De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2025 kunnen worden goedgekeurd.
Op de gemeenteraad van 25 oktober 2022 werd een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat, vacant verklaard.
Op de dienst Interventie, directie Basispolitiezorg, is er nood aan een extra inspecteur van politie. Daarom is het aangewezen de betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Secretariaat, te heroriënteren naar een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie.
Het is aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal onze zone verlaten via het systeem van mobiliteit. Ingevolge deze mobiliteit is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau B, heeft de personeelsdienst verlaten.
Gelet op de eerdere afwezigheden van het personeelslid werd een achterstand opgelopen in de verwerking van dossiers en werd een tijdelijk contractueel personeelslid aangenomen.
Dat contract loopt af op 31 juli 2025. Om de continuïteit op de dienst te verzekeren , is het aangewezen een betrekking CALog, niveau B vacant te verklaren en op te vullen via het systeem van de dringende externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen en de Commissie Veiligheid.
Een hoofdinspecteur van politie, directie Netwerken, dienst Functioneel beheer, maakt een interne verschuiving naar een andere dienst binnen de zone.
Om de continuïteit van de dienst Functioneel Beheer te verzekeren is het raadzaam deze functie vacant te verklaren om op zoek te kunnen gaan naar een nieuw personeelslid. Ten einde te anticiperen op de schaarste aan operationele kandidaten wordt er voorzien dat de functie van functioneel beheerder kan worden ingevuld door personeelsleden van het administratief en logistiek kader. Op die manier kan deze persoon volledig worden ingezet voor de taken binnen de dienst en worden geen andere operationele taken verwacht.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog-kader), niveau B, gemene graad Consulent, directie Netwerken, dienst Functioneel beheer, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit, de wettelijk voorziene externe statutaire aanwerving of, in voorkomend geval, dringende contractuele werving van bepaalde duur van maximaal 12 maanden.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal onze zone verlaten. Ingevolge hiervan is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie. Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
In het raam van het vormingsbeleid van Politie Aalst wordt een financiële delegatie voorzien aan de korpschef conform de delegatie die is voorzien voor de algemeen directeur van de stad.
Op 2 april 2025 veroorzaakte een uitspraak van de rechtbank van Leuven grote verontwaardiging in België. In een verkrachtingszaak werd een geneeskundestudent schuldig bevonden aan het verkrachten van een medestudente, maar kreeg hij geen effectieve straf.
De rechtbank oordeelde dat er sprake was van seks zonder toestemming, gezien het slachtoffer door dronkenschap niet in staat was die te geven. Toch kreeg de dader de gunst van een opschorting van straf – hij werd dus schuldig bevonden, maar er werd geen straf opgelegd. De motivering verwees onder meer naar zijn jonge leeftijd, blanco strafblad en zijn “gunstige persoonlijkheid”, waaronder: “een getalenteerde en geëngageerde jongeman die zowel privé als professioneel sterk wordt geapprecieerd.”
Deze argumentatie leidde tot brede maatschappelijke verontwaardiging. Het riep fundamentele vragen op over gelijke behandeling voor de rechtbank. Worden mensen met meer ‘talent’, een hogere opleiding of een gunstige sociale positie milder behandeld? Advocaten en experts benadrukten dat de opschorting uitzonderlijk is bij verkrachting en dat onder meer schuldinzicht en recidiverisico een rol spelen. Toch blijft het wrange gevoel hangen dat maatschappelijke positie de rechtspraak heeft beïnvloed – en dat het slachtoffer in de kou blijft staan.
Deze zaak onderstreept nogmaals het belang van een krachtig lokaal beleid tegen seksueel geweld.
Ook in Aalst is seksueel geweld een ernstig en groeiend probleem. In 2020 werden 192 meldingen geregistreerd, bijna 50% meer dan in 2018 (133 meldingen) en een stijging ten opzichte van 2019 (154 meldingen). Deze cijfers wijzen op een toename van seksueel geweld, of op een verhoogde bereidheid om incidenten te melden – beide zijn belangrijke signalen.
In andere steden zoals Gent, Brussel en Luik bestaan al gespecialiseerde Zorgcentra na Seksueel Geweld waar slachtoffers terechtkunnen voor medische, psychologische en juridische hulp. In Aalst bestaat zo’n centrum nog niet, ondanks de nood en de stijgende cijfers.
Op Vlaams niveau is er wel een actieplan dat inzet op preventie, sensibilisering en hulpverlening, maar nog steeds dient slechts 4,5% van de slachtoffers effectief klacht in. De drempels blijven dus erg hoog.
Daarom heb ik volgende vragen aan het stadsbestuur:
Naar aanleiding van enkele voorvallen van verkrachting, misbruik en aantasting van de eerbaarheid die onlangs in de media zijn verschenen is het thema “veilig uitgaan” op vandaag weer een hot item en zeker al voor jonge vrouwen.
Door deze incidenten krijgt ook de horeca opnieuw een oplawaai en het is al een sector met zeer veel problemen.
