Terug
Gepubliceerd op 04/07/2024

2024_BURG_00178 - Tijdelijk politiereglement houdende de toestemming tot systematische identiteitscontrole van 4 juli 2024 tot en met 31 oktober 2024 in de sectoren KRO en Stationsbuurt ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing - Beslissing

burgemeester
di 02/07/2024 - 16:00 kabinet Burgemeester
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Politiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Christoph D'Haese, voorzitter; Bert De Bruyn, wd. secretaris

Verontschuldigd

Wim Leerman

Secretaris

Bert De Bruyn, wd. secretaris

Voorzitter

Christoph D'Haese, voorzitter
2024_BURG_00178 - Tijdelijk politiereglement houdende de toestemming tot systematische identiteitscontrole van 4 juli 2024 tot en met 31 oktober 2024 in de sectoren KRO en Stationsbuurt ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing - Beslissing 2024_BURG_00178 - Tijdelijk politiereglement houdende de toestemming tot systematische identiteitscontrole van 4 juli 2024 tot en met 31 oktober 2024 in de sectoren KRO en Stationsbuurt ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Beslissing - Beslissing

Motivering

Feiten en context

Van 8 december 2023 tot en met 31 januari 2024 gold een samenscholingsverbod voor groepen van 4 of meer personen in bepaalde sectoren van de stad, namelijk KRO en Stationsbuurt. Uit het overzicht van de vaststellingen naar aanleiding van het samenscholingsverbod bleek dat voor sommige individuen in een bijzonder kort tijdsbestek 2, 3 of zelfs 4 overtredingen konden worden vastgesteld.

Bovendien was er in deze sectoren sprake van een toename van de problematiek van overlast waaronder geluidsoverlast, sluikstorten/zwerfvuil, vandalisme, dronkenschap, verbaal/fysiek geweld en verdachte handelingen, zoals drugs- en alcoholconsumptie of -verkoop. Daarnaast was er sprake van verplaatsingsgedrag naar de sector Watertoren.

Om een oplossing te bieden, besliste de burgemeester om 

  • een samenscholingsverbod in te voeren in volgende sectoren : KRO, Stationsbuurt en Watertoren van 19 april 2024 tot en met 30 juni 2024. 
  • een dringend tijdelijk politiereglement uit te vaardigen houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole ter handhaving van de openbare orde en veiligheid van 19 april 2024 tot en met 30 juni 2024 in de sectoren KRO, Stationsbuurt en Watertoren. 

Deze beslissingen werden bekrachtigd door de gemeenteraad op 23 april 2024.

Zeer recent is er opnieuw sprake van een toename van de overlastproblematiek.

De daders spelen vaak een kat en muis spel.  Eens ter plaatse gekomen kan de politie niet steeds de nodige vaststellingen doen.
Deze gedragingen brengen ernstige schade toe aan de openbare orde en veiligheid en veroorzaken een onveiligheidsgevoel bij de bewoners en passanten.

Dit tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontroles maakt deel uit van een geïntegreerd veiligheidsplan, waarbij op een zorgvuldige wijze de wettelijke mogelijkheden van de Nieuwe Gemeentewet, de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties en het Decreet Lokaal Bestuur  worden gecombineerd.
Via een geïntensifieerd overleg tussen burgemeester enerzijds en de korpschef van de lokale politie Aalst, het Parket van de Procureur des Konings, de leden van de lokale veiligheidsraad, de cel bestuurlijke handhaving alsook de leden van de Aalsterse gemeenteraad anderzijds, werd een globaal integraal veiligheidsplan tot stand gebracht.
Het voorliggend tijdelijk politiereglement werd in zijn modaliteiten getoetst aan de verschillende toepassingsmodi naar inhoud (ratione materiae), naar plaats (ratione loci), naar tijd (ratione temporis) en naar personen (ratione personae). Hierbij werd zorgvuldig gewaakt over het feit dat het proportionaliteitsbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel, de motiveringsplicht, het verbod op willekeur, alsook het verbod op misbruik van bevoegdheid werden gerespecteerd, met globale inachtname van het algemene “fair play”-beginsel.

