Terug
Gepubliceerd op 05/03/2025

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 25/02/2025 - 19:30 De Maretak

  • 1.

    2025_GR_00124 - Notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 28 januari 2025 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 28 januari 2025 kunnen worden goedgekeurd. 

  • 36.

    2025_GR_00164 - Safety First maar wat met het esthetische. Vraag raadslid Ann Van de Steen - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Het is begrijpelijk dat de plaatsing van veiligheidscamera's in steden zoals Aalst tot discussie leidt. Enerzijds kunnen camera's bijdragen aan een verhoogde veiligheid en een gevoel van bescherming bieden aan bewoners en bezoekers. Anderzijds kan het ook een impact hebben op het esthetische aspect van de stad, vooral als ze geplaatst worden op historische of culturele locaties.

    Het is belangrijk om een balans te vinden tussen veiligheid en het behoud van het culturele erfgoed. Dit kan bijvoorbeeld door camera's op een manier te integreren die minder afbreuk doet aan de schoonheid van de omgeving, of door te kiezen voor discreetere oplossingen. Daarnaast zou het ook nuttig zijn om de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten bij de besluitvorming over waar en hoe camera's worden geplaatst.

    Het is een uitdaging om de juiste maatregelen te nemen die zowel de veiligheid waarborgen als het karakter en de schoonheid van een stad behouden.

    Vandaag merken we dat het stadscentrum ontsierd wordt met palen die door moeten gaan als camera’s wat toch wat bizar is dat zij juist daar zijn geplaatst

    Had dit niet kunnen vermeden worden zodat de stad niet op een negatieve manier in het nieuws was gekomen

    • Wat zijn volgens u de mogelijke oplossingen of compromissen die gevonden kunnen worden?
    • Hoe kan dit in de toekomst vermeden worden?
  • 37.

    2025_GR_00165 - Verplicht anti-pestbeleid in Aalsterse scholen. Vraag raadslid Tatiana Muhubu Atek - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Pesten laat diepe littekens achter. Bij sommigen hun hele leven. Toch blijft de problematiek rond pesten bijzonder aangrijpend, zeker wanneer we horen dat 1 op de 10 leerlingen zich onveilig voelt op school. Recente cijfers en getuigenissen tonen aan hoe belangrijk het is om op elke school een doordacht en proactief antipestbeleid te hebben. Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir heeft aangekondigd dat een verplicht antipestbeleid er zal komen, zoals de Vlaamse Scholierenkoepel al langer vraagt. 

    Uit praktijkvoorbeelden, zoals in scholen in Vilvoorde en Leuven, blijkt dat een geïntegreerd beleid met leerlingenbemiddelaars, meldsystemen en een sterke betrokkenheid van het schoolteam een groot verschil kan maken. Het gaat niet alleen om het aanpakken van pestgedrag, maar ook om preventieve acties die verbondenheid en veiligheid versterken. 

    Daarom volgende vragen: 

    • Beschikt het stedelijk onderwijs in Aalst momenteel over een uitgewerkt antipestbeleid? Zo ja, wordt dit regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd om in te spelen op nieuwe uitdagingen, zoals cyberpesten?
    • Wordt er vanuit de stedelijke dienst Onderwijs overleg gepleegd met de andere onderwijsnetten in Aalst om te zorgen voor een uniforme en gezamenlijke aanpak van pestproblematieken?
  • 2.

    2025_GR_00105 - Onderwijs. Leersteuncentrum Dender. Wijziging ad hoc en structurele samenwerkingen - Beslissing

    Goedgekeurd

    Sinds 1 september 2023 heeft de stad Aalst leersteuncentrum Dender opgericht. Aangezien leersteuncentrum Dender een nieuw leersteuncentrum was, is de focus gelegd op de brede types. Hierdoor zijn er enkele structurele samenwerkingen aangegaan voor types 4 en 6 en een ad hoc samenwerking voor type 7.

    Er wordt voorgesteld om de ad hoc samenwerking voor type 7 en de structurele samenwerking voor type 4 stop te zetten vanaf 1 september 2025, omdat leersteuncentrum Dender zelf over de nodige expertise beschikt. De structurele samenwerking voor type 6 met Spermalie/De Kade blijft behouden. 

  • 3.

    2025_GR_00126 - Basisschool Zijpstraat Aalst. Infrastructuur. - Beslissing

    Goedgekeurd

    Wijziging van de DBFM-overeenkomst van de stedelijke basisschool Zijpstraat te Aalst. Deze wijziging is noodzakelijk bij elke technische aanpassing die gebeurt op de school. Op dit moment is er wijziging nodig omwille van de aankoop, installatie en onderhoud van twee airco's.

  • 4.

    2025_GR_00133 - Addenda in kader van middelen psycho-educatie OverKop - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Eind december 2024 besliste de Vlaamse Regering om de middelen psycho-educatie voor het OverKopnetwerk uitzonderlijk toch nog voor een jaar te verlengen. Aangezien het OverKopnetwerk Aalst-Ronse in 2024 is uitgebreid met OverKopwerkingen in 3 nieuwe eerstelijnszones in ons werkingsgebied, moeten deze middelen verdeeld worden over 5 eerstelijnszones. We leggen hier de addenda voor om dit verankeren in concrete afspraken met de verschillende OverKopwerkingen. 

