Terug gemeenteraad

di 21/09/2021 - 19:30 https://web-aalst.streamovations.be/

Hoogdringende punten

  • Bij mail van 17 september 2021 laat raadslid Huguette Van Medegael weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vooruit en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Bij mail van 17 september 2021 laat raadslid Huguette Van Medegael weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vooruit en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Raadslid Huguette Van Medegael dient vervangen te worden als:

    • fractieondervoorzitter in de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters;
    • lid in de commissie Juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict;
    • lid in de commissie Sociale zaken, wonen, welzijn, ouderenzorg en samenleving; 
    • lid in de commissie Economie, klimaat, milieu en natuur, gezin, energie;
    • plaatsvervanger in de commissie Toerisme, bevolking, burgerlijke stand, senioren, dierenwelzijn, productontwikkeling en -beheer, onthaal;
    • plaatsvervanger in de commissie Personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken;
    • vervangend waarnemer in de commissie Onderwijs, bibliotheek, Europese en internationale samenwerking, erfgoed, museum, archief, vreemdelingenzaken, inburgering en Vlaams karakter;

    De fractie Vooruit vraagt om akte te nemen van Sam Van de Putte in de commissie Juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict als plaatsvervanger en van Can Deniz Özkan als plaatsvervanger in de commissies Sociale zaken, wonen, welzijn, ouderenzorg en samenleving en als plaatsvervanger in de commissie Economie, klimaat, milieu en natuur, gezin, energie. Vervolgens worden zij voorgedragen in de rol van effectief lid van deze commissies. 

Openbare zitting

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • Bij mail van 17 september 2021 laat raadslid Huguette Van Medegael weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vooruit en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.

Goedkeuring verslag openbare zitting

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.  De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur.  De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.  

  • Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.  De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur.  De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.  

  • Ingevolge het ontslag van raadslid Vera Van der Borght en de installatie als raadslid van Philippe Kiekens wijzigt de rangorde van de raadsleden.

    De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.

Politiezone Aalst 5440

Financiën

  • De politiebegroting 2021 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 24 november 2020. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2021 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.

Beleidsadvies en kwaliteit

  • In 2018 kwam de wettelijke verplichting om een functionaris voor gegevensbescherming(/veiligheidsconsulent) aan te nemen. Voor de Lokale Politie Aalst werd hiervoor een kaderuitbreiding voorzien, waarbij de functionaris voor gegevensbescherming zijn taak uitoefent voor tien politiezones, waarbij elk hiervan instaat voor hun deel van de kostprijs.

    Naar aanleiding van de toegenomen werklast is er nood aan een administratieve ondersteuning voor de functionaris gegevensbescherming.

    De Lokale Politie Aalst wenst haar organogram uit te breiden voor aanwerving van een personeelslid van het administratief en logistiek kader niveau B om in deze ondersteuning te voorzien.

Personeel

Leren, gezin & samenleving

Samenleving & integrale veiligheid

  • Het 'verhuurreglement zalen en lokalen van de stad', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 23/02/2021, stelt: "In Ontmoetingshuis De Brug  kunnen tijdens weekdagen tot  17 uur enkel activiteiten georganiseerd worden die aansluiten bij de sociale functie van De Brug. Aanvragen voor verhuur dienen goedgekeurd te worden door de coördinator. Voor verhuur na 17 uur of tijdens het weekend is de inhoudelijke controle niet nodig". Teneinde deze inhoudelijke toetsing uniform en transparant te kunnen maken werd een kader/leidraad uitgewerkt die we als addendum bij het verhuurreglement ter goedkeuring voorleggen. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Alhoewel de vaccinatiegraad in het Vlaamse  gewest reeds hoog mag genoemd worden, is het opduiken van nieuwe varianten een bedreiging voor gevaccineerden en niet-gevaccineerden.

    Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe minder kans het virus krijgt om zich te verspreiden, want bij een besmet contact wordt de gevaccineerde persoon geen superverspreider, is de mogelijke ziekteperiode korter en ontstaan minder mutaties.

    Wie nu nog blind is voor de catastrofale gevolgen van de epidemie, is verblind voor de feiten: wereldwijd naderen we stilaan de kaap van vijf miljoen doden, in ons land zijn er reeds meer dan 25000 mensen aan Covid-19 gestorven. De impact op de samenleving en de zorg zijn immens. Er is zeer veel fysiek en mentaal lijden. Ontelbaar zijn de zorgverleners die uitgeput zijn, ontelbaar de medische ingrepen en behandelingen die moesten uitgesteld. De zorg is in ademnood, een nieuwe golf kan er echt niet meer boven op. De terugkeer naar een normaal leven is urgent, maar de epidemie is nog niet bedwongen.

