De notulen van de openbare vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 17 december 2024 moeten worden goedgekeurd.
De Mouterij, een woonzorgcentrum in Aalst, kwam opnieuw in de media. Humo publiceerde er een dossier over: “S.O.S. woonzorgcentra, misstanden in De Mouterij” (21/01/2025). In het dossier getuigden kinderen over de gebrekkige hygiëne en zorgen en over het verlies van hun moeder.
“Door de gebrekkige zorg is mijn moeder gestorven, in helse pijnen”, zegt een van de kinderen. “Mijn moeder pleegde zelfmoord. In haar afscheidsbrief zei ze de laatste factuur van De Mouterij zeker niet te betalen”, lezen we verder in het dossier. Deze getuigenissen komen hard aan.
De Mouterij ontkent de problemen of minimaliseert ze. Maar het woonzorgcentrum kwam in het verleden ook al in opspraak. De Mouterij staat al sinds september 2023 op de zogenaamde ‘zwarte lijst’ van het Departement Zorg, onder verhoogd toezicht na meerdere inspecties.
Een van de kinderen zei in een reportage van TV Oost (22/01/2025): “De Mouterij is geen woonzorgcentrum, maar zuiver een verdienmodel. Wonen en zorg komen op de laatste plaats.”
De Mouterij is een commercieel woonzorgcentrum, onderdeel van Korian Belgium, dat dan weer een dochterbedrijf is van de Franse multinational Clariane.
Commerciële zorgbedrijven willen vooral winst te maken op de kap van onze ouderen. Door hoge dagligprijzen en door te besparen op personeel en de nodige zorgen. Kwaliteitsvolle en betaalbare zorg is echter een basisrecht, ook in je latere levensjaren.
Onze vragen:
1. Erkent het stadsbestuur dat de commercialisering van onze ouderenzorg een probleem is en dat deze commercialisering een halt moet worden toegeroepen?
2. Is het stadsbestuur bereid om te investeren in publieke woonzorgcentra als alternatief voor commerciële woonzorgcentra op Aalsters grondgebied?
De activering van leefloongerechtigden vormt een belangrijke uitdaging voor lokale besturen. Deze groep werkzoekenden vindt moeilijk aansluiting op onze arbeidsmarkt, ondanks de vele inspanningen die hierop gericht zouden moeten zijn. Het Vlaamse regeerakkoord roept lokale besturen op om een actieve(re) rol op te nemen in de begeleiding en activering van deze groep, met een duidelijke focus op resultaatgericht beleid en een efficiënte inzet van middelen.
De vraag rijst of het OCMW van Aalst voldoende is uitgerust om deze opdracht naar behoren uit te voeren. Een evaluatie van de huidige inspanningen en resultaten is dan ook noodzakelijk, zeker gezien de druk op het sociale beleid en de stijgende verwachtingen van de Vlaamse overheid.
Daarom stel ik de volgende vragen aan het vast bureau:
Op 29 november 2024 vond de algemene vergadering plaats van Audio, welzijnsvereniging waar het OCMW Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad besliste in zitting van 30 maart 2010 tot de oprichting van de vzw BEA en de goedkeuring van de statuten voor uitwerking FRGE en energie- gerelateerde taken ifv de duurzame ontwikkeling van de stad Aalst.
De OCMW-raad keurde de deelname in vzw BEA goed in zitting van 6 april 2010.
De installatievergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn vond plaats op 3 december 2024. Alle aanwijzingen of voordrachten worden herroepen na elke volledige nieuwe samenstelling van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzi, ten laatste 6 maanden na iedere installatie van een nieuwe gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Volgens de statuten van de vzw BEA, in het bijzonder artikelen 12, heeft het OCMW Aalst recht op 5 vertegenwoordigers in de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 5 vertegenwoordigers aan te duiden in de algemene vergadering van de extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw BEA.
