In bepaalde wisselende stadsdelen is er een problematiek van overlast waaronder openbare dronkenschap, verbaal en/of fysiek geweld met tot gevolg verstoringen van de openbare orde en veiligheid.
Deze problematiek gaat vaak gepaard met samenscholingen in bepaalde stadsdelen dewelke nauwkeurig aangeduid zijn op bijgevoegde kaart.
Dit tijdelijk politiereglement slaat hic et nunc op de volgende stadsdelen:
De straten zijn duidelijk vermeld in artikel 2 van dit besluit.
Er zijn verschillende bewoners uit voormelde stadsdelen die hun zorgen uitten over openbare ordeverstoringen en/of openbare overlast zoals openbare dronkenschap, verbaal en/of fysiek geweld, vernielingen en ongepast gedrag opzichtens buurtbewoners en voorbijgangers.
Dat blijkt vooreerst onder andere uit een petitie die een aantal bewoners hebben overhandigd aan de burgemeester om aan te dringen op de noodzaak tot het nemen van maatregelen. Uit deze petitie kunnen we afleiden dat de tijd dringt. Een aantal van hen geeft aan zelf het heft in eigen handen te willen nemen in de toekomst, indien er geen oplossing vanuit de stad geleverd wordt. Op dergelijke escalatie van “het recht in eigen handen te willen nemen” dient te worden ingegrepen, nu politie over het geweldsmonopolie beschikt, omdat onze democratie dit zo wil.
De politie verklaart vervolgens eveneens dat uit hun gegevens blijkt dat er de laatste tijd een stijging merkbaar is van de overlastproblematiek in de 2 voornoemde stadsdelen. Uit het overzicht van de verschillende interventies blijkt dat 26 procent van de interventies inzake groepsgerelateerde feiten plaatsvinden binnen de perimeter. We zien binnen de perimeter ook een snellere stijging van interventies ten opzichte van de rest van het grondgebied.
Er kan bovendien ook verwezen worden naar verschillende publicaties die gewag maken van openbare orde verstoringen en/of openbare overlast in de genoemde stadsdelen. Heel wat krantenartikels benadrukken dan ook de stijgende onveiligheidgevoelens bij de Aalsterse inwoners in deze buurten. Ook oproepen tot verzamelen van jeugdbendes om samen te kunnen vechten zorgen voor extra alertheid.
De stad Aalst ondernam tenslotte reeds verschillende initiatieven om de leefbaarheid en de veiligheid te verbeteren in de hele stad, de genoemde stadsdelen incluis. Er werd voornamelijk ingezet op vlak van jongerengeweld, sociale overlast en drugsproblematiek.
De reeds ondernomen initiatieven door stad Aalst:
Tussen 23/6/23 en 9/7/23 werden er bij de lokale politie, 4 dagen per week, 2 extra ploegen en 1 operator van de stadscamera's, ingezet dewelke exclusief naar KRO en de stationsbuurt georiënteerd werden. De ploegen werden aangestuurd door de camera-operator om de juiste persoon aan te spreken / verbaliseren die zich schuldig maakte aan het plegen van overlast.
Sinds eind juni 2023 vonden er extra patrouilles door de wijk KRO plaats, met de bedoeling om een band te krijgen met de jongeren. De politie treedt preventief op door in dialoog te gaan met de jongeren en hun bewust proberen te maken van de overlast.
Sinds midden 2021 worden in het kader van het project overlast, binnen het Zonaal Veiligheidsplan, op vrijdag- en zaterdagnachten overlastacties georganiseerd. Op vrijdagnacht van 21u30 tot 06u30 en zaterdagnacht van 20 u tot 4 u, telkens met 2 medewerkers (waaronder nagenoeg altijd 1 hondengeleider).
Er werden overlastacties georganiseerd door de lokale politie;
Omgeving station:
Omgeving KRO:
Uit herhaalde en identieke vaststellingen van de lokale politie blijkt dat samenscholing één van de belangrijkste oorzaken is van verstoring van de openbare orde en/of overlast, zodat dit tijdelijk politiereglement zich opdringt.
Extra info
Reglementering
Overeenkomstig artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven , met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.
Situatie Aalst
Deze overlast neemt de vorm aan van inbreuken op de openbare veiligheid (vechtpartijen) evenals van ongepast gedrag ten aanzien van de buurtbewoners en voorbijgangers (intimidatie). Dit alles vergroot het onveiligheidsgevoel in de openbare ruimte en in het bijzonder in de voormelde straten.
Het leven van de buurtbewoners en voorbijgangers wordt ernstig verstoord en hun rust en hun veiligheid is onvoldoende verzekerd.
Voorgaande initiatieven blijken evenwel noch voldoende, noch het gewenste effect te hebben op de leefbaarheid en de veiligheid in de genoemde stadsdelen. Uit het overzicht van de verschillende interventies blijkt dat 26 procent van de interventies inzake groepsgerelateerde feiten plaatsvinden binnen de perimeter. We zien binnen de perimeter ook een snellere stijging van interventies ten opzichte van de rest van het grondgebied.
Recent ontving ik volgende informatie van de politie : "Het is duidelijk dat de handelaren de situatie niet meer pikken en op het randje staan om zelf actie te ondernemen... Een gevoel van wanhoop wat hen kan overtuigen om het heft zelf in handen te nemen... de bom staat meer dan ooit op barsten. De handelaren delen ons mede dat de overlast sinds enkele weken nog verslechterd is. Zo worden de handelaren en hun gezinnen dagelijks bedreigd door de hangjongeren. De jongeren zijn sinds kort begonnen met belletje trek te spelen in het midden van de nacht om de gezinnen wakker te houden. Wanneer deze hierop worden aangesproken door de handelaren krijgen deze te horen dat de straat van hun is, en dat zij maar dienen te vertrekken."