    Het budget voor OverKop Aalst voor de opdracht psycho-educatie in 2025 bedraagt dan 34 058,30 EUR. Gezien het beperkte budget en tijdelijkheid van de middelen, stellen we voor deze middelen in te zetten bij één van de aanwezige partners binnen het OverKophuis, meer bepaald Lejo vzw. 

  • 5.

    2025_GR_00134 - Wijziging statuten Refu Interim : naamsverandering naar Compagnie Cordial - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Stad Aalst heeft een samenwerkingsovereenkomst met Refu Interim vzw. Zij wijzigden op 19/12/2024 hun statuten waarbij de naam en de maatschappelijk zetel van de vzw werden aangepast. We voegen een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst toe. De bepalingen van de oorspronkelijke overeenkomst blijven behouden. 

  • 6.

    2025_GR_00141 - Tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontroles gedurende carnaval 2025 in de sectoren KRO, Stationsbuurt, Centrum en Watertoren - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Op 7 februari 2025 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist een tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontroles gedurende carnaval 2025 in de sectoren KRO, Stationsbuurt, Centrum en Watertoren ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 25 februari 2025.

  • 7.

    2025_GR_00136 - Herziening en aanpassing bibliotheekreglement en huishoudelijk reglement - Beslissing

    Goedgekeurd

    Het bibliotheekreglement is toe aan een herziening; nieuw uitleenaanbod wordt toegevoegd, aanpassingen aan het vigerend wettelijk kader worden doorgevoerd, de maningsprocedure wordt vereenvoudigd en gedeeltelijk per mail voorzien, afspraken en regels van het huishoudelijk reglement worden completer en stringenter geformuleerd.

  • 8.

    2025_GR_00137 - Boekstart - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Boekstart is een leesbevorderingsprogramma, structureel ondersteund door de Vlaamse Overheid en uitgevoerd door Iedereen Leest en de openbare bibliotheken met de steun van Kind en Gezin en lokale partners zoals Huis van het Kind. Bibliotheek Utopia en Huis van het Kind willen Boekstart in Aalst opstarten. De officiële Boekstart-dag, zaterdag 17 mei 2025, wordt gekozen als startmoment. Iedereen Leest vraagt een engagement van minstens 4 jaar om deel te nemen. De opstart van Boekstart en de engagementsverklaring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad op 25 februari 2025.

  • 9.

    2025_GR_00154 - Aanstellen van bestuursleden UiTPAS Dender - Beslissing

    Goedgekeurd

    Voor de projectvereniging UiTPAS Dender dient het college en de gemeenteraad een bestuurslid (welk voorzitter zal worden), een plaatsvervangend bestuurslid en een bestuurslid met raadgevende stem aan te stellen. Gezien zijn bevoegdheden, lijkt schepen De Ridder alvast aangewezen als bestuurslid/voorzitter.

  • 38.

    2025_GR_00166 - Pak menstruatiearmoede aan. Vraag raadslid Anja Vanrobaeys - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Menstruatiearmoede blijft een hardnekkig en onderbelicht probleem. Meer dan 1 op de 10 meisjes tussen 12 en 25 jaar heeft soms niet genoeg geld om tampons of maandverband te kopen. Bij meisjes in armoede loopt dit zelfs op tot 45%. Dit leidt vaak tot schaamte, schoolverzuim en sociale uitsluiting.

    Uit een bevraging van de Scholierenkoepel bij 11.000 leerlingen in 2023 blijkt dat 9 op de 10 vinden dat menstruatiearmoede op school moet worden aangepakt. Ze deelden daarom starterspakketten uit en vroegen om structurele financiële steun voor gratis menstruatieproducten op school.

    In andere landen zijn menstruatieproducten op scholen al gratis. Ook in Vlaanderen nemen verschillende steden en gemeenten initiatieven om menstruatiearmoede te bestrijden, met steun van VVSG en projecten zoals ‘Samen tegen ongestelde vragen’ in Gent.

    Vragen:

    1. In 2020 stelde onze fractie al dezelfde vraag, maar de toenmalige schepen stelde dat er geen signalen waren van menstruatiearmoede in Aalst. Heeft de Stad ondertussen wél signalen ontvangen en zal ze scholen en vrijetijdsinitiatieven ondersteunen om gratis menstruatiemateriaal ter beschikking te stellen?
    2. In 2020 verwees de stad naar de consumptiecheque van 50 euro als tijdelijke maatregel. Worden er intussen structurele middelen voorzien om menstruatiearmoede aan te pakken, zodat gezinnen met financiële problemen deze producten kunnen betalen?
  • 39.