Om het veilig te houden is het uiteraard belangrijk dat iedereen zijn eigen grenzen bewaakt doch tevens dat er door de overheid een veilige omgeving wordt gecreëerd, niet alleen door het inzetten van politie doch ook door samen met de horeca en vrijwilligers het uitgangsleven te sensibiliseren.
Daaromtrent zijn er in sommige steden en gemeenten en/of door ondernemers of vrijwilligers al initiatieven genomen.
Mijn vraag aan de bevoegde schepen
Projectvereniging Erfgoed Denderland is een intergemeentelijk samenwerkingsverband. De projectvereniging ontvangt werkingsmiddelen van de Vlaamse Gemeenschap en dient hiertoe steeds een jaarverslag en jaarrekening ter verantwoording in te dienen. Artikel 15 van de statuten van projectvereniging Erfgoed Denderland bepaalt dat de Raad van Bestuur de bevoegdheid heeft tot “de vaststelling van de jaarrekeningen die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure, en nadien bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.” De Raad van Bestuur keurde op 19 februari 2025 de jaarrekening en het activiteitenverslag van werkingsjaar 2024 goed.
Heel wat Aalstenaars maken zich terecht grote zorgen omtrent de mogelijke ontwikkeling van 93 appartementen in de Kluisdreef binnen de ruime omgeving Immerzeel. In het N-VA, cd&v-Team en Voor Aalst bestuursakkoord “Thuis in een bruisende stad”, paragraaf C7, staat letterlijk: “dat de stadsdiensten en het AGSA in staan voor de actieve realisatie van het stadsvernieuwingsproject Immerzeel+ en dat er dringend werk moet gemaakt worden van een RUP Immerzeel + met geïntegreerde plan-MER waarbij het programma met 30% wordt gereduceerd.”
Feit is op vandaag dat er geen RUP Immerzeel is en dat de ene projectontwikkelaar, die via een omweg blijkbaar vrijgesteld wordt van het nog te realiseren MER, nog net niet gestart is met de verkoop van 93 luxe appartementen en een andere ontwikkelaar 12 bouwgronden
(voor respectievelijk 8 half open en 4 open bebouwingen met prijzen van 205000 EUR tot 460000 EUR) op de markt brengt. Dit is ongehoord. Het ruime gebied Immerzeel behelst zoveel hectare gronden, deels grenzend aan natuurgebied, die in aanmerking komen voor soortgelijke ingrijpende ontwikkelingen dat je het als stad gewoonweg niet kan maken dergelijke projecten te gaan vergunnen zonder een onderbouwde bredere visie op gans dit gebied.
Alleen al op het vlak van mobiliteit en verkeersafwikkeling dient er eerst werk gemaakt te worden van een globaal mobiliteitsplan in overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer. Wetende in het algemeen dat verdichting dient te gebeuren in de woonkern van een stad dringt de vraag zich ook op of het wel opportuun is om in dit zeer open ruimte gebied, dewelke aansluit op een uitgesproken eerder landelijke woonstraat, te gaan verdichten. Er is een acuut gebrek aan voldoende faciliteiten zoals bv. kinderopvang of het nabij gelegen basisschooltje dat letterlijk ontploffen staat, waar geen refter of sportzaal is.
Bovendien is het ook onvoorstelbaar dat men hier tot 7 bouwlagen hoog zou mogen bouwen. Ik vraag mij echt af, zo staat het letterlijk te lezen in het buurtkrantje van de ontwikkelaar, sinds wanneer in Aalst de hoogte van een boom een ijkpunt is geworden om te gaan bepalen hoe hoog men in een omgeving mag gaan bouwen. Onvoorstelbaar maar helaas de realiteit. Als deze gang van zake getolereerd wordt door de stad gaan de sluizen letterlijk open en dreigt gans dit gebied volgebouwd te worden met woontorens.
Beste collega's, gezien de recente ontwikkelingen is het niet 5 voor maar 5 na 12. Daarom volgende vragen:
De vastgoedontwikkelaar Cores Development wil 93 appartementen bouwen aan de Kluisdreef. Een groot woonproject verdeeld over vier blokken tot zeven bouwlagen hoog.
Het woonproject leidt tot bezorgdheid bij omwonenden: Over de inname van open ruimte en natuur, over de gevolgen voor de mobiliteit en over wateroverlast. De bezorgdheid over bijvoorbeeld de open ruimte die verdwijnt, leeft bovendien niet enkel inwoners uit de directe omgeving. Met de PVDA delen wij deze bezorgdheden.
Tegelijk maken we ons zorgen over de wooncrisis in Aalst. Cores Development vermeldt enkel dat het ook “kleinere, betaalbare studio’s” in het woonproject zal bouwen. Dat is volgens ons een druppel op een hete plaat.
Onze vragen:
In het kader van de werken aan de N9 te Aalst, werd de vraag gesteld door AWV om een klein stukje grond van de stad verwerven. Het gaat over het perceel Aalst 11de afdeling Sectie A perceel 500L met een oppervlakte van 14,90m².
