzondere GAS-codex verkeer aan te passen.

    Bijkomend worden een aantal bepalingen gewijzigd en toegevoegd teneinde tegemoet te komen aan de behoeften van stadsdiensten en politie.

Onderwijs

Stedelijk onderwijs
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Ingevolge wijzigingen in de onderwijsregelgeving dient het arbeidsreglement te worden aangepast aan gewijzigde of aangevulde onderrichtingen.

  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Bij de oprichting van leersteuncentrum Dender op 1 september 2023 was het nog niet mogelijk om een arbeidsreglement voor de personeelsleden van het leersteuncentrum vast te leggen. Daarom wordt nu een arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel van het leersteuncentrum Dender voorgelegd om in werking te laten treden vanaf 1 september 2024. 

  • Ingevolge enkele voorgestelde wijzigingen dient het schoolreglement van de Academie voor Beeldende Kunsten, kunstsecundair onderwijs, met ingang van het schooljaar 2024-2025 te worden aangepast. Het voorstel van het aangepaste schoolreglement wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 juni 2024.

  • Ingevolge enkele voorgestelde wijzigingen dient het schoolreglement van het stedelijk basisonderwijs met ingang vanaf het schooljaar 2024-2025 te worden aangepast. Het voorstel van het aangepaste schoolreglement wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 juni 2024.

Carnaval

Evenementen

Ontwikkeling

Huis van het Kind
Kinderdagverblijven
  • Op 1 januari 2024 wijzigden de voorrangsregels voor kinderopvang met inkomenstarief. De nieuwe regels gelden vanaf 1 april 2024 en hebben impact op het huishoudelijk reglement van de stedelijke kinderdagverblijven, gezins- en groepsopvang. Dit betekent enerzijds dat het huidig huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst voor de groeps- en gezinsopvang navenant worden aangepast. Daarnaast zijn er nog een aantal tekstuele wijzigingen die we meteen wensen door te voeren, opgelegd door Agentschap Opgroeien.

RUIMTE

Omgevingsbeleid

Mobiliteit

Coördinatie ruimte

Algemeen

Economie en zorginnovatie

Economie
  • Artikel 21 van de statuten van de projectvereniging 'Hoperfgoed' (intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en zonder beheersopdracht) verplicht de goedkeuring van het verslag van de accountant en het voorleggen van de boekhoudkundige stukken aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

    Accountant Moore Finance & Tax BV, Kwalestraat 119 a te 9320 Nieuwerkerken-Aalst stelde per 31 december 2023 het definitief accountantsrapport voor het boekjaar 2023 op.

    Het accountantsrapport werd door de raad van bestuur van de projectvereniging op 7 mei 2024 goedgekeurd.

    Na goedkeuring door de gemeenteraden van Asse, Affligem, Opwijk en Aalst zal de jaarrekening door de accountant worden neergelegd bij de Nationale Bank.

Vergunningen en wonen

Algemeen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Op 8 juni mocht Aalst de heer Geert Wilders verwelkomen als een verrassingsact voor een slotcongres van Vlaams Belang.

    De komst van Wilders ging gepaard met stevige veiligheidsmaatregelen: het verkeer rond  de locatie werd omgeleid en politie was in groten getale aanwezig, vooral van de lokale politie, maar ook federale politie. Ook een hondenbrigade, verkeersbrigade en de speciale eenheden stonden paraat.

    Er werden 128 manschappen ingezet, nog los van het beveiligingsteam van Wilders. Er was ook een waterkanon, een drone, en cavalerie.

    Wij verstaan wel dat er nodige maatregels te treffen zijn binnen dit kader. Maar zelfs dan nog lijken deze voor de leek buiten proportie.

    Mag ik vragen op welke precedenten, welk niveau van nationale en/of persoonlijke dreiging voor Wilders of anderen en/of welk aantal ‘slapende terroristen in Aalst’ men zich gebaseerd heeft om deze uitzonderlijke veiligheidsmaatregelen te treffen?

    Hoelang was de stad op de hoogte van dit bezoek, waarom werden de omwonenden niet beter verwittigd en wat was het prijskaartje van dit bezoek voor de stad Aalst?

