di 16/09/2025 - 19:30 De Maretak
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 24 juni 2025 kunnen worden goedgekeurd.
Naar aanleiding van de mandaathernieuwing is er een wijziging van de categorie van het mandaat van korpschef op basis van de personeelsbezetting mogelijk. De personeelsbezetting van Politie Aalst is in die mate gestegen dat aan het mandaat van de korpschef een hogere categorie moet toegekend worden.
Onder personeelsbezetting wordt de som begrepen van alle personeelsleden van het operationeel en administratief en logistiek kader, zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het bij mandaat te begeven ambt wordt hernieuwd. Deze personeelsbezetting wordt voor het ambt van korpschef vastgesteld door de gemeenteraad.
Het mandaat van de korpschef zal hernieuwd worden op 1 januari 2026. Bijgevolg, leggen we de personeelsbezetting van 30 juni 2025 nu voor aan de gemeenteraad.
Verschillende politiediensten maken gebruik van het cellencomplex van de Politie Aalst. Hiertoe werd een protocol afgesloten tussen de verzoekende politiedienst en de Politie Aalst, waarin ondermeer de vergoeding wordt bepaald. Aangezien deze vergoeding 5 jaar geleden werd vastgesteld en er sindsdien verschillende kostenfactoren aanzienlijk zijn gestegen, dringt een prijsaanpassing zich op.
Binnen de Geïntegreerde Politie, gestructureerd op 2 niveaus, voorziet de juridische dienst - DGR Legal - het advies dat de samenstelling van de selectiecommissies nominatief dient te gebeuren.
Gelet op de interpretatieve bevoegdheid van DGR Legal ter zake zijn zowel de zones als de toezichthoudende overheid verplicht dit als een instructie te beschouwen.
Op 1 oktober 2025 wordt de selectie voorzien voor de betrekking van Commissaris van politie, dienst Onthaal, directie basispolitiezorg.
Via dit besluit wordt de selectiecommissie nominatief benoemd, met aanduiding van de plaatsvervanger voor zowel voorzitter, 1e lid als 2e lid.
De nominatieve gegevens van de selectiecommissie wordt vervat in bijlage van dit dossier.
Een inspecteur van politie, dienst SAU/ORCO directie Basispolitiezorg, zal via de procedure van mobiliteit de politiezone Aalst verlaten.
Daardoor zal een betrekking van inspecteur van politie, dienst SAU/ORCO, niet meer ingevuld zijn.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie.
Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst SAU/ORCO, directie Basispolitiezorg, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijkwerking, zal op 1 oktober 2025 sociale promotie maken en de opleiding tot hoofdinspecteur aanvatten.
Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijkwerking, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie.
Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Wijkwerking, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, zal via interne verschuiving een andere functie binnen de politiezone bekleden.
Ingevolge deze verschuiving is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie.
Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Lokale Recherche, zal vanaf 1 oktober 2025 sociale promotie maken en de opleiding tot hoofdinspecteur aanvatten.
Ingevolge deze personeelsbeweging is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Lokale Recherche, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie.
Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Lokale Recherche, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een personeelslid van het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer - calltaker, zal wegens ziekte langdurig afwezig zijn. Ingevolge deze afwezigheid zal deze betrekking niet meer ingevuld zijn. Deze functie is zowel voor het operationeel als logistiek en administratief kader toegankelijk.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst is het aangewezen een betrekking binnen het administratief en logistiek kader (CALog), niveau C, gemene graad Assistent/Inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Meldkamer - calltaker, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting van 16 september 2025 werd huidig agendapunt voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Lokale Recherche, zal via de procedure van mobiliteit de politiezone Aalst verlaten.
Ingevolge deze personeelsbeweging is een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Lokale Recherche, niet meer ingevuld. Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie.
Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Lokale Recherche, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
Een inspecteur van politie, Hondengeleider, directie Basispolitiezorg, verlaat de zone ten gevolge van een mobiliteit uit naar een andere zone
Door deze personeelsbeweging is een betrekking van inspecteur van politie, Hondengeleider, directie Basispolitiezorg, niet meer ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst alsook de continuïteit ervan te kunnen verzekeren wensen wij tijdig te kunnen starten met de selectieprocedure ter vervanging van deze functie
Daarom is het aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, Hondengeleider, directie Basispolitiezorg, vacant te verklaren via het systeem van de mobiliteit en/of via externe aanwerving.
