Terug gemeenteraad

di 21/12/2021 - 20:00 https://web-aalst.streamovations.be/

Openbare zitting

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • Bij het ontslag van een raadslid wordt deze vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig art. 169 van het Lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.  De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig art. 6,§3 van het Decreet lokaal bestuur.  De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.  

  • Ingevolge de installatie van Sarah De Bruecker wijzigt de rangorde van de raadsleden.

    De rangorde wordt opgemaakt op basis van anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit krijgt het gemeenteraadslid met het hoogst aantal naamstemmen de voorkeur. Bij gelijk aantal naamstemmen krijgt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen behaalde de voorkeur.

Goedkeuring verslag openbare zitting

Politiezone Aalst 5440

Logistiek/facilitair management

Personeel

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Recent lazen we dat de NMBS de Stad in gebreke stelt omdat ze de plannen voor de bouw van een fiets-, en voetgangersbrurg en de nieuwe Tragelweg niet uitvoert. Als de Stad niets doet zal de NMBS alle voorgeschoten bedragen terugvorderen zo klinkt het. Na beroep tegen te vergunning voor het huidige traject van de brug had de Stad de plannen opgeborgen omdat het verkrijgen van de subsidies niet meer mogelijk werd geacht. Maar uit een recent artikel blijkt dat als de Stad een nieuwe aanvraag zou indienen er alsnog de mogelijkheid is om subsidies te ontvangen en de brug in 2026 te realiseren. 

    Reeds geruime tijd zijn we vragen de partij om een nieuwe fiets-, en voetgangersbrug te bouwen want er is nood aan een veilige fiets en voetgangersoversteek die beide oevers verbind. Daarbij vragen we wel om het Groene plein aan de Oude vismijn maximaal te behouden als parkje voor de omwonenden. Ook vragen we om bij de opmaak van een nieuw plan de omwonenden, de belangenverenigingen (fietsersbond, critical mass, …) en de gemeenteraad maximaal te betrekken in de opmaak van een plan om zo tot een gedragen ontwerp te komen.

    Daarnaast vragen we ook duidelijkheid over de bouw van de nieuwe Tragelweg. Is er hiervoor reeds zicht op een termijn waarom de werken opnieuw kunnen aangevat worden. Want de tijdelijke ontsluiting die nu gemaakt is, ontsluit de pendelparking wel maar is verre van ideaal.

    Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:

    • Welk bedrag kan NMBS terugeisen voor de nieuwe Tragelweg en de fiets-, en voetgangersbrug?
    • Is een termijn waarop de werken van de Nieuwe Tragelweg opnieuw kunnen aangevat worden?
    • Zal de Stad een nieuw voorstel indienen in 2022 om subsidies voor de bouw van een fiets-, en voetgangersbrug te bekomen?
    • Wordt er met de omwonenden, belangengroepen en de gemeenteraad een participatietraject opgestart om tot een gedragen ontwerp te komen? Dit samen met de technische specialisten van de Stad?
  • In de pers vernamen we dat de spoorwegmaatschappij NMBS de stad in gebreke stelt omdat ze de plannen met betrekking tot de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug niet uitvoert. Ook eist NMBS dat de Nieuwe Tragelweg er komt. Als de stad niets doet, zal NMBS alle voorgeschoten bedragen ­terugvorderen.

    Het project voetgangers- en fietsersbrug over de Dender was een van de zeventien deelprojecten in de raamovereenkomst tussen de stad Aalst, De Lijn en NMBS als onderdeel van het masterplan Aalsterse stationsomgeving van wijlen architect Christian Kieckens.

    Ook werd aan het stadsvernieuwingsproject "Stationsomgeving" door de Vlaamse Overheid op 5 december 2008 een subsidie toegekend van 3.000.000,- EUR op voorwaarde dat alle componenten in het project gerealiseerd worden, zijnde:

    • herlocalisatie busstation en heraanleg Dr. André Sierensstraat
    • heraanleg van het Statieplein
    • heraanleg van het Werfplein
    • ontwikkeling project pendelparking
    • nieuwe Tragelweg
    • passagepunten doorheen de spoorwegberm
    • denderplein
    • nieuwe voetgangersbrug

    Ook hier merken we dat een aantal van de projecten niet gerealiseerd werden, inzonderheid opnieuw de nieuwe tragelweg en de nieuwe voetgangersbrug. Naast de NMBS zijn ook de engagementen naar de Vlaamse overheid dus nog niet nagekomen. 

    Daar bovenop komt ook nog eens welbekende “Sterkmakingsovereenkomst” die door de GR werd aangenomen. Ook in deze overeenkomst engageert de Stad Aalst zich t.o.v. de NMBS en de private projectontwikkelaar op de pendelparking nl. NV Denderoever o.a. tot de aanleg van de Nieuwe Tragelweg. Dus ook ten overstaan van deze projectontwikkelaar ging de stad een sterk engagement aan. Enige tijd geleden hoorden we ook vanuit deze projectontwikkelaar al klachten omtrent de moeilijke bereikbaarheid van de Pendelparking. En je merkt ook dat deze parking al sinds de opening amper gebruikt wordt door pendelaars. 

