Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

2024_CBS_05058 - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer. Instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van het veegplan. - Beslissing

college van burgemeester en schepenen
ma 18/11/2024 - 13:00 AC Foyer
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Christoph D'Haese, burgemeester; Karim Van Overmeire, schepen; Jean Jacques De Gucht, schepen; Caroline De Meerleer, schepen; Katrien Beulens, schepen; Maarten Blommaert, schepen; Sarah Smeyers, schepen; Wim Leerman, algemeen directeur

Verontschuldigd

Matthias De Ridder, schepen

Secretaris

Wim Leerman, algemeen directeur

Voorzitter

Christoph D'Haese, burgemeester
2024_CBS_05058 - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer. Instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van het veegplan. - Beslissing 2024_CBS_05058 - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer. Instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van het veegplan. - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Het “veegplan” omvat een gecoördineerde uitvoering van diverse onderhoudstaken aan het openbaar domein in een aantal straten in Aalst-centrum, waar veelal parkeerverbod voor nodig is:


· Vegen straatgoten en straat: dit is niet enkel van belang om de stad rein te houden, maar is ook een belangrijke preventieve maatregel in het kader van onkruidbestrijding (uitvoering door team Stadsreiniging)

· Ruimen straatkolken (grotendeels door een hiervoor aangeduide aannemer, deels door team Stadsreiniging)

· Eventueel onderhoud aan bomen of andere groenvoorzieningen (door team Groenonderhoud)

· Eventuele herstellingen aan wegen (door team Wegen en signalisatie)

Op het college van 30 november 2015 werd een eerste keer een tijdelijke politieverordening goedgekeurd voor het veegplan, voor de straten waar het veegplan werd uitgevoerd in de periode november 2015 tot januari 2016. 

Dit was een proefproject, waarbij deze werken voor het eerst ruim op voorhand werden ingepland. 

Dit proefproject is perfect geslaagd: elk onderdeel werd geheel volgens planning uitgevoerd.

Momenteel is een nieuw veegplan opgesteld, waar het ruimen zal worden uitgevoerd van januari tot december 2025.

In functie van deze werkzaamheden, dient in de betrokken straten een parkeerverbod ingesteld te worden. De borden voor het parkeerverbod worden 4 werkdagen voorafgaand aan de uitvoering van de onderhoudswerken geplaatst door de medewerkers van het team Stadsreiniging. Deze tijdelijke verkeersmaatregel geeft aanleiding tot het vaststellen van een tijdelijke verordening op de
politie over het wegverkeer. Door dergelijke werken ruim op voorhand in te plannen, kan dit beter ingepast worden in de planning
van de verschillende diensten die hier aan mee werken. Een ander belangrijk voordeel is dat hierover ook uitgebreidere communicatie mogelijk is.

Bij het vorige veegplan is dat nog niet gebeurd aangezien dat enkel als proefproject diende.

Doordat dat eerste veegplan perfect volgens planning kon worden uitgevoerd, kan nu de volgende stap gezet worden om hierover uitgebreider te communiceren, door dit bijvoorbeeld op de website van de stad te vermelden.

Zo kunnen burgers ruim op voorhand op de website terugvinden wanneer in hun straat de kolken en goten gereinigd worden en hiertoe parkeerverbod wordt ingesteld.

In deze communicatie kan ook een aspect opgenomen worden omtrent het onkruidvrij houden van de voetpaden. Conform het politiereglement (Art. 145) geldt: “De eigenaar en/of huurder van een grond palend aan de openbare weg en voor dewelke een voetpad of een verhoogde berm is aangelegd, dient deze in zodanige staat te onderhouden dat het gebruik ervan door de voetgangers op geen enkele wijze gehinderd wordt, zelfs niet door onkruid, aanplantingen of gewassen die op zijn grond staan”.

Het onkruidvrij houden van voetpaden is dus een taak van de aanpalende eigenaars.

Dienst Onderhoud openbaar domein en logistiek stelt voor om dit steeds mee te vermelden in communicatie over het veegplan, zodat niet enkel de straat en straatgoot onkruidvrij wordt gehouden maar ook de voetpaden.

Juridische grondslag

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie op het wegverkeer.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, §1, 2e lid en artikel 5, §1, 2e lid.

Het Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en bekostiging van de verkeerstekens.

De Omzendbrief MOB/2009/01 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In het kader van de uitvoering van het veegplan van de dienst Onderhoud openbaar domein en logistiek, wordt een tijdelijk parkeerverbod ingesteld in de straten en op de dagen vermeld in de bijlage bij deze beslissing.

Artikel 2

Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers met de toepasselijke verkeersborden.

Artikel 3

Over dit veegplan actief te communiceren, en daarbij ook de burgers te wijzen op de verplichting om hun eigen voetpad onkruidvrij te houden conform politiereglement. Daarbij is het gebruik van pesticiden verboden volgens het milieuhandhavingsbesluit van de Vlaamse Regering dd.12 december 2008 en de daaropvolgende wijzigingen.