Terug gemeenteraad

di 26/11/2024 - 19:00 Belfort OPGELET: Protocollaire raad! Geen punten agenderen.

Openbare zitting

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Intergemeentelijke samenwerking :

    In toepassing van art. 441 van het decreet lokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

    Het gaat om volgende IGS'en:

    • ILvA
    • SOLVA
    • IGS WESTLEDE
    • FARYS/CREAT Services
    • INTERGEM (Fluvius)

    Regiovorming Denderregio : 

    Lokale besturen kunnen vrijwel onbeperkt met elkaar samenwerken. In de loop van de voorbije decennia heeft dit geleid tot tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) voor telkens weer andere groepen van besturen. Zowel buitenstaanders als de lokale besturen en hun bestuurders verliezen soms het overzicht. Met de ‘regiovorming’ wil de Vlaamse overheid hieraan tegemoet komen. Ze streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, met zowel de door haarzelf opgerichte verbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten of OCMW’s zelf aan de basis van liggen. Het principe is dat samenwerking voortaan maximaal binnen zogenaamde referentieregio’s moeten vallen, en dat bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd. 

    Op 21 maart 2021 nam de Vlaamse Regering een beslissing via de kadernota  over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd. Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd. Vlaanderen wordt hiermee officieel opgesplitst in 15 regio’s met Aalst als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’. Het is de bedoeling dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s kunnen zelf wel partnerschappen met elkaar aangaan. Ook grotere samenwerkingen kunnen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s plaatsvinden. De bestaande structuren krijgen tot eind 2030 om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later).

    In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

Toegevoegde punten van raadsleden

  • Omschrijving

    De gemeenteraad van Aalst constateert met grote bezorgdheid dat de NMBS in haar recente dienstregeling de rechtstreekse treinverbindingen vanuit Erembodegem naar Gent volledig heeft afgeschaft en het aantal rechtstreekse verbindingen naar Brussel drastisch heeft verminderd. Deze wijzigingen hebben een ingrijpende impact op de mobiliteit en levenskwaliteit van de meer dan 13.000 inwoners van Erembodegem en groot Aalst.

    Daarnaast heeft een petitie, die binnen de eerste 48h van zijn lancering al ondertekend werd door meer dan 1100 inwoners, duidelijk gemaakt dat er brede onvrede heerst over deze wijzigingen. Deze signalen tonen aan dat de nood hoog is om de beslissingen te herzien en het belang van de reizigers uit de regio centraal te stellen in het vervoersbeleid.

    Motivatie

    We nemen in overweging:

    1. Mobiliteit en economische impact:
      • Dagelijks reizen honderden inwoners van Erembodegem naar Gent en Brussel voor werk, studie of andere essentiële activiteiten. De afschaffing van rechtstreekse verbindingen verlengt hun reistijd, verhoogt het aantal overstappen en leidt tot meer vertragingen, wat een negatieve invloed heeft op de economische productiviteit en de levenskwaliteit.
    2. Klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen:
      • Het schrappen van gebruiksvriendelijke verbindingen ontmoedigt het gebruik van het openbaar vervoer en dwingt reizigers naar alternatieven zoals de auto. Dit vergroot de verkeersdrukte en verhoogt de CO₂-uitstoot, wat haaks staat op de nationale klimaatdoelstellingen.
    3. Sociale rechtvaardigheid en inclusiviteit:
      • Voor kwetsbare groepen zoals ouderen, jongeren en mensen zonder alternatief vervoer, is een betrouwbaar openbaar vervoernetwerk essentieel. De verminderde verbindingen vergroten het risico op sociale uitsluiting.
    4. Breed gedragen onvrede:
      • De petitie met meer dan 1.100 handtekeningen onderstreept de dringende behoefte aan herziening.

    Voorstel van beslissing

    De gemeenteraad van Aalst in zitting bijeen op 26  november 2024 roept het college van burgemeester en schepenen op om: 

    1. Een gezamenlijke brief te sturen naar zowel de CEO van de NMBS, mevrouw Sophie Dutordoir, als de Minister van Mobiliteit, de heer Georges Gilkinet, met de volgende oproepen:
      • Herziening van de wijzigingen: Het herstel van de rechtstreekse treinverbindingen van Erembodegem naar Gent en Brussel.
      • Strategische aanpak: Het erkennen van middelgrote stations zoals Erembodegem als essentieel binnen het openbaar vervoernetwerk.
      • Dialoog met de gemeenschap: Het betrekken van de inwoners van groot Aalst bij toekomstige wijzigingen in het treinaanbod.
    2. Het stadsbestuur op te dragen actief overleg te organiseren met de NMBS, de minister van Mobiliteit en relevante stakeholders om de bezorgdheden van de inwoners te bespreken en oplossingen te formuleren.
    3. Een evaluatiemoment in te plannen binnen drie maanden, waarbij de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de voortgang van de communicatie en de acties van de NMBS en het ministerie.

    Kostprijs / budget

    Geen.

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning