Bij mail van 17 september 2021 laat raadslid Huguette Van Medegael weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vooruit en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Conform artikel 74 van het decreet lokaal bestuur geldt dit van rechtswege zowel voor de gemeenteraad als voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
De notulen van de openbare vergadering van de gemeenteraad van 29 juni 2021 kunnen worden goedgekeurd.
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Een gemeenteraadslid kan op basis van art. 13 van het Decreet Lokaal Bestuur ontslag nemen. Hiertoe moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan de voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad moet hiervan akte nemen. Het ontslag van het gemeenteraadslid houdt ook van rechtswege het ontslag in van de uitoefening van het mandaat als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Ingevolge het ontslag van raadslid Vera Van der Borght en de installatie als raadslid van Philippe Kiekens wijzigt de rangorde van de raadsleden.
De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.
De politiebegroting 2021 van de politiezone Aalst werd vastgesteld op de gemeenteraad van 24 november 2020. Bepaalde begrotingsposten dienen te worden gewijzigd, wat impliceert dat de politiebegroting 2021 van de politiezone Aalst dient gewijzigd te worden en de nieuwe uitkomst van de politiebegroting dient vastgesteld te worden.
In 2018 kwam de wettelijke verplichting om een functionaris voor gegevensbescherming(/veiligheidsconsulent) aan te nemen. Voor de Lokale Politie Aalst werd hiervoor een kaderuitbreiding voorzien, waarbij de functionaris voor gegevensbescherming zijn taak uitoefent voor tien politiezones, waarbij elk hiervan instaat voor hun deel van de kostprijs.
Naar aanleiding van de toegenomen werklast is er nood aan een administratieve ondersteuning voor de functionaris gegevensbescherming.
De Lokale Politie Aalst wenst haar organogram uit te breiden voor aanwerving van een personeelslid van het administratief en logistiek kader niveau B om in deze ondersteuning te voorzien.
Een personeelslid van de dienst Interventie zal op 01/09/2021 mobiliteit maken naar een andere politiezone.
Door het vertrek van betrokken personeelslid zal een betrekking van inspecteur van politie, directie Basispolitiezorg, dienst Interventie, niet meer zijn ingevuld.
Met het oog op het op peil houden van de getalsterkte binnen de dienst Interventie is aangewezen een betrekking van inspecteur van politie, dienst Interventie, vacant te verklaren.
Via het systeem van de mobiliteit kunnen kandidaten aangetrokken worden vanuit andere politiezones;
Het 'verhuurreglement zalen en lokalen van de stad', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 23/02/2021, stelt: "In Ontmoetingshuis De Brug kunnen tijdens weekdagen tot 17 uur enkel activiteiten georganiseerd worden die aansluiten bij de sociale functie van De Brug. Aanvragen voor verhuur dienen goedgekeurd te worden door de coördinator. Voor verhuur na 17 uur of tijdens het weekend is de inhoudelijke controle niet nodig". Teneinde deze inhoudelijke toetsing uniform en transparant te kunnen maken werd een kader/leidraad uitgewerkt die we als addendum bij het verhuurreglement ter goedkeuring voorleggen.
Alhoewel de vaccinatiegraad in het Vlaamse gewest reeds hoog mag genoemd worden, is het opduiken van nieuwe varianten een bedreiging voor gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe minder kans het virus krijgt om zich te verspreiden, want bij een besmet contact wordt de gevaccineerde persoon geen superverspreider, is de mogelijke ziekteperiode korter en ontstaan minder mutaties.
Wie nu nog blind is voor de catastrofale gevolgen van de epidemie, is verblind voor de feiten: wereldwijd naderen we stilaan de kaap van vijf miljoen doden, in ons land zijn er reeds meer dan 25000 mensen aan Covid-19 gestorven. De impact op de samenleving en de zorg zijn immens. Er is zeer veel fysiek en mentaal lijden. Ontelbaar zijn de zorgverleners die uitgeput zijn, ontelbaar de medische ingrepen en behandelingen die moesten uitgesteld. De zorg is in ademnood, een nieuwe golf kan er echt niet meer boven op. De terugkeer naar een normaal leven is urgent, maar de epidemie is nog niet bedwongen.
Toch blijven te veel mensen weigerachtig tegenover vaccinatie. Waarom doen ze dat?
Om zeer uiteenlopende redenen. Angst voor bijwerkingen op korte of op langere termijn speelt bij heel wat mensen een grote rol. Voor hen is goede voorlichting cruciaal, want ongegrond.
Antivaxers wantrouwen de overheden: ze claimen het absolute gelijk, zijn vaak aanhangers complot theorieën die door ’opiniemakers’ worden verspreid op tal van mediakanalen. Deze groep zal bijzonder moeilijk te overtuigen zijn. Wat kan een overheid daaraan doen? Als motiveren en belonen niet helpt, mag hier aan restricties gedacht worden. Het gebruik van coronapas en covid safe ticket komt dan in beeld.
Op 22 augustus was de vaccinatiegraad
In Vlaanderen: volledig 73,61% deels 4.91% totaal 78,52%
In ELZ Dender: volledig 77,07% deels 4.73% totaal 81,80%: Vaccinatie centrum Denderdal kon al een mooi cijfer voorleggen .
Wanneer we echter per gemeente tellen, scoren Lede, Erpe-Mere en Haaltert zowel qua volledig gevaccineerden (79,27-79,41-78,58%) als totaal ( 83,62-83,44-82,86%) meer dan 5% hoger dan onze stad met 73,56 % volledig en 78,27% totaal.
Als centrumstad van de regio hinken wij achterop, ondanks de voortreffelijke service ter plekke en de kortere afstand tot het vaccinatiecentrum.
Onze vragen:
In het dossier 2 zeer recente publicaties uit medische wereld.
Op 24 juni lazen we dat de bouw van de fiets -en voetgangersbrug achter het station in gedrang kwam. Door een klacht van omwonenden werd de vergunning geschorst. Hierdoor is het zeer onzeker of de EFRO subsidie die ruim 1 miljoen euro bedraagt en een substantieel deel van de kostprijs voor de bouw betreft nog zal verkregen worden. Uit eerdere berichten was duidelijk dat zonder deze subsidie de kans klein is dat er deze legislatuur een fiets-, en voetgangersbrug komt die beide oevers zal verbinden voor actieve weggebruikers. Daarnaast is er ook onduidelijkheid of het traject van de brug alsnog gewijzigd zal worden. Want door deze klacht lijkt de huidige optie hoogst onzeker.
Hierbij hebben wij volgende vragen:
Sinds kort kunnen we in onze stad gebruik maken van deelsteps. Deze zijn veel te zien in het straatbeeld. Tot grote ergernis van veel mensen worden deze overal soms ongepast achtergelaten met weinig respect voor de andere weggebruikers. Deze steps dienen met het nodige respect voor de wegcode en veiligheid gebruikt worden. Maar al te vaak zien we echter dat een step gebruikt wordt door meerdere personen tegelijk terwijl je er slechts met 1 persoon mag opstaan. Er worden ook reeds veel ongevallen gemeld in de ziekenhuizen met zowel fracturen aan ledematen maar ook schedeltrauma’s tot gevolg.
Vragen:
Artikel 22 van de statuten van de projectvereniging 'Hoperfgoed' (intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en zonder beheersopdracht) verplicht de goedkeuring van het verslag van de accountant en het voorleggen van de boekhoudkundige stukken aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
Accountant Moore Finance & Tax BV, Kwalestraat 119 a te 9320 Nieuwerkerken-Aalst stelde op 3 maart 2021 bijgevoegd definitief accountantsrapport voor het boekjaar 2020 op.
Het accountantsrapport werd door de raad van bestuur van de projectvereniging op 29 juni 2021 goedgekeurd.
Na goedkeuring door de gemeenteraden van Asse en Aalst zal de jaarrekening door de accountant worden neergelegd bij de Nationale Bank.
ZorgLab Aalst heeft een impulscontract opgesteld voor ondernemers en zorgorganisaties die een samenwerking aangaan met ZorgLab. Dit impulscontract is reeds goedgekeurd door CBS en GR (Nr. 702884 - AIPA - Impulscontract Zorginnovatie - vaststellen van de voorwaarden).
De dienst Fysische geneeskunde van het OLV ziekenhuis stelde aan team Zorginnovatie de vraag om vanuit de visie van Aalst Zorgstad samen te werken in een pilootproject met OLV ziekenhuis en Artevelde Hogeschool, met betrekking tot het uitbouwen van een netwerk binnen revalidatie en medische preventie.
In het huidige landschap van revalidatie en medische preventie bestaat de toenemende nood om patiënten buiten de ziekenhuismuren verder te laten herstellen. Daarom rijst ook het belang om partners zoals instructeurs van fitnesscentra en andere beweegprofessionals op te leiden om specifieke medisch verantwoorde programma's te gaan voorzien.
OLV Aalst, Artevelde Hogeschool, Eerstelijnszone regio Aalst en ZorgLab Aalst werkten samen aan de voorbereidingen voor de samenwerking. Hiertoe werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De dienst Mobiliteit en openbare werken stelt voor om een parkeerplaats voor personen met een beperking ter hoogte van Ninovestraat 32 Erembodegem in te stellen.
Team Mobiliteit stelt voor om de PPMB ter hoogte van Lokerenveldstraat 19-21 te verwijderen omdat de vroegere hoofdgebruiker hiervan overleden is en er op deze plaats geen nood meer is aan een parkeerplaats voor personen met een beperking.
Op vraag van Ilva en van syndicus Exclusief Beheer wordt parkeerverbod ingevoerd op dinsdag en donderdag van 9u tot 11u, op 2 parkeerplaatsen, in functie van het ledigen van 4 ondergrondse afvalcontainers op privaat domein voor residentie De Mouterij (hoek Gentsestraat en Nieuwbeekstraat).
Op 31 maart 2021 verscheen het Koninklijk besluit van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand en tot verlening van de toegang tot de DABS aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. Dit KB is in werking getreden op 1 mei 2021.
Dit KB bepaalt dat het CBS moet vastleggen hoe de genealogische opzoekingen kunnen gebeuren.
Het CBS besliste in zitting van 12 juli 2021 dat:
In de 'retributie op het afleveren van administratieve inlichtingen, documenten en gebruik van apparatuur 2020-2025' zal het opzoekingswerk, in het kader van genealogisch onderzoek, uitgebreid worden naar:
Jaarlijks plant de stad bomen aan ter verfraaiing van nieuwe of gerenoveerde straten en pleinen. Tevens wordt het bomenbestand van straat- en parkbomen op peil gehouden door de afgestorven exemplaren te vervangen.
Raming: 61 400 EUR. excl. btw of 65 084 EUR EUR incl. 6% btw
Budgetlijn: MJP000464 - AC000196 - 0680 71 2250000
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking artikel 42, § 1, 1° a)
De topografische opmetingen gebeuren op afroep in het kader van geplande weg- en rioleringswerken.
De werkzaamheden kunnen betrekking hebben op:
De gemeenteraad verleende in zitting van 18 september 2018 goedkeuring aan het bestek met nr. 18/HI-89/19-23 van de oorspronkelijke opdracht “Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Uitvoeren van topografische opmetingen en aanverwante diensten”, gegund voor het bedrag van 30 000 EUR via openbare procedure.
Volgens artikel 42, § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016, kan het opdrachtgevend bestuur, mits akkoord van de dienstverlener, de opdracht herhalen gedurende een periode van 3 jaar na de sluiting van de oorspronkelijke opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 19 november 2018 de oorspronkelijke opdracht gegund aan Hutsebaut Lieven Landmetingsbureau bvba, Hulstersestraat 160 te 8710 Ooigem.
Krediet: 50 000 EUR inclusief btw
Budgetlijnen:
aandeel wegenis - MJP003610 – 0200-70/2240007 - 25 000 EUR
aandeel riolering - MJP003611 – 0200-70/2270007 - 25 000 EUR
Wijze van gunnen: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking volgens artikel 42 § 1, 2° van de wet van 17 juni 2016.
Het lokaal overheidsbedrijf Aalst wenst een lening uit te schrijven voor een bedrag van 15 000 000 EUR ter financiering van haar thesauriebehoeften. Voor de politiezone Aalst (ééngemeentezone) wordt een lening van 1 000 000 EUR uitgeschreven ter financiering van de buitengewone dienst.
Het aangaan van een lening is niet meer onderhevig aan de wetgeving overheidsopdrachten maar het bepalen van de voorwaarden is nog steeds een bevoegdheid van de gemeenteraad (tenzij die gedelegeerd is).
