Huishoudelijk reglement: decretaal vraagrecht - interpellaties
Gehoord de toelichting en vragen van raadslid Lander Wantens.
Sinds 18 augustus is het nieuwe circulatieplan van kracht. Het plan heeft al zeer veel kritiek gekregen. Te weinig of te veel voor de fiets, auto,.. De algemene conclusie/ tendens is wel dat iedereen het gebrek aan draagvlak en participatie aanklaagd. Iets wat wij. Ook al meerdere malen hebben gedaan met de oppositie. De gemeenteraad is amper betrokken geweest in de opmaak van het plan en heeft heel wat info vaak onvolledig en zeer laattijdig ontvangen. Een groot verschil met de opmaak van het mobiliteits-, en circulatieplan in de vorige legislatuur waar tal van participatiemomenten voorzien waren. Door een gebrek aan participatie creëer je extra weerstand en dat uit zich nu in de vele commentaren op social media, de petitie die op zeer veel steun kan rekenen en de poging om een referendum te organiseren. Opvallend is wel dat ook binnen de meerderheid er duidelijk geen eensgezindheid is over dit plan. Openlijke kritiek van 2 NVA mandatarissen en het stilzwijgen van de rest van de meerderheid uitgezonderd een paar VLD mandatarissen is toch veelbetekenend. Dit roep toch vragen op of dit plan het einde van de legislatuur haalt en niet zoals het vorige circulatieplan wordt afgevoerd uit schrik om stemmen te verliezen. Dit ten koste van 150 000 euro en de veiligheid van de actieve weggebruikers in Aalst
Wat het plan zelf betreft lopen de meningen sterk uiteen. Maar het is een eerste belangrijke stap naar het verhogen van de verkeersveiligheid in onze stad. De zone 30, het deels weren van doorgaand (auto) verkeer in onze binnenstad en het grote aantal extra fietsstraten zijn zeker een pluspunt. Maar het gebrek aan duidelijkheid door de vele kleuren, lijnen en verkeersborden maken het plan vaak zeer verwarrend en moeilijk om de juiste verkeersregels op te volgen. Daarnaast onbreekt het ook aan een strategie met fankerende maatrelen, zoals randparkings, een visie op deelmobiliteit, een ruimer aanbod in veilige en overdekte fietsenstallingen, een sterk openbaar vervoer aanbod,.. Vanuit de oppositie willen wij hier met de Groen fractie steeds constructief aan meewerken. Maar dan vragen we wel meer inspraak ook voor de raadsleden van de oppositie en ook dat de schepen en de meerderheid gehoor heeft voor de vele suggesties, opmerkingen
Hierbij hebben wij volgende vragen:
over de interpellatie van raadslid Lander Wantens aangaande 'Circulatieplan Aalst'.