Het systematisch controleren van identiteitsgegevens is een meer dan noodzakelijke maatregel teneinde uiterst objectief en waarheidsgetrouw dienstige vaststellingen te kunnen doen in de problematische sectoren KRO en Stationsbuurt.

 

Reglementering

Overeenkomstig artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners,  politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.

Overeenkomstig artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet zijn gemeenten bevoegd om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op de openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd : het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast. 

 

Situatie Aalst

Van 8 december 2023 tot en met 31 januari 2024 gold een samenscholingsverbod voor groepen van 4 of meer personen in bepaalde sectoren van de stad, namelijk KRO en Stationsbuurt.

Uit het overzicht van de vaststellingen naar aanleiding van het samenscholingsverbod bleek dat voor sommige individuen in een bijzonder kort tijdsbestek 2, 3 of zelfs 4 overtredingen konden worden vastgesteld.
 Bovendien was er in deze sectoren opnieuw sprake van een toename van de problematiek van overlast waaronder geluidsoverlast, sluikstorten/zwerfvuil, vandalisme, dronkenschap, verbaal/fysiek geweld en verdachte handelingen, zoals drugs- en alcoholconsumptie of -verkoop.

Daarnaast was er sprake van verplaatsingsgedrag naar de sector Watertoren.

Om een oplossing te bieden, besliste de burgemeester om 

  • een samenscholingsverbod in te voeren in volgende sectoren : KRO, Stationsbuurt en Watertoren van 19 april 2024 tot en met 30 juni 2024. 
  • een dringend tijdelijk politiereglement uit te vaardigen houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole ter handhaving van de openbare orde en veiligheid van 19 april 2024 tot en met 30 juni 2024 in de sectoren KRO, Stationsbuurt en Watertoren. 

Deze beslissingen werden bekrachtigd door de gemeenteraad op 23 april 2024.

Zeer recent is er opnieuw sprake van een toename van de overlastproblematiek.

 

Wat betreft de sector KRO :

Voor de sector KRO dient vastgesteld te worden dat de maatregelen bij invoer een positief effect hadden. Dat blijkt onder meer uit 

  • signalen die we krijgen van de buurtbewoners KRO, onder meer doch niet uitsluitend op de buurtvergadering op 7 mei 2024 ;
  • de daling van het aantal meldingen overlast vanaf 19 april 2024 ten opzichte van de periode ervoor, toen er geen specifieke maatregelen van kracht waren :
  • meldingen openbare dronkenschap : 
    • januari 2024 (periode samenscholingsverbod) : 0 (0/week)
    • februari – half april 2024 (geen specifieke maatregelen): 17 (1,5/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 4 (0,44/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 4 (4/week)
  • meldingen drugsgebruik
    • januari 2024 ( periode samenscholingsverbod) : 4 (1/week)
    • februari – half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 43 (3,9/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod): 27 (3/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)i : 3 (3/week)
  • meldingen fysieke integriteit
    • januari 2024 (periode samenscholingsverbod) : 49 (9,8/week)
    • februari – half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 110 (11/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 98 (10,8/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 15 (15/week)

 

De verhoogde waakzaamheid en verhoogde aanwezigheid van politie in situ gedurende de periode van extra maatregelen leidt evident tot meer vaststellingen, waardoor het aantal PV’s geen soortgelijke daling vertoont :

  • PV’s openbare dronkenschap : 
    • januari 2024 (periode samenscholingsverbod) : 1 (0,25/week)
    • februari – half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 7 (0,63/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 6 (0,6/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 0
  • PV’s drugsgebruik
    • januari 2024 (periode samenscholingsverbod) : 9 (2,2/week)
    • februari – half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 31 (2,8/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 31 (3,4/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 0
  • PV’s fysieke integriteit
    • januari 2024 (periode samenscholingsverbod) : 2 (0,5/week)
    • februari – half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 27 (2,4/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 20 (2,2/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 0