DIENSTVERLENING

Financiën

Aanrekenen en boekhouding
  • Jaarrekening 2023  - De boekhouding van boekjaar 2023  is afgesloten door de financieel directeur.  In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten.  Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.

    In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

  • Jaarrekening 2023  - De boekhouding van boekjaar 2023  is afgesloten door de financieel directeur.  In BBC 2020 zijn de budgettaire en algemene boekhouding onlosmakelijk met elkaar verbonden in één geïntegreerd registratiesysteem. Dat betekent dat beide boekhoudingen perfect op elkaar moeten aansluiten.  Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn(OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld. Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen. 

    In het Decreet over het lokaal bestuur en haar wijzigingen wordt in titel 4, hoofdstuk 1, afdeling 1 algemeen bepaald dat het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn zijn. De beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vormen één geïntegreerd geheel.

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

Debiteurenbeheer
  • De financieel directeur dient minimaal jaarlijks aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn ofwel mondeling ofwel schriftelijk toelichting te geven over het debiteurenbeheer dat onder zijn verantwoordelijkheid valt. De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer. De term " in volle onafhankelijkheid " betekent dat de raad in tegenstelling tot de andere opdrachten van de financieel directeur hier toezicht uitoefent.

Budget
  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021. Aanpassing 4 / 2020-2025 werd vastgesteld op 21 december 2021 en aanpassing 5 /2020-2025 werd vastgesteld op raad van 28 juni 2022.  Aanpassing 6 / 2020-2025 werd vastgesteld op 20 december 2022 en aanpassing 7 / 2020-2025 werd vastgesteld op gemeenteraad van 27 juni 2023. Aanpassing 8 werd vastgesteld op de gemeenteraad van 19 december 2023. In deze aanpassing meerjarenplan zitten ook de transactiekredieten vervat m.b.t. investeringen die werden overgeheveld van 2023 naar 2024 en dit werd goedgekeurd op het vast bureau van 04 maart 2024.

    De aanpassing meerjarenplan 9 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.


  • Artikel 8 van de pensioenovereenkomst tussen het lokaal overheidsbedrijf Aalst en Ethias voorziet dat het toezichtscomité jaarlijks haar goedkeuring verleent aan het jaarverslag. Het comité kwam samen op vrijdag 17 mei 2024. Het jaarverslag wordt ter kennisgeving aan de raad voorgelegd.

  • De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid jaarlijks over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen.

Belastingen

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Bij mail van 13 mei 2024 liet raadslid Anja De Gols weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vlaams Belang en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.  De gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn nam hier akte van in zitting van 28 mei 2024.

    Naar aanleiding van de ontslagmail van mevrouw Anja De Gols uit de fractie, beslist fractie Vlaams Belang om het mandaat van Anja De Gols als lid in de Raad van Bestuur SportAG een einde te doen nemen, en daarbij de heer Guy Claus voor te dragen voor de verdere invulling van deze functie.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit voorgedragen lid te benoemen in de Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf SportAG.

  • De N-VA-fractie wenst het ontslag mee te delen van de heer Gunther De Leeuw als lid van de adviesraad Feestcomité. Er dient een nieuw lid aangesteld te worden.

  • Op 24 mei 2024 vond de algemene vergadering plaats van welzijnsvereniging Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.

  • Op 24 mei 2024 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2023 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad en vraagt aan de leden van de gemeenteraad hiervan kennis te nemen en dit positief te adviseren.

  • De stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet goedgekeurd worden door alle bestaande leden.

    De algemene vergadering van Audio van 24 mei 2024 nam kennis van de beslissing inzake toetreding van acht lokale besturen als nieuwe leden van de vereniging.

    Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad nu deze beslissing formeel goed te keuren.

  • Op de gemeenteraad van 24 oktober 2023 nam de de gemeenteraad akte van de data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024. Deze werden eveneens voorgesteld op de zitting van de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters, die plaatsvond op woensdag 4 oktober 2023.  Het college van burgemeester en schepenen nam akte van het voorstel op maandag 9 oktober 2023.