Sinds 18 augustus is het nieuwe circulatieplan van kracht. Het plan heeft al zeer veel kritiek gekregen. Te weinig of te veel voor de fiets, auto,.. De algemene conclusie/ tendens is wel dat iedereen het gebrek aan draagvlak en participatie aanklaagd. Iets wat wij. Ook al meerdere malen hebben gedaan met de oppositie. De gemeenteraad is amper betrokken geweest in de opmaak van het plan en heeft heel wat info vaak onvolledig en zeer laattijdig ontvangen. Een groot verschil met de opmaak van het mobiliteits-, en circulatieplan in de vorige legislatuur waar tal van participatiemomenten voorzien waren. Door een gebrek aan participatie creëer je extra weerstand en dat uit zich nu in de vele commentaren op social media, de petitie die op zeer veel steun kan rekenen en de poging om een referendum te organiseren. Opvallend is wel dat ook binnen de meerderheid er duidelijk geen eensgezindheid is over dit plan. Openlijke kritiek van 2 NVA mandatarissen en het stilzwijgen van de rest van de meerderheid uitgezonderd een paar VLD mandatarissen is toch veelbetekenend. Dit roep toch vragen op of dit plan het einde van de legislatuur haalt en niet zoals het vorige circulatieplan wordt afgevoerd uit schrik om stemmen te verliezen. Dit ten koste van 150 000 euro en de veiligheid van de actieve weggebruikers in Aalst
Wat het plan zelf betreft lopen de meningen sterk uiteen. Maar het is een eerste belangrijke stap naar het verhogen van de verkeersveiligheid in onze stad. De zone 30, het deels weren van doorgaand (auto) verkeer in onze binnenstad en het grote aantal extra fietsstraten zijn zeker een pluspunt. Maar het gebrek aan duidelijkheid door de vele kleuren, lijnen en verkeersborden maken het plan vaak zeer verwarrend en moeilijk om de juiste verkeersregels op te volgen. Daarnaast onbreekt het ook aan een strategie met fankerende maatrelen, zoals randparkings, een visie op deelmobiliteit, een ruimer aanbod in veilige en overdekte fietsenstallingen, een sterk openbaar vervoer aanbod,.. Vanuit de oppositie willen wij hier met de Groen fractie steeds constructief aan meewerken. Maar dan vragen we wel meer inspraak ook voor de raadsleden van de oppositie en ook dat de schepen en de meerderheid gehoor heeft voor de vele suggesties, opmerkingen
Hierbij hebben wij volgende vragen:
De invoering van het circulatieplan heeft de voorbije weken voor veel beroering gezorgd. Hoog tijd voor het plannen van een doordachte evaluatie die bijsturing mogelijk maakt. De invoering verliep niet zonder slag of stoot. Er is onvoldoende aandacht geweest voor het noodzakelijk draagvlak. Een meer gefaseerde invoering had hiervoor kunnen zorgen. De ring, de achillespees van het circulatieplan met enorme filevorming, ondermijnt het hele opzet. Wat werkbaar lijkt op papier of in een computersimulatie, is het daarom nog niet in realiteit. Doordat het stadsbestuur zich lijkt op te sluiten in haar ivoren toren, worden de frustraties van de Aalsterse bevolking gevoed en dreigt het hele plan in de prullenmand te verdwijnen.
Het invoeren van een nieuwe circulatie zowel op niveau van de gehele stad als de verschillende wijken is teveel tegelijk gebleken. Een gefaseerde invoering met tussentijdse monitoring, evaluatie en bijsturing was beter geweest. De nood aan meer overleg met de inwoners, handelaars, hulpdiensten en deelgemeenten blijft een pijnpunt. De communicatie over de gewijzigde verkeerssituatie beperkte zich tot één folder. Voor de rest moeten inwoners en bezoekers aan de stad de app ‘Waze’ gebruiken om zich uit de slag te trekken. Ook een betere communicatiecampagne was noodzakelijk.
Aandacht voor de fietsers beperkt zich tot bepaalde straten. De fietsveiligheid vanuit de deelgemeenten naar het centrum werd onvoldoende mee op de agenda geplaatst. Een evaluatie en bijsturingen mag zich niet beperken tot de professionals van het mobiliteitsdebat. De inwoners van onze stad moeten inspraak krijgen in een plan waar zij dagdagelijks met geconfronteerd worden.
Vandaar onze vragen:
Vraag: Wil het schepencollege een onmiddellijke evaluatie van de verkeerscirculatieplannen voorbereiden met de gemeenteraadsleden?
Het op verouderde modellen gebaseerde plan, het huidige plan dus, voldoet niet aan de beginselen van goed bestuur, het bereikt de voorziene doelstellingen niet en belet door georganiseerde overbelasting een normaal geachte doorstroming op de ring.
Het ondoordachte lussensysteem belet een normale multifunctionele benutting van de functies die een centrumstad waardevol maakt.
CD&V blijft snelheidsbeperkingen en een voordelig juridisch kader voor fietsverkeer centraal stellen.
De abnormale omrijfactor voor auto’s zorgt voor meer conflictkilometers binnen het huidig model.
Vraag: Binnen welke termijn voorziet de schepen de eerste dringende ingrepen?
Vraag: Binnen welke termijn voorziet het college een mobiliteitsplan waarin de verschillende vervoersmodi een evenwichtige afstemming krijgen: voetgangers, fietsers, openbaar vervoer, taxi’s, deelmobiliteit auto’s.
Mobiliteit vereist een integrale aanpak in de plaats van een spektakelmodel met blauwe steps die niet eens mogen gebruikt worden in een aantal deelgemeenten.
