di 19/11/2024 - 19:30 belfort
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Politie Aalst wenst een nieuw flitstoestel aan te kopen voor de dienst AVC (Aalsters verwerkingscentrum).
Het toestel wordt aangekocht via de raamovereenkomst voor levering, installatie en uitbreiding van het stedelijk camerabewakingssysteem en bijhorende data gerelateerde diensten van de stad Kortrijk.
Kostprijs: 63 753,64 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/744-51 (MJP000113)
Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst stad Kortrijk
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
Politie Aalst wenst een toestel aan te kopen voor de identificatie en staalname van drugs.
Kostprijs: 36 699,30 EUR incl. btw
budgetlijn: 33000/744-51
Wijze van gunnen: plaatsing via raamcontract Politie Gent
Politie Aalst wenst drie combivoertuigen aan te kopen via het raamcontract van de Politiezone Antwerpen. Twee voertuigen zijn voor de dienst Interventie, het derde voertuig is een vervanging van een voertuig bij de dienst Verkeer. Het betreft volledig elektrische voertuigen.
Veth Automotive Belgium is als "Integrator" initieel in haar rol aangesteld voor de Politiezone Antwerpen.
Ten tijde van deze aanstelling is gesteld dat alle zones van Politie in België gebruik mogen maken van de diensten van de Integrator. Hierdoor wordt aan alle zones van Politie de mogelijkheid geboden om beroep te doen op dit raamcontract om te voorzien in de aanschaf, de ombouw, het onderhoud en aanvullende mobiliteitsdiensten op het gebied van mobiliteit.
Kostprijs: 350 856,02 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst van de Politiezone Antwerpen
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
Politie Aalst wenst een voertuig aan te kopen naar aanleiding van de verschuiving van een voertuig naar een andere dienst. Het betreft een 100% elektrisch voertuig, inclusief ombouw.
Kostprijs: 83 071,64 EUR incl. btw (voertuig) + 972,84 EUR (commissie uitvoerende administratie)
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: plaatsing via raamovereenkomst van de aankoopcentrale "gestroomd.be"
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
Politie Aalst wenst een commandovoertuig aan te kopen ter vervanging van het vorige commandovoertuig dat reeds uit dienst werd genomen wegens technische problemen.
Kostprijs: 172 511,07 EUR incl. btw
Budgetlijn: 33000/743-98
Gunningswijze: via raamovereenkomst Vlaamse Overheid
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
Een agent van politie, directie Basispolitiezorg, dienst verkeer, zal onze zone verlaten omwille van "afwezigheid van lange duur wegens persoonlijke aangelegenheden" . Ingevolge deze afwezigheid is een betrekking van agent van politie, directie Basispolitiezorg, dienst verkeer, niet meer ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van agent van politie, directie Basispolitiezorg, dienst verkeer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Drie inspecteurs van politie, deel uitmakend van de directie Basispolitiezorg, Dienst Interventie, maken een interne verschuiving naar andere diensten binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving zijn drie betrekkingen van inspecteur van politie, directie BPZ, dienst interventie, niet meer ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen deze dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen drie betrekkingen van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, deed een aanvraag tot Non-Activiteit voor Persoonlijke Aangelegenheden (NAPA) . Ingevolge deze Non-Activiteit voor Persoonlijke Aangelegenheden (NAPA) zal een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, niet meer ingevuld zijn. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijk, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie/SAU ORCO, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie/SAU ORCO, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie/SAU ORCO, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijkwerking, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Netwerken.
Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijkwerking, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijkwerking, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal - Back Office, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Netwerken. Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal - Back Office, niet meer ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van hoofdinspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal - Back Office, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de directie Basispolitiezorg.
Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie.
Daarom is het aangewezen een betrekking van commissaris van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Onthaal, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een medewerker binnen het administratief en logistiek kader, gemene graad C - Assistent, Directie Netwerken, dienst AVC, zal via een InEx-procedure de politiezone Aalst verlaten en tewerkgesteld worden bij de Federale Politie.
Desgevolgend zal een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), gemene graad C - Assistent, Directie Netwerken, dienst AVC , niet meer ingevuld zijn.