    Daarom volgende vragen:

    1. Zijn er, naast de huidige dreiging van de NMBS nog schadeclaims of dreigingen met terugvorderingen bekend? 
    2. Waarop wacht de Stad om verder werk te maken van realisatie van de Tragelweg? 
    3. Wat zijn realistische termijnen voor het alsnog realiseren van de voetgangers- en fietsersbrug over de Dender alsook voor de realisatie van de Tragelweg? 

Leren, gezin & samenleving

Samenleving & integrale veiligheid

  • Op 21 december 2020 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om te onderzoeken hoe we het jeugdwelzijnsbeleid in onze stad kunnen versterken. In het voorjaar 2021 werd in dialoog gegaan met lokale actoren en gebeurde er een brede jongerenbevraging teneinde deze nood verder te exploreren. In navolging hiervan wordt voorgesteld enkele aanvullende acties jeugdwelzijn op te nemen in het lokaal sociaal beleidsplan 2020-2025. Voor de uitvoering van 2 van deze aanvullende acties stellen we voor op zoek te gaan naar een externe actor door de lancering van een projectoproep jeugdwelzijn.

Onderwijs - Flankerend onderwijsbeleid

  • De Stad wil inzetten op het versterken van de digitale vaardigheden van ouders met schoolgaande kinderen. Tijdens schooljaar 2020-2021 en schooljaar 2021-2022 werden in samenwerking met Ligo reeds enkele trajecten rond het versterken van digitale vaardigheden georganiseerd op diverse scholen. Deze werden als zeer waardevol ervaren.

    Er wordt voorgesteld om voor 2022 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Ligo. Ligo zal in 2022 trajecten organiseren op Aalsterse scholen om ouders wegwijs te maken in het digitale schoolleven van hun kinderen en zo de ouderbetrokkenheid te stimuleren en te verhogen. Ouders krijgen tijdens deze sessies op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kind(eren) en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren). 

Omgeving, wonen & ondernemen

vzw BEA

  • Energiehuis BEA gaat over tot een budgetwijziging voor de periode 2021 - 2025. Hiermee wil Energiehuis BEA de toegekende subsidies voor de aanstelling van de renovatiecoach verankeren alsook de verstrekte energieleningen op een andere manier vermelden binnen het budget (op advies van de bedrijfsrevisor). Beide wijzigingen worden zowel op inkomstenzijde als op uitgavenzijde ingeschreven, waardoor ze budgetneutraal zijn (zie bijlage).

Ruimtelijke ordening - Vergunningen & handhaving

Economie

Mobiliteit & openbaar domein

Mobiliteit & openbare werken - Mobiliteit, technieken & ontwerpen

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Sociaal-economisch zwakkere leerlingen worden onevenredig hard getroffen door de coronamaatregelen. Er wordt door sommige scholen opnieuw overgeschakeld naar gedeeltelijk afstandsonderwijs, met digitale lessen en opdrachten. Niet alle gezinnen hebben middelen om die overgang optimaal te kunnen maken. Gezinnen met lage socio-economische status hebben vaak minder leefruimte, geen eigen studeerruimte en/of toegang tot digitale leermiddelen (laptop, tablet). 

    Zo was er na de (nochtans succesvolle) actie Digitaalst nog steeds geen laptop voor elke Aalsterse leerling voorzien. Een eigen digitaal toestel is nochtans onontbeerlijk voor het volgen van live-lessen, het maken van taken en het raadplegen van allerhande documenten via Smartschool.

    Vorig schooljaar werden reeds enkele trajecten rond het versterken van digitale vaardigheden georganiseerd op diverse scholen. Deze werden als zeer waardevol ervaren. Ouders krijgen op maat van hun behoeften vorming over de gebruikte toepassingen van de school van hun kinderen en blijven zo digitaal betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind(eren). Tijdens de eerste maanden van het schooljaar 2021-2022 wil de Stad in samenwerking met Ligo opnieuw vormingstrajecten voor ouders organiseren op 3 scholen. 

    Vragen

    • Welke publieke ruimtes zijn beschikbaar voor kinderen en jongeren om te studeren en hun examens voorbereiden? Zijn er nog studeer- en huiswerkplekken voorzien in Utopia en voldoen die aan de noden om voor elke Aalsterse leerling een goede leerplaats (thuis of buitenshuis) te voorzien?
    • Heeft elke Aalsterse jongere ondertussen toegang tot noodzakelijke digitale hulpmiddelen zoals een eigen laptop? Konden de Aalsterse scholen reeds een toestel ter beschikking stellen aan elke leerling in kader van de Digisprong en zijn die allemaal gratis ter beschikking gesteld of moesten ouders toch betalen?
  • Op maandag 6 december ll. vernamen we het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier uit Aalst. Dit is de firma waarmee de vzw BEA heeft samengewerkt bij de laatste groepsaankoop voor elektriciteit en aardgas.