 

Zeer recent is er echter opnieuw sprake van een toename van de overlastproblematiek, wat blijkt uit 

  • de recente stijging van het aantal meldingen overlast, namelijk vanaf 17 juni 2024.
  • het recent incident aan de zogenaamde FIFA-kooi op dinsdag 11 juni 2024 (vechtpartij).
  • het recent incident in het ontmoetingscentrum De Brug op 21-22 juni 2024 : de politie meldt hierover :
    1. Zaterdag 22/06 werd vastgesteld dat personen in de nacht voordien het ontmoetingshuis De Brug, Hertshage 11/19 hebben betreden. Vanaf de benedenverdieping tot boven werden 3 brandblussers, eigendom van De Brug, leeggespoten. Twee van de brandblussers werden meegenomen. De blussers werden leeggespoten op de vloeren, in de lift en op de trap. Er kon vastgesteld worden dat onder andere de vloeren heel wat schade hebben opgelopen. De achterdeur werd wat verwrongen, de blauwe steen aan de achterdeur is verschoven. Ook werd het toegangshekken achteraan open gebroken. De voordeur vooraan was echter niet op slot, waardoor men later via deze weg het ontmoetingshuis is binnen gekomen. 
    2. De buurtbewoners meldden aan de wijkinspecteur dat ze enkele jongeren zagen, maar de politie niet bellen gezien de problemen toch blijven en zij vrezen voor represailles. Zij gaven ook aan dat ze hopen dat de maatregelen zullen worden verlengd gezien het toch iets meer rust in de buurt geeft.
  • melding van de politie : Er wordt nog steeds melding gemaakt van drugshandel/gebruik in KRO. Er staan nog steeds groepjes die voor overlast zorgen. Door het samenscholingsverbod en systematische identiteitscontroles kunnen onze diensten efficiënter optreden en de overlast wat terugdringen. Ook krijgen we van bewoners de melding dat het onveiligheidsgevoel nog steeds erg hoog is.

 

Wat betreft sector Stationsbuurt :

Voor de sector Stationsbuurt zien we geen significante evolutie in het aantal meldingen of PV’s sinds het invoeren van de maatregelen.

  • meldingen openbare dronkenschap : 
    • januari 2024 (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 2 (0,5/week)
    • februari – half april 2024 : 14 (1,2/week)
    • Half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 14 (1,5/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 4 (4/week)
  • meldingen drugsgebruik
    • januari 2024 (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 1 (0,25/week)
    • februari – half april 2024 : 6 (0,5 /week)
    • Half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 3 (0,3/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 0
  • meldingen fysieke integriteit
    • januari 2024 (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 24 (4,8/week)
    • februari – half april 2024 : 74 (7,4/week)
    • Half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 80 (8,8/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 10
  • PV’s openbare dronkenschap : 
    • januari 2024 (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 6 (1,5/week)
    • februari – half april 2024 : 13 (1,1/week) 
    • Half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 14 (1,5/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 2
  • PV’s drugsgebruik
    • januari 2024 (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 3 (0,75/week)
    • februari – half april 2024 : 19 (1,7/week)
    • Half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 16 (1,7/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 1
  • PV’s fysieke integriteit
    • januari 2024 (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : (4 (1/week)
    • februari – half april 2024 : 17 (1,5/week)
    • Half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 11 (1,2/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 1

 

Men dient echter wel vast te stellen dat er zeer recent echter opnieuw sprake is van een toename van de overlastproblematiek, wat blijkt uit 