    Toch blijven te veel mensen weigerachtig tegenover vaccinatie. Waarom doen ze dat?

    Om zeer uiteenlopende redenen. Angst voor bijwerkingen op korte of op langere termijn speelt bij heel wat mensen een grote rol. Voor hen is goede voorlichting cruciaal, want ongegrond.

    Antivaxers wantrouwen de overheden: ze claimen het absolute gelijk, zijn vaak aanhangers complot theorieën die door ’opiniemakers’ worden verspreid op tal van mediakanalen. Deze groep zal bijzonder moeilijk te overtuigen zijn. Wat kan een overheid daaraan doen? Als motiveren en belonen niet helpt, mag hier aan restricties gedacht worden. Het gebruik van coronapas en covid safe ticket komt dan in beeld.

    Op 22 augustus was de vaccinatiegraad

    In Vlaanderen: volledig 73,61%   deels 4.91%    totaal 78,52%

    In ELZ Dender: volledig 77,07%    deels 4.73%   totaal  81,80%: Vaccinatie centrum Denderdal kon al een mooi cijfer voorleggen .

    Wanneer we echter per gemeente tellen, scoren Lede, Erpe-Mere en Haaltert zowel qua volledig gevaccineerden (79,27-79,41-78,58%) als totaal ( 83,62-83,44-82,86%) meer dan 5% hoger dan onze stad met 73,56 % volledig en 78,27% totaal.

    Als centrumstad van de regio hinken wij achterop, ondanks de voortreffelijke service ter plekke en de kortere afstand tot het vaccinatiecentrum.

    Onze vragen:

    1. Hoeveel Aalstenaars zijn op heden gevaccineerd? Graag het recentste cijfer
    2. Hoe lang zal U het vaccinatiecentrum openhouden: stelt u een streefcijfer of een streefdatum (15 oktober)?
    3. Zal de stad voor bepaalde ‘evenementen’ coronapas of covid safe ticket vragen? Ik denk daarbij vooral aan indoor (sport)manifestaties.
    4. Zal de stad ondersteunende maatregelen nemen naar het onderwijs, zoals bv. aanbieden CO2 meters, handgels, … ? Vaccinatie op school?

    In het dossier 2 zeer recente publicaties uit medische wereld.

  • Op 24 juni lazen we dat de bouw van de fiets -en voetgangersbrug achter het station in gedrang kwam. Door een klacht van omwonenden werd de vergunning geschorst. Hierdoor is het zeer onzeker of de EFRO subsidie die ruim 1 miljoen euro bedraagt en een substantieel deel van de kostprijs voor de bouw betreft nog zal verkregen worden. Uit eerdere berichten was duidelijk dat zonder deze subsidie de kans klein is dat er deze legislatuur een fiets-, en voetgangersbrug komt die beide oevers zal verbinden voor actieve weggebruikers. Daarnaast is er ook onduidelijkheid of het traject van de brug alsnog gewijzigd zal worden. Want door deze klacht lijkt de huidige optie hoogst onzeker.

    Hierbij hebben wij volgende vragen:

    • Zal de fiets en voetgangersbrug achter het station nog deze legislatuur 2018-2024 gerealiseerd worden?
    • Worden andere scenario’s, aanlanding parallel met de Pierre Corneliskaai alsnog in overweging genomen?
    • Zal de stad nog aanspraak kunnen maken op de EFRO subsidies, voor de realisatie van de brug?
  • Sinds kort kunnen we in onze stad gebruik maken van deelsteps. Deze zijn veel te zien in het straatbeeld. Tot grote ergernis van veel mensen worden deze overal soms ongepast achtergelaten met weinig respect voor de andere weggebruikers. Deze steps dienen met het nodige respect voor de wegcode en veiligheid gebruikt worden. Maar al te vaak zien we echter dat een step gebruikt wordt door meerdere personen tegelijk terwijl je er slechts met 1 persoon mag opstaan. Er worden ook reeds veel ongevallen gemeld in de ziekenhuizen met zowel fracturen aan ledematen maar ook schedeltrauma’s tot gevolg.

    Vragen

    • Zijn de gebruikers van de deelsteps verzekerd tegen ongevallen?
    • Wie is aansprakelijk voor schade aan voertuigen als er bv een geparkeerde step tegen een wagen valt of wanneer er een voetganger over valt?
    • Hoe worden de burgers voldoende geïnformeerd over de gebruiksregels en de aansprakelijkheid? 
    • Wordt er voorzien in een infocampagne?
    • Waar mogen de steps rijden en aan welke snelheid rijden ze?