    De Vlaamse Energieleverancier kwam met haar lage energietarieven als grote winnaar uit de bus. Anderhalf jaar na datum gooit deze stuntaanbieder echter de handdoek in de ring. Veel van de klanten kregen eerst nog een veel hogere voorschotfactuur of zelfs een eindafrekening zonder opname van de teller. Omdat klanten bij een faillissement geen bevoorrechte schuldeisers zijn, zijn ze door het verplicht gebruik van de domiciliering hun geld waarschijnlijk kwijt.

    Hoeveel Aalsterse gezinnen namen deel aan deze groepsaankoop? 

    Zal de stad Aalst hen steunen zodat zij een nieuwe leverancier vinden of welke ondersteuning verleent de stad aan klanten die door het faillissement getroffen zijn?

    Wat gebeurt er met de mensen die nog een tegoed hebben na hun recente jaarlijkse afrekening, alsook de voorschotten die reeds werden betaald? 

    De meest agressieve en (tijdelijk) goedkope speler op de markt blijkt niet altijd de veiligste optie. Zou het niet beter zijn om in de toekomst met gevestigde bedrijven in zee te gaan en zal bij een nieuwe groepsaankoop ook de solvabiliteit van de deelnemende bedrijven aan een onderzoek worden onderworpen? 

    Welke maatregelen zal de stad nemen om bij toekomstige groepsaankopen de financiële risico's te beperken ?

    Zijn er eventueel nog toegewezen dubieuze leveranciers waarvan de stad kennis heeft of verwacht dat zij bij georganiseerde groepsaankopen de handdoek in de ring zouden gooien?

Financiën

Financiën - Budget, beheerscontrole, belastingen, invordering

  • De gemeenteraad wordt verzocht akte te nemen van het schrijven van 29 november 2021 van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen inzake de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de stad Aalst.

  • De Zoneraad van de brandweerzone Zuid-Oost heeft haar begroting 2022 goedgekeurd op de zoneraad van 26 november 2021.

    Hierin stelt zij de gemeentelijke dotaties voor exploitatie en investeringen vast. 

    Het aandeel aan de stad Aalst bedraagt voor exploitatie (gewone dienst) 6.442 161,-  EUR

    en de investeringen (buitengewone dienst) 1.760 060,93 EUR.

  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 17 december 2019. Aanpassing 1 en 2 werd goedgekeurd in zitting van 15 december 2020.  Aanpassing 3 / 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn op 29 juni 2021.

    Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2022 vastgelegd.

    Het vast bureau en het college van burgemeester en schepenen verleenden gunstig advies op 29 november 2021.

  • Het meerjarenplan 2020 - 2025 werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019. Dit meerjarenplan werd reeds aangepast in zitting van 15 december 2020 ( amjp 1 en 2 ). Aanpassing 3 / 2020 - 2025 werd vastgesteld op 29 juni 2021.

    In aanpassing 4 / 2020 - 2025 worden ook de kredieten voor 2022 vastgesteld.

    De aanpassing meerjarenplan 4 / 2020 - 2025 omvat volgende documenten:

    strategische nota, financiële nota, toelichting en documentatie bij het meerjarenplan.

    Het CBS verleende gunstig advies in zitting van 29 november 2021.

  • In het Decreet Lokaal Bestuur is voorzien dat de bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen voor de nominatieve toekenning van elke subsidie. Het overzicht per boekjaar van de toegestane werkings- en investeringssubsidies die in de documentatie bij het meerjarenplan was toegevoegd is onvoldoende. Het Decreet Lokaal bestuur heeft de toekenning van nominatieve subsidies losgekoppeld van de beleidsrapporten.

  • Er dienen nog een aantal zaken verduidelijkt en gecorrigeerd te worden in het retributiereglement op het parkeren 2022-2025.

Financiën - overheidsopdrachten

  • De opdracht betreft de aankoop van een kantoorcontainer. De werken omvatten het leveren en plaatsen van een bureaucontainer bestaande uit aaneengeschakelde geprefabriceerde modules met functie: gespreksruimte, bureauruimte en sas.

    Het prefabgebouw wordt aangekocht en zal er ca. 6 jaar staan (maximaal 18 jaar) als vrijstaand kantoortje bij kinderdagverblijf Molenwiekje (wat ook een modulaire constructie is).