Uit voorgaande blijkt duidelijk dat de voornoemde stadsdelen momenteel kunnen worden beschouwd als plaatsen waar de openbare orde wordt bedreigd.
Voorstel
Het is aangewezen dringend een tijdelijk politiereglement ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod in te voeren ter bestrijding van de overlast en verstoring van op de openbare orde. Dit in de openbare ruimte, 24u/24 en binnen de hierboven en in het tijdelijk politiereglement bepaalde modaliteiten.
Het samenscholingsverbod is een extra maatregel die de burgemeester bij hoogdringendheid kan nemen om de leefbaarheid in een wijk/buurt te verbeteren.
Opdat opgetreden kan worden tegen het miskennen van het samenscholingsverbod, is het noodzakelijk de mogelijkheid te creëren de miskenning van dit verbod te sanctioneren met een gemeentelijke administratieve sanctie zoals voorzien in de Gascodex.
De maatregel is beperkt in de tijd en zal geëvalueerd worden op de commissie veiligheid.
De maatregel is dringend aangezien de openbare rust ernstig is verstoord en verder uitstel gevaar of schade kan opleveren voor de inwoners en handelaars van de voornoemde stadsdelen.
De Nieuwe Gemeentewet en in het bijzonder de artikelen 119, 119bis en 134 §1;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Het Decreet Lokaal Bestuur en in het bijzonder artikel 40 ervan.
Er geldt een samenscholingsverbod binnen de perimeter bepaald in artikel 2 voor groepen van 4 of meer personen die zich zonder duidelijk verklaarbare reden in de openbare ruimte bevinden.
Het samenscholingsverbod geldt binnen de hieronder opgesomde straten en op het plan aangeduide perimeter.
1 Meistraat Korte moutstraat
Appelstraat Laborstraat
Bergemeersenstraat Lazaretstraat
Bevrijdigingsstraat Leo Gheeraerdtslaan
Binnenstraat t.e.m. nrs. 135 en 170 Liefdadigheidstraat
Bleekveld Molendries
Bolleweg Moorselbaan t.e.m. nrs. 152 en 169
Borluutstraat Moutstraat
Bredestraat t.e.m. nrs. 53 en 66 Nieuwbrugstraat
Brouwerijstraat Onze Lieve Vrouwplein nrs. 13 t.e.m. 23
Dokter De Moorstraat Pastoor Lauwereysstraat
Doolhofstraat Pierre Corneliskaai
Drie Sleutelsstraat Pieter Daensstraat
Frans Breckpotwijk Politieke Gevangenenstraat
Fritz De Wolfkaai Polydoor De Paepestraat
Gasthuisstraat Rapenstraat
Groenstraat t.e.m. nrs. 107 en 120 Schuttersstraat
Hertshage Sint Vincentiusstraat
Hippoliet Meertwijk Sinte GudulastraatHoge Vesten Slotstraat
Hospitaalstraat Tramstraat
Houtkaai Treinstraat
Hoveniersplein Tulpstraat
Hoveniersstraat Twee Hagenstraat
Ingang Backaert Varkensmarkt
Jan Bijlstraat Verbrandhofstraat t.e.m. nrs. 34A en 37
Jan De Windtstraat Violettestraat
Jasmijnstraat Walstraat
Josse Ringoirkaai Weverijstraat
Klein Begijnhof Wijmenput
Korte Binnenstraat Zegepraalstraat
Albert Liénartstraat Graanmarkt
Bauwensplein Majoor Charles Claserstraat
Cumontstraat Statieplein
Dendermondse steenweg t.e.m. nrs. 35 en 74 Stationsstraat
Denderstraat incl. Zwartehoekbrug Vaartstraat incl. Sint-Annabrug
Dr. André Sierensstraat Van Geemstraatje
Esplanadeplein Van Wambekekaai
Esplanadestraat Veldstraat
Fabriekstraat Vooruitgangstraat
Gheeraerdtsstraat Werf incl. Werfplein
Jagerspad Tragel t.e.m. nrs. 22 en 33
Dit samenscholingsverbod geldt van 8 november 2023 tot de inwerkingtreding van het nog te nemen besluit van de gemeenteraad -thans gepland op 28 november 2023- m.b.t. het tijdelijk politiereglement, in casu te weten 28 november 2023 + max. 10 dagen publicatietermijn + 5 dagen afkondigingstermijn, zodoende tot ten laatste 13 december 2023.
Het samenscholingsverbod geldt voor iedereen die zich binnen de perimeter bepaald in artikel 2 bevindt.
Het samenscholingsverbod is niet van toepassing op de vergunde terrassen tijdens de openingsuren van de horeca-inrichtingen.
Het verbod is eveneens niet van toepassing op de door het gemeentebestuur vergunde, toegelaten of georganiseerde manifestaties, evenementen of activiteiten.
De uitzondering geldt enkel binnen de toegestane afbakening van het openbaar domein.
Aan de politie wordt de opdracht gegeven om het nodige te doen om te controleren of dit reglement wordt nageleefd.
Overeenkomstig de procedure bepaald in de wet van 24 juni 2013, betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, wordt bestraft met een administratieve boete de persoon die de bepalingen van dit reglement overtreedt.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur en wordt onmiddellijk van kracht.
Tegen dit besluit kan beroep worden ingesteld door binnen de 60 dagen na bekendmaking, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht.
Dit besluit zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 28 november 2023.