Graag antwoord en desnoods debat over deze items.
Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) een aanpassing van het het meerjarenplan 2020 vast, en dit op 23 juni 2021. Deze aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decretaal is elke gemeente/stad verplicht om voor het eind van het derde trimester een opvolgingsrapportering voor te leggen aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de uitvoering van het meerjarenplan.
Op 25 juni 2021 vond de algemene vergadering plaats van Audio, vereniging waar de stad Aalst lid van is. De jaarrekening 2020 van Audio, die op deze algemene vergadering werd goedgekeurd, wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad ter kennisname.
De stad Aalst is lid van de vereniging Audio. De toetreding van nieuwe leden tot de vereniging moet nog goedgekeurd worden door alle bestaande leden nadat hun toetreding is goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio. De goedkeuring door de stad Aalst van de toetreding van de nieuwe leden die werd goedgekeurd door de algemene vergadering van Audio van 25 juni 2021 wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd.
Bij mail van 28 juni 2021 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'Rechteroever'.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.Het antwoordvoorstel werd besproken op het CBS van 23 augusuts 2021. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om bijgevoegd antwoordvoorstel goed te keuren.
Gezien het ontslag van Vera Van der Borgt als raadslid op 24 september 2021 kan ze niet meer zetelen als lid in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en-ondervoorzitters. Ze geeft daarom haar ontslag vanaf 24 september 2021 in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters waar ze lid of plaatsvervanger van was.
De gemeenteraad van 28 mei 2019 besloot om toe te treden als A-vennoot bij de dienstverlenende vereniging TMVS-CREAT. TMVS-Creat biedt een aankoopdienst en dienstverlening aan voor lokale besturen. Stad Aalst heeft 3 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de algemene vergadering. Omwille van het ontslag van twee gemeenteraadsleden, moet er een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervanger gekozen worden.
Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als plaatsvervanger uit de raad van bestuur van vzw Aquaflanders, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.
Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als lid in de algemene vergadering van De Lijn, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.
Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als vertegenwoordiger van de stad in Ethias-Arbeidsongevallen, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.
Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen als effectief lid uit de algemene vergadering van vzw Aquaflanders, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de raad.
Mevrouw Vera Van der Borght wenst ontslag te nemen uit de algemene vergadering van vzw BEA, er zal er een nieuwe vertegenwoordiger moeten gekozen worden uit de Open VLD fractie.
Aangezien mevrouw Yannick Van der Speeten niet langer deel uitmaakt van de fractie Vooruit dient zij ontslag te nemen uit de raad van bestuur van vzw BEA, er zal een nieuwe vertegenwoordiger moeten worden voorgedragen uit de fractie Vooruit.
Gezien het ontslag van raadslid Lien Gees als raadslid op 24 september 2021 kan ze niet meer zetelen als lid in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters. Ze geeft daarom haar ontslag vanaf 24 september 2021 in de commissies en de afdeling fractievoorzitters en -ondervoorzitters waar ze lid of plaatsvervanger van was.
Bij mail van 7 september 2021 werd een verzoekschrift ingediend m.b.t. 'overlast en problemen vanuit jongeren en drugsbendes vooral in en bij park Aalst'.
Het verzoekschrift wordt ingediend op basis van artikel 304 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur. Op basis van deze artikelen en op basis van de bepalingen in ons huishoudelijk reglement (artikel 59 t/m artikel 61) wordt door de voorzitter van de gemeenteraad eerst de ontvankelijkheid van het verzoekschrift onderzocht. Indien het gaat om een bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt het verzoekschrift door de gemeenteraad doorverwezen naar het college van burgemeester en schepenen die de zaak verder moet onderzoeken en moet zorgen voor een voorstel van antwoord dat dan moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor vaststelling.
Wie over een geldige bewonerskaart, parkeerkaart, abonnement of parkeerkaart voor gehandicapten beschikt, hoeft geen parkeerschijf voor te leggen - uitgezonderd zorgverleners - bij het parkeren van de wagen in een blauwe zone. De parkeerschijf is slechts voor 2 uur geldig, wat maakt dat toevallige parkeerders 2 uur tijd hebben om hun wagen te parkeren en normaal gezien dienen zij zich dan te verplaatsen. In vele gevallen is dit uiteraard ruim voldoende, maar het systeem is echter storend voor mensen die in een blauwe zone hun beroep uitoefenen, er niet wonen en dus geen bewonerskaart kunnen aanvragen. Zij dienen om de 2 uur hun winkel te sluiten eigenlijk om hun wagen te verplaatsen, maar in de praktijk om hun parkeerschijf te verzetten.