De gemeenteraad besliste in zitting van 30 maart 2010 tot de oprichting van de vzw BEA en de goedkeuring van de statuten voor uitwerking FRGE en energie- gerelateerde taken ifv de duurzame ontwikkeling van de stad Aalst. Deze statuten werden hernieuwd in de zitting van 28 januari 2020.
De OCMW-raad keurde de deelname in vzw BEA goed in zitting van 6 april 2010.
De installatievergadering van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn vond plaats op 3 december 2024. Alle aanwijzingen of voordrachten worden herroepen na elke volledige nieuwe samenstelling van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, ten laatste 6 maanden na iedere installatie van een nieuwe gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 21 van de statuten bepaalt dat het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn recht heeft op 3 vertegenwoordigers in het bestuursorgaan van vzw BEA, voorgedragen door de raad van maatschappelijk welzijn. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd voor een duurtijd van de legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 3 vertegenwoordigers voor te dragen voor het bestuursorgaan van de extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm vzw BEA.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW Aalst deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging SOLVA sinds 21 april 2009.
Op grond van de statuten van SOLVA heeft het OCMW Aalst recht op 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering.
De Raad van Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is als vennoot aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Creat Services.
Op grond van de statuten van Creat Services dv heeft het OCMW Aalst recht op 1 effectieve vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 effectieve vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger aan te duiden.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is als vennoot aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Creat Services. Het OCMW Aalst behoort tot regio 1.
Op grond van de statuten van Creat Services dv heeft het OCMW Aalst recht om 1 vertegenwoordiger voor te dragen voor de Raad van Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur van Creat Services dv.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Bij raadsbeslissing van 6 april 2010 trad het OCMW Aalst toe tot de welzijnvereniging Audio.
Artikel 10 van de statuten van de welzijnsvereniging Audio bepalen dat elke deelgenoot recht heeft op één vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
Bij mail van 29 november 2024 wordt aan het OCMW Aalst gevraagd om een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering.
Het OCMW Aalst is lid van de welzijnsvereniging Audio, die gevraagd kan worden interne audits bij de diensten van zijn leden uit te voeren. De statuten van de vereniging voorzien een charter dat ter goedkeuring wordt voorgelegd. Het charter is gewijzigd zodat het opnieuw moet goedgekeurd worden.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit aangepaste auditcharter goed te keuren.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
De welzijnsvereniging A.S.Z. av, heeft een algemene vergadering waarin het OCMW Aalst statutair vertegenwoordigd is door drie raadsleden. Deze aanduiding gebeurt in één enkele geheime stemming.
Bij mail van 31 oktober 2024 wordt gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om deze aanduiding te doen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
De welzijnsvereniging A.S.Z. av, heeft een Raad van Bestuur waarin het OCMW Aalst vertegenwoordigd is door drie afgevaardigden, waarvan 1 deskundige.
Bij mail van 31 oktober 2024 wordt gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om deze aanduiding te doen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
De welzijnsvereniging ASZ av (1.0.), heeft een algemene vergadering waarin het OCMW Aalst statutair vertegenwoordigd is.
Bij mail van 31 oktober 2024 wordt gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om deze aanduiding te doen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
De welzijnsvereniging ASZ av (1.0.), heeft een Raad van Bestuur waarin het OCMW Aalst statutair vertegenwoordigd is.
Bij mail van 31 oktober 2024 wordt gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om deze aanduiding te doen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW Aalst deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is aangesloten bij de vereniging voor Ziekenhuisinformatica 'INFOHOS' sinds 30 november 1984.
Op grond van de statuten van INFHOS heeft het OCMW Aalst recht op 5 vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering.
De Raad van Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd om 5 vertegenwoordiger aan te stellen.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is als vennoot aangesloten bij de vzw Logo Dender.
Op grond van de statuten van vzw Logo Dender heeft het OCMW recht op 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van vzw Logo Dender.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is coöperant-lid van EthiasCo cvba en kan 1 vertegenwoordiger aanduiden in de aandeelhoudersvergadering.