Omgeving, wonen & ondernemen

Economie

  • Artikel 22 van de statuten van de projectvereniging 'Hoperfgoed' (intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en zonder beheersopdracht) verplicht de goedkeuring van het verslag van de accountant en het voorleggen van de boekhoudkundige stukken aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

    Accountant Moore Finance & Tax BV, Kwalestraat 119 a te 9320 Nieuwerkerken-Aalst stelde op 3 maart 2021 bijgevoegd definitief accountantsrapport voor het boekjaar 2020 op.

    Het accountantsrapport werd door de raad van bestuur van de projectvereniging op 29 juni 2021 goedgekeurd.

    Na goedkeuring door de gemeenteraden van Asse en Aalst zal de jaarrekening door de accountant worden neergelegd bij de Nationale Bank.

Planning, stadsvernieuwing & wonen - Zorglab

  • ZorgLab Aalst heeft een impulscontract opgesteld voor ondernemers en zorgorganisaties die een samenwerking aangaan met ZorgLab. Dit impulscontract is reeds goedgekeurd door CBS en GR (Nr. 702884 - AIPA - Impulscontract Zorginnovatie - vaststellen van de voorwaarden). 

    ZorgLab Aalst heeft eind juni 2021 een oproep gelanceerd voor (pre) startende ondernemers in Oost-Vlaanderen om hun innovatieve idee voor betere gezondheid & zorg in te dienen en hierbij kans te maken op een innovatiebegeleidingstraject bij ZorgLab. In het kader van deze oproep en specifiek voor de geselecteerde ondernemers die ZorgLab gaat begeleiden, heeft ZorgLab het impulscontract een update gegeven. ZorgLab Aalst stelt voor om de gewijzigde voorwaarden van het impulscontract goed te keuren.
  • De dienst Fysische geneeskunde van het OLV ziekenhuis stelde aan team Zorginnovatie de vraag om vanuit de visie van Aalst Zorgstad samen te werken in een pilootproject met OLV ziekenhuis en Artevelde Hogeschool, met betrekking tot het uitbouwen van een netwerk binnen revalidatie en medische preventie.

    In het huidige landschap van revalidatie en medische preventie bestaat de toenemende nood om patiënten buiten de ziekenhuismuren verder te laten herstellen. Daarom rijst ook het belang om partners zoals instructeurs van fitnesscentra en andere beweegprofessionals op te leiden om specifieke medisch verantwoorde programma's te gaan voorzien. 

    OLV Aalst, Artevelde Hogeschool, Eerstelijnszone regio Aalst en ZorgLab Aalst werkten samen aan de voorbereidingen voor de samenwerking. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. 

Mobiliteit & openbaar domein

Mobiliteit & openbare werken - Mobiliteit, technieken & ontwerpen

Financiën

Financiën - Budget, beheerscontrole, belastingen, invordering

  • Op 31 maart 2021 verscheen het Koninklijk besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Dit KB is in werking getreden op 1 mei 2021.

    Dit KB bepaalt dat het CBS moet vastleggen hoe de genealogische opzoekingen kunnen gebeuren.

    Het CBS besliste in zitting van 12 juli 2021 dat:

    • de niet-openbare akten van de burgerlijke stand ter beschikking worden gesteld door de dienst Burgerzaken in de vorm van afschriften of uittreksels.
    • de openbare akten van de burgerlijke stand ter beschikking worden gesteld door team Informatie en archiefbeheer voor inzage, ofwel via de website www.madeinaalst.be, ofwel in de leeszaal van het Stadsarchief.

    In de 'retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025' zal het opzoekingswerk, in het kader van genealogisch onderzoek, uitgebreid worden naar:

    • alle aktes van de burgerlijke stand;
    • alle opzoekingen in de bevolkingsregisters.

Financiën - overheidsopdrachten

  • Jaarlijks plant de stad bomen aan ter verfraaiing van nieuwe of gerenoveerde straten en pleinen. Tevens wordt het bomenbestand van straat- en parkbomen op peil gehouden door de afgestorven exemplaren te vervangen.

    Raming: 61 400 EUR. excl. btw of 65 084 EUR EUR incl. 6% btw

    Budgetlijn: MJP000464 - AC000196 - 0680 71 2250000

    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° a)

  • De topografische opmetingen gebeuren op afroep in het kader van geplande weg- en rioleringswerken.