    2025_GR_00167 - Wonen wordt duurder in Aalst. We moeten de wooncrisis aanpakken. Vraag raadslid Alexander Van Ransbeeck - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Wonen wordt elk jaar duurder in Aalst. Dat is wat Aalstenaars ons keer op keer zeggen. Zij voelen de duurdere koop- of huurprijzen in hun portemonnee. Van jongere tot minder jongere inwoners. Van werkenden tot wie het financieel moeilijker heeft.

    De cijfers over woningprijzen bevestigen jaar na jaar wat de mensen ons zeggen. Fednot publiceerde de evolutie van de vastgoedprijzen: In Groot-Aalst steeg de gemiddelde prijs voor een huis vanaf 2020 t.e.m. 2024 naar 307.000 EUR, een stijging met 60.000 EUR. De deelgemeenten blijven trouwens niet gespaard van de duurdere woningprijzen. De prijs voor een appartement steeg eveneens tijdens deze periode: In Groot-Aalst betaal je gemiddeld 240.000 EUR, een stijging met 24.000 EUR.

    Niet alleen koopwoningen worden duurder. Ook de maandelijkse huurprijzen stegen tijdens de afgelopen bestuursperiode, zo blijkt uit de Huurbarometer van de CIB. Een Aalstenaar betaalde in 2019 nog gemiddeld 649 EUR voor een appartement. In 2024 betaalde een Aalstenaar gemiddeld 792 EUR. Een stijging met 143 EUR.

    De steeds duurder wordende koop- en huurwoningen in Aalst zijn een probleem. We moeten dat probleem benoemen: Aalst zit in een wooncrisis. Betaalbaar wonen ligt ons nauw aan het hart. Het is een thema waarover de PVDA in het verleden al vaak is tussengekomen. Onder meer over projectontwikkelaars die vooral dure appartementen bouwen, terwijl er nood is aan meer betaalbare en sociale woningen. Terwijl er nood is aan een lagere woonfactuur, zodat de Aalstenaars meer overhouden aan het einde van de maand. En dus moeten we de wooncrisis in Aalst en haar deelgemeenten aanpakken.

    Onze vragen aan het stadsbestuur:

    • Erkent het stadsbestuur dat Aalst in een wooncrisis zit?
    • Welke maatregelen wil het stadsbestuur nemen om de wooncrisis aan te pakken, zowel op de koop- als huurmarkt?
  • 10.

    2025_GR_00109 - Verkoop perceel stadsgrond voor aanleg fietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, inname 279, goedkeuren voorwaarden op basis van ontwerpakte - Beslissing

    Goedgekeurd

    Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VVM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
    De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.

    Er dient een regularisatie te worden uitgevoerd van een reeds ingenomen perceeltje dat eigendom is van de stad, inname 279 van het plan.

    De ontwerpakte inzake wordt ter goedkeuring voorgelegd.

  • 11.

    2025_GR_00142 - Gemeentewegen Gijzegem. Veldweg, gemeenteweg 21, wijziging - Faveelweg, gemeenteweg 51, wijziging - Langenweg, gemeenteweg 52, gedeeltelijke opheffing - Haegweg, gemeenteweg 63, gedeeltelijke wijziging - Binnenweg, gemeenteweg 64, opheffing - Voorlopige vaststelling - Beslissing

    Verdaagd

    Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de wijziging van de gemeentewegen Veldweg (gemeenteweg 21), Faveelweg (gemeenteweg 51), Langenweg (gemeenteweg 52), Haegweg (gemeenteweg 63) en Binnenweg (gemeenteweg 64) te Gijzegem.

    Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.

  • 12.

    2025_GR_00139 - Gemeentewegen. Langstuklos, gemeenteweg 57 Erembodegem - Gedeeltelijke wijziging, principe en grafisch plan, voorlopige vaststelling - Beslissing

    Goedgekeurd

    Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Langstuklos, gemeenteweg 57 te Erembodegem.

    Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.

  • 13.

    2025_GR_00130 - Opmaak rooilijnplan Ingang Jelie te Aalst, voorlopige vaststelling - Beslissing

    Goedgekeurd

    Ingang Jelie is ontstaan in de 19°eeuw, tijdens de opkomst van de textielsnijverheid, als werkmanshuisjes voor de de textielfabriek Jelie.

    De stad zou verbeteringswerken willen uitvoeren, maar daarvoor dient de weg eerst te worden overgedragen naar het openbaar domein van de stad.

    Het decreet houdende de gemeentewegen (artikel 13) voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat op te nemen in het openbaar domein van de stad wanneer de stad al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat.

    Momenteel wordt het rooilijnplan voorlopig vastgesteld.

  • 14.

    2025_GR_00140 - Kosteloze grondafstand om in te lijven in de openbare wegenis te Aalst, Kluisdreef, goedkeuren voorwaarden op basis van ontwerpakte - Beslissing

    Goedgekeurd

    Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Aalst, Kluisdreef, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 29 juli 2024.

  • 15.