Vraag: Is het stadsbestuur bereid om naar mogelijke oplossingen te zoeken, zoals bijvoorbeeld het toekennen van parkeer- of bewonerskaarten voor vennootschappen of vrije beroepen met maatschappelijke zetel in een blauwe zone?
Tijdens een recent bezoek aan verschillende (horeca)zaken op ons geliefd (?) stationsplein verneem je hallucinante verhalen over de onveiligheid/bedreigingen, dus niet enkel voor de dagelijkse treinreizigers maar o.a. ook van de uitbaters én personeel van verschillende (horeca) zaken.
Vorige week werd ik zo aangeklampt door een personeelslid die mij bevestigt: “het is hier niet meer te doen, ik werk in deze zaak tot 2 u 3 uur ’s nachts en zie rechtover de deur drugshandel en prostitutie”.
Als men mij dus vraagt: “Doe er iets aan…. aub” dan is deze interpellatie er niet door zgn. “populisme” maar gewoon door diverse getuigenissen en bezorgde inwoners…
VRAGEN:
In ons land worden dagelijks bijna 250 fietsen gestolen per dag. Dit is het reële cijfer. Het officiële cijfer, dat regelmatig in communicaties wordt gehanteerd, ligt veel lager, want er wordt slechts 35% aangegeven, zo berekende Touring. 85.000 fietsen per jaar! We mogen hier spreken van een ware plaag. Bij de diefstallen zien we de laatste jaren een verschuiving van gewone fietsen naar duurdere fietsen. Steeds vaker mikken fietsdieven op elektrische fietsen, omdat die meer waard zijn. Is het stelen van fietsen een recent fenomeen? Neen, dit probleem houdt al jaren aan, ook in onze stad. Even googelen en ik ontdek dat onze burgemeester reeds in 2014 aangiftes over fietsdiefstallen niet langer wilde laten seponeren. ‘Dat staat aangestipt als prioriteit in het zonaal veiligheidsplan 2014-2017, ik wil niet dat fietsdieven nog langer vrijuit gaan’, aldus onze burgervader.
Wel, ik ook niet en samen met mij een legioen aan gedupeerde Aalstenaars die in de voorbije jaren – sommigen zelfs meermaals – slachtoffer werden van fietsdiefstal.
Ik lees in de krant van 4 oktober 2017: De burgemeester bindt de strijd aan met de fietsendieven die toeslaan in de fietsenstalling van het station. ‘Fietsers moeten hun fiets kunnen achterlaten op een locatie die écht bewaakt wordt, zegt de burgervader. ‘De fietsenstalling aan het station biedt momenteel – anno 2017, nota bene – een vals gevoel van veiligheid. Er zijn wel camera’s, maar de beelden moeten bekeken worden in Brussel en deze zijn van slechte kwaliteit. ‘Dat moet veranderen”, zegt de burgemeester kordaat. Kortrijk en Gent ervaren hetzelfde probleem. We gaan samen bekijken hoe de beelden sneller kunnen worden bekeken en fietsendieven zo sneller kunnen worden gevat. De politie neemt elk diefstaldossier ernstig. Bij elke officiële melding worden de beelden van de NMBS opgevraagd. Vaak wordt vastgesteld dat de beelden onvoldoende kwaliteit hebben om een fietsendief te herkennen. ‘Wij willen de werking van de camera’s verbeteren, zodat ze een efficiënt instrument worden tegen fietsendieven’, aldus de burgemeester in 2017.
Wat is er intussen veranderd? Zijn de eerdere beloften waargemaakt? Zo ja, wat hebben deze dan opgebracht? Ik spreek me niet uit over de verrichte inspanningen, maar ik meen te mogen stellen dat we nog niet veel effect mochten ervaren. Er is nog zéér veel werk aan de winkel.
Het loze sprookje omtrent de veilige camera’s in de fietsenstalling aan het station heeft nu toch lang genoeg geduurd. Steevast worden slachtoffers nu nog steeds wandelen gestuurd met het verhaal dat de beelden van de NMBS niet tot in Aalst geraken en ja, nog steeds kwalitatief niet voldoen. Stop dan, a.u.b., met de burger telkens in de val te laten lopen, onder het mom van ‘uw fiets wordt hier bewaakt’. Dit is een pertinente leugen en zorgt voor een steeds toenemende frustratie bij de burger.