Het stukje werd in 2021 door de stad Aalst verworven in functie van rioleringswerken. Dit perceel maakt in zijn feitelijke toestand deel uit van het openbaar domein van de gewestweg Brusselbaan.
Het principe tot verkoop werd reeds goedgekeurd op de gemeenteraad van 19/11/2024. De ontwerpakte werd opgemaakt door Jan Mertens, commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties.
Het betreft de kosteloze overname van een perceel grond voor opname in de openbare wegenis te Aalst, Zeebergkaai, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen van 12 april 2021.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Herdersem-Moorsel, Gudstraat, Kattenbroekstraat, Koning Albertstraat, Biesebroekweg, Baaikensveldweg, Bloemenveldstraat, deel Rijgerstraat en deel Avouestraat, zijn 73 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de schaderegelingen voor inname 50-52-53 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Nieuwerkerken, Bremtstraat zijn 69 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 22 ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken langs de Bremtstraat-Tolstraat (AST02) te Nieuwerkerken zijn grondinnames noodzakelijk en wordt de rooilijn vastgelegd. Er zijn 69 grondverwervingen noodzakelijk.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 februari 2023 om reden van openbaar nut, in het kader van Aquafinproject AST05 riolerings- en wegenwerken te Nieuwerkerken, Bremtstraat, principieel akkoord te gaan met de grondverwervingen en het dossier ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad besliste in zitting van 28 februari 2023 om reden van openbaar nut, in het kader van Aquafinproject AST05 riolerings- en wegenwerken te Nieuwerkerken, Bremtstraat, akkoord te gaan met de grondverwervingen.
Het nieuwe rooilijnplan zal het bestaande rooilijnplan Bremtstraat dd. 06/02/1931 gedeeltelijk vervangen.
Artikel 8 van het decreet gemeentewegen stelt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Dit betekent dat de gemeenteraad de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan moet goedkeuren en na afweging van de resultaten die voortvloeien uit het openbaar onderzoek, het rooilijnplan definitief dient vast te stellen alvorens de nieuwe rooilijn van kracht is.
Het rooilijnplan werd opgemaakt door landmeter-expert Wouter De Maegt. In het dossier wordt het rooilijnplan toegevoegd.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de wijziging van de gemeentewegen Veldweg (gemeenteweg 21), Faveelweg (gemeenteweg 51), Langenweg (gemeenteweg 52), Haegweg (gemeenteweg 63) en Binnenweg (gemeenteweg 64) te Gijzegem.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Bisterenweg / Kantweg, buurtweg 68 te Hofstade.
De gemeenteraad keurde in zitting dd. 19/11/2024 het verzoekschrift goed.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van Driebundersweg, gemeenteweg 72 Baardegem.
De gemeenteraad keurde in zitting dd. 19/11/2024 het verzoekschrift goed.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de inrichting van de nieuwe gemeenteweg Ten Bos / Letterveldweg te Erembodegem.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Dorpwegel, gemeenteweg 36 Herdersem.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de realisatie van project Perrekouter.
Het project behelst het gedeeltelijk verplaatsen van Perrekouter (Gemeenteweg 16, Moorsel), het verlengen van Winninckstraat (Gemeenteweg 12, Baardegem), het gedeeltelijk opheffen en verplaatsen van Aalsterseweg (Gemeenteweg 59, Moorsel), het gedeeltelijk opheffen van Mechelweg (Gemeenteweg 45, Baardegem), het opheffen van Aelstwegel (Gemeenteweg 62, Baardegem), het verlengen van Baardegemkouterbaan (Gemeenteweg 29, Baardegem) en het verlengen van Rijbaan (Gemeenteweg 160, Moorsel).
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan voorlopig vastgesteld te worden.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de opheffing van Eetenhove, gemeenteweg 15 Aalst.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Eerdegemkouterbaan, gemeenteweg 23 te Baardegem.
Het plan tot gedeeltelijke wijziging / rooilijnplan van de Eerdegemkouterbaan, gemeenteweg 23 te Baardegem werd voorlopig vastgesteld door gemeenteraad dd. 17/12/2024.
Het college van burgemeester en schepenen organiseerde een openbaar onderzoek dat van 22 januari tot en met 20 februari 2025 liep.
Er werden 11 bezwaarschriften ingediend, waarvan 10 ontvankelijk zijn bevonden.
Na asfalteringswerken op de Leopoldlaan en Heilig Hartlaan, werden naast de rijbaan (kant middenberm) de verdrijvingsvlakken niet opnieuw aangebracht. Deze waren er voordien wel, maar waren onderhevig aan slijtage door weersinvloeden en dooizouten. Hierdoor stellen we vandaag vast dat de stroken gebruikt worden als parkeerplaats, maar de Politie kan er niet op handhaven. AWV wenst het parkeerverbod in stand te houden, maar geeft de voorkeur aan verticale signalisatie. Voor de plaatsing hiervan is een aanvullend reglement noodzakelijk.
Het team Mobiliteit stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Bergemeersenstraat 133 Aalst in te stellen.