    2025_GR_00147 - Lidmaatschap Bosgroep Oost-Vlaanderen - Beslissing

    Goedgekeurd

    De Bosgroep verenigt eigenaars en beheerders van bossen, en heeft in Oost-Vlaanderen 2700 leden die samen 8000 ha bos bezitten. Dit zijn zowel private als openbare bossen. Bosgroep Oost-Vlaanderen is de fusie-vzw van de drie Oost-Vlaamse Bosgroepen en heeft sedert 1 januari 2024 ook de volledige werking daarvan overgenomen. De stad kan (opnieuw) lid te worden van Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.

  • 16.

    2025_GR_00135 - Toewijzingscriteria voor verpachting van openbare gronden - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De toewijzingscriteria bepalen hoe publieke landbouwgronden, eigendom van Stad Aalst en OCMW, opnieuw verpacht worden wanneer ze vrijkomen. De pachtcriteria worden gebruikt om kandidaten te beoordelen en de grond toe te wijzen aan degene die het best aan de voorwaarden voldoet.

  • 40.

    2025_GR_00168 - Gelijke handhaving voor alle weggebruikers: tijd voor strengere controles op fietsers en stepgebruikers. Vraag raadslid Frank Van Rymenant - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Verkeersveiligheid is een absolute prioriteit, en de Stad heeft in het verleden verschillende maatregelen genomen om te trachten die te verbeteren. Toch lijkt de nadruk vooral te liggen op controles en boetes voor automobilisten, terwijl overtredingen door fietsers en gebruikers van steps evenzeer omnivalent zijn.

    Elke dag zien we in Aalst fietsers zonder verlichting, zeker tijdens de donkere ochtend- en avonduren. Dit is niet alleen een overtreding, maar ook een ernstig gevaar voor henzelf en andere weggebruikers. Daarnaast veroorzaken elektrische steps steeds vaker overlast: mensen rijden ermee op het voetpad, met twee tegelijk of zonder enige verkeersregels te respecteren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties en toenemende frustratie bij voetgangers en automobilisten.

    Daarom mijn vragen aan het stadsbestuur:

    • Met welke frequentie en resultaten worden controles uitgevoerd op fietsers en gebruikers van elektrische steps?
    • Overweegt het stadsbestuur maatregelen om het gebruik van elektrische steps strikter te reguleren of zelfs te beperken?

    Verkeersveiligheid geldt voor iedereen en moet ook voor iedereen gehandhaafd worden.

  • 41.

    2025_GR_00169 - Concessie Dendergalm. Vraag raadslid Steve Herman - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Het recreatiedomein Dendergalm in Gijzegem is al jarenlang een belangrijke ontmoetingsplaats voor verenigingen en inwoners. Met een polyvalente zaal, een cafetaria, sport- en ontspanningsmogelijkheden heeft het domein een cruciale sociale functie in de deelgemeente. Sinds het aflopen van de concessie heerst er echter onduidelijkheid over de toekomst van de site. De Stad kondigde aan op zoek te gaan naar een nieuwe uitbater, maar de communicatie hierover blijft vaag. Ondertussen rijzen er bij de Gijzegemse verenigingen en inwoners steeds meer vragen over de toekomst van hun ontmoetingsplek.

    Daarom stel ik de volgende vragen aan het college:

    • Wat is de stand van zaken, met stappenplan en tijdsschema voor de heropening, betreffende het concessiedossier van Dendergalm? 
    • Kunnen de Gijzegemse verenigingen ondertussen in Dendergalm terecht en indien ja, wie is hun aanspreekpunt voor het gebruik van de faciliteiten?

    De inwoners en verenigingen van Gijzegem hebben recht op duidelijkheid. Een recreatiedomein als Dendergalm hoort een vaste waarde voor de gemeenschap te zijn. 

  • 17.

    2025_GR_00121 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad. - Vaststelling

    Goedgekeurd

    Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur dient een huishoudelijk reglement vastgesteld te worden bij de aanvang van de zittingsperiode.

  • 18.

    2025_GR_00108 - Planning en werking gemeenteraadscommissies - Aktename

    Kennis genomen

    Deze legislatuur zal er worden gewerkt met een vaste commissieweek. Tijdens de week voor de gemeenteraad zullen op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag telkens 2 commissies volgens een vast patroon worden ingepland. Uitzondering hierop is de commissie Nsengimana, deze is ingepland 12 dagen voor de gemeenteraad.

  • 19.

    2025_GR_00119 - Gemeenteraadscommissies. Installatie en aanwijzing van de leden. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De gemeenteraad kan commissies oprichten die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voor te bereiden, advies te verlenen en voorstellen te formuleren over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen altijd deskundigen en belanghebbenden horen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om de leden van de gemeenteraadscommissies aan te wijzen.

  • 20.

    2025_GR_00120 - Politie. Aanduiding schepen in de begrotingscommissie - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.

    Overeenkomstig artikel 11 van het algemeen reglement op de boekhouding van de lokale politie (ARPC - KB d.d. 5 september 2001) maakt het college van burgemeester en schepenen het begrotingsontwerp op na het advies te hebben ingewonnen van een commissie.