Vorige zomer riep ik via sociale media slachtoffers van fietsdiefstal op zich te melden. Ik verzamelde tientallen verhalen van behoorlijk gefrustreerde mensen wier stalen ros was gestolen, niet enkel in de stationsomgeving maar ook elders in de stad. Mij werden dossiers toegestopt van acties die in andere steden in Vlaanderen en Nederland succes kenden. Leuven gaat in de aanval, in Nederland staat men nog veel verder in de strijd, met succes overigens.
Vragen:
Een aanpassing van de Deontologische code voor het personeel dringt zich op.
Geolokalisatiebeleid
Invoering reglement structureel telewerk
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de onderhandse overeenkomst pachtafstand voor inname 127 en de ontwerpakten voor inname 96, 105, 106, 107, 108, 110, 111, 112, 113, 114, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 125, 127, 128, 138 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ligging: | Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie A en B, |
Vergoeding: | 33.190,51 EUR |
Financiering: | Budget 2021 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Raadslid Eddy Couckuyt is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Thans worden de overeenkomsten voor inname 142 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Raadslid Eddy Couckuyt is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Het betreft de kosteloze ruil van percelen te Aalst, Doornveld, om in te lijven in de openbaar domein van de stad, in het kader van de goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning van 20 juni 2016.
Via een verzoekschrift vraagt men de gedeeltelijke opheffing van buurtweg 128 te Aalst.
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Lievevrouwstraat, Spruithoekstraat, Varentweg, Heidebosstraat, Mevrouwenbosweq en Royenbosweg te Moorsel-Aalst, aansluiting Tinnenhoek -Terhagen - project B, Aquafinproject AST3007, dienen grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 5-6-7-10-14 en 15 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
|
Ligging: |
Aalst-Moorsel, 8°afdeling, sectie B, nummers 407 Y - 407 X - 407 Z - 448 B - 451 A - 582 A |
|
Vergoeding: |
5.856,97 EUR |
|
Financiering: |
Budget 2021 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
In het kader van de rioleringswerken met aansluitend wegenwerken langs de Grote Baan te Herdersem-Aalst, Aquafinproject AST3008, dienen 200 bovengrondse grondinnames te worden gerealiseerd.
Momenteel wordt de ontwerpakte voor inname 34-35-37-38-39-40 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
|
Ligging: |
Aalst-Herdersem, Grote Baan, 7°afdeling, sectie B, |
|
Vergoeding: |
373,50 EUR |
|
Financiering: |
Budget 2021 voor terreinen gemeenschapsgoederen - aanschaffingswaarde, pachtvergoedingen en schaderegelingen |
Raadslid Eddy Couckuyt is afwezig bij dit punt op grond van artikel 27 van het decreet lokaal bestuur.
Tussen de stad Aalst, het Vlaamse Gewest en de VVM De Lijn werd op 16 oktober 1997 een mobiliteitsconvenant afgesloten voor de herinrichting van de gewestweg N411 voor het vak Aalst - Moorsel.
De in het kader van die convenant opgestelde koepelmodule 41002/3, met modules 4a, 13b en 13c beoogt de aanleg van nieuwe verbindende tweerichtingsfietspaden langs de gewestweg N411 te Aalst, tussen het kruispunt van de R41 (Onze Lieve Vrouwplein Aalst) en de bebouwde kom van Moorsel.
Hiertoe zijn grondverwervingen noodzakelijk.
Thans kan worden overgegaan tot de administratieve afhandeling van de grondverwerving van inname 121, 122, 121A en 122A.
Identificatiegegevens:
Inneming 121A
Ligging: Aalst, Moorselbaan 448, kadastraal gekend 3°afdeling, sectie E, nummer 294 T4 P0000
Oppervlakte: 40,00 m²
Inneming 122A
Ligging: Aalst, Moorselbaan +448, kadastraal gekend 3°afdeling, sectie E, nummer 294 V4 P0000
Oppervlakte: 51,00 m²
Inneming 121
Ligging: Aalst, Moorselbaan 448, kadastraal gekend 3°afdeling, sectie E, nummer 294 R4 P0000
Oppervlakte: 103,00 m²
Inneming 122
Ligging: Aalst, Moorselbaan +448, kadastraal gekend 3°afdeling, sectie E, nummer 294 S4 P0000
Oppervlakte: 4,00 m²
Vergoeding: 76.200,00 EUR.
Via een verzoekschrift vraagt men de gedeeltelijke opheffing van buurtweg 13 te Hofstade.
De stad heeft wegenis- en rioleringswerken uitgevoerd in de bedrijvenzone Noord II in Hofstade. Bij deze werken werd een gescheiden rioolstelsel aangelegd. In de Hekkestraat en Spuimeersenweg zijn alle bewoners en eigenaars van de bedrijven (gebouwen en omgeving) verplicht het hemelwater van hun private riolering af te koppelen en overeenkomstig VLAREM af te voeren.