In de Dom Modest Van Asschelaan werd een fietszone ingericht. Team Mobiliteit wenst deze bij te sturen.
In het kader van het project schoolvervoerplannen werd in schooljaar 2023-2024 een bevraging ingevuld door leerlingen en schoolpersoneel van de drie basisscholen in Erembodegem. In de Leuvestraat, schoolomgeving van basisschool Louis Paul Boon, kwamen met name overdreven snelheid en het ontbreken van kwalitatieve fietsinfrastructuur als knelpunten naar voren. Één van de actiepunten die werden opgenomen in het schoolvervoerplan voor schoolomgeving Erembodegem, dat in juni 2024 door het CBS principieel werd goedgekeurd, betrof het onderzoeken van mogelijke oplossingen voor voornoemde knelpunten. Volgende aanpassingen werden door het CBS goedgekeurd op de zitting van vrijdag 4 april 2025:
De voorgestelde zone 30 wordt in een aanvullend reglement ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Leuvestraat ligt parallel aan een verbindingsweg, namelijk de Brusselbaan, die bestemd is voor doorgaand verkeer. De Leuvestraat heeft anderzijds een verblijfsfunctie (straatparkeren, beperktere straatbreedte), waar alle vervoersmodi samenkomen. Het beoogde doel van voornoemde maatregelen is dan ook het aandeel doorgaand verkeer op de Leuvestraat, en dus de kans op ongevallen, te doen afnemen. Met behulp van verkeersdata bekijken we de evolutie.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP), de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven met concrete doelstellingen, willen we inzetten op krachtdadig beleid. De stad Aalst ondertekende het LEKP 2.1 op 27 juni 2023.
Om een zicht op de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, is er een jaarlijks opvolgmoment. De stad moet uiterlijk op 1 mei 2025 een rapportering met betrekking tot de voortgang van het LEKP 2.1 én een financiële rapportering indienen. Nadat beide rapporten ter kennis aan de gemeenteraad werden voorgelegd, zal het gemeenteraadsbesluit opgeladen worden via het digitaal loket voor lokale besturen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 werd Nationaal Park Scheldevallei opgericht door de Vlaamse overheid. De stad wil het unieke natuurlijke milieu, landschap en erfgoed binnen het Nationaal Park mee promoten en de toeristische-recreatieve ontwikkeling stimuleren.
Dendergalm is gelegen aan de rand van het natuurgebied Beneden-Dender, een open natuurlandschap van 850 hectare in de Dendervallei tussen Aalst, Lebbeke en Dendermonde dat deel uitmaakt van het Nationaal Park Scheldevallei.
Natuurpunt vzw is beheerder van het natuurgebied Beneden-Dender en heeft veel expertise over de omgeving en het inrichten en uitbaten van natuureducatieve centra.
Een deel van Dendergalm zal door Natuurpunt en de stad samen worden ingericht en gebruikt als onthaalpoort voor het Nationaal Park. Hiervoor werd een gebruiksovereenkomst opgemaakt.
Reeds 15 jaar is het geleden dat de ondertussen welgekende vzw BEA werd opgericht, waarop ik tot op vandaag best trots op ben dat ik dit als toenmalig bevoegde schepen mee heb kunnen realiseren.
Ondertussen werd reeds een heel traject afgelegd niet alleen inhoudelijk doch ook geografisch. Bij de oprichting in 2010 was de werking enkel bedoeld voor het grondgebied van de stad Aalst. Een gelijkaardige aanbod bestond ook in het werkingsgebied van de toenmalige intercommunale DDS. Deze stopte evenwel in 2015 zodat 9 gemeenten zonder “energiehuis” waren.
Deze leemte werd evenwel opgevuld door vzw BEA hetgeen op vandaag is uitgemond in een 10-jarige succesvolle samenwerking zonder opmerkingen, laat staan klachten en daarenboven zelf bedruipend.
Helaas is succes geen waarborg voor de toekomst. Het heeft de Vlaamse regelgever behaagt om referentieregio’s in te voeren met als gevolg ook voor de energiehuizen de verplichting om zich tegen 2026 te herorganiseren conform de intergemeentelijke samenwerking.
Zoals geweten is het opzetten van nieuwe structuren altijd een moeilijk parcours en zo ook voor vzw BEA die verschillende pogingen heeft ondernomen om met alle partners binnen haar werkingsgebied gesprekken aan te knopen.
Dit had evenwel niet het gewenste resultaat zodat werd beslist om een beroep te doen op Deloitte om het proces te begeleiden. De laatste verkiezingen doorkruisten dit evenwel en zorgde voor de nodige vertraging. Ondertussen liet DDS opnieuw van zich horen en onderzocht de oprichting van een eigen energiehuis.
Ondertussen is de situatie drastisch gewijzigd en hebben reeds 8 gemeenten gekozen voor Energiehuis DDS zodat deze vanaf 1 januari 2026 geen beroep meer zullen doen op vzw BEA.
