Terug gemeenteraad

di 16/09/2025 - 19:30 De Maretak

Openbare zitting

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Beleidsadvies en kwaliteit

Personeelsadministratie (PZ)
  • Naar aanleiding van de mandaathernieuwing is er een wijziging van de categorie van het mandaat van korpschef op basis van de personeelsbezetting mogelijk. De personeelsbezetting van Politie Aalst is in die mate gestegen dat aan het mandaat van de korpschef een hogere categorie moet toegekend worden.

    Onder personeelsbezetting wordt de som begrepen van alle personeelsleden van het operationeel en administratief en logistiek kader, zes maanden voorafgaand aan de datum waarop het bij mandaat te begeven ambt wordt hernieuwd. Deze personeelsbezetting wordt voor het ambt van korpschef vastgesteld door de gemeenteraad.

    Het mandaat van de korpschef zal hernieuwd worden op 1 januari 2026. Bijgevolg, leggen we de personeelsbezetting van 30 juni 2025 nu voor aan de gemeenteraad. 

Algemeen

Personeel

Rekrutering (PZ)

Logistiek

Overheidsopdrachten

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • De conclusies uit de recente ING-studie bevestigen wat elke Aalstenaar met een bescheiden inkomen vandaag voelt: de woningmarkt kraakt langs alle kanten. In onze stad wordt het voor steeds meer mensen onmogelijk om een betaalbare en kwaliteitsvolle woning te vinden. De wachtlijsten voor sociale woningen zijn onaanvaardbaar lang, de huurprijzen op de private markt swingen de pan uit, en starters, alleenstaanden en jonge gezinnen vinden simpelweg geen plek meer.

    Tegelijk blijven veel ouderen ‘vastzitten’ in te grote en moeilijk te onderhouden woningen omdat er geen betaalbaar en aangepast alternatief beschikbaar is. Leegstaande panden blijven onbenut terwijl honderden Aalstenaars op een wachtlijst staan of in te dure of ondermaatse woningen leven.

    Vooruit vindt dit een onaanvaardbare sociale kloof. Wonen is geen luxe, maar een basisrecht. Heeft het stadsbestuur zicht op deze Aalsterse wooncrisis, en belangrijker, is het bereid daar nu structureel werk van te maken?

    Vragen

    1. Heeft het stadsbestuur een helder, actueel en volledig inzicht in de omvang van de Aalsterse wooncrisis, in het bijzonder wat betreft de schrijnende tekorten aan betaalbare, kleinere woningen voor alleenstaanden, starters, jonge gezinnen en senioren? Op basis van welke concrete cijfers of analyses onderbouwt u dit inzicht?
    2. Welke doortastende en structurele maatregelen plant het stadsbestuur om deze groeiende wooncrisis eindelijk het hoofd te bieden? Kan het college garanderen dat betaalbaar wonen voor kwetsbare groepen absolute prioriteit krijgt in het lokale woonbeleid?

MENS

Samenleving

Lokaal sociaal beleid
  • Momenteel is verhuur in Ontmoetingshuis De Brug (van de Martenszaal en Daenszaal) opgenomen in het algemeen verhuurreglement van de stad Aalst.

    Betreffende het zaalverhuur van Ontmoetingshuis De Brug (Martenszaal en Daenszaal) zijn er heel wat uitdagingen, zowel op inhoudelijk vlak als op vlak van faciliteiten en efficiëntie. Deze uitdagingen indachtig stellen we voor om naar een nieuw apart verhuurreglement te gaan specifiek voor Ontmoetingshuis De Brug.

Onderwijs

Coördinatie stedelijk en flankerend onderwijs

Cultuur

Programmatie De Werf
Socio-culturele ondersteuning
  • Sinds de oprichting van UiTPAS werd de solidaire kostenverdeling binnen regio Dender nog niet aangepast. Dit systeem blijkt echter moeilijk houdbaar. De regionale stuurgroep UiTPAS Dender stelt daarom voor de solidaire kostenverdeling betreffende UiTPAS kansentarief te aligneren naar Vlaams model. 

    Naar deze kostenverdeling wordt gerefereerd als '20-40-40'. Het is een procentuele solidaire verdeling:

    • De pashouder met UiTPAS kansentarief betaalt 20% van de deelnameprijs bij een UiTPAS-organisator.
    • De organisator of school draagt 40% gederfde inkomsten voor een deelname van een pashouder met kansentarief.
    • De lokale overheid waar de pashouder kansentarief woont, draagt de resterende 40% van de deelnameprijs.

    Vandaag werken reeds 27 van de 32 UiTPAS-regio's volgens deze verdeling. 