    Deze commissie geeft advies over de wettelijkheid en de te verwachten financiële weerslag van het begrotingsontwerp.

    Deze commissie bestaat tenminste uit één lid van het college van burgemeester en schepenen, de korpschef en de bijzonder rekenplichtige.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om één lid van het college van burgemeester en schepenen aan te duiden.

  • 21.

    2025_GR_00143 - Deontologische code en samenstelling deontologische commissie. - Beslissing

    Goedgekeurd

    Goedkeuring van de deontologische code en samenstelling van de deontologische commissie.

  • 22.

    2025_GR_00145 - Deontologische commissie - Aanduiding plaatsvervangers - Beslissing

    Goedgekeurd

    Voor de deontologische commissie dienen plaatsvervangers aangeduid te worden voor de voorzitters en ondervoorzitters van de gemeenteraadsfracties. 

  • 23.

    2025_GR_00144 - Cultuurcentrum De Werf. Aktename ontslag deskundige/expert en nieuwe aanstelling in de Raad van Bestuur van cultuurcentrum De Werf - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 26 januari 2025 heeft een deskundige/expert haar ontslag gegeven in de Raad van Bestuur van cultuurcentrum De Werf. Er zal een nieuwe deskundige/expert moeten benoemd worden uit de reservelijst die vastgesteld werd in zitting van 22 oktober 2019.  De gemeenteraad is bevoegd voor het benoemen van deze deskundigen/experts.

  • 24.

    2025_GR_00043 - Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw. Aanduiding 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.

    De stad Aalst is lid van de Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw en kan volgens de statuten 1 vertegenwoordiger aanduiden in de algemene vergadering. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de Algemene Vergadering van de vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen.

  • 25.

    2025_GR_00110 - Interlokale Vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden. Aanduiding van 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in het beheerscomité - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.

    De stad Aalst is lid van de Interlokale Vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden.

    Op grond van de samenwerkingsovereenkomst van de Interlokale Vereniging Kenniscentrum Vlaamse Steden heeft de Stad Aalst recht op 1 effectief lid en 1 plaatsvervangend lid in het beheerscomité.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.

  • 26.

    2025_GR_00146 - VVSG. Voordracht leden bestuurlijke commissies - Beslissing

    Goedgekeurd

    Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSG het moment aan voor de samenstelling van de eigen bestuursorganen. Dat gebeurt binnen het kader van de aangepaste VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door hun algemene vergadering werd goedgekeurd. De VVSG besliste in 2018 haar bestuursmodel te hervormen in de richting van een meer participatief ledenmodel, met naast een raad van bestuur en een dagelijks bestuur ook verschillende bestuurlijke commissies.

    De politieke werking (met vooral het innemen van beleidsstandpunten in functie van de belangenbehartiging) van de VVSG gebeurt door het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur) en vijf thematische bestuurlijke commissies. Die laatste bereiden de ontwerpstandpunten voor die aan het bestuursorgaan worden voorgelegd.
    Het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies bestaan uit rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen die zich hiervoor kandidaat moeten stellen.
    Bij de toewijzing van de mandaten houdt de VVSG maximaal rekening met de politieke krachtsverhoudingen bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de grote diversiteit van de Vlaamse lokale besturen op het vlak van grootte, typologie, enz. Niet geselecteerde kandidaten komen op een reservelijst terecht voor mandaten die tijdens de legislatuur openvallen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om kandidaten voor te dragen voor de vijf thematische bestuurlijke commissies.

  • 27.

    2025_GR_00057 - Vzw Festival van Vlaanderen Gent en Historische Steden. Voordracht van 1 kandidaat-bestuurder voor de Raad van bestuur - Beslissing

    Goedgekeurd

    Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de stad deelneemt worden benoemd.

    De stad Aalst is lid van de vzw Festival van Vlaanderen Gent en Historische Steden en kan 1 kandidaat-bestuurder voordragen voor de raad van bestuur.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur.

  • 28.

    2025_GR_00103 - Tijdelijke politieverordening in het kader van de Winterfoor en Carnaval 2025 - Beslissing

    Goedgekeurd

    Naar aanleiding van de Winterfoor en Carnaval 2025 wordt een tijdelijke politieverordening opgesteld. 

  • 29.

    2025_GR_00129 - Thema Ruimte. Concessie van het melkhuisje in het park te Aalst. Leidraad 23/CON-52. Goedkeuren Addendum bij de concessieovereenkomst omtrent aanvang van werken en voorafgaande pop-up. - Vaststelling

    Goedgekeurd

    In het kader van de opdracht “Thema Ruimte. Concessie van het melkhuisje in het park te Aalst” werd een leidraad met nr. 23/CON-52 opgesteld.

    In zitting van 27 juni 2023 keurde de gemeenteraad de raming en de lastvoorwaarden met betrekking tot deze concessie goed, alsook de plaatsingsprocedure,   namelijk een publieke marktbevraging sui generis. 