    Raming: 35 670 EUR exclusief btw of 43 160,70 EUR inclusief 21% btw
    Budgetlijn: MJP000311-AC000239 – 0945-08/2210007
    Gunningswijze: onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, § 1, 1° a))

  • De negende fase van de restauratiewerken aan de Sint-Martinuskerk te Aalst betreft het interieur van het transept met inbegrip van de omgevende zijbeuken alsook de viering en meer bepaald:

    - restauratie interieur deel transept + viering: wanden en opgaande structuren, vloeren, gewelven

    - restauratie aangrenzende glasramen die nog geen deel uitmaakten van de restauratiewerken fase 5

    - conservatie/restauratie van de monumentale altaren met inbegrip van conservatie/restauratie een set altaarkleden per altaar

    - conservatie/restauratie altaarschilderijen overige schilderijen in deze zone van de kerk

    - conservatie/restauratie van vast houten meubilair in deze zone

    Uitvoeringsperiode van de werken fase IX: 01/09/2023-31/08/2025

    De kerk blijft tijdens de volledige duur van de werken toegankelijk voor het publiek met uitzondering van de zone van de werken fase IX. 

    Gedurende deze periode wordt voorzien om de restauratiewerken regelmatig open te stellen voor publiek.

     

    Raming: 4 272 272,40 EUR. excl. btw of 5 169 449,60 EUR incl. btw (btw verlegd), wordt deels gesubsidieerd door Onroerend Erfgoed

    Budgetlijn: MJP000204 - AC000249 – 0790-08/2210007

    Wijze van gunnen: openbare procedure met Europese bekendmaking

  • Team Jeugd stelt voor om voor het leveren en plaatsen van speeltoestellen over te gaan tot de opmaak van een raamovereenkomst voor een periode van één jaar die stilzwijgend kan verlengd worden tot 4 jaar. Er zou gebruik gemaakt worden van minicompetities per terrein. Alle stadsdiensten kunnen hiervan gebruik maken volgens noodzaak.

    Elke deelopdracht met mini-competitie zal voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.

    Raming: 80 000 EUR incl. btw per jaar of 320 000 EUR incl. btw voor vier jaar
    Budgetlijn: MJP000577
    Gunningswijze: openbare procedure met Europese bekendmaking

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Ons mooie volksfeest lonkt om de hoek, maar donkere wolken overschaduwen nu reeds voor een tweede jaar de feestvreugde. We hebben er allemaal nood aan om de remmen los te laten. Jammer genoeg moeten we dit idee nog even in de kast bewaren, daar het virus nog steeds de bovenhand heeft in onze samenleving. Onzekerheid splits de Aalstenaar in twee kampen. Sommigen laten het liever los en dromen al van de popverbranding op de grote markt. Anderen verafschuwen het idee en verkiezen zekerheid en veiligheid.

    Is het in deze tijden nog verantwoord dat er door dit stadsbestuur getalmd wordt? Eén van de meerderheidspartners geeft al klare wijn geschonken en kiest resoluut voor het schrappen van carnaval 2022.

    Er was best wel wat commotie omtrent de uitspraken van Open Vld in de kranten. De grote aantallen vragen en opmerkingen van de burgers tonen dat er dringend nood is aan duidelijkheid, maar tussen al deze meningen lazen we, ook wel eigen aan Aalstenaars, interessante ideeën.

    In het verleden hebben we reeds meerdere keren gevraagd om een tegemoetkoming aangaande de huur van de carnavalshallen en de privéhuur voor andere groepen te bekijken. Is dit reeds gebeurd? Kunnen we vanuit de stad geen extra moeite doen om de AKV’s  een hart onder de riem te steken? Voor vele groepen staat het water reeds boven de lippen. 

    Daarom vragen wij:

    • Is er reeds overleg geweest met de Carnavalisten? Hoe denken de groepen hier zelf over? 
    • Wordt het niet tijd dat alle actoren betrokken worden in dit besluit? 
    • Kunnen er verschillende scenario’s opgesteld worden zodat we Carnaval kunnen vieren, aangepast aan de geldende maatregelen op dat ogenblik. Het virus zal er volgend jaar ook nog zijn en hoeveel we ook hopen op een corona vrije toekomst, we zullen er voorlopig mee moeten leven. Er is duidelijkheid nodig voor onze lokale middenstand, de vele groepen én de Aalstenaar.
    • Kan er gekeken worden om de huren van de hallen kwijt te schelden of een voldoende tegemoetkoming te voorzien, alsook voor de groepen die privé huren op het Aalsterse grondgebied?
  • Gezien de huidige coronaregels die eind dit jaar weer aangepast gaan worden en  afhankelijk van de huidige cijfers op dat moment van coronabesmettingen en het aantal opgenomen covidpatienten in de ziekenhuizen, ziet het er wel naar uit dat onze winterfoor zou kunnen  doorgaan mits het hanteren van naar alle waarschijnlijkheid een aantal maatregelen. Maar is dit ook zo?  