Een bedrijvencluster van 5 bedrijven kan door plaatsgebrek niet voldoen aan deze eisen.
De oplossing bestaat uit de aanleg van een collectief systeem onder het nieuw aan te leggen fietsverbinding tussen de Spuimeersenweg en de Doorsteeklaan.
Momenteel wordt de ontwerpakte ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het kader van de ontwikkeling van het bedrijventerrein Siezegemkouter - fase 1 (noordelijk deel) wenst AGSA een perceel stadsgrond aan te kopen
Ligging: 2°afdeling, sectie C, nummer 1506 A, oppervlakte 11,00 m²
Prijs: 60,00 EUR
Het betreft de kosteloze overname van een perceel te Nieuwerkerken, hoek Edixvelde - Teerlingveldstraat, om in te lijven in de openbaar domein van de stad, in het kader van de goedgekeurde omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van 21 september 2020.
De burgemeester ging op 19 augustus 2021 over tot het uitvaardigen van een dringende politieverordening betreffende maatregelen met betrekking tot de zittingen van de gemeenteraadscommissies, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Aalst. Deze politieverordening wordt ter bekrachtiging voorgelegd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.
De burgemeester ging op 15 juli 2021 over tot het uitvaardigen van een dringende politieverordening tot instellen van tijdelijke verkeersmaatregelen te Aalst naar aanleiding van een dressuurwedstrijd van LRV Levade. Deze politieverordening wordt ter bekrachtiging voorgelegd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.
Er dienen wijzigingen aangebracht te worden aan de Algemene Politieverordening van de stad Aalst op vlak van afval.
Carnaval 2022 staat voor de deur, alsook onder andere de prinsenverkiezing. Hoe ziet onze stad deze te organiseren in de huidige Corona tijden… gaat dit nog met het huidige feestcomité zijn en gaan er hieromtrent toch nog aanpassingen komen daar de samenstelling van het huidige Feestcomité toch moest gewijzigd worden sinds de verkiezingen van 2018…
Vragen :
September is klassiek de maand waarin de vele carnavalsverenigingen een versnelling hoger schakelen in de voorbereiding van Carnaval. Ondertussen is ook de datum voor de Prinsenverkiezing gekend. Naar de locatie blijft het nog raden. Wat we wel al weten is dat de vooruitgeschoven opties van de Oktoberhallen in Wieze en de Florahallen geen mogelijkheid meer zijn. De Oktoberhallen zijn niet beschikbaar en de Florahallen worden nog dit najaar afgebroken. De eigenaar geeft zelfs aan dat de sloop volop wordt voorbereid en dat er zelfs geen vraag vanuit de stad ontvangen werd. Dé vraag is dus: waar gaat de Prinsenverkiezing plaatsvinden?
Vragen:
De evenementen zoals Pikkeling en Casa Del Mundo worden gesubsidieerd volgens het subsidiereglement voor Europese en internationale samenwerking.
Door corona hebben veel organisaties hun geplande activiteiten niet kunnen organiseren. Andere hebben hun best gedaan om hun normale werking zo veel mogelijk verder te zetten. Om dergelijke activiteiten coronaproef te organiseren hebben die organisaties naast de normale kosten ook veel corona-gerelateerde kosten moeten maken.
Vragen
Bij mail van 17 september 2021 laat raadslid Huguette Van Medegael weten dat zij ontslag neemt uit de fractie Vooruit en voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid. Raadslid Huguette Van Medegael dient vervangen te worden als:
De fractie Vooruit vraagt om akte te nemen van Sam Van de Putte in de commissie Juridisch advies, strategische planning en bestuursondersteuning, evenementen, contracten, stadsmarketing en communicatie, preventie en bescherming, ict als plaatsvervanger en van Can Deniz Özkan als plaatsvervanger in de commissies Sociale zaken, wonen, welzijn, ouderenzorg en samenleving en als plaatsvervanger in de commissie Economie, klimaat, milieu en natuur, gezin, energie. Vervolgens worden zij voorgedragen in de rol van effectief lid van deze commissies.
De notulen van de besloten vergadering van de gemeenteraad van 29 juni 2021 kunnen worden goedgekeurd.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Toekenning rente naar aanleiding van een erkend arbeidsongeval.
Om GAS-inbreuken te mogen vaststellen, moeten de gemeenteambtenaren voldoen aan de voorwaarden van het KB van 21 december 2013 en moeten zij door de gemeenteraad worden aangewezen als ambtenaar belast met de vaststelling van inbreuken; dat is het aanstellingsbesluit.