    Wegens organisatorische redenen (installatievergadering in functie van de beleidswissel op 3 december 2024) dringt een wijziging in datum van de raad van november zich op. Voor een optimale werking zal de raad doorgaan op dinsdag 19 november 2024 om 19 uur in plaats van op dinsdag 26 november 2024.

  • Bij mail van 14 juni 2024 werd een verzoekschrift ingediend met volgende vraag:

    • Kan er een volwaardig verplaatsbaar podium voor de Aalsterse verenigingen en de talloze activiteiten in onze stad beschikbaar gesteld worden met een breedte (vooraanzicht) van 10 meter.   Dit o.a. voor het jaarlijkse wereldfeest van vzw Casa Del Mundo op het plein van de Oude Vismarkt, pikkeling, avondmarkten, buurtfeesten, topdagen, Cirk, dag van de jeugdbewegingen, concerten van fanfares, het na-tour criterium,... waar een groter podium van minstens 10 meter kan gebruikt worden. 

    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.

  • Bij mail en aangetekende brief d.d. 14 juni 2024 werd door Gerardo NV een schrijven ingediend dat als een verzoekschrift in de zin van het Decreet Lokaal Bestuur kan worden beschouwd, met volgende vraag:

    de agendering van een punt op de gemeenteraad van 25 juni 2024 houdende de heroverweging van het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2024 betreffende een convenant in het kader van de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, in de zin dat de weigering van de convenant zou worden vervangen door een goedkeuring.

    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.


    Bij aanvang van de zitting werd unaniem beslist dit agendapunt toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting.

  • Op basis van artikel 21 van de beheersovereenkomst stelt het autonoom gemeentebedrijf een jaarverslag op. De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 5 juni 2024 het jaarverslag 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad het jaarverslag 2023 goed te keuren.

  • Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 5 juni 2024 de jaarrekening BBC 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening BBC 2023.

  • Op basis van artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de Raad van Bestuur van een autonoom gemeentebedrijf de Statutaire jaarrekening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De Raad van Bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) stelde op 5 juni 2024 de Statutaire jaarrekening 2023 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad goedkeuring over de Statutaire jaarrekening 2023.  De leden van de gemeenteraad worden ook verzocht akte te nemen van het verslag van de bedrijfsrevisor.

Juridische zaken

Coördinatie dienstverlening

Algemeen
  • De steeds sneller evoluerende digitalisering stelt de personeelsleden van stad en OCMW Aalst voor een aantal mogelijkheden en uitdagingen.

    De digitalisering heeft impact op de kwaliteit en efficiëntie van de dienstverlening maar brengt bovendien ook het risico met zich mee dat een grote groep medewerkers voor een onoverbrugbare digitale kloof komt te staan.

    Om zowel de kwaliteit van de dienstverlening als de digitale inclusie te garanderen bieden stad en OCMW Aalst als werkgever daarom aan haar werknemers verschillende hulpmiddelen voor digitalisering aan, en dit onder de vorm van licenties, laptops, mobiele telefonie en/of een digitaliseringsvergoeding. Aangezien deze hulpmiddelen vanuit de werkgever toegewezen worden aan de werknemers moet een duidelijk kader bestaan waarin de rechten en plichten voor werkgever en werknemer duidelijk bepaald zijn.

    Dit kader, dat de rechten en plichten van zowel werkgever als werknemer omvat, werd samengevoegd onder de vorm van een reglement "hulpmiddelen voor digitalisering".

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt verzocht het reglement "hulpmiddelen voor digitalisering" voor stad en OCMW Aalst vast te stellen.

VZW BEA

vzw BEA

Algemeen
  • ln functie van de financiële verantwoording van de Energiehuis BEA aan de gemeenteraad, dient er jaarlijks een financieel verslag opgemaakt te worden. Dit financieel verslag bestaat uit enerzijds de jaarrekening, de verslaggeving van de bestuursorganen waarbinnen de rekeningen en het budget werden goedgekeurd en het verslag van de revisor. Dit financieel verslag werd goedgekeurd door de revisor en aansluitend voorgelegd en goedgekeurd door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van de Energiehuis BEA op 6 juni 2024. Heden wordt dit financieel verslag, inclusief de jaarrekening, ter kennisgeving voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting


Publicaties