Duidelijke hiërarchie
Door het invoeren van het erfstatuut wordt een duidelijke hiërarchie tussen weggebruikers ingevoerd. Voetgangers zijn ten allen tijde prioritair op bestuurders van fietsen en wagens.
Schoolomgeving
Het erfstatuut is gepast in schoolomgevingen omdat het specifiek aandacht voor kinderen vraagt en de snelheid beperkt is tot 20 km/u
Handhaving
Gezien het erfstatuut duidelijke bepalingen bevat over het snelheidsregime en het parkeren in de straat, wordt handhaven van deze zaken makkelijker en kan de straat ook in deze zin worden ingericht.
Advies politie (verkeer)
Wij wensen de wegbeheerder er op te wijzen dat wij vrezen dat de dichtheid van het autoverkeer tijdens de piekuren te hoog zal zijn om te voldoen aan de voorafgaande voorwaarden zoals bedoeld in de MOB (Ministeriële Omzendbrief van 23/07/1978 betreffende de woonerven (BS 28/06/1978) (zie punt 2.a.2 van advies in bijlage). De oorzaak hiervan is ons inziens terug te vinden in het dubbel houden van de rijrichting op het Werfplein tussen Vaartstraat en Burchtstraat bij het invoeren van het circulatieplan op 16 augustus 2021.
Principieel is de dienst Verkeersadvies het voorstel tot het bestendigen van het erfstatuut in de Molenstraat gunstig genegen.
Advies dienst Onderwijs
De dienst Onderwijs adviseert positief voor het definitief toekennen van het erfstatuut voor de centrumstraten. We zien dit als een belangrijke stap in het proces naar de verkeersveilige schoolomgevingen. We blijven de nodige aandacht vragen om de betrokken scholen voldoende te informeren en met hen in overleg te gaan.
Advies dienst Economie
De dienst Economie ziet een positief effect van het erfstatuut op de beleving in de Molenstraat. Het ontwerp met maximaal behoud van parkeerplaatsen werd eerder besproken en goedgekeurd. Het toekennen van het erfstatuut aan de Molenstraat geeft voetgangers voorrang op auto’s. Het blijft evenwel belangrijk dat doorgaand autoverkeer op een veilige manier mogelijk blijft voor de ganse Molenstraat.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
Bij de heraanleg van de Molenstraat werd ervoor gekozen om gemotoriseerd verkeer onbeperkt toegang te geven tot de Molenstraat. Toch wordt er gestreefd om de bezoekers van winkels en horeca maximaal de ruimte te geven om de vernieuwde straat op een positieve manier te beleven. Dit is mogelijk door het toekennen van het erfstatuut aan de Molenstraat. Een statuut dat wordt ingezet op plaatsen waar veel voetgangers van de straat gebruik maken.
Na corona werd, in het kader van de exitstrategie voor duurzame modi op gemeentewegen, eerder al ruimte gecreëerd voor voetgangers in de winkelstraten door het invoeren van een erfstatuut in de Molenstraat.
Deze maatregel kent volgende effecten:
De Molenstraat het erfstatuut toe te kennen zoals beschreven in de wegcode onder artikel 22bis van het koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer dat als bijlage werd toegevoegd, goed te keuren.
Dit reglement ter kennisgeving over te maken aan het departement MOW.