Gezien de aard van de opdracht alsook de grootte van de administratieve werklast binnen deze betrekking is gewenst dat deze zowel voor het operationele kader als voor het administratief en logistiek kader vacant wordt verklaard. Binnen het operationele kader kunnen de graden van Inspecteur van Politie en Agent van politie weerhouden worden. Binnen het logistiek en administratief kader blijft deze betrekking beschikbaar voor een personeelslid in de graad van niveau C - Assistent.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen deze betrekking vacant te verklaren, binnen het operationeel kader voor een Inspecteur of Agent van politie en voor een burgerpersoneelslid niveau C - Assistent, Directie Netwerken, dienst AVC, via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 19 november 2024 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Politie Aalst wenst de expertise van haar bijzonder bijstandsteam, gekend onder het acroniem SAU ORCO Aalst, in de mate van het mogelijke te delen of aan te bieden. Hiervoor worden twee verschillende mogelijkheden van samenwerking uitgewerkt, met elk hun eigen duiding van praktische afspraken, dienstenaanbod, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en compensatieregeling.
PZ Antwerpen hanteert een nieuwe manier om de samenwerkingsprojecten te financieren, namelijk een crowdfunding. Dit biedt een unieke kans voor politiezones om samen te investeren in de ontwikkeling van IT-oplossingen die anders moeilijk op schaal te brengen of te onderhouden zouden zijn. Door samen te werken, kunnen politiezones projecten realiseren die anders buiten bereik zouden blijven.
Dit punt is een addendum op de lopende samenwerkingsovereenkomst van 25/09/2023 welke goedgekeurd werd via punt 2023_GR_00559 op de gemeenteraad van 28/11/2023.
De capaciteit van de nachtopvang staat meer en meer onder druk. Doorheen het jaar stijgen het aantal weigeringen wegens geen plaats.
Tijdens winternoodperiode (1/12 - 28/2) wordt de capaciteit in de nachtopvang voor dak -en thuislozen opgetrokken van 20 naar 24 bedden of zelfs naar 28 bedden bij vriesnachten. De afgelopen jaren bleek deze capaciteit niet voldoende om te garanderen dat er niemand op straat slaapt.
We stellen daarom voor om tijdens de komende winternoodperiode (2024-2025) extra plaatsen te activeren voor opvang van kwetsbare doelgroepen (focus op ouders met kinderen) indien de maximum capaciteit in de nachtopvang bereikt is.
Sinds 1 januari 2009 heeft de Stad Aalst, in het kader van haar ambulante drughulpverlening Traject, een samenwerking met De Sleutel. Op 25 juni 2024 liet De Sleutel weten dat zij de samenwerking met de Stad Aalst wensen op te zeggen vanaf 1 januari 2025.
Om de expertisedeling en consultatie-uren voor het ambulant drughulpverleningscentrum Traject te verzekeren, wordt de goedkeuring gevraagd voor een samenwerkingsovereenkomst tussen stad Aalst en De Kiem vzw. De Kiem stelt een verslavingsarts ter beschikking.
Deze samenwerkingsovereenkomst kadert binnen het lokaal sociaal beleid grondgebied Aalst 2020-2025.
Op 5 november 2024 heeft de burgemeester een dringende politieverordening uitgevaardigd houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 6 november 2024 tot en met 15 december 2024 in de sector KRO ter handhaving van de openbare orde en veiligheid. Deze dringende politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Op 5 november 2024 heeft de burgemeester een dringende politieverordening uitgevaardigd houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole van 6 november 2024 tot en met 15 december 2024 in de sector Stationsbuurt ter handhaving van de openbare orde en veiligheid. Deze dringende politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Op 5 november 2024 heeft de burgemeester een dringende politieverordening uitgevaardigd ter uitvaardiging van een samenscholingsverbod voor de sector KRO van 6 november 2024 tot en met 15 december 2024. Deze dringende politieverordening dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van Driebundersweg, gemeenteweg 72 te Baardegem.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de opheffing van Bisterenweg, gemeenteweg 68 Hofstade.
Het gedeelte gewestweg N45 , parallelweg Hoezekouterdreef en Marcel De Bisschopstraat tussen refpunt 0,000 en 0,825 is enkel nog van plaatselijk nut en dient niet langer als gewestweg behouden te blijven.