    Blijkbaar heeft de stad  een oproep gelanceerd om kermisattracties aan te trekken om onze pleinen te bezetten met carnaval. Dit vind ik al een zeer raar gegeven. De meeste foornijveraars hebben een vast contract van 5 j dat stilzwijgend wordt verlengd. En zij snakken om te kunnen uitrijden en hun attractie te mogen en kunnen opzetten op de eerste grote foor van het jaar. Toch krijgt men de verschillende foorpleinen niet vol!?

    Nu blijkt dat op alle grote pleinen blauwe zones voorzien zijn zodoende dat elk jaar op meerdere pleinen een andere nieuwe attractie kan komen te staan. Dit zou zo genoteerd worden om de foorpleinen aantrekkelijker te maken. Zo wordt er elk jaar een concessie uitgeschreven voor het volgende jaar. Dus het komt erop neer dat ze niet altijd zeker zijn dat ze het volgende jaar mogen terugkomen en dat het ook niet zeker is dat ze op hun zelfde plaats mogen staan! Voor grote attracties lijkt me dat moeilijker vandaar dat die meestal wel op hun zelfde plaats staan maar voor kleine kramen is dit anders. Nochtans dacht ik te weten dat zij een vaste plaats krijgen die ook vastgelegd is in het contract! Of dit moet de laatste 10 j toch veranderd zijn.

    Maar concreet blijkt er nu dus  veel minder interesse te zijn van de foornijveraars voor onze Winterfoor. Zou dit dan niet kunnen komen door het feit dat er nog teveel onzekerheid is over het wel al dan niet doorgaan van ons carnavalsfeest? 

    Ik vind het dan nu echt wel hoog tijd  dat de stad eens duidelijke taal spreekt over het al dan niet doorgaan van zowel carnaval als de winterfoor.

    Vandaar de volgende vragen:

    • Is ‘t zo dat de foorkramers elk jaar opnieuw hun aanvraag moeten doen om op onze winterfoor te mogen staan?
    • Wanneer krijgen ze dan die goedkeuring en weten ze op welk plein ze terechtkomen? Is het hanteren van een contract dan weggevallen?
    • Heeft de stad al gecommuniceerd met de foorkramers die we toch elk jaar mogen ontvangen en die nu nog niet ingetekend hebben voor de winterfoor. Indien ja, wat is dan de reden dat ze komende winterfoor niet zouden komen. Indien neen, is de stad nog zinnens om dit alsnog te doen.
    • Welke maatregelen zal de stad hanteren om de foor "coronaproof" te laten doorgaan indien ze beslissen om deze wel te laten doorgaan. Of gaan we die hopelijk achterwege laten en de mensen op een normale manier laten genieten van de sfeer en de gezelligheid van onze winterfoor. 
  • Op 3 december lazen we dat de werf alle voorstellingen annuleerde. Dit na de aankondiging tijdens het overlegcomité waardoor maar 200 aanwezigen zijn toegelaten bij voorstellingen. Waarom heeft de stad niet overwogen om de Werf open te houden, zij het met een mindere bezetting en meer gespreide voorstellingen? Zo zijn er steden waar artiesten voorstellingen 2 maal organiseren om het publiek te spreiden en alsnog open te blijven. Bezoekers die een ticket hadden aangeschaft krijgen deze terugverdiend. Maar wat met de artiesten, krijgen deze een vergoeding uitbetaald of wordt er gebruik gemaakt van een COVID clausule waardoor bij geannuleerde voorstellingen door COVID de artiesten slechts een deel of geen vergoeding betaald krijgen ?

    Ook zou een digitaal aanbod een mooie aanvulling kunnen vormen in deze COVID tijden. De laatste tijd is het hier echter zeer stil rond. Na de communicatie hierover in het voorjaar hebben we hierover weinig nieuws gehoord. De stad ontving hiervoor nochtans Vlaamse middelen om in te investeren.

    Hierbij hebben wij vanuit onze fractie de volgende vragen:

    • Welke plannen heeft de stad met het digitale aanbod van de Werf en hoe worden de middelen vanuit Vlaanderen hiervoor gebruikt ?
    • Heeft de stad bij de keuze om alle voorstellingen af te lasten de optie overwogen. Om voorstellingen 2 maal te organiseren en zo net als andere cultuurhuizen alsnog open te blijven en COVID proof voorstellingen te organiseren?
    • Werd er contact opgenomen met andere CC’s in functie van de sluiting? CC Mechelen nam bijvoorbeeld de beslissing om hun schoolvoorstellingen om te zetten naar familievoorstellingen om de extra week kerstvakantie te overbruggen.
    • Waarom is de Raad Van bestuur de voorbije 2 jaar slechts 4 maal samengekomen en wordt deze slechts zeer beperkt betrokken in de werking van De Werf ?
    • Hoeveel voorstellingen waarvoor minder dan 200 tickets voor verkocht waren zijn de voorbije maand afgelast?
    • Is er overwogen om de artiesten een minimumvergoeding te betalen? Personeel van de werf is vast in loondienst maar kunstenaars werken freelance en hebben dus geen garantie op inkomen.