EthiasCo cvba was voor de omzetting naar coöperatieve vennootschap de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is aandeelhouder van de sociale kredietmaatschappij Volkskrediet De Toren en heeft daardoor recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van Volkskrediet De Toren.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is lid van de vereniging Polder van de Beneden Dender en is vertegenwoordigd door 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van Polder van de Beneden Dender.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is aandeelhouder van de coöperatieve vennootschap Poolstok (Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv) en heeft daardoor recht op 1 vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 vertegenwoordiger aan te duiden in de algemene vergadering van Poolstok cv.
Op 3 december 2024 werd de nieuwe gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd, bijgevolg moeten de vertegenwoordigers in de diverse entiteiten waarin de het OCMW deelneemt worden benoemd.
Het OCMW Aalst is lid van de vzw VVSG en kan volgens de statuten 1 kandidaat-bestuurder voordragen voor de Raad van Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om 1 kandidaat-bestuurder voor te dragen voor de Raad van Bestuur van de vzw VVSG.
Bij aangetekend schrijven van 8 januari 2025, wordt het OCMW-Aalst uitgenodigd op de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 26 februari 2025 om 19u in feestzaal De Linde, Gaverland 55 te 9620 Erwetegem-Zottegem.
De raad voor maatschappelijk welzijn moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Per aangetekend schrijven van 9 december 2024 wordt het OCMW Aalst uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services, op dinsdag 25 maart 2025 om 14.30 u, die zal plaatsvinden in De Lozen Boer, Lozen Boer 3/5 te 9080 Lochristi. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
Varia
Het parkeerverhaal rond AZORG is een bewijs van hoe hard patiënten en hun families de dupe zijn van een fusie die te weinig oog heeft voor de gevolgen die dat met zich meebrengt. Patiënten die in Aalst noodgedwongen vaak in het ziekenhuis moeten zijn, worden geconfronteerd met absurde kosten en een systeem dat hen benadeelt in plaats van ondersteunt. Wat we te horen krijgen van patiënten en hun families is schrijnend. Mensen die al in moeilijke omstandigheden verkeren, zoals kankerpatiënten en nierdialysepatiënten, worden geconfronteerd met onredelijke kosten en onpraktische oplossingen.
Sinds de fusie van Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) en het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis (OLV) tot AZORG gingen de parkeertarieven de hoogte in. De parkeertarieven tussen beide ziekenhuizen werden gelijkgetrokken, waardoor parkeren een stuk duurder wordt. Bij het ASZ wordt parkeren gemiddeld 25 procent duurder, bij het OLV stijgt het tarief met gemiddeld 6 procent. Patiënten krijgen ook geen gratis parkeertickets meer.
Na deze verhoging van de parkeertarieven blijkt nu ook dat de parkeerabonnementen niet compatibel zijn tussen de campussen aan de Merestraat en de Moorselbaan, terwijl beide locaties deel uitmaken van AZORG. Je kan van patiënten en hun bezoekers niet verwachten dat ze twee abonnementen betalen om op twee locaties dezelfde zorginstelling te bezoeken. Patiënten hebben al genoeg zorgen aan hun hoofd. Het laatste wat ze nodig hebben, is een ziekenhuis dat hen op kosten jaagt door een inefficiënt parkeersysteem.
We lezen ondertussen dat AZORG deze problemen erkent en dat er wordt gewerkt aan een oplossing. Maar, hoe lang moeten patiënten nog wachten op een geïntegreerd parkeersysteem? En waarom werd dit probleem niet proactief aangepakt bij de integratie van de campussen? Het is onaanvaardbaar dat deze mensen, die al voldoende zorgen hebben, nu ook financieel extra onder druk worden gezet.
Vragen:
De notulen van de besloten vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van dinsdag 17 december 2024 moeten worden goedgekeurd.