    De werkzaamheden kunnen betrekking hebben op: 

    • topografische opmetingen (bestaande toestand, as-built opmetingen en controles, uitzetwerk, aquadatafiches en afdrukwerk);
    • grafisch ontwerp (vastleggen bestaande toestand, opmaak wegenisontwerpen, grondverwervingsplannen, afbakeningsplannen, plannen buurtwegprocedure, rooilijnplannen);
    • schattingen, plaatsbeschrijvingen, fenopalen, GPS-metingen en GPS-rekennota’s.

    De gemeenteraad verleende in zitting van 18 september 2018 goedkeuring aan het bestek met nr. 18/HI-89/19-23 van de oorspronkelijke opdracht “Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Uitvoeren van topografische opmetingen en aanverwante diensten”, gegund voor het bedrag van 30 000 EUR via openbare procedure.

    Volgens artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, kan het opdrachtgevend bestuur, mits akkoord van de dienstverlener, de opdracht herhalen gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 19 november 2018 de oorspronkelijke opdracht gegund aan Hutsebaut Lieven Landmetingsbureau bvba, Hulstersestraat 160 te 8710 Ooigem.

    Krediet: 50 000 EUR inclusief btw

    Budgetlijnen:
    aandeel wegenis - MJP003610 – 0200-70/2240007 - 25 000 EUR
    aandeel riolering - MJP003611 – 0200-70/2270007 - 25 000 EUR

    Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking volgens artikel 42 § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016. 

Financiën - Boekhouding & inventaris

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Sinds 18 augustus is het nieuwe circulatieplan van kracht. Het plan heeft al zeer veel kritiek gekregen. Te weinig of te veel voor de fiets, auto,.. De algemene conclusie/ tendens is wel dat iedereen het gebrek aan draagvlak en participatie aanklaagd. Iets wat wij. Ook al meerdere malen hebben gedaan met de oppositie. De gemeenteraad is amper betrokken geweest in de opmaak van het plan en heeft heel wat info vaak onvolledig en zeer laattijdig ontvangen. Een groot verschil met de opmaak van het mobiliteits-, en circulatieplan in de vorige legislatuur waar tal van participatiemomenten voorzien waren. Door een gebrek aan participatie creëer je extra weerstand en dat uit zich nu in de vele commentaren op social media, de petitie die op zeer veel steun kan rekenen en de poging om een referendum te organiseren. Opvallend is wel dat ook binnen de meerderheid er duidelijk geen eensgezindheid is over dit plan. Openlijke kritiek van 2 NVA mandatarissen en het stilzwijgen van de rest van de meerderheid uitgezonderd een paar VLD mandatarissen is toch veelbetekenend. Dit roep toch vragen op of dit plan het einde van de legislatuur haalt en niet zoals het vorige circulatieplan wordt afgevoerd uit schrik om stemmen te verliezen. Dit ten koste van 150 000 euro en de veiligheid van de actieve weggebruikers in Aalst

    Wat het plan zelf betreft lopen de meningen sterk uiteen. Maar het is een eerste belangrijke stap naar het verhogen van de verkeersveiligheid in onze stad. De zone 30, het deels weren van doorgaand (auto) verkeer in onze binnenstad en het grote aantal extra fietsstraten zijn zeker een pluspunt. Maar het gebrek aan duidelijkheid door de vele kleuren, lijnen en verkeersborden maken het plan vaak zeer verwarrend en moeilijk om de juiste verkeersregels op te volgen. Daarnaast onbreekt het ook aan een strategie met fankerende maatrelen, zoals randparkings, een visie op deelmobiliteit, een ruimer aanbod in veilige en overdekte fietsenstallingen, een sterk openbaar vervoer aanbod,.. Vanuit de oppositie willen wij hier met de Groen fractie steeds constructief aan meewerken. Maar dan vragen we wel meer inspraak ook voor de raadsleden van de oppositie en ook dat de schepen en de meerderheid gehoor heeft voor de vele suggesties, opmerkingen

    Hierbij hebben wij volgende vragen:

    • Zullende verschillende wijk-, en buurtcomités betrokken worden in de evaluatie van het circulatieplan
    • Komt er in december een aparte verenigde commissie over het circulatieplan waar alle raadsleden hun opmerkingen kunnen geven?
    • Steunt de volledige meerderheid NVA-VLD-onafhankelijke dit circulatieplan en gaat dit plan blijven bestaan, of wordt het afgevoerd zoals het circulatieplan van voormalig schepen Casaer dat werd afgevoerd bij het begin van deze legislatuur, de 150 000 euro voor de opmaak van het plan ten spijt?
  • De invoering van het circulatieplan heeft de voorbije weken voor veel beroering gezorgd. Hoog tijd voor het plannen van een doordachte evaluatie die bijsturing mogelijk maakt. De invoering verliep niet zonder slag of stoot. Er is onvoldoende aandacht geweest voor het noodzakelijk draagvlak. Een meer gefaseerde invoering had hiervoor kunnen zorgen. De ring, de achillespees van het circulatieplan met enorme filevorming, ondermijnt het hele opzet. Wat werkbaar lijkt op papier of in een computersimulatie, is het daarom nog niet in realiteit. Doordat het stadsbestuur zich lijkt op te sluiten in haar ivoren toren, worden de frustraties van de Aalsterse bevolking gevoed en dreigt het hele plan in de prullenmand te verdwijnen. 