Interne ondersteuning

Juridische zaken - Patrimonium

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

  • Conform Artikel 242 van het decreet lokaal bestuur stelde de raad van bestuur van AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) een aanpassing van het het meerjarenplan 2020 - 2025 vast, en dit op 8 december 2021. Deze aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Tevens worden de kredieten van het boekjaar 2022 vastgelegd.

  • Het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA) bezorgde de Gouverneur de jaarrekening 2020, vastgesteld op 17 juni 2021. Conform artikel 235 §4, 3de lid van het decreet over het lokaal bestuur kan er pas kwijting verleend worden aan de bestuurders ná goedkeuring van de rekeningen door de gouverneur.

    De jaarrekening 2020 van het autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst (AGSA), vastgesteld op 17 juni 2021, werd goedgekeurd door de Gouverneur.

    Dit besluit moet worden ter kennis gebracht op de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 332, §1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.

  • Gezien het ontslag van de heer Andreas Verleysen als raadslid kan hij niet meer zetelen als lid in de commissies. Hij geeft daarom zijn ontslag in de commissies waar hij lid of plaatsvervanger van was. Er dienen nieuwe benoemingen te gebeuren voor deze mandaten vanuit de Groen fractie. 

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Met toepassing van art. 441 van het decreetlokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking brengt een lid van de raad van bestuur of een door de raad van bestuur hiertoe gemandateerde minstens tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

  • Op 18 november en 8 december 2021 werden door het centraal kerkbestuur de budgetten 2022 gecoördineerd ingediend van volgende kerkfabrieken: Sint Jan Evangelist Aalst en Sint Martinus Moorsel

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetten 2022 kan men in bijlage vinden. Zie ook ongunstig advies bisdom voor Sint Jan Evangelist

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:

    - akte te nemen van volgende budgetten: Sint Jan Evangelist Aalst en Sint Martinus Moorsel.  

    - rekening houdend met het ongunstig advies van het bisdom betreffende het budget 2022 voor kerkfabriek Sint Jan Evangelist, akkoord te gaan om een delegatie van het CBS een overleg te laten organiseren met de kerkfabriek Sint Jan Evangelist en het centraal kerkbestuur.


  • Op 8 december 2021 werd door het centraal kerkbestuur de budgetwijziging 2021 -2 ingediend van volgende kerkfabriek: Sint Martinus Moorsel.

    De analyse met opmerkingen vanuit de ambtelijke cel kerkfabrieken betreffende de budgetwijzigingen 2021_2 kan men in bijlage vinden.

    Op basis van voorgaande analyse stelt de ambtelijke cel kerkfabrieken aan de gemeenteraad voor om:

    - akte te nemen van volgende budgetwijziging: Sint Martinus Moorsel.

Personeel & organisatie - Personeelsbeheer

  • Er is gestreefd naar een zo groot mogelijke gelijkschakeling van contractuele en statutaire personeelsleden.

    Waar mogelijk is de besluitvorming toegewezen aan de algemeen directeur.

Decretaal vraagrecht - interpellaties

  • Deze interpellatie wordt ingediend n.a.v. feiten in genoemd stadion d.d. zondag 12 dec 13.15 uur.

    Toen viel de gehele elektriciteit uit in de totale infrastructuur van het PC stadion. Normaal gezien zou dit vlug opgelost kunnen worden was er niet een wirwar van losse bekabelingen in de elektriciteitscabine. Uren heeft men in de wir war van deze bekabelingen moeten zoeken om toch deze panne nog te kunnen oplossen. 

    Als men de foto van deze bekabelingen binnenkrijgt waan je je echt ergens bij FC Kinshasa maar toch niet in onze Weireldstad. 

    Wetende dat er tevens op verschillende plaatsen waterinsijpeling is, is er voor velen de “druppel teveel aan”.

    Een  medewerker, vrijwilliger met 27 jaar dienst, heeft hierdoor de medewerking met EA stopgezet.

    Het bestuur meldt na hogergenoemde feiten “de infrastructuur is de verantwoordelijkheid van de Stad en daar steken ze hun kop in ‘t zand”

    Hopelijk beseft men ook, dat indien deze panne op een zaterdagavond had plaatsgevonden, er een, volgens de KBVB statuten een automatisch forfait zou volgen. Oilsjt op zijn kop.