Deze weg wordt kosteloos overgedragen naar de gemeentewegen van de stad Aalst, mits het bekomen van een investeringssubsidie om de straat in goede staat te herstellen.
In het kader van de werken aan de N9 te Aalst, werd de vraag gesteld om een klein stukje grond van de stad verwerven. Het gaat over het perceel Aalst 11de afdeling Sectie A perceel 500L met een oppervlakte van 14,90m².
Het stukje werd in 2021 door de stad Aalst verworven in functie van rioleringswerken. Dit perceel maakt in zijn feitelijke toestand deel uit van het openbaar domein van de gewestweg Brusselbaan.
Dienst Patrimonium werd gecontacteerd in verband met de verkoop van een perceeltje dat deel uitmaakt van het openbaar domein te Kwalestraat, Nieuwerkerken (tussen Colruyt en E40) van 123,69m². (opmetingsplan in bijlage) Het perceeltje zal worden gedesaffecteerd uit het openbaar domein.
Uit vorige gesprekken moet zijn gebleken dat de potentiële kopers eerst een omgevingsvergunning moesten bezitten voor de geplande werken alvorens ze dit stukje konden aankopen.
Ondertussen werd er een vergunning afgegeven (OMV_2023112837)
Toekennen van het erfstatuut aan de Maaldreef (gedeelte tussen Tolstraat 1 en Maaldreef 32), gemeenteweg te Aalst (Nieuwerkerken).
Invoeren van een stilstaan- en parkeerverbod (tijdens de schooluren) t.h.v. de uitrit van het schoolterrein van Ibso De Horizon om het afrijden van bussen voor leerlingenvervoer Buitengewoon Onderwijs te faciliteren.
In 2020 werd het proefproject 'Margrietstraat schoolstraat' in Baardegem gelanceerd en steeds positief geëvalueerd. Dit leidt na 4 jaar tot een vraag om definitieve toekenning van het statuut schoolstraat.
De werken omvatten de heraanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en de wegenis in de Kleindriesstraat en de Nievelveldweg te Meldert.
De werken omvatten onder meer:
Raming: 3 710 058,79 EUR. excl. btw of 3 827 857,48 EUR incl. btw
Budgetlijnen: MJP003213 AC000169 en MJP003298 AC000169
Wijze van gunnen: openbare procedure
De werken omvatten het renoveren van het platte dak van basketzaal Forum, Albrechtlaan 115 te Aalst. De dakdichting en lichtstraat is dertig jaar oud en aan vervanging toe.
Raming: 330 427 EUR exclusief btw of 399 816,67 EUR inclusief 21% btw (btw verlegd)
Budgetlijn: MJP000217 - AC000300 – 0119-08/2210007
Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
De punten die betrekking hebben op overheidsopdrachten worden d.m.v. een integrale lijst ter kennis/goedkeuring gebracht op het CBS 15 dagen voorafgaand aan de gemeenteraad.
De zoneraad heeft voor begrotingsjaar 2025 het budget van de hulpverleningszone en de bijdragen van de Stad Aalst als volgt vastgesteld:
Budget HVZ Zuid-Oost | Dotatie Aalst | |
Gewone dienst | € 23.621.513,17 | € 7.128.523,15 |
Buitengewone dienst | € 2.330.000,00 | € 1.194.344,13 |
Gelet op de aanstelling van een nieuwe financieel directeur dient het eerder reeds goedgekeurde contract te worden geactualiseerd teneinde de noodzakelijke financiering voor 2024 te kunnen aanbesteden.
Het aangaan van een lening is niet meer onderhevig aan de wetgeving overheidsopdrachten maar het bepalen van de voorwaarden is nog steeds een bevoegdheid van de gemeenteraad (tenzij die gedelegeerd is).
In het financieel meerjarenplan van het lokaal overheidsbedrijf Aalst zijn per jaar de geraamde bedragen ingeschreven ter financiering van de investeringsuitgaven. Het bedrag van de lening wordt ieder jaar bepaald door de investeringsuitgaven die geprefinancierd werden op korte termijn, de realisatiegraad van de geplande investeringen en de effectieve thesauriebehoeften met als maximum het bedrag dat jaarlijks is voorzien in het meerjarenplan.
