Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Artikel 38 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er een huishoudelijk reglement moet vastgesteld worden bij de aanvang van de zittingsperiode, waarin minstens volgende bepalingen worden opgenomen :
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Bij toekomstige wijzigingen in het Decreet Lokaal Bestuur die effect hebben op de inhoud van de artikels van rechtswege zullen aangepast worden in het huishoudelijk reglement, de gemeenteraad zal hiervan in kennis gesteld worden.
Het ontwerp reglement werd besproken met de fractievoorzitters en - ondervoorzitters op werkgroepen van de afdeling van fractievoorzitters en - ondervoorzitters op 13 januari 2025.
De installatie van de vernieuwde gemeenteraad op 3 december 2024;
Artikel 38 van het Decreet Lokaal Bestuur die bepaalt dat er een huishoudelijk reglement moet vastgesteld worden bij de aanvang van de zittingsperiode.
het huishoudelijk reglement, zoals gevoegd in bijlage, vast te stellen.