  • de recente stijging van het aantal meldingen mbt openbare dronkenschap en fysieke integriteit, namelijk vanaf 17 juni 2024.
  • een dreiging tot vechtpartij aan het station op vrijdag 21 juni 2024. Jongeren uit Aalst en Denderleeuw zouden elkaar treffen aan het station in Aalst met de bedoeling te vechten. Dankzij de vereende krachten van Buurtwildt, politie Aalst en politie Denderleeuw werd dit alsnog voorkomen.
  • melding van de politie betreffende de sector Stationsbuurt : Overdag is het station nog steeds een trekpleister ... Het station leent zich ook als ontmoetingsplaats om af te spreken om vetes uit te vechten, handel te drijven in verboden producten, intimiderend gedrag te vertonen, ... Met het goede weer zal het station ook weer een populair openluchtcafé worden met de nodige overlast van dien.


Wat betreft de sectoren KRO en Stationsbuurt

De daders spelen vaak een kat en muis spel.  Eens ter plaatse gekomen kan de politie niet steeds de nodige vaststellingen doen.

Deze gedragingen brengen ernstige schade toe aan de openbare orde en veiligheid en veroorzaken een onveiligheidsgevoel bij de bewoners en passanten.
Om meerdere redenen is het noodzakelijk de systematische identiteitscontroles terug in te voeren: 

  • daders spelen vaak een kat en muis spel.  Eens ter plaatse gekomen kan de politie niet steeds de nodige vaststellingen doen. 
  • systematische identiteitscontroles staan toe een beeld te vormen van de personen die met de verstoring van de openbare orde en veiligheid in verband kunnen worden gebracht.
  • systematische identiteitscontroles staan toe dat de politie zeer gericht kan controleren en ergere overlast voorkomen. Het schrikt eventuele overlastplegers af die de aangename sfeer willen komen verzieken.
  • om de buurt te vrijwaren van overlast en drugsgerelateerde criminaliteit is het nodig dat zoveel mogelijk individuen worden geïdentificeerd. 
  • systematische identiteitscontroles zijn een middel ter bestrijding van de toe-eigening van de openbare ruimte door personen betrokken bij drugshandel.
  • systematische identiteitscontroles ontmoedigen potentiële klanten om in de betrokken sectoren op zoek te gaan naar drugs.

Momenteel ontbreekt een afdoend wettelijk kader voor de politie om deze controles uit te voeren. 

De politie is vragende partij om de toestemming tot het uitvoeren van systematische identiteitscontroles terug in te voeren. Een tijdelijk politieverordening vanwege de burgemeester kan de politie hiertoe verder machtigen.

Artikel 34 WPA bepaalt in welke omstandigheden de politiediensten identiteitscontroles mogen uitvoeren. Art. 34 §3 van deze wet omschrijft dat "de overheden van bestuurlijke politie, in casu de burgemeester, teneinde de openbare veiligheid te handhaven en/of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen de perken van hun bevoegdheden identiteitscontroles kunnen voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen." 

Identiteitscontroles gebeuren in eerste instantie niet stelselmatig. 

Echter in uitzonderlijke situaties, wanneer de openbare veiligheid ernstig in het gedrang komt (zoals hierboven aangetoond), is ook het organiseren en plannen van identiteitscontroles met een zekere stelselmatigheid toegelaten.

Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat de sectoren KRO en Stationsbuurt kunnen worden beschouwd als plaatsen waar de openbare veiligheid wordt bedreigd, zodat systematische identiteitscontroles als een rechtmatig instrument dienen te worden beschouwd om er de openbare orde en veiligheid te handhaven, maar ook om een beeld te vormen van de personen die met de verstoring van de openbare orde en veiligheid in verband kunnen worden gebracht.

De burgemeester is bevoegd is voor het handhaven van de openbare orde.

In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.

Teneinde de openbare veiligheid te handhaven, kan de burgemeester identiteitscontroles voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten. 

De maatregel is dringend is aangezien de openbare orde opnieuw ernstig is verstoord en verder uitstel kan gevaar of schade opleveren voor de inwoners en bezoekers van de betrokken sectoren.