    Verder stelt de stuurgroep UiTPAS Dender voor om een extra ondersteuningsmaatregel in te voeren voor organisatoren en scholen. Het Vlaams model schuift hiervoor de +5%-regel naar voor. Van zodra de organisator of school meer dan 5% participanten heeft met UiTPAS kansentarief, vervalt de tussenkomst van de organisator voor elke daaropvolgende inschrijving. De organisator draagt dus 40% van de deelnameprijs van de eerste 5% deelnemers aan kansentarief. Van zodra de drempel wordt overschreden, draagt de organisator geen gederfde inkomsten meer voor elke daaropvolgende deelnemer. Het lokaal bestuur draagt voor deze deelnemers dan 80% van de deelnameprijs.

    Tenslotte willen we expliciet inzetten op toeleiding van kansengroepen. 

Bestuurlijke handhaving

Juridische zaken

RUIMTE

Omgevingsbeleid

Mobiliteit
Planning en stadsvernieuwing
  • Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 24 juni 2024 kennis van het studiemateriaal en van het conclusierapport 'Beeldkwaliteitsplan stadshart Aalst'. Door het integrale pakket aan documenten 'Beeldkwaliteitsplan stadshart Aalst' - bestaande uit acht studies en een conclusierapport - door de gemeenteraad te laten goedkeuren als beleidsmatig gewenste ontwikkeling (conform artikel 4.3.1 §2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) kunnen de aanbevelingen geconcretiseerd worden in acties en beleidsinstrumenten.

Coördinatie ruimte

Algemeen

DIENSTVERLENING

Bestuursondersteuning en juridische zaken

Bestuursondersteuning
  • Bij aangetekend schrijven van 16 juli 2025, wordt de Stad Aalst uitgenodigd op de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging SOLVA, op woensdag 1 oktober 2025 om 18u stipt via digitale wijze (teams-vergadering) conform art.41 van de statuten.

    De gemeenteraad moet de agenda goedkeuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers bepalen.

      1. Samenstelling van het bureau.
      2. Vraag aan de Vlaamse Regering tot afwijking op de principes van de regiovorming voor het Energiehuis SOLVA.
  • De Stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet goedgekeurd worden door alle bestaande leden.

    De algemene vergadering van Audio van 28 mei 2025 nam kennis van de beslissing inzake toetreding van een lokaal bestuur als nieuw lid van de vereniging (bijlage 8 in het bundel van bijlagen bij het ontwerpverslag).

    Teneinde aan alle juridisch-administratieve verplichtingen te voldoen, dient de gemeenteraad nu deze beslissing formeel goed te keuren.

  • Op 28 mei 2025 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de Stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2024 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad ter kennisname. De gemeenteraad wordt ook gevraagd dit positief te adviseren.

  • Op 28 mei 2025 vond de algemene vergadering plaats van Audio, welzijnsvereniging waar de Stad Aalst lid van is. Het verslag van deze vergadering wordt ter kennis gebracht aan de leden van de gemeenteraad.

  • Conform artikel 7 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt een halfjaarlijks overzicht gemaakt van de schriftelijke vragen. Het bulletin is openbaar en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. 

  • De gemeenteraad verzoekt de Vlaamse Regering om de eretitel van burgemeester toe te kennen.

Financiën

Overheidsopdrachten
  • In het kader van de opdracht “Concessie voor het plaatsen en uitbaten van een kerstanimatiedorp te Aalst ” werd een bestek met nr. 25/CON-23 opgesteld.

    De gemeenteraad verleende in zitting van 29 april 2025 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name marktbevragingsprocedure sui generis met voorafgaande bekendmaking.

    De aankondiging van opdracht in dossier 1060527 werd gepubliceerd op 30 april 2025 op nationaal niveau.

    In zitting van 4 juli 2025 besliste het college van burgemeester en schepenen om deze opdracht toe te wijzen Cubar Projects BV, Verbrandhofstraat 102 te 9300 Aalst. Er wordt een vaste bijdrage van 30 000 EUR voorzien, per editie.

    Raming: 30 000 EUR per editie.
    Budgetlijn: MJP000585 - AC000201.

  • De stad zoekt een concessiehouder voor het organiseren van de Parkfeesten te Aalst voor een periode van 3 jaar.

    De concessiehouder krijgt de exclusiviteit voor de organisatie en uitbating van de Parkfeesten gedurende de zomermaanden van 2026, 2027 en 2028. 

    Voor de organisatie wenst de concessiegever een beroep te doen op een extern evenementenbureau dat instaat voor de volledige organisatie van de vier Parkfeesten per jaar, maar met een nauwe samenwerking met de concessiegever voor de programmatie.