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 27 oktober 2023 om de concessie toe te wijzen aan de vennootschap Park BV, Langehaagstraat 27 te 9308 Gijzegem, vertegenwoordigd door de heer Bart Guns en de heer Tom De Coster, en dit tegen een concessievergoeding van 15 600 EUR excl. btw per jaar, verschuldigd vanaf de eerste maand van opening van het pand. 

    Bij gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2023 werd de concessieovereenkomst vastgesteld die door de partijen werd ondertekend.

    De Concessiehouder dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Concessie, elementaire werkzaamheden uit te voeren (bouw-, verbouw- en afbraakwerken), waarvoor de stad een toelage voorziet ten bedrage van 323 000 EUR .

    De nodige vergunningen voor deze renovatiewerkzaamheden werden door de stad eind december 2024 afgeleverd.

    Via mail van 5 januari 2025 laat de concessiehouder weten dat de late ontvangst van de bouwvergunning een impact heeft op de timing van de renovatieplannen die voorzien waren in de het voorjaar,  met het oog op de opening van het Melkhuisje voor de zomer 2025. Diens architect bevestigt dat dit niet meer haalbaar is.

    De concessiehouder vraagt het akkoord van het bestuur om tijdens de zomermaanden geen bouwwerf te maken van het Melkhuisje, de renovatiewerken pas te starten eind september 2025 en om tijdens de overbruggingsperiode een pop-up te mogen voorzien.

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 januari 2025 om volgende afspraken vast te leggen in een addendum:

    • de renovatiewerken van het Melkhuisje zullen ten laatste een aanvang nemen op 1 oktober 2025;
    • in de periode van 1 april 2025 t.e.m. 30 september 2025 mag de concessiehouder een pop-up voorzien op de site. Voor elke maand waarin hij een pop-up vooziet, is de concessiehouder de volledige maandelijkse concessievergoeding verschuldigd, gebaseerd op de jaarlijks  basisconcessievergoeding voorzien in de concessieovereenkomst;
    • de horecagelegenheid zal in volledig gerenoveerde staat worden geopend uiterlijk op 6 april 2026, d.i. het begin van de paasvakantie, tenzij dit onmogelijk zou blijken omwille van een toekomstige, onzekere gebeurtenis/onvoorziene omstandigheid. 
  • 30.

    2025_GR_00138 - Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Nieuwbouw kleuterschool 't Ooievaarsnest Kerrebroek met omgevingsaanleg. Bestek 25/I-14. Lastvoorwaarden en wijze van gunnen - Vaststelling

    Goedgekeurd

    De ontwerpopdracht voor de opdracht “Thema Ruimte - dienst Gebouwen en technieken. Nieuwbouw kleuterschool 't Ooievaarsnest Kerrebroek met omgevingsaanleg” werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 november 2022 gegund aan TV Nero bv & Architect Marius Vaneekhoutte, Sint-Markoenstraat 28 te 9032 Wondelgem.

    De bestaande kleuterschool 't Ooievaarsnest in de Kerrebroekstraat is einde levensduur en wordt na een volledige afbraak van de bestaande bebouwing en speelplaats vervangen door een nieuwbouw kleuterschool.

    Inbegrepen in het bouwdossier is de volledige afbraak, het bouwrijp maken van het terrein, de ruwbouwwerken inclusief kelder, afwerking, alle technieken alsook het vast meubilair inbegrepen. Daarnaast wordt ook de omgevingsaanleg rondom de school met speelplaats, groenaanleg en de omheining van de school voorzien in het dossier.
    De opdracht beperkt zich toch het deel kleuterschool, de zone openbaar domein en werken in het parkgebied zijn niet inbegrepen in het dossier.

    Bij het ontwerp voor de kleuterschool is er een aangepaste verdeling ontstaan tussen de kleuterschool, de voorliggende publieke ruimte en het achterliggende parkgebied van de stad Aalst. Hierbij heeft de ontwerper ervoor gezorgd dat de school een speelplaats krijgt die aansluit bij haar gebouw en dat ook het parkgebied een eigen toegangsweg krijgt en een overzichtelijke ruimte wordt waarin sociale controle kan uitgeoefend worden. Door letterlijk ruimte te maken aan de straatzijde van de Kerrebroekstraat willen we de kans op ontmoetingen en bijpraten stimuleren en ook de school zichtbaarder, laagdrempeliger en toegankelijker maken. De kenmerkende schoolmuur met ooievaar vooraan de straat wordt geïntegreerd in het ontwerp waardoor er een autoluwere zone ten opzichte van de straat ontstaat, waarachter het toekomen wordt georganiseerd. De muur van het oude schoolgebouw creëert op de perceelsgrens een nieuwe afsluiting naar de buur toe. De school met de polyvalente ruimte als hart, vormt de schakel tussen het publieke voorplein en de speelplaats. Het park omarmt de speelplaats en biedt een grote meerwaarde voor de school.

    De school heeft drie ontsluitingen:
    1. De dagelijkse toegang voor de school aan de schoolpoort naar de speelplaats,
    2. Een nieuwe publieke doorsteek naar het park voor voetgangers en fietsers,
    3. Een logistieke toegang naar de school in het kader van brandweer, leveringen en bredere randactiviteiten zoals schoolfeest, langs de nieuwe publieke doorsteek.

