Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Overeenkomstig artikel 11 van het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie (ARPC - KB d.d. 5 september 2001) maakt het college van burgemeester en schepenen het begrotingsontwerp op na het advies te hebben ingewonnen van een commissie.
Deze commissie geeft advies over de wettelijkheid en de te verwachten financiële weerslag van het begrotingsontwerp.
Deze commissie bestaat tenminste uit één lid van het college van burgemeester en schepenen, de korpschef en de bijzonder rekenplichtige. Het is aangewezen om hierin de schepen van Financiën aan te duiden.
Er wordt vanuit de politiezone voorgesteld om dezelfde samenstelling te behouden met dien verstande dat Politie Aalst de politiebegroting en -begrotingswijziging, in alle transparantie zullen opnemen voor bespreking in de verschillende overlegorganen zoals het thema CBS, het CBS, deze begrotingscommissie, de commissie veiligheid en de gemeenteraad.
De samenstelling van de begrotingscommissie zou dan de volgende zijn:
De installatie van de vernieuwde gemeenteraad op 3 december 2024;
Art. 37 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Het huishoudelijk reglement, heden vastgesteld.
om de heer Théodomir Nsengimana, schepen van Informatica, Financiën, Europese en internationale samenwerking als vertegenwoordiger van de stad aan te duiden in de begrotingscommissie van de lokale politie.