    De toewijzing houdt de overdracht in van het operationeel risico dat inherent is aan de organisatie van deze diensten.

    In zitting van 22 augustus 2025 werd door het college van burgemeester en schepenen het principe goedgekeurd om het dossier op de raad van vandaag te agenderen.

     

  • De te kopen bandenkraan is een vervanging van een bestaand voertuig en zal worden ingezet voor allerhande taken op het openbaar domein voornamelijk gerelateerd aan de opdrachten van team Garage en Vervoer.

    De bandenkraan wordt ingezet voor het vullen en ledigen van containers ivm afval vuilnisbakken, het laden van steenslag en dolomiet, verplaatsen van betonblokken, graafwerken, …

    Raming: 270 000 EUR. excl. btw of 326 700 EUR incl. btw

    Budgetlijn:  2402000/ALG/0119/71 - AC000195/MJP005648 

    Wijze van gunnen: openbare procedure

Belastingen
  • In het onthaalcomplex Keizershallen wordt een cafetaria uitgebaat door vrijwilligers van 'levenslang leren'. Hierdoor kunnen cursisten (enkel) tijdens de pauzes genieten van een drankje en een kleine versnapering. Vrijwilligers van de cafetaria baten deze ook uit tijdens de dansnamiddagen die voor senioren georganiseerd worden door het retroteam. De cafetaria is zeer waardevol, daar de pauzes tijdens de cursussen, die doorgaan van maandag tot donderdag, fungeren als ontmoetingsmomenten tussen alle cursisten.

    Het is noodzakelijk om de tarieven van de verkoop van dranken in deze retributie op te nemen.

Budget
  • Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 26 juni 2025 de jaarrekening 2024 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2024

  • Op basis van 243 §2 en §3 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG de jaarrekening ter advisering voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SportAG stelde op 26/06/25 de jaarrekening 2024 vast en vraagt aan de leden van de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2024.

Personeel en organisatie

Lonen, data en juridische ondersteuning
  • In de rechtspositieregeling dient de digitaliseringsvergoeding - die kadert in het reglement "hulpmiddelen voor digitalisering" - opgenomen te worden aangezien dit een nieuwe vergoeding betreft.

  • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn beslisten in zitting van 27 juni 2023  over de implementatie voor fietslease binnen LOA en in te stappen in de 'Raamovereenkomst voor het leasen van fietsen voor personeelsleden' via de aankoopcentrale SOLVA.

  • De financieel directeur werd op 1 juli 2024 aangesteld met een inloopperiode van 12 maanden. Op het einde van deze inloopperiode dient de financieel directeur - conform de rechtspositieregeling - geëvalueerd te worden. Hiervoor werd een externe partner aangesproken om een voorbereidend rapport op te stellen. Het evaluatiecomité, dat bestaat uit het college van burgemeester en schepenen en de voorzitter van de gemeenteraad,  diende vervolgens op basis van dit rapport te beslissen over het resultaat. Dit resultaat wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad.

STRATEGIE

Klachtenmanagement

Klachten

Strategie

Algemeen
  • Decretaal is elke gemeente/stad verplicht om voor het eind van het derde trimester een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de uitvoering van het meerjarenplan.

    Conform de decretale bepalingen, handelt dit rapport over het eerste semester van het boekjaar. Het biedt inzicht in de voortgang van het meerjarenplan ’20-’25, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. 

VZW BEA

vzw BEA

Algemeen
  • ln functie van de financiële verantwoording van de Energiehuis BEA aan de gemeenteraad, dient er jaarlijks een financieel verslag opgemaakt te worden. Dit financieel verslag bestaat uit enerzijds de jaarrekening, de verslaggeving van de bestuursorganen waarbinnen de rekeningen en het budget werden goedgekeurd en het verslag van de revisor. Dit financieel verslag werd goedgekeurd door de revisor en aansluitend voorgelegd en goedgekeurd door de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering van de Energiehuis BEA op 5 juni 2025. Heden wordt dit financieel verslag, inclusief de jaarrekening, ter kennisgeving voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad.

Toegevoegde punten van raadsleden

  • Omschrijving

    Sinds augustus 2021 is het circulatieplan te Aalst in voege getreden.

    In 2022 heeft onze partij meer dan 7000 handtekeningen verzameld van bezorgde en getroffen burgers die het niet eens waren met dit besluit. Onder hen ook vele handelaars die deze invoering mogen voelen hebben. Helaas werd met deze mensen geen rekening gehouden, en werd het circulatieplan behouden zoals het de dag van vandaag nog steeds is.

    De kleine aanpassingen die de stad dan toch deed in november 2021 brachten geen soelaas.