Voorafgaand aan de gemeenteraadszitting werd huidig agendapunt voorgelegd aan en vastgelegd door het College van Burgemeester en Schepenen en de gemeenteraadscommissie Veiligheid.
De Politie Aalst wenst 75 gasmaskers en bijhorende filters aan te kopen via het raamcontract van de Politie Antwerpen PZA/2022/444.
Deze gasmaskers worden gedragen tijdens acties in het kader van “Handhaving openbare orde”, zowel bij trainingen als bij echte operaties. Ze zijn compatibel met de bestaande helmen die gedragen worden bij HHOO-acties.
De kostprijs voor deze aankoop bedraagt 38 866,92 EUR incl. btw.
Budgetlijn 33000/744-51-98
De conclusies uit de recente ING-studie bevestigen wat elke Aalstenaar met een bescheiden inkomen vandaag voelt: de woningmarkt kraakt langs alle kanten. In onze stad wordt het voor steeds meer mensen onmogelijk om een betaalbare en kwaliteitsvolle woning te vinden. De wachtlijsten voor sociale woningen zijn onaanvaardbaar lang, de huurprijzen op de private markt swingen de pan uit, en starters, alleenstaanden en jonge gezinnen vinden simpelweg geen plek meer.
Tegelijk blijven veel ouderen ‘vastzitten’ in te grote en moeilijk te onderhouden woningen omdat er geen betaalbaar en aangepast alternatief beschikbaar is. Leegstaande panden blijven onbenut terwijl honderden Aalstenaars op een wachtlijst staan of in te dure of ondermaatse woningen leven.
Vooruit vindt dit een onaanvaardbare sociale kloof. Wonen is geen luxe, maar een basisrecht. Heeft het stadsbestuur zicht op deze Aalsterse wooncrisis, en belangrijker, is het bereid daar nu structureel werk van te maken?
Vragen
Momenteel is verhuur in Ontmoetingshuis De Brug (van de Martenszaal en Daenszaal) opgenomen in het algemeen verhuurreglement van de stad Aalst.
Betreffende het zaalverhuur van Ontmoetingshuis De Brug (Martenszaal en Daenszaal) zijn er heel wat uitdagingen, zowel op inhoudelijk vlak als op vlak van faciliteiten en efficiëntie. Deze uitdagingen indachtig stellen we voor om naar een nieuw apart verhuurreglement te gaan specifiek voor Ontmoetingshuis De Brug.
Vaststellen van het academiereglement van de Academie voor Beeldende Kunsten, deeltijds kunstonderwijs.
Dit agendapunt werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 22 augustus 2025.
Vaststellen academiereglement stedelijke Academie voor Podiumkunsten, deeltijds kunstonderwijs.
Dit agendapunt werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen d.d. 22 augustus 2025.
De stad wil de scholen en CLB's ondersteunen in de communicatie met anderstalige ouders.
Scholen worden in eerste instantie gestimuleerd om het Nederlands te gebruiken in de communicatie met ouders. Maar wanneer belangrijke gesprekken moeten gevoerd worden omtrent de ontwikkeling van kinderen waarbij een correct begrip van de boodschap essentieel is, kan de inschakeling van een tolk noodzakelijk zijn. In 2020 werd hiervoor reeds een subsidiereglement opgemaakt. Er wordt nu voorgesteld om dit aan te passen zodat ook de Aalsterse CLB's hiervan kunnen gebruik maken.
Voor het organiseren van allerhande activiteiten door De Werf Cultuurhuis wordt er getracht om via deze retributie een deel van de kosten te recupereren.
Sinds de oprichting van UiTPAS werd de solidaire kostenverdeling binnen regio Dender nog niet aangepast. Dit systeem blijkt echter moeilijk houdbaar. De regionale stuurgroep UiTPAS Dender stelt daarom voor de solidaire kostenverdeling betreffende UiTPAS kansentarief te aligneren naar Vlaams model.
Naar deze kostenverdeling wordt gerefereerd als '20-40-40'. Het is een procentuele solidaire verdeling:
Vandaag werken reeds 27 van de 32 UiTPAS-regio's volgens deze verdeling.