 

Wat betreft de sector Watertoren

  • meldingen openbare dronkenschap : 
    • januari 2024 - half april 2024 (geen specifieke maatregelen): 6 (0,4/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 2 (0,22/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 0
  • meldingen drugsgebruik
    • januari 2024 - half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 7 (0,46/week) 
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod): 4 (0,44 /week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 0
  • meldingen fysieke integriteit
    • januari 2024 - half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 51 (3,4/week) 
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 28 (3,1/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 2 (2/week)
  • PV’s openbare dronkenschap : 
    • januari 2024 - half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 3 (0,2/week) 
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 3 (0,33/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 1
  • PV’s drugsgebruik
    • januari 2024 - half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 20 (1,3/week) 
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 4 (0,44/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod)  : 0
  • PV’s fysieke integriteit
    • januari 2024 - half april 2024 (geen specifieke maatregelen) : 19 (1,26/week)
    • half april - half juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 5 (0,55/week)
    • 17-23 juni (periode alcohol- en samenscholingsverbod) : 1

Voor de sector Watertoren kan vastgesteld te worden dat het invoeren van de maatregelen een positief effect heeft gehad. Dat blijkt onder meer uit de daling van het aantal meldingen en het aantal PV’s vanaf 19 april 2024 ten opzichte van de periode ervoor, toen er geen specifieke maatregelen van kracht waren.

Er werden ook geen grote incidenten gemeld.

 

Uit voorgaande blijkt duidelijk dat de sectoren KRO en Stationsbuurt opnieuw, ondanks de continue inspanningen, kunnen worden beschouwd als plaatsen waar de openbare orde wordt bedreigd.
 Dit tijdelijk politiereglement slaat hic et nunc op de volgende sectoren dewelke nauwkeurig beschreven worden in artikel 2 :

  • KRO
  • Stationsbuurt

 

Voorstel

Het is aangewezen dringend een tijdelijk politiereglement houdende de toestemming tot systematische identiteitscontrole in te voeren ter handhaving van de openbare orde en veiligheid.
Dit in de openbare ruimte, 24u/24 en binnen de hierboven en in het tijdelijk politiereglement bepaalde modaliteiten.

De toestemming om systematische identiteitscontrole uit te voeren is een extra maatregel die de burgemeester bij hoogdringendheid kan nemen teneinde de openbare veiligheid te handhaven in bepaalde sectoren van de stad.

De maatregel is beperkt in de tijd en zal geëvalueerd worden op de commissie veiligheid.

De maatregel is dringend aangezien de openbare rust ernstig is verstoord en verder uitstel gevaar of schade kan opleveren voor de inwoners, handelaars en passanten van de voornoemde sectoren.

Juridische grondslag

Nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 134 § 1 en 135 § 2
Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 63
Wet op het politieambt, in het bijzonder artikel 34 §3
Wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, in het bijzonder artikel 14 § 1, 1°

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 63 - 67 van het decreet lokaal bestuur - Afdeling 2. De bevoegdheden van de burgemeester
<p>Artikel 63 - 67 van het decreet lokaal bestuur&nbsp;- Afdeling 2 somt de bevoegdheden van de burgemeester op.</p>

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

Toelating te geven aan de politie om over te gaan tot systematische identiteitscontroles. 

Artikel 2

De toelating geldt voor de periode van 4 juli 2024 tot en met 31 oktober 2024.

Artikel 3

De toelating geldt voor de volgende sectoren : 

  • KRO
  • Stationsbuurt

De detail van de sector is terug te vinden in bijgevoegd plan en opgesomde straten en maakt  integraal deel uit van onderhavig besluit.

Artikel 4

Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 5

Dit besluit kan het voorwerp uitmaken van een beroep dat via een verzoekschrift en per aangetekend schrijven ingesteld op de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel. De eiser beschikt over een termijn van 60 kalenderdagen vanaf de datum van kennisgeving of van kennisneming van het onderhavige besluit. 

Artikel 6

Dit besluit zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 17 september 2024.