    Het invoeren van een nieuwe circulatie zowel op niveau van de gehele stad als de verschillende wijken is teveel tegelijk gebleken. Een gefaseerde invoering met tussentijdse monitoring, evaluatie en bijsturing was beter geweest. De nood aan meer overleg met de inwoners, handelaars, hulpdiensten en deelgemeenten blijft een pijnpunt. De communicatie over de gewijzigde verkeerssituatie beperkte zich tot één folder. Voor de rest moeten inwoners en bezoekers aan de stad de app ‘Waze’ gebruiken om zich uit de slag te trekken. Ook een betere communicatiecampagne was noodzakelijk.

    Aandacht voor de fietsers beperkt zich tot bepaalde straten. De fietsveiligheid vanuit de deelgemeenten naar het centrum werd onvoldoende mee op de agenda geplaatst. Een evaluatie en bijsturingen mag zich niet beperken tot de professionals van het mobiliteitsdebat. De inwoners van onze stad moeten inspraak krijgen in een plan waar zij dagdagelijks met geconfronteerd worden.

    Vandaar onze vragen:

    • Wanneer plannen jullie overleg, communicatie en betrokkenheid van de burger op wijkniveau?
    • Wanneer koppelen jullie deze constructieve inbreng van de burger aan mekaar tot een totaalbeeld met bijsturingen?
    • Wanneer plannen jullie dit voor te leggen aan experten om de vermelde knelpunten op te lossen?
    • Wanneer kunnen we de eerste bijsturingen verwachten?
  • Vraag: Wil het schepencollege een onmiddellijke evaluatie van de verkeerscirculatieplannen voorbereiden met de gemeenteraadsleden?

    Het op verouderde modellen gebaseerde plan, het huidige plan dus, voldoet niet aan de beginselen van goed bestuur, het bereikt de voorziene doelstellingen niet en belet door georganiseerde overbelasting een normaal geachte doorstroming op de ring. 

    Het ondoordachte lussensysteem belet een normale multifunctionele benutting van de functies die een centrumstad waardevol maakt.

    CD&V blijft snelheidsbeperkingen en een voordelig juridisch kader voor fietsverkeer centraal stellen.

    De abnormale omrijfactor voor auto’s zorgt voor meer conflictkilometers binnen het huidig model.

    Vraag: Binnen welke termijn voorziet de schepen de eerste dringende ingrepen?

    Vraag: Binnen welke termijn voorziet het college een mobiliteitsplan waarin de verschillende vervoersmodi een evenwichtige afstemming krijgen: voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, taxi’s, deelmobiliteit auto’s.

    Mobiliteit vereist een integrale aanpak in de plaats van een spektakelmodel met blauwe steps die niet eens mogen gebruikt worden in een aantal deelgemeenten.

    Graag antwoord en desnoods debat over deze items.

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) een aanpassing van het het meerjarenplan 2020 vast, en dit op 23 juni 2021. Deze aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Decretaal is elke gemeente/stad verplicht om voor het eind van het derde trimester een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de uitvoering van het meerjarenplan.

    Conform de decretale bepalingen, handelt dit rapport over het eerste semester van het boekjaar. Het biedt inzicht in de voortgang van het meerjarenplan ’20-’25, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. 

  • Op 25 juni 2021 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2020 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad ter kennisname.

  • De stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet nog goedgekeurd worden door alle bestaande leden nadat hun toetreding is goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio. De goedkeuring door de stad Aalst van de toetreding van de nieuwe leden die werd goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio van 25 juni 2021 wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Bij mail van 28 juni 2021 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Rechteroever'.
    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.Het antwoordvoorstel werd besproken op het CBS van 23 augusuts 2021. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.


  • Gezien het ontslag van Vera Van der Borgt als raadslid op 24 september 2021 kan ze niet meer zetelen als lid in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en-ondervoorzitters. Ze geeft daarom haar ontslag vanaf 24 september 2021 in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters waar ze lid of plaatsvervanger van was. 