    Het achterliggend parkgebied wordt hierdoor beter toegankelijk, zodat fietsers en wandelaars (en ook de groendienst en nooddiensten) vanaf de Kerrebroekstraat het park in kunnen. Ook de doorsteek aan de spoorweg in de Ledebaan wordt behouden en versterkt.

    De krachtlijnen van de opdracht tot de bouw van een kleuterschool met speelplaats zijn de volgende:

    • Positie schoolgebouw centraal gekanteld op het perceel zodoende een maximaal behoud van de huidige bomen en begroeiing en een optimale toegankelijkheid van het perceel gegarandeerd wordt;
    • Behoud van de huidige muur vooraan met poort aan de Kerrebroekstraat als herkenningspunt;
    • Creëren van een veilig voorplein: een autovrije wachtzone voor ouders en kinderen met fietsenstalling;
    • Gelaagdheid door positie 2e poort naar speelplaats en toegang tot de kleuterschool;
    • Speelplaats met open en overdekte zones en een maximale ontharding;
    • Geïntegreerde zones voor de schoolkip, een ruime zandbak en speeltoestellen op valdempende ondergrond;
    • Buitenpodium met zittredes in functie van het organiseren van een buitenklas en buitenactiviteiten;
    • Licht glooiende plantvakken met aanplant van nieuwe bomen;
    • Nieuwe omheining rondom het schooldomein als veilige afbakening met een duidelijke toegang met hek naar het parkgebied en een toegang met hek naar de inrit in functie van de bereikbaarheid voor brandweer, leveringen, schoolfeest,…

    De nieuwbouw omvat 3 bouwlagen met volgende lokalen:

    • -1 Ondergrondse kelder: bergingen, kleedkamer, alle technische ruimtes, traphal en lift
    • +0 gelijkvloers: 2 klaslokalen, sanitair, polyvalente binnenspeelruimte, refter, keuken, afvallokaal, bergingen, tellerlokaal, personeelsruimte, directieruimte, berging buitenspeelgoed en fietsenberging, traphal en lift
    • +1 verdieping: 2 klaslokalen, berging, sanitair, overloop, traphal en lift

    Tijdens de bouwwerken zal de kleuterschool ondergebracht worden in een tijdelijke containerschool op een andere site in nabijheid van de school.

    Raming: 2 929 375,35 EUR exclusief btw of 3 105 137,87 EUR inclusief 6% btw
    Budgetlijn: MJP000676 – AC000214 – 0800-40/ 2210007
    Gunningswijze: mededingingsprocedure met onderhandeling (artikel 38, § 1, 1° c))

  • 31.

    2025_GR_00019 - Concessie voor de uitbating van drankenautomaten voor koude dranken in full service. Leidraad 24/CON-79. Goedkeuring concessieovereenkomst. - Vaststelling

    Goedgekeurd

    In zitting van 16 december 2024 werd de opdracht “Concessie voor de uitbating van drankenautomaten voor koude dranken in full service” gegund aan de firma met de enige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Selecta Belgium, Industrieweg 10a te 2850 Boom tegen een commissiepercentage van 14% op de verkoopprijzen.

    Op basis van de leidraad werd een ontwerp van concessieovereenkomst opgesteld.

  • 32.

    2025_GR_00132 - Leningsovereenkomst tussen Stad Aalst en SportAG. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Goedkeuring: Leningsovereenkomst tussen Stad Aalst en SportAG.

  • 42.

    2025_GR_00170 - Huisjesmelkerij in Aalst en het conformiteitsattest. Vraag raadslid Griet Diaz - Beraadslaging

    Kennis genomen

    Het stadsbestuur kondigde recent aan dat alle huurwoningen in Aalst op termijn een conformiteitsattest moeten behalen om de woonkwaliteit te garanderen. Dit jaar worden als eerste de woningen van vóór 1946 gecontroleerd. Dit is een stap in de juiste richting, maar het probleem van huisjesmelkerij blijft hardnekkig.

    Huisjesmelkers blijven panden in erbarmelijke staat verhuren tegen woekerprijzen, vaak aan kwetsbare huurders die geen andere opties hebben. Ondanks eerdere maatregelen, zoals het verbod op het opsplitsen van woningen in 2014 en het actieplan uit 2018, blijft deze wanpraktijk voortbestaan. Een kwalitatieve en veilige woonomgeving is een basisrecht, en de stad heeft de verantwoordelijkheid om hier streng op toe te zien.

    Daarom stel ik de volgende vragen:

    • Hoeveel gevallen van huisjesmelkerij werden de afgelopen vijf jaar vastgesteld in Aalst en welke sancties zijn opgelegd?
    • Plant de Stad een actualisatie of uitbreiding van het actieplan tegen huisjesmelkerij, gezien de blijvende problematiek?

    Ik kijk uit naar uw antwoorden en dank u voor uw aandacht.