Dendermonde twijfelt nog, doch het ziet er naar uit dat het werkingsgebied voor vzw BEA opnieuw het oorspronkelijke gebied zal omvatten nl. stad Aalst en haar deelgemeenten.
Op zich geen probleem want back to the roots hoewel dit een negatieve impact zal hebben op de financiering en dit zal betekenen dat er, zonder maatregelen, er onvoldoende basisfinanciering zal zijn om de goede werking van dit belangrijk vehikel te waarborgen.
De uitdagingen zijn nochtans enorm, enerzijds door de klemtonen die binnen Vlaanderen worden gelegd rond de uitbouw van een “Uniek woon- en energieloket” waarbij de klemtonen worden gelegd op “Mijn verbouwlening”, “Mijn verbouwpremies” en vooral “Mijn verbouwbegeleiding”.
Voeg daarbij dat de renovatiegraad van 1% dient te worden opgetrokken naar minstens 3% dan is het niet moeilijk te begrijpen dat er zeer veel werk aan de winkel is in onze stad.
Dit omvat het totaal pakket van sensibiliseren, informeren, begeleiden en ontzorgen van de burger.
En laat dit alles nu juist maken dat het vzw BEA team van goudwaarde is door de technische, operationele en financiële expertise die ze gedurende reeds 15 jaar heeft opgebouwd en die blijvend kan en moet worden ingezet om de o zo noodzakelijke renovatiegraad te halen.
Collega’s, het lijkt mij dan ook absoluut nodig om hier vandaag bij stil te staan en te vernemen wat de visie is van de stad Aalst naar de toekomstige werking van vzw BEA.
Enkele vragen:
Dit is nog maar een greep uit een lange lijst van vragen en bezorgdheden die in een zeer nabije toekomst zullen moeten een antwoord krijgen.
De Stad staat voor een keuze om haar voortrekkersrol in het belang van haar inwoners en van de ganse stad te bestendigen, ja zelfs te verstevigen, waarbij zij, zoals reeds gezegd nu reeds beschikt over een gigantische voorsprong dank zij vzw BEA en het ganse team.
Vorig jaar, in maart 2024 werd bekend gemaakt dat de erkenning van de Aalsterse Kevser moskee, behorende tot de Diyanet – moskeeën, voor 1 jaar geschorst werd door de toenmalige minister van Binnenlands Bestuur omwille van ernstige vermoedens van buitenlandse inmenging, in dit geval Turkije. In alle 12 Diyanet moskeeën werden tekortkomingen vastgesteld inzake de buitenlandse inmenging. De Aalsterse moskee was daarmee echter de eerste moskee die haar erkenning (tijdelijk) en hierdoor ook voor de duur van de schorsing haar financiering verloor.
De burgemeester verklaarde toen ‘niet verbaasd te zijn’: "We hebben respect voor de vrijheid van geloofsbeleving, dat is essentieel. Maar het moet wel open en transparant verlopen. Bij deze moskee zijn er te veel vraagtekens.” “Ik denk dat absolute waakzaamheid wel aan de orde is. De veiligheid garanderen in ons land is van essentieel belang en dan moeten we een voorbeeld scheppen zodat radicalisering binnen de geloofsgemeenschappen wordt tegengegaan.”
De schorsing liep tot maart 2025.
Vragen:
Dit jaar organiseerde en coördineerde de stedelijke bibliotheek Utopia Aalst de 5de editie van Weesgedichten. Weesgedichten bevestigde met deze jubileumeditie zijn status als grootste (straat)poëzieproject in de Lage Landen. Om het project ook in de toekomst verder te kunnen organiseren dient er een bijhorende retributiereglement vastgelegd te worden. De stedelijke bibliotheek Utopia Aalst wenst dit te doen volgens de bestaande modaliteiten.
De werken omvatten de rioleringswerken met aansluitend wegeniswerken in Bolleweg te Aalst.
De werken omvatten onder meer:
- Opbreken van bestaande wegverharding en riolering;
- Grondwerken nodig voor de uitvoering van de werken volgens aanduiding op lengte- en dwarsprofielen;
- Aanleg van een DWA-riolering met overstortconstructie;
- Aanleg van een RWA-riolering;
- Aanleg rijweg in asfalt; - Aanleg van een verkeersdrempel in betonstraatstenen;
- Aanleg voetpaden in betonstraatstenen en waterdoorlatende betonstraatstenen;
- Aanleg parkeerstroken in grasbetontegels;
- Aanleg van blindengeleidingstegels;
- Aanleg van groenvakken en boomvakken.
In zitting van 14 maart 2025 werd door het college van burgemeester en schepenen het definitieve ontwerp van de Bolleweg goedgekeurd.
In zitting van 4 april 2025 werd door het college van burgemeester en schepenen het principe goedgekeurd om het dossier op de raad van vandaag te agenderen.
Raming: 1 086 577,57 EUR exclusief btw of 1 140 219,11 EUR inclusief btw (174 539,75 EUR btw medecontractant)
Budgetlijnen: AC000169/MJP003194 - AC000169/MJP003279.