  • De gemeenteraad van 28 mei 2019 besloot om toe te treden als A-vennoot bij  de dienstverlenende vereniging TMVS-CREAT. TMVS-Creat biedt een aankoopdienst en dienstverlening aan voor lokale besturen. Stad Aalst heeft 3 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de algemene vergadering. Omwille van het ontslag van twee gemeenteraadsleden, moet er een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervanger gekozen worden. 

  • Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als plaatsvervanger uit de raad van bestuur van vzw Aquaflanders, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.

  • Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als lid in de algemene vergadering van De Lijn, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.

  • Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als vertegenwoordiger van de stad in Ethias-Arbeidsongevallen, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.

  • Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als effectief lid uit de algemene vergadering van vzw Aquaflanders, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.

  • Mevrouw Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen uit de algemene vergadering van vzw BEA, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de Open VLD fractie. 

    Aangezien mevrouw Yannick Van der Speeten niet langer deel uitmaakt van de fractie Vooruit dient zij ontslag te nemen uit de raad van bestuur van vzw BEA, er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten worden voorgedragen uit de fractie Vooruit.

  • Gezien het ontslag van raadslid Lien Gees als raadslid op 24 september 2021 kan ze niet meer zetelen als lid in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters. Ze geeft daarom haar ontslag vanaf 24 september 2021 in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters waar ze lid of plaatsvervanger van was.

  • Bij mail van 7 september 2021 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'overlast en problemen vanuit jongeren en drugsbendes vooral in en bij park Aalst'.
    Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.

  • Bij mail van 17 september 2021 laat raadslid Huguette Van Medegael weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vooruit en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Raadslid Huguette Van Medegael dient vervangen te worden als:

    • fractieondervoorzitter in de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters;
    • lid in de commissie Juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict;
    • lid in de commissie Sociale zaken, wonen, welzijn, ouderenzorg en samenleving; 
    • lid in de commissie Economie, klimaat, milieu en natuur, gezin, energie;
    • plaatsvervanger in de commissie Toerisme, bevolking, burgerlijke stand, senioren, dierenwelzijn, productontwikkeling en -beheer, onthaal;
    • plaatsvervanger in de commissie Personeel en organisatie, stadsvernieuwing, mobiliteit en openbare werken;
    • vervangend waarnemer in de commissie Onderwijs, bibliotheek, Europese en internationale samenwerking, erfgoed, museum, archief, vreemdelingenzaken, inburgering en Vlaams karakter;

    De fractie Vooruit vraagt om akte te nemen van Sam Van de Putte in de commissie Juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict als plaatsvervanger en van Can Deniz Özkan als plaatsvervanger in de commissies Sociale zaken, wonen, welzijn, ouderenzorg en samenleving en als plaatsvervanger in de commissie Economie, klimaat, milieu en natuur, gezin, energie. Vervolgens worden zij voorgedragen in de rol van effectief lid van deze commissies. 

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Wie over een geldige bewonerskaart, parkeerkaart, abonnement of parkeerkaart voor gehandicapten beschikt, hoeft geen parkeerschijf voor te leggen - uitgezonderd zorgverleners - bij het parkeren van de wagen in een blauwe zone. De parkeerschijf is slechts voor 2 uur geldig, wat maakt dat toevallige parkeerders 2 uur tijd hebben om hun wagen te parkeren en normaal gezien dienen zij zich dan te verplaatsen. In vele gevallen is dit uiteraard ruim voldoende, maar het systeem is echter storend voor mensen die in een blauwe zone hun beroep uitoefenen, er niet wonen en dus geen bewonerskaart kunnen aanvragen. Zij dienen om de 2 uur hun winkel te sluiten eigenlijk om hun wagen te verplaatsen, maar in de praktijk om hun parkeerschijf te verzetten.

    Vraag: Is het stadsbestuur bereid om naar mogelijke oplossingen te zoeken, zoals bijvoorbeeld het toekennen van parkeer- of bewonerskaarten voor vennootschappen of vrije beroepen met maatschappelijke zetel in een blauwe zone?

  • Tijdens een recent bezoek aan verschillende (horeca)zaken op ons geliefd (?) stationsplein verneem je hallucinante verhalen over de onveiligheid/bedreigingen, dus niet enkel voor de dagelijkse treinreizigers maar o.a. ook van de uitbaters én personeel van verschillende (horeca) zaken.

    Vorige week werd ik zo aangeklampt door een personeelslid die mij bevestigt: “het is hier niet meer te doen, ik werk in deze zaak tot 2 u 3 uur ’s nachts en zie rechtover de deur drugshandel en prostitutie”.