Verder stelt de stuurgroep UiTPAS Dender voor om een extra ondersteuningsmaatregel in te voeren voor organisatoren en scholen. Het Vlaams model schuift hiervoor de +5%-regel naar voor. Van zodra de organisator of school meer dan 5% participanten heeft met UiTPAS kansentarief, vervalt de tussenkomst van de organisator voor elke daaropvolgende inschrijving. De organisator draagt dus 40% van de deelnameprijs van de eerste 5% deelnemers aan kansentarief. Van zodra de drempel wordt overschreden, draagt de organisator geen gederfde inkomsten meer voor elke daaropvolgende deelnemer. Het lokaal bestuur draagt voor deze deelnemers dan 80% van de deelnameprijs.
Tenslotte willen we expliciet inzetten op toeleiding van kansengroepen.
Er is sprake van een sterke toename van verschillende vormen van overlast in de sector Stationsbuurt. Deze problematiek gaat vaak gepaard met het gebruik van alcohol.
Om hiertegen op te treden, heeft de burgemeester bij besluit d.d. 5 september 2025 een tijdelijk politiereglement uitgevaardigd dat de consumptie van alcohol in de openbare ruimte in de sector Stationsbuurt verbiedt van 8 september 2025 om 00.00 uur tot en met 17 december 2025 om 23.59 uur.
Dit tijdelijk politiereglement wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het team Mobiliteit stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Pieter Coeckestraat 24 in te stellen.
Het team Mobiliteit stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Molenkouterstraat 34 in te stellen.
Voorstel tot
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 24 juni 2024 kennis van het studiemateriaal en van het conclusierapport 'Beeldkwaliteitsplan stadshart Aalst'. Door het integrale pakket aan documenten 'Beeldkwaliteitsplan stadshart Aalst' - bestaande uit acht studies en een conclusierapport - door de gemeenteraad te laten goedkeuren als beleidsmatig gewenste ontwikkeling (conform artikel 4.3.1 §2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) kunnen de aanbevelingen geconcretiseerd worden in acties en beleidsinstrumenten.
In het kader van de geplande riolerings- en wegenwerken te Nieuwerkerken, Bremtstraat zijn 69 grondverwervingen noodzakelijk.
Momenteel worden de onderhandse overeenkomsten voor inname 23 en 44 ter goedkeuring voorgelegd.
De stad werkt aan de uitbouw van een robuuste multifunctionele groenpool, grenzend aan de stadskern van Aalst en de dorpskernen van Erembodegem, Hekelgem en Denderleeuw.
In functie hiervan kunnen de percelen te Erembodegem, 11°afdeling, sectie A, nummer 2200 F - 2212 A - 2556 A - 2557 A aangekocht worden.
Momenteel wordt de verkoopbelofte ter goedkeuring voorgelegd.
Het rooilijnplan van de Leeuwerikenlaan te Erembodegem werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 28 februari 2023.
Momenteel wordt een perceel gelegen binnen de rooilijn kosteloos overgenomen voor opname in het openbaar domein.
Stad Aalst neemt via autonome procedure het initiatief voor de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg Kammenweg, buurtweg 071 te Meldert.
Op 07/01/1927 werd reeds een deel van de gemeenteweg verplaatst. Het verplaatste deel wordt ook bij deze gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg verplaatst.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot gedeeltelijke wijziging voorlopig vastgesteld te worden.
Door een burger is conform artikel 14 van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 een verzoekschrift ingediend voor de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg Brysensdreef, buurtweg 040 te Erembodegem. Het verzoekschrift werd door de gemeenteraad in zitting dd. 17/12/2024 goedgekeurd.
De gemeenteweg onderging in 1900 en 1956 reeds wijzigingen aan zijn tracé.
Conform artikel 17. § 1. van het decreet gemeentewegen dient het rooilijnplan/grafisch plan tot opheffing voorlopig vastgesteld te worden.
Bij aangetekend schrijven van 16 juli 2025, wordt de Stad Aalst uitgenodigd op de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 1 oktober 2025 om 18u stipt via digitale wijze (teams-vergadering) conform art.41 van de statuten.
De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.
De Stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet goedgekeurd worden door alle bestaande leden.
De algemene vergadering van Audio van 28 mei 2025 nam kennis van de beslissing inzake toetreding van een lokaal bestuur als nieuw lid van de vereniging (bijlage 8 in het bundel van bijlagen bij het ontwerpverslag).
Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad nu deze beslissing formeel goed te keuren.
Op 28 mei 2025 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de Stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2024 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad ter kennisname. De gemeenteraad wordt ook gevraagd dit positief te adviseren.
Op 28 mei 2025 vond de algemene vergadering plaats van Audio, welzijnsvereniging waar de Stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.
Conform artikel 7 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een halfjaarlijks overzicht gemaakt van de schriftelijke vragen. Het bulletin is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad verzoekt de Vlaamse Regering om de eretitel van burgemeester toe te kennen.
In het kader van de opdracht “Concessie voor het plaatsen en uitbaten van een kerstanimatiedorp te Aalst ” werd een bestek met nr. 25/CON-23 opgesteld.
De gemeenteraad verleende in zitting van 29 april 2025 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name marktbevragingsprocedure sui generis met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van opdracht in dossier 1060527 werd gepubliceerd op 30 april 2025 op nationaal niveau.
In zitting van 4 juli 2025 besliste het college van burgemeester en schepenen om deze opdracht toe te wijzen Cubar Projects BV, Verbrandhofstraat 102 te 9300 Aalst. Er wordt een vaste bijdrage van 30 000 EUR voorzien, per editie.Raming: 30 000 EUR per editie.
Budgetlijn: MJP000585 - AC000201.
De stad zoekt een concessiehouder voor het organiseren van de Parkfeesten te Aalst voor een periode van 3 jaar.
De concessiehouder krijgt de exclusiviteit voor de organisatie en uitbating van de Parkfeesten gedurende de zomermaanden van 2026, 2027 en 2028.
Voor de organisatie wenst de concessiegever een beroep te doen op een extern evenementenbureau dat instaat voor de volledige organisatie van de vier Parkfeesten per jaar, maar met een nauwe samenwerking met de concessiegever voor de programmatie.
De toewijzing houdt de overdracht in van het operationeel risico dat inherent is aan de organisatie van deze diensten.
In zitting van 22 augustus 2025 werd door het college van burgemeester en schepenen het principe goedgekeurd om het dossier op de raad van vandaag te agenderen.
De te kopen bandenkraan is een vervanging van een bestaand voertuig en zal worden ingezet voor allerhande taken op het openbaar domein voornamelijk gerelateerd aan de opdrachten van team Garage en Vervoer.
De bandenkraan wordt ingezet voor het vullen en ledigen van containers ivm afval vuilnisbakken, het laden van steenslag en dolomiet, verplaatsen van betonblokken, graafwerken, …
Raming: 270 000 EUR. excl. btw of 326 700 EUR incl. btw
Budgetlijn: 2402000/ALG/0119/71 - AC000195/MJP005648
Wijze van gunnen: openbare procedure
In het onthaalcomplex Keizershallen wordt een cafetaria uitgebaat door vrijwilligers van 'levenslang leren'. Hierdoor kunnen cursisten (enkel) tijdens de pauzes genieten van een drankje en een kleine versnapering. Vrijwilligers van de cafetaria baten deze ook uit tijdens de dansnamiddagen die voor senioren georganiseerd worden door het retroteam. De cafetaria is zeer waardevol, daar de pauzes tijdens de cursussen, die doorgaan van maandag tot donderdag, fungeren als ontmoetingsmomenten tussen alle cursisten.
Het is noodzakelijk om de tarieven van de verkoop van dranken in deze retributie op te nemen.
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 26 juni 2025 de jaarrekening 2024 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2024
Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad.
De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 26/06/25 de jaarrekening 2024 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2024.
In de rechtspositieregeling dient de digitaliseringsvergoeding - die kadert in het reglement "hulpmiddelen voor digitalisering" - opgenomen te worden aangezien dit een nieuwe vergoeding betreft.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn beslisten in zitting van 27 juni 2023 over de implementatie voor fietslease binnen LOA en in te stappen in de 'Raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor personeelsleden' via de aankoopcentrale SOLVA.