Voor de politiezone Aalst (ééngemeentezone) wordt het bedrag van de lening ieder jaar bepaald door het bedrag ingeschreven in de buitengewone begroting , de prefinanciering en de thesauriebehoeften.
Op 3, 20 en 22 oktober 2024 werden door het centraal kerkbestuur de budgetwijzigingen 2024 gecoördineerd ingediend van de volgende kerkfabrieken: Sint-Martinus Aalst, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Walburga Meldert, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem.
Ook de protestantse gemeenschap heeft haar budgetwijziging 2024 ingediend.
De budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabrieken Sint-Martinus Aalst, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2024.
De budgetwijziging 2024 van de kerkfabrieken Sint-Walburga Meldert en O.L.V. Hemelvaart Erembodegem overschrijden de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt voor de kerkfabrieken Sint-Walburga Meldert en O.L.V. Hemelvaart Erembodegem verzocht goedkeuring te verlenen aan de ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2024.
In de laatste versie van de budgetwijziging 2024 van de protestantse gemeenschap heeft de kerkfabriek in het gedeelte investeringen verkeerdelijk ervan uitgegaan dat een eerder aangevraagde investeringstoelage van 1.500 EUR, voor schilderwerken o.b.v. een verslag van monumentenwacht, verworven was. Ze had in haar laatste versie deze investeringstoelage moeten schrappen.
Echter, adviseert de cel kerkfabrieken deze investeringstoelage van 1.500 EUR (schilderwerken) nu wel positief. De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te verlenen aan de ingediende budgetwijziging voor het jaar 2024.
Op 8, 20, en 27 oktober 2024 werden door het centraal kerkbestuur de budgetten 2025 gecoördineerd ingediend van de volgende kerkfabrieken: Sint-Martinus Aalst, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Sint-Walburga Meldert, Sint-Margareta Baardegem, Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Sint-Martinus Gijzegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem.
Ook de protestantse gemeenschap heeft haar budget 2025 ingediend.
Op 20 september 2024 diende het centraal kerkbestuur de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 gecoördineerd in voor de kerkfabriek Sint-Anna Aalst.
De ambtelijke cel kerkfabrieken dd. 30 oktober 2024 analyseerde dit meerjarenplan.
Op basis hiervan adviseert de ambtelijke cel kerkfabrieken de gemeenteraad om de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna Aalst goed te keuren.
Bij mail van 7 november 2024 werd een verzoekschrift/open brief ingediend door wijkcomité SpelenderwijKs met volgende bemerkingen:
Volgende vragen volgen hieruit:
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Het college van burgemeester en schepenen gunde bij besluit van 11 december 2017 de opdracht "Cluster Facility. Renovatie van vijf vrijstaande herdenkingsmonumenten en twee gedenkplaten op het grondgebied van Aalst" aan een firma gespecialiseerd in gevelrenovaties.
De werken werden door deze firma evenwel niet uitgevoerd volgens de technische bepalingen van het bestek waardoor er schade werd berokkend aan de monumenten.
Over de vergoeding van de schade aan de monumenten en de betaling van de facturen van de firma ontstond een geschil.
De stad en de firma wensen door middel van een dading definitief een einde te stellen aan het geschil.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van dading goed.
Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG een eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast, en dit op de raad van bestuur van 14/11/2024. Deze aanpassing van het meerjarenplan van SportAG wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2025 vastgelegd.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2024 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
De stad sloot met een aannemingsbedrijf drie overheidsopdrachten: 1. aanneming werken voor de heraanleg Grote Baan te Herdersem, 2. rioleringswerken met aansluitend wegenwerken in de Molenstraat te Aalst en 3. rioleringswerken met aansluitend wegenwerken in Tragel te Aalst en Bergweg en Doorsteeklaan te Hofstade. Over de vertraging in de uitvoering en meerkosten is in de drie voormelde dossiers een conflict ontstaan, waarover partijen finaal een regeling hebben bekomen. Om proceseconomische redenen en met het oog op het voorkomen van een rechtsgeschil is het aangewezen via een dading tot een oplossing te komen.