    Als men mij dus vraagt: “Doe er iets aan…. aub” dan is deze interpellatie er niet door zgn. “populisme” maar gewoon door diverse getuigenissen en bezorgde inwoners…

    VRAGEN:

    • Gaat men de politietoezichten ,ook ’s avonds en ’s nachts, van deze onveilige stationsomgeving alsnog verhogen, vooral nu dat de horeca geen verplicht sluitingsuur meer heeft?
    • Gaat men, zoals eerder gevraagd, nogmaals de mogelijkheid van een permanente politiepost aldaar onderzoeken?
  • In ons land worden dagelijks bijna 250 fietsen gestolen per dag. Dit is het reële cijfer. Het officiële cijfer, dat regelmatig in communicaties wordt gehanteerd, ligt veel lager, want er wordt slechts 35% aangegeven, zo berekende Touring. 85.000 fietsen per jaar! We mogen hier spreken van een ware plaag. Bij de diefstallen zien we de laatste jaren een verschuiving van gewone fietsen naar duurdere fietsen. Steeds vaker mikken fietsdieven op elektrische fietsen, omdat die meer waard zijn. Is het stelen van fietsen een recent fenomeen? Neen, dit probleem houdt al jaren aan, ook in onze stad. Even googelen en ik ontdek dat onze burgemeester reeds in 2014 aangiftes over fietsdiefstallen niet langer wilde laten seponeren. ‘Dat staat aangestipt als prioriteit in het zonaal veiligheidsplan 2014-2017, ik wil niet dat fietsdieven nog langer vrijuit gaan’, aldus onze burgervader. 

    Wel, ik ook niet en samen met mij een legioen aan gedupeerde Aalstenaars die in de voorbije jaren – sommigen zelfs meermaals – slachtoffer werden van fietsdiefstal. 

    Ik lees in de krant van 4 oktober 2017: De burgemeester bindt de strijd aan met de fietsendieven die toeslaan in de fietsenstalling van het station. ‘Fietsers moeten hun fiets kunnen achterlaten op een locatie die écht bewaakt wordt, zegt de burgervader. ‘De fietsenstalling aan het station biedt momenteel – anno 2017, nota bene – een vals gevoel van veiligheid. Er zijn wel camera’s, maar de beelden moeten bekeken worden in Brussel en deze zijn van slechte kwaliteit. ‘Dat moet veranderen”, zegt de burgemeester kordaat. Kortrijk en Gent ervaren hetzelfde probleem. We gaan samen bekijken hoe de beelden sneller kunnen worden bekeken en fietsendieven zo sneller kunnen worden gevat. De politie neemt elk diefstaldossier ernstig. Bij elke officiële melding worden de beelden van de NMBS opgevraagd. Vaak wordt vastgesteld dat de beelden onvoldoende kwaliteit hebben om een fietsendief te herkennen. ‘Wij willen de werking van de camera’s verbeteren, zodat ze een efficiënt instrument worden tegen fietsendieven’, aldus de burgemeester in 2017.

    Wat is er intussen veranderd? Zijn de eerdere beloften waargemaakt? Zo ja, wat hebben deze dan opgebracht? Ik spreek me niet uit over de verrichte inspanningen, maar ik meen te mogen stellen dat we nog niet veel effect mochten ervaren. Er is nog zéér veel werk aan de winkel. 

    Het loze sprookje omtrent de veilige camera’s in de fietsenstalling aan het station heeft nu toch lang genoeg geduurd. Steevast worden slachtoffers nu nog steeds wandelen gestuurd met het verhaal dat de beelden van de NMBS niet tot in Aalst geraken en ja, nog steeds kwalitatief niet voldoen. Stop dan, a.u.b., met de burger telkens in de val te laten lopen, onder het mom van ‘uw fiets wordt hier bewaakt’. Dit is een pertinente leugen en zorgt voor een steeds toenemende frustratie bij de burger. 

    Vorige zomer riep ik via sociale media slachtoffers van fietsdiefstal op zich te melden. Ik verzamelde tientallen verhalen van behoorlijk gefrustreerde mensen wier stalen ros was gestolen, niet enkel in de stationsomgeving maar ook elders in de stad. Mij werden dossiers toegestopt van acties die in andere steden in Vlaanderen en Nederland succes kenden. Leuven gaat in de aanval, in Nederland staat men nog veel verder in de strijd, met succes overigens.