Wijze van gunnen: openbare procedure.
De opdracht omvat het aanleveren van een ontwerp voor een maximale opbrengst uit zonne-energie. Na de goedgekeurde studie zal de opdrachtnemer instaan voor het leveren, plaatsen en indienststellen van de fotovoltaïsche (PV) panelen op onderstaande gebouwen:
STAD AALST
ADMIN 03 Stadsadministratie_Onderwijsstraat - Onderwijsstraat 1
ADMIN 07 Toerismekantoor_Hopmarkt 50
ADMIN 13 Administratief_centrum_stad_Aalst - Werf 9
SCHO 05 Notelaar_Academie_podiumkunsten_Vrijheidsstraat - Vrijheidstraat 65
SCHO 06.01 Academie_beeldende_kunsten_Capucienenlaan - Capucienenlaan 8
SCHO 06.02 Academie_beeldende_kunsten_Nieuwbeekstraat - Nieuwbeekstraat 3
SCHO 07.01 Regenboog_Erembodegem_dorp - Erembodegem-dorp 21
SCHO 10 Meivisje_Grote Baan (vooraan) - Grote Baan 209
SCHO 12 Zonnebloem_Meldert_dorp - Meldert-dorp 15
SCHO 14 Vlinder_Achterbremt - Achterbremt 31
BIB 02 Uitleenpost_bib_Erembodegem - Gaston de Schepperstraat 11
DIV 05.02 Stadspark_Serres - Parklaan 2
CULT 01 CC_de_Werf - Molenstraat 51
CULT 04 Stadsarchief - Oude Vismarkt 1
CULT 05 Utopia - Utopia 1
GEM 02 Ontmoetingshuis_de_Brug - Hertshage 11-19
GEM 06 Oud_gemeentehuis_Moorsel - Pachting 4
KINDV 01 Duimelot_Oude Gentbaan - Oude Gentbaan 36
BEGRA 01.01 Aalst_begraafplaats_dienstgebouw onderhoud - Kerkhoflaan
WERKH 02.01 Groendienst_admin - Brusselse Steenweg 2
WERKH 02.02 Groendienst_loods - Brusselse Steenweg 2
WERKH 03.02 Carnavalwerkhallen_kleine_loods - Hoge Vesten 66
Niet limitatief
OCMW
OCMW 04 WZC Mijlbeke - Albrechtlaan 119
OCMW 06 WZC De Hopperank - Ninovesteenweg 121
OCMW 07 Serviceflats Kareeloven - Overbroekstraat 15
OCMW 08 Serviceflats De Kaalberg blok A - Pachting 6
OCMW 08 Serviceflats De Kaalberg blok B - Pachting 6
OCMW 25 WZC Sint-Job - Sint-Jobstraat 197
Niet limitatief
POLITIE
VEIL 01.01 Politiehuis - Beekveldstraat 29
Niet limitatief
SPORT AG
SPORT AG 02.02 Osbroek_kleedkamers_cafetaria - Frans Blanckaertdreef 1
SPORT AG 03.01 Sporthal_Ten_Rozen - Rozendreef 66
SPORT AG 03.02 Sporthal_Ten_Rozen_kleedkamers_voetbal – Rozendreef
Niet limitatief
AGSA
AGSA 01 Paviljoen_Hopmarkt_stadshal - Hopmarkt 50
Gebouwen onder het OCMW, POLITIE, SPORT AG en AGSA worden eventueel later toegevoegd aangezien dit onder een andere entiteit valt.
Raming: 1.162.445,00 euro excl. BTW, 1.406.558,45 euro incl. BTW
Budgetlijn: MJP000217 – 0119-08/2210007
Wijze van gunnen: openbare procedure
Restauratie Sint Jozefkerk fase 2: daken, gewelven en gevels. In de 1ste fase werden de toren en zijportalen gerestaureerd.
Deze fase omvat de restauratie van:
• dakconstructie en dakbedekking resterende daken
• dakschrijnwerken op hoogte en dakwaterafvoer
• gewelven
• metselwerk en natuursteen gevels
Er wordt in dit dossier tevens voorzien in:
• riolering voor afvoer regenwater
• branddetectie van zolders en toren
• elektriciteit op zolders (= noodverlichting en basisverlichting)
• demontage stelling en schoring binnen
• bliksembeveiliging
Raming: 10 507 212,68 EUR exclusief btw of 12 713 727,34 EUR inclusief 21% btw
Budgetlijn: MJP005560 – AC289 – 08/2210007
Wijze van gunnen: openbare procedure
De stad zoekt een concessiehouder voor het plaatsen en uitbaten van een kerstanimatiedorp te Aalst.
De concessiehouder krijgt de exclusiviteit voor de organisatie en uitbating van het kerstanimatiedorp, inclusief de ijspiste, tijdens de edities 2025-2026, 2026-2027 en 2027-2028 van [OVER]WINTEREN.