    Motivatie

    Het is zeer duidelijk voor de Aalstenaar dat het plan zoals dit nu werd ingevoerd, allesbehalve werkt. De mobiliteitsproblemen werden niet opgelost, enkel verschoven naar andere delen van Aalst zoals de ring rond Aalst. 

    Hulpdiensten dienden zich aan te passen en ondervinden nog steeds problemen wanneer ze moeten uittrekken voor een noodgeval, de lokale handelaars merken het verschil in hun omzet daar mensen moeilijk een parkeerplaats vinden en dus veelal wegblijven van het centrum of slechts kort aanwezig zijn.

    Voorstel van beslissing

    De stad organiseert een referendum voor de inwoners van Aalst betreffende het circulatieplan waarbij iedere inwoner inspraak heeft betreffende zijn/haar eigen buurt.


    ONTWERPBESLISSING

    De Raad,

    Overwegende dat,

    • het circulatieplan sinds augustus 2021 van kracht is in de stad Aalst;
    • in 2022 meer dan 7.000 handtekeningen werden verzameld van bezorgde inwoners en handelaars die zich verzetten tegen het plan;
    • deze bezorgdheden grotendeels werden genegeerd en het circulatieplan praktisch ongewijzigd werd behouden;
    • de beperkte aanpassingen die in november 2021 werden doorgevoerd, geen wezenlijke verbetering brachten;
    • hulpdiensten hinder blijven ondervinden bij dringende interventies, en handelaars klagen over teruglopende omzet door slechte bereikbaarheid van het centrum;
    • inspraak van de burger essentieel is voor een gedragen en werkbaar mobiliteitsbeleid;

    Beslist dat,

    • een gemeentelijk referendum te organiseren waarbij de inwoners van Aalst zich kunnen uitspreken over het huidige circulatieplan;
    • dit referendum zodanig te organiseren dat iedere inwoner inspraak krijgt over de mobiliteit en bereikbaarheid in zijn of haar eigen buurt;
    • de stad op te roepen om voorafgaand aan het referendum een objectieve analyse van het huidige circulatieplan te laten uitvoeren, inclusief de effecten op verkeer, veiligheid, hulpdiensten en lokale economie;


  • Omschrijving

    In Ninove werd recent het project “Loket aan Huis” gelanceerd, waarbij administratieve dienstverlening aan huis wordt gebracht voor minder mobiele inwoners.

    Denk aan het aanvragen, afhalen en activeren van identiteitskaarten, inclusief het nemen van foto, vingerafdrukken en handtekening – alles ter plaatse bij de burger thuis, met de mogelijkheid tot mobiele betaling.

    Een klantvriendelijk en inclusief initiatief dat een groot verschil maakt voor wie zich moeilijk kan verplaatsen.

    Motivatie

    Een dergelijk initiatief maakt een groot verschil voor een vaak vergeten groep in onze samenleving.

    Het zou een mooie stap zijn richting een warmere stad, zeker voor wie extra hulp kan gebruiken.

    Voorstel van beslissing

    De stad onderzoekt de haalbaarheid van het aanbieden van een gelijkaardige dienstverlening “Loket aan Huis” voor minder mobiele inwoners en voert het in.

    Kostprijs/budget

    Indicatief.


    ONTWERPBESLISSING

    De Raad,

    Overwegende dat,

    • in Ninove recent het project “Loket aan Huis” werd gelanceerd, waarbij administratieve dienstverlening tot bij minder mobiele inwoners wordt gebracht;
    • dit project het mogelijk maakt om onder meer identiteitskaarten aan te vragen, af te halen en te activeren bij de burger thuis, inclusief het nemen van een foto, het registreren van vingerafdrukken en het zetten van een handtekening;
    • ook mobiele betaling ter plaatse mogelijk wordt gemaakt, wat het project bijzonder klantvriendelijk en laagdrempelig maakt;
    • dit initiatief een inclusieve dienstverlening bevordert en tegemoetkomt aan de noden van een kwetsbare doelgroep die vaak uit de boot valt;
    • het aanbieden van dergelijke dienstverlening past binnen het streven naar een warme, toegankelijke en zorgzame gemeente;

    Beslist dat,

    • te onderzoeken of het wenselijk en haalbaar is om ook in Aalst een gelijkaardig initiatief “Loket aan Huis” op te starten voor minder mobiele inwoners;
    • het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de praktische, logistieke en financiële implicaties van een dergelijk project;
    • deze studie voor te leggen aan de gemeenteraad, met het oog op een mogelijke opstart van een proefproject.

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

RUIMTE

Coördinatie ruimte

Algemeen