    Vragen: 

    • Kan een taskforce worden opgericht, dat zich nog meer dan ooit bezighoudt met een welomschreven, gedefinieerde taak omtrent de bestrijding van fietsdiefstallen in Groot-Aalst? 
    • In welke mate kan er bekeken worden om ook in Aalst het systeem van lokfietsen op te zetten? Een lokfiets wordt geplaatst door de politie en heeft een gps-tracker, waardoor de fiets gevolgd kan worden als die verplaatst wordt. Deze actie moet uiteraard verlopen in samenspraak met het parket. Zijn er andere antidiefstalsystemen waarmee men plant te werken?
    • De burgemeester belooft dat er mobiele camera’s bij komen om dieven op heterdaad te betrappen, zo las ik zeer recent nog in de krant. Betekent dit dan dat er eindelijk extra-politiemensen zullen worden vrijgemaakt om de beelden te bekijken? Ik heb het ooit anders geweten: ‘Daar hebben wij geen tijd voor’, was een vast antwoord. Quid dan met nog meer camera’s?
    • Hoe zit het nu concreet met de weinig hoopgevende samenwerking tussen de stad Aalst en de NMBS in de ‘zogenaamd beveiligde fietsenstalling’? Wat met de schabouwelijke beelden? Wat met het doorgeven van deze beelden aan onze politie? Wat finaal met de mogelijke feedback aan het gedupeerde slachtoffer?
    • Wat zal de stad doen om justitie aan te sporen tot daadwerkelijke vervolging en veroordeling van fietsdieven?

Interne ondersteuning

Personeel & organisatie - Personeelsbeheer

Juridische zaken - Patrimonium

Juridische zaken - Juridisch advies

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Carnaval 2022 staat voor de deur, alsook onder andere de prinsenverkiezing. Hoe ziet onze stad deze te organiseren in de huidige Corona tijden… gaat dit nog met het huidige feestcomité zijn en gaan er hieromtrent toch nog aanpassingen komen daar de samenstelling van het huidige Feestcomité toch moest gewijzigd worden sinds de verkiezingen van 2018…

    Vragen :

    1. Waar gaan we als stad onze Prinsenverkiezing laten doorgaan alsook het driekoningenfeest, met voorstellingen van de kandidaten?
    2. Waar gaat de stad de prijsuitreiking laten doorgaan voor de groepen?
    3. Komt er nog een wijziging in de samenstelling van het Feestcomité? Want hieromtrent hebben we reeds meermaals geopperd dat het ging veranderen maar tot op heden blijft het hieromtrent stil…
  • September is klassiek de maand waarin de vele carnavalsverenigingen een versnelling hoger schakelen in de voorbereiding van Carnaval. Ondertussen is ook de datum voor de Prinsenverkiezing gekend. Naar de locatie blijft het nog raden. Wat we wel al weten is dat de vooruitgeschoven opties van de Oktoberhallen in Wieze en de Florahallen geen mogelijkheid meer zijn. De Oktoberhallen zijn niet beschikbaar en de Florahallen worden nog dit najaar afgebroken. De eigenaar geeft zelfs aan dat de sloop volop wordt voorbereid en dat er zelfs geen vraag vanuit de stad ontvangen werd. Dé vraag is dus: waar gaat de Prinsenverkiezing plaatsvinden?

    Vragen:

    • In januari gaf de Burgemeester aan dat de Prinsenverkiezing ook in een tent zou kunnen plaatsvinden. Wanneer wordt er beslist of dit het geval is en waar die tent dan zou komen te staan?
    • Geldt hetzelfde alternatief dan ook voor de prijsuitreiking?
    • Wanneer wordt er i.v.m. de Carnavalseditie van 2022 overleg voorzien met de verschillende belanghebbenden?
    • Wanneer komt de wijziging van het stoetreglement op de agenda van de gemeenteraad?
    • Wat is de stand van zaken in de hersamenstelling van het Feestcomité?
  • De evenementen zoals Pikkeling en Casa Del Mundo worden gesubsidieerd volgens het subsidiereglement voor Europese en internationale samenwerking. 

    Door corona hebben veel organisaties hun geplande activiteiten niet kunnen organiseren. Andere hebben hun best gedaan om hun normale werking zo veel mogelijk verder te zetten. Om dergelijke activiteiten coronaproef te organiseren hebben die organisaties naast de normale kosten ook veel corona-gerelateerde kosten moeten maken. 

    Vragen

    1. Wat is de verwachte besteding van het jaarlijkse budget dit jaar op basis van het aantal dossiers die ingediend werden tegen de deadline van 15 april?
    2. Als er een overschot is, kan het stadbestuur zijn tussenkomst van maximum 50% in de organisatiekosten verhogen gelet op extra kosten die de organisaties hebben gemaakt in verband met corona?        

Besloten zitting

Goedkeuring verslag besloten zitting

Politiezone Aalst 5440

Personeel

Interne ondersteuning

Personeel & organisatie - Personeelsbeheer