  • 43.

    2025_GR_00171 - Uitnodiging ex-prinsen op de eretribune Grote Markt op carnavalszondag. Voorstel raadslid Steve Herman - Beslissing

    Afgekeurd

    Omschrijving

    Voorstel tot het uitnodigen van ex-prinsen carnaval op de hoofdtribune op de Grote Markt.

    Motivatie

    Wie is er meer ambassadeur geweest voor carnaval Aalst dan de gewezen prinsen carnaval zelf? Er worden tal van persoonlijkheden uitgenodigd die veel minder betrokken zijn bij het échte Aalsterse carnavalsgebeuren. Niet zelden zijn hun plaatsen reeds na enkele uren leeg. Vele ex-prinsen lopen uiteraard mee in de stoet en zullen op de uitnodiging niet ingaan, maar een aantal ex-prinsen die de stoet niet meer meelopen of kunnen meelopen, zouden graag hún feest vanop de eretribune meevolgen. Het zou voor hen ook een teken van erkentelijkheid zijn dat hen die mogelijkheid geboden wordt.

    Voorstel van beslissing

    De gemeenteraad beslist om vanaf volgend jaar de ex-prinsen en hun partner uit te nodigen op de eretribune op de Grote Markt op carnavalszondag.


    ONTWERPBESLISSING

    De Raad,

    Overwegende dat,

    • De ex-prinsen van Aalst Carnaval een belangrijke en langdurige rol hebben gespeeld als ambassadeurs van carnaval en daarmee de traditie van het feest in stand houden;
    • Er reeds tal van andere genodigden aanwezig zijn tijdens carnaval, waarvan sommige minder direct betrokken zijn bij het carnavalsgebeuren;
    • De ex-prinsen, die vaak zelf deelnemen aan de stoet, maar een aantal van hen niet meer in staat is om mee te lopen, zouden waarderen om hun feest vanop de eretribune te kunnen meemaken;
    • Het uitnodigen van ex-prinsen een blijk van erkenning en waardering zou zijn voor hun bijdragen aan carnaval en de stad Aalst.

    Beslist dat,

    • De ex-prinsen van Aalst Carnaval, samen met hun partner of gezel, vanaf volgend jaar zullen worden uitgenodigd op de eretribune op de Grote Markt op carnavalszondag;
    • Deze uitnodiging wordt beschouwd als een blijk van erkentelijkheid voor hun betrokkenheid bij het carnaval.


    Schepen Bart Van den Neste en schepenen Kristiaan Van Vaerenbergh en Frank Van Rymenant zijn afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaalbestuur.


    Schepen Bart Van den Neste en schepenen Kristiaan Van Vaerenbergh en Frank Van Rymenant zijn afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaalbestuur.

  • 33.

    2025_GR_00125 - Notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 28 januari 2025 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 28 januari 2025 kunnen worden goedgekeurd.

  • 34.

    2025_GR_00149 - Advies met betrekking tot erkenningsaanvraag van een lokale geloofsgemeenschap - Beslissing

    Goedgekeurd

    De Islamitische geloofsgemeenschap El Muslimeen - Moskee Aalst kwam in aanmerking voor de verkorte erkenningsprocedure zoals voorzien in artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021. De stad bracht hiervoor een negatief advies uit op 14 november 2022. Gezien de wijzigingen in het erkenningsdecreet d.d.  26 april 2024 moest de geloofsgemeenschap hun aanvraag tot erkenning actualiseren. Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) ontving de geactualiseerde aanvraag op 11 oktober 2024. In het kader daarvan werd de stad gevraagd een nieuw advies uit te brengen over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen door deze lokale geloofsgemeenschap, zoals vermeld in art 7, 1° tot en met 9° van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen. 

    In het kader van de verkorte procedure tot aanvraag erkenning van de geloofsgemeenschap El Muslimeen - Moskee Aalst dient er een advies gegeven te worden. Het door het lokaal bestuur af te leveren advies vereist onder meer een voorafgaand onderzoek naar de juridische structuur; naar de transparantie van de financiële verrichtingen; financiering of ondersteuning die afbreuk doet aan de onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst; naar financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging; naar de maatschappelijke relevantie van de lokale geloofsgemeenschap; naar de toestand van de eredienstgebouwen; naar de contacten met de lokale overheid en de buurt; naar de leden van het (voorlopig) bestuursorgaan; naar het voldoen aan de inburgeringsplicht door de bedienaars van de eredienst en naar de bezoldiging van die bedienaars.

  • 35.

    2024_GR_00491 - Aankoop jegens NMBS voor de optimalisatie van een deel van de Leirekensroute, goedkeuring en aanstellen verschijners - Beslissing

    Goedgekeurd

    NMBS wil een deel van de Leirekensroute verkopen aan de stad Aalst voor het optimaliseren ervan.
    Voor het gedeelte tussen de Geensbeekstraat te Moorsel tot de grens met Opwijk zal NMBS via hun intern verkoopplatform de openbare verkoopprocedure opstarten.