    Vragen:

    1. is er al een dringend uitgewerkt renovatieplan van het PC stadion?
    2. wanneer begint de “grote renovatie” nu het dossier van een nieuw stadion afgevoerd wordt?
    3. beseft het CBS dat de vrijwilligers en medewerkers, en bestuur  en in verlenging de EA supporters beschaamd zijn in hun PC stadion? 
  • Volle vuilbakken langs de weg en in de parken, het is jammer genoeg iets waar we allemaal wel eens voorbij wandelen. Openbare netheid is iets wat alle inwoners van onze stad aanbelangt. Om de netheid in de openbare ruimte te garanderen en een vinger aan de pols te houden is het belangrijk om het bestaand aanbod aan straatvuilbakken, kledingcontainers, en andere te monitoren, zowel naar vullingsgraad, mogelijk aantrekkingspool voor sluikstort, locatie, gebruiksgemak en netheid toe.

    Onze kuisploeg en de ophaaldiensten werken hard om Aalst proper te houden, maar je kan natuurlijk niet overal op hetzelfde moment aanwezig zijn. Naar analogie van andere steden en gemeenten stellen wij voor om een systeem uit te rollen waarbij inwoners via het scannen van een QR-code op de bakken kunnen aangeven dat er nood is aan een lediging op deze plek. Op de sticker met de QR-code kunnen ook de contactgegevens vermeld worden voor wie geen smartphone heeft en liever een melding maakt via telefoon of mail. Daarnaast kunnen de diensten zelf via de QR code aangeven hoe vol de vuilbak was bij elke lediging zodat ze onder meer kunnen registreren wanneer de vuilnisbak werd leeggemaakt en wat er zoal in stak. Zo kan de stad bijvoorbeeld vuilnisbakken op het spoor komen waar inwoners hun huishoudelijk afval in proppen, wat eigenlijk niet mag.

    In verschillende steden en gemeenten wordt ondertussen ook werk gemaakt van gescheiden vuilnisbakken waar inwoners en bezoekers van de stad hun afval ook netjes kunnen sorteren. Restafval, blikjes en plastic flessen zullen dan niet langer in één afvalbak belanden.

    Vragen:

    • Heeft Aalst een inventarisatie van straatvuilbakjes? Zo ja, kan die ons bezorgd worden?
    • Met welk frequentie worden de vuilnisbakjes geleegd?
    • Worden de diensten vandaag al vaak gecontacteerd i.v.m. overvolle vuilbakken?
    • Kan de stad een gesprek aangaan met andere steden en gemeenten om dit systeem te bekijken?
    • Overweegt ook Aalst om gescheiden straatvuilbakken te plaatsen?
  • Het CST of Corona “Safe” Ticket is één van de meest gecontesteerde overheidsmaatregelen ‘om de corona-besmettingen tegen te gaan’.

    Eén van de meest gecontesteerde maatregelen omdat zeer duidelijk gebleken is dat deze maatregel absoluut geen enkele impact heeft op het verloop van de besmettingscurve, wel integendeel, het gebruik ervan de - al moe getergde - horeca – en andere event organisatoren nog meer belast, het een uitsluitingspas betreft en door velen enkel beschouwd wordt als een controle-pas vanwege de overheid, die een schending van onze privacy is.

    Gevaccineerde mensen kunnen bovendien elkaar – net zoals niet gevaccineerde mensen trouwens - nog steeds besmetten. Tevens zegt het CST absoluut niets over het feit of iemand positief is of niet, het geeft enkel aan dat iemand gevaccineerd is of niet.

    Bart De Wever zei letterlijk: “Wellicht is het Covid Safe Ticket een brandversneller geweest. In oktober heerste overal de sfeer: ‘wij zijn toch gevaccineerd, hé.” Volgens De Wever is dat optimisme de reden waarom Vlaanderen de hardst getroffen regio van het land is. “Het is een middel om de druk te verhogen om te vaccineren, maar het geeft een vals gevoel van veiligheid’“ stelt hij nog.

    Ook viroloog Emmanuel André is het hiermee eens en stelt in De Morgen onomwonden: “ het Covid Save Ticket leidde tot meer besmettingen”.

    Viroloog Marc Van Ranst stelde openlijk op TV dat het woordje “Save” er beter van tussenuit gelaten was, en men beter gewoon over een coronapas zou spreken.

    Ondertussen heeft een rechtbank het CST in Wallonië onwettig genoemd en zijn er nog rechtszaken lopende.

    De vaccinatie is geen verplichting, maar mensen die het niet breed hebben en ervoor kiezen om zich niet te laten vaccineren, worden door de coronapas extra financieel getroffen door de betalende testen die ze moeten ondergaan ‘om toch maar een groen vinkje te krijgen’ om aan het normale sociale leven te kunnen deelnemen. 

    Ondertussen zijn er gevallen gekend van gevaccineerde mensen die zich ziek voelen, maar zich niet durven laten testen uit angst om ‘het groene vinkje’ te verliezen en dus niet naar hun geplande feest of ander uitje te kunnen gaan. 