De financieel directeur werd op 1 juli 2024 aangesteld met een inloopperiode van 12 maanden. Op het einde van deze inloopperiode dient de financieel directeur - conform de rechtspositieregeling - geëvalueerd te worden. Hiervoor werd een externe partner aangesproken om een voorbereidend rapport op te stellen. Het evaluatiecomité, dat bestaat uit het college van burgemeester en schepenen en de voorzitter van de gemeenteraad, diende vervolgens op basis van dit rapport te beslissen over het resultaat. Dit resultaat wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
De stad ontving een klacht via ABB m.b.t.het weigeren van een agendapunt voor de gemeenteraad door een raadslid. Een antwoord werd bezorgd aan de gouverneur. Op 4/8/2025 ontving de stad het standpunt van de gouverneur.
De stad ontving een klacht via ABB m.b.t.het weigeren van een agendapunt voor de gemeenteraad door een raadslid.Op 4/8/2025 ontving de stad het standpunt van de gouverneur.
Decretaal is elke gemeente/stad verplicht om voor het eind van het derde trimester een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de uitvoering van het meerjarenplan.
ln functie van de financiële verantwoording van de Energiehuis BEA aan de gemeenteraad, dient er jaarlijks een financieel verslag opgemaakt te worden. Dit financieel verslag bestaat uit enerzijds de jaarrekening, de verslaggeving van de bestuursorganen waarbinnen de rekeningen en het budget werden goedgekeurd en het verslag van de revisor. Dit financieel verslag werd goedgekeurd door de revisor en aansluitend voorgelegd en goedgekeurd door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van de Energiehuis BEA op 5 juni 2025. Heden wordt dit financieel verslag, inclusief de jaarrekening, ter kennisgeving voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.
Omschrijving
Sinds augustus 2021 is het circulatieplan te Aalst in voege getreden.
In 2022 heeft onze partij meer dan 7000 handtekeningen verzameld van bezorgde en getroffen burgers die het niet eens waren met dit besluit. Onder hen ook vele handelaars die deze invoering mogen voelen hebben. Helaas werd met deze mensen geen rekening gehouden, en werd het circulatieplan behouden zoals het de dag van vandaag nog steeds is.
De kleine aanpassingen die de stad dan toch deed in november 2021 brachten geen soelaas.
Motivatie
Het is zeer duidelijk voor de Aalstenaar dat het plan zoals dit nu werd ingevoerd, allesbehalve werkt. De mobiliteitsproblemen werden niet opgelost, enkel verschoven naar andere delen van Aalst zoals de ring rond Aalst.
Hulpdiensten dienden zich aan te passen en ondervinden nog steeds problemen wanneer ze moeten uittrekken voor een noodgeval, de lokale handelaars merken het verschil in hun omzet daar mensen moeilijk een parkeerplaats vinden en dus veelal wegblijven van het centrum of slechts kort aanwezig zijn.
Voorstel van beslissing
De stad organiseert een referendum voor de inwoners van Aalst betreffende het circulatieplan waarbij iedere inwoner inspraak heeft betreffende zijn/haar eigen buurt.
ONTWERPBESLISSING
De Raad,
Overwegende dat,
Beslist dat,
Omschrijving
In Ninove werd recent het project “Loket aan Huis” gelanceerd, waarbij administratieve dienstverlening aan huis wordt gebracht voor minder mobiele inwoners.
Denk aan het aanvragen, afhalen en activeren van identiteitskaarten, inclusief het nemen van foto, vingerafdrukken en handtekening – alles ter plaatse bij de burger thuis, met de mogelijkheid tot mobiele betaling.
Een klantvriendelijk en inclusief initiatief dat een groot verschil maakt voor wie zich moeilijk kan verplaatsen.
Motivatie
Een dergelijk initiatief maakt een groot verschil voor een vaak vergeten groep in onze samenleving.
Het zou een mooie stap zijn richting een warmere stad, zeker voor wie extra hulp kan gebruiken.
Voorstel van beslissing
De stad onderzoekt de haalbaarheid van het aanbieden van een gelijkaardige dienstverlening “Loket aan Huis” voor minder mobiele inwoners en voert het in.
Kostprijs/budget
Indicatief.
ONTWERPBESLISSING
De Raad,
Overwegende dat,
Beslist dat,
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 24 juni 2025 kunnen worden goedgekeurd.
NMBS wil een deel van de Leirekensroute verkopen aan de stad Aalst voor het optimaliseren ervan.
Voor het gedeelte tussen de Geensbeekstraat te Moorsel tot de grens met Opwijk zal NMBS via hun intern verkoopplatform de openbare verkoopprocedure opstarten.