De concessiehouder heeft de vrijheid om het concept kerstanimatiedorp naar eigen inzicht in te vullen, zolang het een sfeervolle en aantrekkelijke kerst- en winterbeleving biedt. Het enige verplichte onderdeel van het dorp is een ijspiste. Naast vaste constructies kan de concessiehouder kiezen om bepaalde elementen of activiteiten tijdelijk te organiseren, zoals bijvoorbeeld een pop-up foodfestival of thematische animaties op specifieke dagen.
De invulling van het kerstanimatiedorp dient te focussen op:
In zitting van 4 april 2025 werd door het college van burgemeester en schepenen het principe goedgekeurd om het dossier op de raad van vandaag te agenderen.
Vaste bijdrage: 30 000 EUR.
Budgetlijn: MJP000585 - AC000201.
Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur. Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
Het eredienstendecreet (7 mei 2004) legt de volgende criteria op:
“Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
1° een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand;
2° informatie over de eigendomstoestand;
3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving;
4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken;
5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.”
Een door de gemeenteraad goedgekeurd actueel kerkenbeleidsplan is noodzakelijk om als eigenaar in aanmerking te komen voor subsidies of premies, zowel voor beschermde kerken (Agentschap Onroerend Erfgoed) als voor niet-beschermde kerken (Agentschap Binnenlands Bestuur). De gemeenteraad kan ook enkel goedkeuring geven aan investeringsuitgaven voor de gebouwen van de eredienst waarvoor overeenstemming bestaat over de toekomstige functie zoals vermeld in het actuele kerkenbeleidsplan.
Het kerkenbeleidsplan werd opgesteld in de periode 2024-2025 door een werkgroep met leden van het centraal kerkbestuur en leden van de ambtelijke cel kerkfabrieken.
Het actuele kerkenbeleidsplan omvat 18 kerkgebouwen.
Het kerkenbeleidsplan werd goedgekeurd door de bisschop van Gent op 13 maart 2025.
Het kerkenbeleidsplan voorziet de oprichting van een centrale stuurgroep met vertegenwoordigers van de kerkelijke overheid, de stad en het centraal kerkbestuur. Deze stuurgroep zal instaan voor de opvolging van het kerkenbeleidsplan en het bevorderen van de uitvoering. Rapportage zal gebeuren aan het decretaal overleg waarvan het verslag steeds bezorgd wordt aan het college en het CKB. Wijzigingen aan het kerkenbeleidsplan worden vanuit deze stuurgroep geadviseerd en opgenomen in een addendum aan dit kerkenbeleidsplan na goedkeuring door de bisschop van Gent en door de gemeenteraad van de stad Aalst.
Op 15 maart 2025 werden de jaarrekeningen 2024 ingediend van volgende kerkfabrieken/kerkgemeenten: Sint-Antonius van Padua Aalst, Sint-Margareta Baardegem, Onze Lieve Vrouw van Bijstand Aalst, Sint-Walburga Meldert, O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Sint-Martinus Aalst, Sint-Jan Evangelist Aalst, Sint-Anna Aalst, Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, Sint-Martinus (Moorsel), Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken, Sint-Martinus Gijzegem en de Protestantse Gemeenschap.
De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de ingediende jaarrekeningen 2024 kan men in het dossier vinden.
Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om de jaarrekeningen 2024 van de kerkfabrieken/kerkgemeenten gunstig te adviseren.
In haar zitting van 18 april 2025 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van dit dossier.
Op 14 april 2025 werden door het centraal kerkbestuur budgetwijzigingen 2025 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: O.L.V. Hemelvaart Erembodegem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Herdersem, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Hofstade, Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Nieuwerkerken, Sint-Martinus Aalst, Sint-Martinus Gijzegem, Sint-Martinus (Moorsel), Sint-Paulus en Onze-Lieve-Vrouw ter Rozen, Sint-Walburga Meldert.
Ook de Protestantse gemeenschap diende een budgetwijziging 2025 in.
Alle budgetwijzigingen blijven binnen de oorspronkelijk afgesproken meerjarenplannen. De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van deze ingediende budgetwijzigingen voor het jaar 2025.
Op 25 maart 2025 ontving de stad Aalst een oproep van de vzw AquaFlanders voor kandidaatstellingen in het Directiecomité Rioleringen.
De stad Aalst is sinds 21 februari 2017 lid van de vzw Aquaflanders.
In het directiecomité rioleringen is er plaats voor 3 effectieve en 3 plaatsvervangende leden. AquaFlanders geeft voor het directiecomité de voorkeur aan de kandidaten die een leidinggevende functie bekleden binnen het rioolbeheer.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het besluit van het CBS te bekrachtigen.
De GROEN fractie wenst de heer Ingmar Baeyens te vervangen in het bestuursorgaan van vzw BEA, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger voorgedragen worden door de GROEN fractie.
Op 3 april 2025 heeft een deskundige/expert haar ontslag gegeven in de Raad van Bestuur van cultuurcentrum De Werf. Er zal een nieuwe deskundige/expert moeten benoemd worden uit de reservelijst die vastgesteld werd in zitting van 22 oktober 2019. De gemeenteraad is bevoegd voor het benoemen van deze deskundigen/experts.