    Tevens zijn er gevallen gekend van niet-gevaccineerde mensen die zich bewust willen laten besmetten om na de ziekte een herstelcertificaat te krijgen en op die manier het daarmee gepaard gaande “groene vinkje” te kunnen bemachtigen. 

    Ook kan men zich vanuit ethisch standpunt de vraag stellen of het in een democratie hoort, dat gewone burgers, andere burgers mogen en moeten controleren op hun medische status.

    Het CST zorgt ook voor bedenkelijke toestanden. Zo mag een obese persoon nog steeds de McDonalds binnen met CST, maar een fitte persoon, die dit wil onderhouden, niet de fitness binnen zonder ‘groen vinkje’.

    Ook de stad Aalst speelt mee in op het schijn-veiligheidsgevoel van de betrokken pas. Zo kan je vanaf 12 jaar geen enkele voorstelling in De Werf meer bijwonen zonder het tonen van het CST en je paspoort. 

    Ik begrijp dat de stad zich natuurlijk moet schikken naar de overheidsreglementering, maar de controle erop bepaalt de stad uiteraard zelf.

    Vragen:

    Wat is het standpunt van het stadsbestuur m.b.t. het CST? 

    Heeft de politie op Aalsters grondgebied al controles uitgevoerd i.v.m. het CST in Horeca en/of evenementen? Wat is de straf die een uitbater of gast eventueel boven het hoofd hangt indien deze weigeren het CST te gebruiken? Is de controle op het gebruik van het CST al dan niet een prioriteit van de politie?

Externe dienst- & hulpverlening

Burgerzaken - Projecten

Toegevoegde punten van raadsleden

  • OMSCHRIJVING / VERKLARENDE NOTA  

    De fracties CD&V, Lijst A en Vooruit wensen de samenstelling van hun vertegenwoordigers in de adviesraad Feestcomité te wijzigen.

    VOORSTEL VAN BESLISSING

    Wijzigingen CD&V fractie

    • Ontslag van Etienne Baeyens
    • Aanduiding van Els Jans

    Wijzigingen Lijst A fractie, ondersteund door Vooruit fractie

    • Ontslag van Julien Van den Spiegel
    • Ontslag van François De Backer
    • Aanduiding van Tim Van de Velde
    • Aanduiding van Eddy Quintens


    De Raad,

    Overwegende de bespreking tijdens de afdeling fractievoorzitters en ondervoorzitters van 24 november 2021, wensen de fracties CD&V, Lijst A en Vooruit de samenstelling van hun vertegenwoordigers in de adviesraad Feestcomité te wijzigen.

    Beslist,

    Het ontslag te aanvaarden van Etienne Baeyens, Julien Van den Spiegel en François De Backer.

    De aanduiding te aanvaarden van Els Jans, Tim Van de Velde en Eddy Quintens

  • De Raad,

    Merkt dat regenboogzebrapaden steeds meer opduiken in het straatbeeld en is van oordeel dat de kleurrijke oversteekplaatsen een duidelijk signaal geven dat iedereen welkom is in de stad of gemeente, ongeacht seksuele geaardheid of genderidentiteit. Ze moedigen inwoners aan om overal en altijd zichzelf te zijn.

    Heeft kennis genomen van de oproep van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden. Het regenboogzebrapad wordt aangelegd op de uitdrukkelijke vraag van het lokale bestuur, op een een gewestweg. AWV staat in voor de kosten van de aanleg en het onderhoud. Dit zou ook de uniformiteit van de regenboogzebrapaden ten goede moeten komen.

    Vindt het heel belangrijk dat iedereen in onze gemeente zichzelf kan zijn. We moeten diversiteit vieren. Tot op vandaag heeft onze gemeente nog geen regenboogzebrapad aangelegd. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en inwoners het signaal te geven dat ze in onze gemeente zichzelf kunnen zijn.

    Beslist,

    In te gaan op het aanbod van de Vlaamse overheid om één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden en daartoe aan de schepen van mobiliteit te vragen om hierin de nodige stappen te ondernemen.

Besloten zitting

Interne ondersteuning

Strategische planning, bestuursondersteuning & EISW

Personeel & organisatie - Personeelsbeheer

Juridische zaken - Juridisch advies

  • In gemeenteraad van 24 november 2020 werd de beheersovereenkomst 2020-2025 van het SportAG goedgekeurd. De beheersovereenkomst regelt de samenwerking tussen stad Aalst en het SportAG, waaronder ook de Financiële afspraken in Titel IV. Ingevolge een audit werd beslist de afspraken inzake prijssubsidies af te toetsen met de BBI en deze contractueel vast te leggen. In kader van een transparante en efficiënte informatie-uitwisseling en het vastleggen van wederzijdse contractuele engagementen is het aangewezen een addendum toe te voegen bij de beheersovereenkomst 2020-2025, waarin het kader wordt bepaald voor het bepalen van de prijssubsidie.