De stad Aalst werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius Midden-Vlaanderen die op donderdag 12 juni 2025 om 18.00 uur zal plaatsvinden in De Mooie Molen, Nedermolenstraat 3 te 9310 Meldert.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
Per mail van 31 maart 2025 wordt de stad Aalst uitgenodigd op de algemene vergadering Creat Services dv die werd vastgesteld op dinsdag 17 juni 2025 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De raad van bestuur van 18 maart 2025 heeft de agenda vastgesteld en de gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatverdeling over boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Per aangetekend schrijven van 11 april 2025 wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Farys ov, op vrijdag 20 juni 2025 om 14.30 u, die zal plaatsvinden in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
Per mail van 10 april 2025, wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van IGS Westlede, op dinsdag 24 juni 2025 om 19 uur in het hoofdgebouw van het crematorium, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi. De vergadering wordt gevolgd door een rondleiding om de werking van Westlede toe te lichten aan de nieuwe vertegenwoordigers. Aansluitend worden de vertegenwoordigers uitgenodigd voor de receptie.
De gemeenteraad dient de agenda van de algemene vergadering van 24 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 19/11/2024 en de Bijzondere Algemene Vergadering van 18/03/2025;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2024;
3. Goedkeuring remuneratieverslag 2024;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2024;
5. Verslag commissaris-revisor;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2024;
7. Goedkeuring evaluatieverslag beleidsperiode 2019-2024;
8. Varia:
1. Goedkeuring code van goed bestuur;
2. Goedkeuring presentiegelden raad van bestuur voor de beleidsperiode 2025-2030;
3. Benoeming commissaris-revisor voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2025-2027.
De door privé-personen in 2024 geschonken archivalia (documenten, foto's, postkaarten, boeken, vlaggen, briefwisseling,...) kunnen een aanwinst betekenen voor de collectie van het Stadsarchief;
De gedetailleerde opsomming van deze schenkingen kan in bijlage teruggevonden worden;
Aan deze schenkingen zijn geen lasten verbonden;
Het is aangewezen deze schenkingen te aanvaarden.
Het lijkt erop dat ook in deze legislatuur de bouw van een volwaardige feestzaal er niet van zal komen. Nochtans blijft de nood groot: voor onze verenigingen, die op zoek zijn naar geschikte infrastructuur, maar ook voor evenementen zoals de verkiezing van Prins Carnaval, die nood hebben aan een goed uitgeruste locatie.
Daarom willen we vragen om te bekijken of deze verkiezing eventueel op een andere plek kan doorgaan – met name op het Stationsplein. Deze locatie biedt niet alleen meer ruimte dan de Grote Markt, maar heeft ook logistieke voordelen. De geluidsinstallatie in de Stationsstraat bereikt makkelijker het publiek, en toeschouwers kunnen er het spektakel in alle comfort volgen.
Het station is bovendien een prachtig en vaak vergeten decor in onze stad. In de juiste aankleding – in de kleuren van Aalst – kan het uitgroeien tot een unieke locatie die zowel uitstraling als praktische meerwaarde biedt.
Tegelijk kunnen we zo ook ondernemers in andere delen van de stad meer betrekken bij grote evenementen. Zonder afbreuk te doen aan het belang van de handelaars op de Grote Markt, zou een iets ruimere spreiding van festiviteiten ook elders zuurstof kunnen geven aan de lokale economie.
De stad Aalst heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in infrastructuur, kunst en stadsprojecten. Maar wie vandaag door onze stad wandelt, merkt al snel: het onderhoud van die stadseigendommen laat te wensen over.
Neem bijvoorbeeld de recent vernieuwde bruggen: ze liggen er vuil, groen en verwaarloosd bij, alsof ze er al decennia liggen. Of de Dwarsligger: dat kunstwerk heeft een flinke som belastinggeld gekost, maar het ligt er vandaag nutteloos en onverzorgd bij. Wat was het opzet, als men het dan gewoon laat liggen zonder enige zorg of doel?
Ook bewegwijzering, monumenten en stadsborden zijn vaak vuil, beschadigd of totaal vergeten. En dat terwijl onze charmante stad ook echt charmant hóórt te zijn. Een stad die er verzorgd uitziet, straalt trots uit én versterkt het veiligheidsgevoel. Het visuele is de eerste indruk - en die moet goed zitten.
Daarom mijn twee vragen:
Aalst verdient een propere, verzorgde uitstraling. Geen verloedering, maar fierheid. En dat begint bij hoe onze stad eruitziet.
Er wordt een ontwerpteam aangesteld voor de bouw van een nieuw kinderdagverblijf op de site Sint-Job, waar KDV Duimelot en Molenwiekje zullen fusioneren. De aanstelling gebeurt volgens een tweestapsprocedure: een selectiefase en een gunningsfase. De selectieleidraad werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2024. Tijdens deze gemeenteraad wordt de gunningsleidraad ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2025 kunnen worden goedgekeurd.